**Projekt Aurora !! MONSTRET HEMMA !!!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-05 03:40

Det där är ju rent fysikaliska fenomen. Å andra sidan tror jag, och en icke helt oinsatt person som jag pratade med nyligen, att det finns psykoakustiska fenomen som gör att man nog inte ska lita för mycket på room gain, och kanske inte alls kompensera för den. Anledningen skulle vara att när man kommer in i ett rum så fattar hjärnan hur rummets akustik är och registrerar att "oj den där rösten som jag vet hur den låter utomhus, låter rätt basig här". Hjärnan fattar att det är normalt för ljud i det här rummet att bli basförstärkta, och plockar undermedvetet bort lagom mycket bas. Om man då ställer dit en kompenserad anläggning så låter den tunt eftersom hjärnan fattar att källan måste vara bassvag.

Möjligen kan den här upplevelsen påverkas av hur lätt man har att drömma sig bort till konsertlokalen och dess akustik. Jag vet inte, vad tror ni?

Jag tror såhär: Röster sträcker sig inte normalt ner i så pass låga frekvenser som room-gain (i betydelsen av hela rummets totala kavitet) så i det exemplet så är det nog helt irrelevant. :) Dessutom finns det få naturliga instrument som går så lågt i frekvens (<40Hz) i praktiken. Flyglar kan ju ha en grundton på 27 Hz eller något i den stilen men grundtonen förstärks inte så att den hörs. Det finns stora bastrummor osv men dessa är det väldigt få som känner till hur de låter i verkligheten och dessutom är det beroende av vart trumman står.

Då återstår i princip ljudeffekter i filmer (som är helt syntetiska och anpassade för att skapa "realism" mha en effekt i stället för torr realism) och syntetiska ljud och instrument i musik. Dessa är helt upp till den som pular med musiken (och kanske eventuellt någon mastringstekniker) hur de ska låta och kanske även beroende på monitorsystemens djupbaskaraktär. Alltså är det ingen som kan veta hur de ska låta, bara tycka.

Min slutledning blir alltså att frågan om roomgain eller inte knappast har någon förankring i naturtrogen återgivning av någonting (utom möjligen återgivningen av innehållet på skivan rakt av, då är det nog rakt som gäller). Men jag tror inte det har någon större betydelse för den upplevda realismen av musiken, örat är bra på att kompensera och kan ibland tom interpolera för djupbas som fattas, även om det är roligare om basen finns/känns på riktigt. :)

edit: När det gäller rumsmoder vid högre frekvenser så tycker jag att det uteslutande blir bättre och mer naturligt om man eq-ar ner dem, särskillt i rum med betongväggar. Det blir liksom ingen realistisk scen i en liten betongbunker. Har man mjukare väggar så låter resonanserna "bättre", är inte lika utpräglade och är lättare att acceptera.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-05 11:10

Martin skrev:Jag tror såhär: Röster sträcker sig inte normalt ner i så pass låga frekvenser som room-gain (i betydelsen av hela rummets totala kavitet) så i det exemplet så är det nog helt irrelevant. :) Dessutom finns det få naturliga instrument som går så lågt i frekvens (<40Hz) i praktiken.

Ja, exemplet var illa valt, förstås :oops: . Men jag vill ändå hävda att det förekommer (o-)ljud i ett normalt hem som innehåller ganska låga frekvenser. Det dunsar när man går etc. Jag tror att det inte behövs så mycket för att hjärnan ska skaffa sig en ungefärlig uppfattning om hur akustiken är. En annan sak som jag glömde när jag skrev det där, men som vi behandlat tidigare, är att det nog finns en hel del inspelningsstudior som inte är kompenserade för room gain och de är dessutom ofta ganska små rum. Mixar man i en sån så ställer man förstås in så att det låter bra i just det rummet (dvs ett rum med ganska mycket room gain). Det här avspeglar sig i en ganska olika basnivå hos olika fonogram.

Håller däremot med om att rumsmoder låter så uppenbart fel så de ska bort.

PS kan vi inte hitta ett svenskt uttryck för "room gain"?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-05 11:58

Room gain borde väl kunna få heta rumsförstärkning på svenska?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-05 12:55

Svante, är detta en total frifältssimulering helt utan inräknad
room gain eller baffelstöd eller så?

Bild

Vad drog du för slutsattser när du gjort denna simulering?
Jag ser ju själv att det är så pass liten skillnad mellan de
olika lådorna att det är svårt att förstå nästan :?
men jag antar att det är den slutna lådans värld :wink:

Typ skillnaden mellan en 50 L och en 75 L är en 2-3db
i lågfrekvensområdet, vilket lika gärna skulle kunna upphävas
av room gain ändå så...
NN

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-05 13:42

Svante,

Å andra sidan tror jag, och en icke helt oinsatt person som jag pratade med nyligen, att det finns psykoakustiska fenomen som gör att man nog inte ska lita för mycket på room gain, och kanske inte alls kompensera för den. Anledningen skulle vara att när man kommer in i ett rum så fattar hjärnan hur rummets akustik är och registrerar att "oj den där rösten som jag vet hur den låter utomhus, låter rätt basig här". Hjärnan fattar att det är normalt för ljud i det här rummet att bli basförstärkta, och plockar undermedvetet bort lagom mycket bas. Om man då ställer dit en kompenserad anläggning så låter den tunt eftersom hjärnan fattar att källan måste vara bassvag.

Möjligen kan den här upplevelsen påverkas av hur lätt man har att drömma sig bort till konsertlokalen och dess akustik. Jag vet inte, vad tror ni?

Jag har stött på idéer som dessa många gånger tidigare och måste säga att jag tycker att de är rent bisarra. Det räcker med ett litet motexempel för att illustrera varför: "Hmmm i mitt lilla lyssningsrum så borde den där hundramannasymfoniorkestern låta basigare och visst är det lite väl lång efterklangstid för mitt lyssningsrum - nää så skulle det inte alls låta om de stod i mitt rum och spelade." 8O

Min egen syn på detta är att jag i möjligaste mån s.a.s. vill kika in i, eller t.o.m. befinna mig i, den akustiska miljö där musiken ursprungligen spelades, alternativt någonstans i kedjan skapades. I tvåkanalsfallet leder detta naturligtvis till en del kompromisser, men i multikanalsfallet är det möjligt att skapa en mycket realistisk illusion av en akustisk händelse. Tyvärr är det ganska svårt att optimera för bägge fallen samtidigt eftersom multikanal fungerar bäst i väl dämpade mijöer medan tvåkanal kräver en del, väl avvägd, reflekterad energi för att ge sitt bästa.

nl1970,

Svante

Jag tyder ditt svar så att det är svårt att räkna på room gain. Finns det inga generella regler för det?

Jodå*, men avvikelserna i ett specifikt rum är så stora att man måste ta detta med en stor nypa salt. En annan sak är att en viss rumsförstärkning finns i nästan alla studior också, varför det blir än mer komplicerat. Hur som helst, man kan anta att rumsförstärkningen relativt det nedre mellanregistret (där man naturligtvis fortfarande har en kraftig förstärkning relativt frifält) vid 20 Hz är kanske 9-15 dB och vid 50 Hz sådär 4-8 dB för att vid 100 Hz bara vara några dB. Variationen med uppställning, rumsstorlek och typ av begränsningsytor ger mycket stora skillnader och man bör också vara medveten om att modal påverkan gör frekvensgången mycket ojämn. Eftersom basnivån i fonogrammen är för låg p.g.a. rumsförstärkning i studion och i vissa fall bashöjning i monitorerna, så kan man dock i normalfallet inte korrigera fullt ut för rumsförstärkningen i lyssningsrummet.

*Det är egentligen inte särskilt svårt att någorlunda noggrant räkna på rumspåverkan förutsatt att man har rätt mjukvara. 8) För rätblocksformade rum går det bra med enklare lösningar, men för godtyckliga former får man gå över till FEM.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-05 13:44

NNord skrev:Svante, är detta en total frifältssimulering helt utan inräknad
room gain eller baffelstöd eller så?

Yup, fast halvrymd.
NNord skrev:Vad drog du för slutsattser när du gjort denna simulering?
Jag ser ju själv att det är så pass liten skillnad mellan de
olika lådorna att det är svårt att förstå nästan :?
men jag antar att det är den slutna lådans värld :wink:

Typ skillnaden mellan en 50 L och en 75 L är en 2-3db
i lågfrekvensområdet, vilket lika gärna skulle kunna upphävas
av room gain ändå så...

Ja, det är min reflektion också, att det är liten skillnad mellan kurvorna. Det var det jag menade med att 55 liter inte är ett speciellt hårdoptimerat eller exakt krav.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-05 14:01

Isidor skrev: vid 20 Hz är kanske 9-15 dB och vid 50 Hz sådär 4-8 dB för att vid 100 Hz bara vara några dB.

kombinerar man detta med frekvenskurvorna svante visar så ser man att det inte kommer behövas nån EQ alls eller väldigt lite.. -6 db vid 40 hz och 20hz är -16 db. det innebär att med isidors siffror hamnar -3db runt 25 hz i rummet (om man räknar på de lägre siffrorna).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-05 14:11

Isidor skrev:Svante,

Jag har stött på idéer som dessa många gånger tidigare och måste säga att jag tycker att de är rent bisarra. Det räcker med ett litet motexempel för att illustrera varför: "Hmmm i mitt lilla lyssningsrum så borde den där hundramannasymfoniorkestern låta basigare och visst är det lite väl lång efterklangstid för mitt lyssningsrum - nää så skulle det inte alls låta om de stod i mitt rum och spelade." 8O

Min egen syn på detta är att jag i möjligaste mån s.a.s. vill kika in i, eller t.o.m. befinna mig i, den akustiska miljö där musiken ursprungligen spelades, alternativt någonstans i kedjan skapades. I tvåkanalsfallet leder detta naturligtvis till en del kompromisser, men i multikanalsfallet är det möjligt att skapa en mycket realistisk illusion av en akustisk händelse. Tyvärr är det ganska svårt att optimera för bägge fallen samtidigt eftersom multikanal fungerar bäst i väl dämpade mijöer medan tvåkanal kräver en del, väl avvägd, reflekterad energi för att ge sitt bästa.

Ja, jag förstår hur du tänker. Det gör nog jag ofta också, men det är ett par saker som ändå får mig att tro på mitt eget resonemang.

Det första är några inspelningar jag gjorde med ett dummyhuvud (mitt eget, faktiskt), dvs jag hängde ett par mikrofoner intill öronen och spelade in det jag råkade göra en vanlig arbetsdag. Det var en öronöppnare för mig. När jag gick mellan kontorsrummet och korridoren var det en enorm skillnad i akustiken som var mycket påfallande när man lyssnade på bandet. I verkliga livet hade jag inte tänkt på det alls. Jag tolkar det som att åtminstone jag undermedvetet har en kompensation i huvudet som får mig att bortse från akustiken i rummet och att det krävdes en lyssning på akustiken lyft ur sitt sammanhang för att jag skulle begripa hur stor skillnaden var. Numera hör jag förstås skillnaden mellan korridor och kontorsrum om jag lyssnar efter den, när jag har blivit uppmärksammad på att den finns.

Den andra saken har kanske inte med rumsakustik att göra, utan hur riktningshörsel funkar. Om man låser fast huvudet så att man inte får röra det, så finns det vinklar som är svåra att skilja från varandra. Tricket, som man undermedvetet använder för att få reda på den verkliga riktningen, är att man vrider lite på huvudet. Om man får göra det så förstår man varifrån ljudet kommer, och när man väl fått den kunskapen är det inte längre någon tvekan om källans läge. Även om man låser fast huvudet i efterhand. Hjärnan har förstått och därmed råder ingen tvekan trots att förutsättningarna är exakt likadana (fastlåst huvud) som de var från början.

Vad jag menar är att det kan räcka med en duns (en dörr som stängs ed) för att hjärnan ska fatta hur akustiken är i rummet och att det helt enkelt är omöjligt att bortse från detta när väl hjärnan har förstått det. Det behöver inte heller vara auditiva intryck som får hjärnan att förstå att rummet har en bashöjning. Vi ser ju rummet och har erfarenhet av hur det låter i olika rum.

Kanske är det därför som det låter bättre i dämpad belysning?

Jag har blivit förvånad över psykoakustiska effekter för många gånger för att avfärda tanken som bisarr. När idén dessutom förklarar något jag upplever (dvs att room gain inte upplevs på samma sätt som en basförstärkning i förstärkaren) så blir jag än mindre avfärdningsbenägen.

PS. Är det fler än jag som när man har lyssnat på ett baskapabelt system och råkat ha en skiva med en "duns" oavsiktligen inspelad som har tolkat detta som att det var något som hände i ett annat rum i huset? Jag vet inte vad det har att göra med ovanstående, men intressant är det.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-05 14:12

Kraniet,

Men i praktiken måste man tyvärr ta hänsyn till fonogrammen också, vilket medför att man i normalfallet inte bör sikta på konstant frekvensgång i lyssningsrummet. Man bör alltså behålla kanske hälften av den bashöjning man får i ett någorlunda normalt rum. Krångligt? Visst, så går det när kaos får råda på studiosidan.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-05 14:14

Isidor skrev:Kraniet,

Men i praktiken måste man tyvärr ta hänsyn till fonogrammen också, vilket medför att man i normalfallet inte bör sikta på konstant frekvensgång i lyssningsrummet. Man bör alltså behålla kanske hälften av den bashöjning man får i ett någorlunda normalt rum.

men det betyder att NN inte kommer behöva nån bas-eq alls utan snarare kommer få kompensera?

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-12-05 14:39

Visst låter väl rösten helt olika från rum till rum?
I duschrum med kakel brukar jag kunna få rejäla resonanser om jag försöker sjunga dovt.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-05 14:42

Svante,

Visst, jag är medveten om samtliga de psykoakustiska effekter du beskriver, men håller ändå inte med. Det är helt enkelt så att jag hör min främre vägg försvinna vid tvåkanalslyssning och i och med detta så upphör rummet jag lyssnar i att störa illusionen. Sluter man ögonen så blir det ännu enklare att mentalt teleportera sig. Visst kräver det ett mått av fantasi, men liiite får man ju bidra med själv. För mig är det helt enkelt omöjligt att länka ihop akustiken i mitt eget lyssningsrum med inspelningsakustiken och alla försök att försöka få ihop det minskar bara trovärdigheten i min illusion. Jag ser inte fördelen i att aktivt försöka störa den virtuella teleporteringen som jag i alla andra avseenden gått så långt för att försöka uppnå.

Vad gäller rumsförstärkningen så går det naturligtvis inte att få total överensstämmelse mellan den modalt färgade akustiken och en enkel elektronisk bashöjning. Även om man gör detta lite mer exakt via parametriska filter så kommer ickeminimumfasdelen av rumspåverkan att stöka till intrycken, så att detta skulle vara något stöd för den "bisarra idén" :wink: håller jag inte med om.

Kraniet,

Nä, tvärtom eftersom basnivån är för låg i de flesta fonogrammen.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-05 15:42

ok ja då missförstod jag det du sa tidigare.

måste säga att jag håller med isidors resonemang angående rumsfärgningar. jag tycker det är är degraderande att ha mycket rumsfärgning i ljudet.
det förhindrar illusionen att man är där då man hela tiden blir ryckt tillbaka till verkligheten då man hör den felaktiga basen.

jag tror det du svante säger mera har att göra med hur vi vant oss att stereo ska låta. de allra flesta har bara hört den feta basen som fås i rum. dessutom är det allt som oftast distorderad bas. så man förväntar sig att det ska låta så.
många har tex upplevt ljudet hos mig som basfattigt (speciellt hårdrock) men det har ju mer med deras förväntningar att göra än ljudet i mitt rum. med rätt material så är det ju "fett med bas" precis som det ska vara 8)

edit: detta är förövrigt en av de största problemen med hifi.. allt för många utgår ifrån hur dom vill att det ska låta istället för vad som är korrekt. problem att skilja musikproduktion från musikreproduktion.
(inte för att du skulle vara en av dom Svante, tvärtom)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-05 15:56

Svante:
"Yup, fast halvrymd. "

NN: jag är inte med helt 100% på vad halvrymd betyder !

Svante:
"Ja, det är min reflektion också, att det är liten skillnad mellan kurvorna. Det var det jag menade med att 55 liter inte är ett speciellt hårdoptimerat eller exakt krav."

NN: Spelar inte så stor roll med andra ord hur stor lådan är så
länge den håller sig innom ramarna 45 - 75 Liter :roll:
Senast redigerad av NNord 2004-12-05 16:03, redigerad totalt 1 gång.
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-05 16:02

Kraniet:
men det betyder att NN inte kommer behöva nån bas-eq alls utan snarare kommer få kompensera?

NN: Nej just det, baslådans avrullning kommer nog bli rätt lagom
tillsammans med rummet, om det nu va så du menade !!
och det är väl själva meningen med en sjysst utformad sluten låda !

En sak till, folk är lite förundrande eftersom hemma hos mig väntar
dom sig mycket mer bas. Vet inte om det beror på stora högtalare
eller om man är van med det i vardagsrum, kanske lite både och.
Jag vet ju att jag har en rätt rak frekvensgång, någonting många
inte är speciellt vana med att vara van med / uppleva / känna till.

:!:
NN

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-05 16:02

NNord skrev:NN: jag är inte med helt 100% på vad halvrymd betyder !

Det betyder att det finns en oändligt plan yta med i beräkningen. En bra (i akustiska sammanhang) variant av det i verkligeten är jorden som vi knatar omkring på. :)

Helrymd är om man befinner sig en bra bit upp i luften (så långt upp så att reflexen från marken inte längre påverkar).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-05 16:05

jaha, är det en yta som bidrar med förstärkning á 6db eller så?

är det samma sak som att ha elementet i ekofritt rum, dvs mätkammare?

mäter mitt WinISD på samma sätt, någon som vet det?
NN

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-05 16:09

NNord skrev:jaha, är det en yta som bidrar med förstärkning á 6db eller så?

Jepp.

är det samma sak som att ha elementet i ekofritt rum, dvs mätkammare?

Nej. Ekofritt rum ska motsvara fritt fält (helsfär = 4 pi steradianer) men det gör det inte under kanske 100Hz vanligen.

DST (för Vifa och SS) mäter i halvsfär (2pi steradianer) för sina mätningar. D v s i oändlig baffel:
Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-05 16:11

vad är tanken bakom att mäta halvrymd?

är det en oändlig baffel?

är meningen den att man ändå kommer sätta elementet i en
baffel och där får 6db i alla fall...
NN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-05 17:36

NNord skrev:jag är inte med helt 100% på vad halvrymd betyder !

Halvrymd är det man har om elementet sitter i oändlig baffel. Det är ett bekvämt sätt att modellera eftersom det inte blir någon diffraktion från en oändlig baffel, den har ju inga kanter.

Edit: hoppsan, Nq hade redan rett ut det :oops: .

NNord skrev:Spelar inte så stor roll med andra ord hur stor lådan är så
länge den håller sig innom ramarna 45 - 75 Liter :roll:

Nej just det.
Senast redigerad av Svante 2004-12-05 17:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-05 17:47

Isidor skrev:Svante,

Visst, jag är medveten om samtliga de psykoakustiska effekter du beskriver, men håller ändå inte med.

Nej jag är inte säker på att jag håller med heller, men det är iaf en komplicerande faktor och jag tycker att det iom den finns ett visst mått av "konstnärlig frihet" när det gäller att lägga basnivån rätt i ett rum. Det är inte givet att rak frekvensgång är det som ger hjärnan den bästa illusionen. Utöver detta finns ju det där med studions room gain.

dawen:
"Rumsförstärkning" ja, det är ju en direktöversättning, och såna är ju ofta bra om ordet inte finns på svenska. Men i detta fallet tycker jag att det låter som att man stagar upp väggarna eller nåt, och skulle översättas tillbaka till engelska som "room reinforcement". "Rumsakustisk bashöjning" är kanske rätt, men krystat. Fler förslag?

d_anders:
Och badrumsresonansen, det är just resonanser det, "stående vågor". De är en del av room gain, men är troligen inte en del av den där extra lutningen på -12 dB / oktav under lägsta rumsresonansen, och det var i stora delar den jag pratade om.
Kan du inte spela in när du sjunger i badrummet så att vi får höra säkert? :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-05 17:59

Svante skrev:dawen:
"Rumsförstärkning" ja, det är ju en direktöversättning, och såna är ju ofta bra om ordet inte finns på svenska. Men i detta fallet tycker jag att det låter som att man stagar upp väggarna eller nåt, och skulle översättas tillbaka till engelska som "room reinforcement". "Rumsakustisk bashöjning" är kanske rätt, men krystat. Fler förslag?

Rumsakustisk bashöjning kändes en aning krystat ja! Det får vara room gain ett tag till, för jag kommer inte på något mer vettigt :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-05 18:12

Vi kanske bara ska försvenska halva ordet och stavningen: "rumsgejn". Funkade utmärkt på tejprulle och datanörd. Rätt äckligt va?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-05 18:27

rumsgejn, my good !

vi MÅSTE inte översätta alla ord :lol:
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-05 18:28

Okej, jag har tänkt fixa lite MDF från brädgården nu i veckan.
Ska vi sikta på en 55L låda kankse !!

:D
NN

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-05 18:30

Svante skrev:Vi kanske bara ska försvenska halva ordet och stavningen: "rumsgejn". Funkade utmärkt på tejprulle och datanörd. Rätt äckligt va?

Snart heter det väl risivär och ämplifajör också, eller? :lol:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-05 19:41

Om det skall vara 55Liter, hur mycket "isotermiskt material" :wink:
ska jag packa in? Ska det vara HÅRT packat? Eller kan man ställa
sådanna lösa skivor brevid varandra i lådan..
Eller ska bara väggarna vara täckta..

Ska det vara stenull eller glasull? Rockwool är ju skönare
att arbeta med än glasull...
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-05 19:50

Om lådan är för liten blir ju luftens komplians för hög.
Hur tar man reda på det?
NN

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-05 20:34

Vad tror du om skivor med sten- eller glasull varvat varannan med skivor med skum? Fyllt i hela lådan. Vore väl en spännande kombination?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-05 20:59

varför skulle jag göra så för?
Skumm? Vad för skumm menar du?
NN

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum