Hej
Diametern ?
krister
Moderator: Redaktörer
kristerT skrev:Hej
det låter bra ,då får du mer frihet att forma insidan av klotet lite som du vill
,om du nu inte vill ha en sfärisk form där. Jag har gutit med glasfiberförstärkt betong då det har varit det lättaste då jag inte har möjlighet att snida i trä . Den senaste skapelsen blev ca 15mm i godstjoklek och 25 cm i diameter och är helt hanterbara med en vikt på 3-4 kilo till skillnad till en subb jag byggde med en slutvikt på 25 kilo och den är helt fri från vibrationer och står garanterad still .
Min erfarenhet av klotbyggen är bara positiva om man eftersträvar ett ljust och luftigt ljud och i mitt fall kompliterade jag med en subb .
Det diskuteras en del om svårighet med att dämpa den enda frekvensen som uppstår inne i klotet ,jag fyller den till ungefär hälften med vanlig kuddfyllning med gott resultat .Jag har även exprimenterat med att limma ett pvc-rör på magneten som är fyllt med dämpmaterial ,detta rör får sedan sluta ett par centimeter framför basreflexröret ,detta rör kommer då att fungera som en Helmholtzabsorbent för den aktuella frekvensen att dämpa
Diametern ?
Keep going
Krister
phon skrev:BIC Soundspan.
Såna där har jag lekt med, dom var inte särskilt bra vad jag minns.
Bergman123 skrev:När jag läser inlägget av iö börjar jag fundera på vad som gäller för försänkning av element, är det någon som kan dra det lite snabbt?
Kikade lite på "Magic flute" där de andvänt SEAS element och där ser det inte ut som de har gjort någon större konstigheter. Förutom Metallringen runt elementet, det kanske är detta som menas med "munken"?
Överlag när jag tittat på väldigt dyra högtalare ser det ut som de bara har klämt dit elementen i klotet utan konstigheter. Har då alla dessa företag gjort en miss i konstruktionen menar ni?
paa skrev:phon skrev:BIC Soundspan.
..., dom var inte särskilt bra vad jag minns.
Är det därför det är svårt att hitta fansidor om B.I.C-högtalare på nätet?
paa skrev:Hur beräknar man vilken frekvens man har på stående vågen i en sfärisk kammare?
det är ett plastigt härke, jag har stött på två ren.objekt. Ett par i småland och ett par i skåne. skall jag kolla om dom finns kvar? mycket billigare än 1500 dessutom.Jocke skrev:De låg på Tradera med utrop 1500... men "hämtas i Huddinge"![]()
Har ju 60 mil dit...^^
MagnusÖstberg skrev:Jag vill tacka Ingvar för ett par synnerliggen läsvärda inlägg i tråden.
Jag kan ge en subjektiv bedömning av högtalaren ovan som avlyssnades i samband med senaste Arken i ett rum på hotell Opalen - det är inte ett fungerande koncept överhuvudtaget i mina ögon. Det fanns nog inget som gav ett sämre intryck på hela mässan.
Det viskades av andra utställare i närheten att den inte är utvecklad av någon som kan det minsta om högtalare. Känns mer som om snubben är intresserad av jetmotorer...
Naqref skrev:paa skrev:Hur beräknar man vilken frekvens man har på stående vågen i en sfärisk kammare?
P ss som för den stående vågen i ett rör men där längden byts ut mot innerdiametern.
Fjonkalicious skrev:det är ett plastigt härke, jag har stött på två ren.objekt. Ett par i småland och ett par i skåne. skall jag kolla om dom finns kvar? mycket billigare än 1500 dessutom.Jocke skrev:De låg på Tradera med utrop 1500... men "hämtas i Huddinge"![]()
Har ju 60 mil dit...^^
IngOehman skrev:Vad som är optimal form är svårt att säga utan att känna diskanten in i
minsta detalj. Men rätt många diskanter med helt plan frontplatta kan fås
att prestera bättre med en sådan här form på ringen:
Så man kan säga att det enda man kan veta rätt så säkert, är att en god
anslutning i ytterkant, alltså till bollen, är av godo.
Vh, iö
Kraniet skrev:syftet med munken är ju att få en jämn övergång till klotformen. Så på plan baffel behövs det inte.
Nattlorden skrev:Kraniet skrev:syftet med munken är ju att få en jämn övergång till klotformen. Så på plan baffel behövs det inte.
Helt säker? Det är en ganska abrupt geometrisk förändring precis vid konen, det kanske inte alls vore dumt med en mjuk övergång ifrån konens rörelseriktning till baffelns yta... vilket du ju typiskt får i en waveguide...
Anders_A skrev:Här är en bild på hur Zaph har gjort när han inte ville ha den vanliga formen på monteringsplattan på en vifa-diskant.
Han tar helt enkelt bort plattan och monterar diskaten genom att skruva dit en platta som trycker fast den bakifrån.
Kanske går det att göra något liknande med den diskanten du har?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster