MagnusÖstberg skrev:Det händer bara massa tråkigheter under slavarnas resonansfrekvens
Det är där för man använder flera slavar i en högtalare så man får ner resonansfrekvensen så man slipper få dom tråkigheter som händer under resonansfrekvensen .
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Det händer bara massa tråkigheter under slavarnas resonansfrekvens
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Det händer bara massa tråkigheter under slavarnas resonansfrekvens
Det är där för man använder flera slavar i en högtalare så man får ner resonansfrekvensen så man slipper få dom tråkigheter som händer under resonansfrekvensen .
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Det händer bara massa tråkigheter under slavarnas resonansfrekvens
Ja, men inte i det här landet.paa skrev:Är det någon som hört en riktigt bra högtalare med slavbas?
MagnusÖstberg skrev:boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Det händer bara massa tråkigheter under slavarnas resonansfrekvens
Man får INTE ner resonansfrekvensen genom att man använder fler slavbasar.
.
Kraniet skrev:största problemet med slavbas är väl priset. en slavbas kostar ju nästan lika mycket som baselementet. En basreflexrör är ju bara småpengar i sammanhanget.
Ser man sen till hur röret verkar fungera så mycket bättre så kan man ju fråga sig varför man ens bör fundera på slav..
IngOehman skrev:Kort sagt - genom att använda dubbla slavar (som förstås måste ges var
och en dubbla massan)
Vh, iö
IngOehman skrev:Problemen i registret under avstämningningsfrekvensen på slavbaslådor blir
mindre, om man använder dubbelt så många slavbasar, och ger dem dubbla
rörliga massan vardera.
...
Kort sagt - genom att använda dubbla slavar (som förstås måste ges var
och en dubbla massan) så kommer den destruktiva kancellationen (problem-
notchens resonansfrekvens) en bit under avstämningsfrekvensen att flyttas
längre ned och bli halmlösare.
(För basreflexsystem så är den dock oändligt många oktaver under avstäm-
ningen, vilket är allra bäst.)
...
dubbla slavbasar ger
faktiskt en lägre resonansfrekvens för överföringsfuntionens slavbasspecifika
nollställe. Och inte så lite heller. En dubbling av antalet ger bland typ en halv
oktavs förbättring eller till och med mera! Även Dm påverkar dock resulta-
tet, så jag kan inte ge en exakt siffra på't.
(Och igen: För basreflexsystem så hamnar den dock oändligt många oktaver
under avstämningen - vilket som sagt är allra bäst.)
- - -
Vh, iö
paa skrev:Jag hittar ingen inställning i Basta! som tar hänsyn till antal slavar på detta sättet, Svante, vad säger du, borde Basta! uppdateras?
Svante skrev:paa skrev:Jag hittar ingen inställning i Basta! som tar hänsyn till antal slavar på detta sättet, Svante, vad säger du, borde Basta! uppdateras?
Är det antal slavar du menar? Prova isf # of vents?
dubbla slavbasar ger
nollställe. Och inte så lite heller. En dubbling av antalet ger bland typ en halv
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Jag hittar ingen inställning i Basta! som tar hänsyn till antal slavar på detta sättet, Svante, vad säger du, borde Basta! uppdateras?
Jo, men det påverkar inte det som Ingvar skrev:dubbla slavbasar ger
Kan detta simuleras i Basta! ?
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Jag hittar ingen inställning i Basta! som tar hänsyn till antal slavar på detta sättet, Svante, vad säger du, borde Basta! uppdateras?
Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Jag hittar ingen inställning i Basta! som tar hänsyn till antal slavar på detta sättet, Svante, vad säger du, borde Basta! uppdateras?
Hmm, ja. Jag inser dock att Basta! är lite ointuitivt gjord. Den Vas som man anger för slaven ska vara den sammanlagda Vas som de två slavarna ger. Det betyder att om man har 2 slavar ska man mata in dubbla Vas för ena slaven. Då ser man det som Ingvar pratar om.
Någon viss konsekvens i Basta!-interfejset finns det dock; under Vent properties står (också) de totala egenskaperna för alla slavarna tillsammans.
paa skrev:Är det någon som hört en riktigt bra högtalare med slavbas?
Richard skrev:Intressanta fakta !
Själv har jag aldrig hört en basmodul med slavbasar som spelar musiken utan att rytmen blir haltande, kanske beroende på att många konstruktioner använder principen av andra orsaker än välljud, tex högt ljudtryck i en förhållandevis liten låda ( där basreflex- röret ju hade blivit väldigt långt.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 229 gäster