Vill ni hjälpa mig igenom lite simuleringar i Basta?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-23 11:23

Svante skrev:
Jonka_ skrev:Sådär nu är jag hemma igen, Jag har svårt att få rätt känslighet när jag matar in parametrarna för elementen, Får lägga in värden från spec men sen ändra Cms för att hamna på den angivna känsligheten.

Exempel som basen, efter jag ändrat Cms så jag får en känslighet på 90dB så har SD ändrats från 220 till 270 och mms ändras från 20g till 33 :(

Några tips på hur jag ska gå tillväga?

Om du inte får ihop siffrorna så är det fel i databladet. Dock med reservation för känslighetssiffran. Basta! tar inte hänsyn till konuppbrytningar och de påverkar tonkurvan och därmed utnivån vid lite högre frekvenser. Tipset är därför att ignorera känsligheten och mata in en delmängd av T/S-parametrarna. Jag brukar utgå från mms, Sd, fs, Bl, Re och Qts. Och se till att drivspänningen står kvar på 2,83 V.

Känslighet är ett lite lurigt mått, den varierar ju med frekvensen (det är ju det tonkurvan visar). Försök inte att "fixa till" den så att den stämmer mot databladet, det inför antagligen mer fel än rätt.

Ang. nästa inlägg som du skrev finns frågan om visning av fasen redan besvarad i det du citerade ;) .

Okej, tack! ska testa att lägga in T/S igen som det ska vara.

Re: Är det nominal impendance eller Voice coil resistance?
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-23 12:19

Då har jag lagt om T/S igen enligt databladet och fasvänt mellanregistret. Baffle step ikryssat och far field respons markerat.

Det ser ju väldigt mycket bättre ut vid 500hz och vid 4000hz försvann den elaka toppen.

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-23 14:56

Nu har jag inte hängt med riktigt här men jag tycker att basen faller av väl tidigt... Det ser inte ut som mycket bas liksom.

Kanske vill du ha en fallande respons mot högre frekvenser men jag skulle vilja få ner nivån det lägre mellanregistret.

Är det inte så att 4-tummaren orkar rätt bra uppåt? Jag skulle nog prova att justera filtret för diskanten för att få bort accentueringen mellan 3-5kHz.

Det är ju inte helt säkert att simuleringen stämmer riktigt med verkligheten när väl elementen kommer i lådan. Gissar att simuleringen förutsätter att elementen strålar från samma punkt men de är ju olika djupa. Vet att det går att ställa in fördröjning i Basta men hur mäta eller bedöma det?

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-23 15:17

Jocke skrev:Nu har jag inte hängt med riktigt här men jag tycker att basen faller av väl tidigt... Det ser inte ut som mycket bas liksom.

Kanske vill du ha en fallande respons mot högre frekvenser men jag skulle vilja få ner nivån det lägre mellanregistret.

Är det inte så att 4-tummaren orkar rätt bra uppåt? Jag skulle nog prova att justera filtret för diskanten för att få bort accentueringen mellan 3-5kHz.

Det är ju inte helt säkert att simuleringen stämmer riktigt med verkligheten när väl elementen kommer i lådan. Gissar att simuleringen förutsätter att elementen strålar från samma punkt men de är ju olika djupa. Vet att det går att ställa in fördröjning i Basta men hur mäta eller bedöma det?

Ja jag är som sagt väldigt ny på detta, så du har säkert rätt i det du säger.

Tar gärna emot tips på vart delningen lämpligast hamnar :) och vilka områden man vill undvika.

Mellanregistret beter sig ju fint enligt produktbladet upptill 5000hz, men jag läste någonstanns att man bör lägga delningen 1 oktav under uppbrytningen vilket blir 2500hz, eller har jag förstått fel igen? :D

Sen under fliken "box" finns ju förutom Vb, Viso men även Qb. Vad bör Qb stå på? stod på 0,7 just nu. men om man ändrar till exempelvis 2 så ser ju grafen helt annorlunda ut. en ökning med 5dB i 50hz området.

Diskant:
Bild

Mellanregister:
Bild

Bas:
Bild

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-23 17:13

Såhär ser den senaste ut, Verkar ju som att Qb ska stå på 20, då den gör det när man laddar en ny driver.

Får dock inte bort ojämnheterna på diskanten, men kanske inte heller gör så mycket. Detta ska ju mest funka som åtgångsläge för vidare justeringar i låda samt rum.

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-23 17:31

Det ser ut att vara 3:e ordningens filter (-18dB) du simulerar med.

Om vi börjar med mellanregistret så hade jag nog tänkt så här: Jag vill inte accenturera området vid 4kHz. Hade gärna sett ett lågpassfilter som griper in redan över 2kHz - det kanske får beräknas för 3-4kHz då (-3dB). Hade nog kikat på 1:a ordningen (en ensam spole) för att åstadkomma det. Vid 5kHz har du en elak topp som måste ner. Hade tagit med mig värdet på spolen och kikat på 2:a ordningen för att få ned 5kHz till en vettig nivå och sedan ev fortsatt till 3:e ordningen om det behövs för att få en "snygg avrullning" Tror att du får beräkna filtret för diskanten för en högre frekvens eller minska tex seriekondensatorn för att få en hyggligt rak respons "på pappret" men riktigt säker kan man inte vara förrän man ser hur elementen uppför sig på plats i lådan... Du kan nog använda en liknande metodik och glida lite på den teoretiska delningsfrekvensen för basen om du komma tillrätta med höjningen i det låga mellanregistret!

Sen är ju frågan om man vill ha en helt rak respons... Det finns en tråd om målkurvor som "Kraniet" startat - kan vara intressant! Högtalbyggtävlingen har flera bra bidrag som kan vara läsvärda för att förstå och komma in i "tänket"! :)

Föregående

Återgå till DIY-forum