Jaha, börjar bli dags för lite lyssningsintryck på dessa "bestar".
Jag har inte hunnit med så mycket film, men lyckats lyssna på en del musik.
Blir ett långt inlägg, men kanske värt för någon annan som funderar på att bygga något liknande. Försöker dessutom referera till en del av det jag lyssnat på så kanske det är värt mer...
Marianne FAithful - Broken english
Löjligt hur fint basen bara spelar på. Man känner direkt fysiskt vid högre nivåer att lufttrycket i rummet påverkas. Snabbt...
Man får ett intryck av förtroende, det spelar på helt oberört, oansträngt och "runt".
Vilken pondus!
Marianne Faitful - Working class hero
Basen slår som en tung och snabb slägga. Antagligen precis som det är tänkt, och om det inte är det så det i alla fall så jag vill ha det
Astral projection - Dancing Galaxy
Umpa, Umpa basen är där definitivt. Detta är musik när man lätt känner "seghet" i basen då det kommer lite sent. Jag tycker inte jag känner det faktiskt.
Astral projection - Soundform
Djup elektronisk bas. Så här mysig har jag aldrig hört den. Jag försöker hitta svagheter men lyckas faktiskt inte.
Dead by april - Losing you
Tycker basen är lite "oengagerande", men har inte lyssna mycket på detta med andra baser heller så jag vet inte riktigt.
Scooter - Hyper Hyper
När basgången drar igång trycker det från alla håll. Det låter rent och inte "bumligt" som det lätt kan bli, förstår egentligen inte hur det undviks.
Rammstein - Asche zu ASche
En av de få musikstycken som faktiskt spelas då och då i bion. Den ganska snärta basen har aldrig varit snärtigare. Jag förvånas igen av att djupet är där också. Klar bättre än min tidigare uppsättning.
RHCP - Around the world
Ganska akustiskt bas i detta stycke och tidvis ganska "rörig". SJUKT hur bra basen fixar detta. Jag tror det handlar om "overhead", detta är tomgång och jag tycker det låter riktigt, riktigt bra.
Rhianna - Umbrella
Basen låter lite som att slå på en stor pappkartong. Väldigt stor.
Crystal Method - Busy Child
Hihihih, denna basen är riktigt kul. Det var den dock på min förra bas också, men det är helt klart något nytt, det känns mer "komplett" än vad den förra gjorde.
Tina Turner - Undercover agent for the blues
Denna har jag använt ofta i bastester. Gillar hur ren och djup den är. Tidigare var ett par pro ac kloner min referenser med finfin bas, men utan möjligheter till så mycket ljudtryck. Det problemet har inte hornen.
Yello - FatCry
Denna basen är mäktig när den drar igång och har tjänat många gånger som ljudtryckstest. Shit vad det trycker. Man känner definitivt att det påverkar andningen men helt "ogrötigt".
Det jag brukar referera till som "hornbas" räcker upp en hand här och gör mig mycket, mycket glad.
Yello - Jungle bill
Och så en tripp till HifiKits lyssningsrum och hederlige "gungande" Jungle Bill. En enorm front vandrar fram mot mig och på riktigt så har jag inte hört en bas som gungar så här härligt. Svårt att sätta bra ord till vad det är som gör det nice, men jag tror det är att det är så rent på något sätt.
Pink Floyd - The happiest days of our Lives
Detta tar mig alltid tillbaka många år i tiden när min far körde detta på ganska hög nivå i vardagsrummet för att dema sin OA2212. Jag tyckte alltid att det var för mjukt och har alltid tyckt det med alla "konventionella" högtalare jag haft. Ingen har haft nog pondus för dessa utom ett par 12" horn jag hade, men istället
hade de inte djupet som man kan önska. Ingen högtalare jag har kört med denna (och det är många) har levererat allt.
Nu görs det. Vilket pondus! Vilken hastighet! Vilken... Självklarhet i basen. Jag vill bara vrida upp mer och mer och känna andningen ändras...
Slutsats:
Jag är imponerad över hur dessa skapelse med lyckas det "klassiska" hornljudet med en tighthet och renhet som i alla fall inte jag hört hos en basreflex. Den ger det där "brösttryckande" ljudet som var en av delmålen och önskningarna.
Snabbheten är ju ganska imponerande och jag lyckas inte tycka att det känns "slött" (jag inbillar mig att man skulle kunna få det när det är
5,9m mellan element och öppning).
Trycket och snabbheten byts lika snabbt när skapelserna gräver ner sig djupt, djupt och spelar med en lätthet och självklarhet som ger klara behagskänslor.
Jag hoppades, men trodde nog inte riktigt att dessa två "skepnader" av bas kunde kombineras.
Man känner att hornen på något sätt påverkar hela rummet och luften i det. Inte bara spelar i rummet så att säga. Min "lilla" TCSounds 15" tillhörde mer ligan "spelar i rummet".
Ljudtryck då? Ja, jag har inte testat detta så mycket, men när jag körde Madonnas - Power of goodbye så hann jag bara med introtonerna för när det skall "braka" lös så säger det klick och min stackars (tydligen) underdimensionerade Onkyo 3007 står och blinkar rött en stund. Antar att mina Scanspeak frontar helt enkelt blev för tunga.
Kanske blir ett 216 till frontarna och något annat till subben framöver.
I slutet av kvällen blev det lite rom och cola och till den en liten test att höja subbasen med 9db (innan så har jag rätt plan kurva, uppmätt och fixad). Tihi, fortfarande helt distorsionsfritt och man får hjälp av hornen att andas. Sjuka tryckförändringar.
Återkommer med lite mer intryck när de testats med vad de är byggda för, nämligen bio.
För musik är dessa fullpott för min smak, riktigt, riktigt sjukt bra.
TACK PETTER!
Jag gillar: Horn, crtprojektorer, mikroprocessorer, datorer, större fyrtaktsenduro och min familj.