Bygga BILLIGT basstöd! Element-tips?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-03-07 11:59

Om du inte måste bygga själv så finns/fanns det en Svs för ynka 1500kr. den gamla modellen med 10"

Annonsen finns faktiskt kvar.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=42578

Du hittar omdömmen om subben här, tror det blir otroligt svårslaget för dom pengarna.

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/svs-pb10-
subwoofer-10-2004.html
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-07 12:05

NiklasF skrev:Om du inte måste bygga själv så finns/fanns det en Svs för ynka 1500kr. den gamla modellen med 10"

Annonsen finns faktiskt kvar.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=42578

Du hittar omdömmen om subben här, tror det blir otroligt svårslaget för dom pengarna.

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/svs-pb10-
subwoofer-10-2004.html

Den är säkert bra, men jag behöver 2st för att kunna köra så höga delningar som jag planerar. En bas skulle jag direkt höra om jag delar mellan 120-200hz..

Sedan enbart hämtning i Huddinge.. Det är 40 mil enkel resa för mig..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-07 13:01

Du har fått ett erbjudande. Ta det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-07 15:16

MagnusÖstberg skrev:Du har fått ett erbjudande. Ta det.

Jag har PM:at honom.
Frågan är bara hur man kan behålla 4st sådana element i baslådor.. Att bygga tvåvägare och en center lär hägra rätt hårt..
Bra deal! Eftersom det handlar om maxbudget och det inte handlar om uppdelning av pengar (egenbyggen kan man ta en åt gången) måste jag få med frugan på idén men löser sig bara ekonomin är det en no-brainer..

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-03-07 15:34

Frugan har ingenting att säga till om!

Om man måste fråga tanten om lov till allt man gör så har man skaffat fel tant. :P

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-03-07 15:41

MagnusÖstberg skrev:Läs kraniets inlägg om dämpning och port.

Elementet skall spela framåt.

Ragnwald var antingen full eller skrev i fel tråd igår.
NJa vi har gjort tester med sls i 90 liter låda och det låt inte bra!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-07 15:52

Vargen skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du har fått ett erbjudande. Ta det.

Jag har PM:at honom.
Frågan är bara hur man kan behålla 4st sådana element i baslådor.. Att bygga tvåvägare och en center lär hägra rätt hårt..
Bra deal! Eftersom det handlar om maxbudget och det inte handlar om uppdelning av pengar (egenbyggen kan man ta en åt gången) måste jag få med frugan på idén men löser sig bara ekonomin är det en no-brainer..
Vill du ha något sämre kan du få köpa 4 stycken 10" Fyndabasar av mig för 1200 spänn, de kan du aldrig få för dig att bygga om till något annat än basmoduler. Det skulle bli ca 70 liter nettovolym per sida.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-07 15:54

boom skrev:

Jag har ingen aning om slutresultatet, bara nämner att om han skulle bygga m hög låda så skall man göra som kraniet skissat.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-03-07 15:59

MagnusÖstberg skrev:
boom skrev:

Jag har ingen aning om slutresultatet, bara nämner att om han skulle bygga m hög låda så skall man göra som kraniet skissat.

var liknande mått på den lådan .

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-07 16:05

Tekko skrev:Frugan har ingenting att säga till om!

Om man måste fråga tanten om lov till allt man gör så har man skaffat fel tant. :P

Det handlar inte om att fråga om lov.. Jobbade fram till mitten av januari med hyfsad lön. Max A-kassa ger 4880:- varannan vecka (rätt långt ifrån 80% av lönen, alltså) och mina räkningar är desamma till stor del.. När min del av räkningarna är betalda har jag ungefär 2500:- över så för att inte ungarna ska behöva svälta så känns det bra att dubbelkolla med frugan om vad hon tror att hon får in. Hon behöver alltså på egen hand försörja oss en månad om jag köper, och det gör hon säkert gärna om hon kan.

Bra tajming att bli hifi-intresserad.. :(

En sån här deal är dock värd att kanske frångå principer för och kanske nalla på något kreditkort, men hursomhelst vill jag prata med henne om det först.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-07 16:07

boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:
boom skrev:

Men placerade ni verkligen dämpmaterialet och portlösning precis som Kraniet beskrev?

Det är i grunden en rätt olämplig form.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-03-07 16:27

MagnusÖstberg skrev:
boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:
boom skrev:

Men placerade ni verkligen dämpmaterialet och portlösning precis som Kraniet beskrev?

Det är i grunden en rätt olämplig form.

Testade det mesta med den lådan och vad vi fan ut så var/är sls olämplig till basreflex.
vi använde en gammal ut knullad madrass sås fläckarna fanns kvar och inte blev det bättre sedan använde vi en tjockare madrass med volymvikten 25kilo då den innehåller mycket luft och inte ens det hjälpte den låt för dåligt så elementen åkte till baka till sluten kavitet och blev lyckliga.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-07 16:29

Ni gjorde inte rätt på någon punkt alltså.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-03-07 16:54

MagnusÖstberg skrev:Ni gjorde inte rätt på någon punkt alltså.

Jodå ända tills det är motbevisat med mätning och jag tror att Rangwald sitter på mätningar på den.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-03-07 19:23

Hej Vargen! Välkommen till ljudnördarnas paradis! :D
Mitt förslag är att Du lånar mina "Peerless 831857 SWR315" på obestämd tid. (de är mkt lika SLS 12`) Det är bättre att de poppar hemma hos dig istället för att ligga och skräpa i min källare.....
På så vis kan Du använda det påtvingade överskottet av tid till att bygga ett par snygga lådor, och inte lägga kraft på vad som är billigast. Slutligen kan Du ersätta dem med ett par SLS- tolvor då ekonomin tillåter, eller något annat bra element. Du kan t.o.m. bygga lådor med löstagbar baffel så att Du kan byta till annat element senare. Sluten låda gör att det inte blir så kritiskt med lådvolym. Vill man simulera en sluten låda finns dess parametrar i Basta.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-07 19:25

:)
Jag saknar dig.

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-03-07 19:33

Vargen skrev:
Tekko skrev:Frugan har ingenting att säga till om!

Det handlar inte om att fråga om lov.. Jobbade fram till mitten av januari med hyfsad lön. Max A-kassa ger 4880:- varannan vecka (rätt långt ifrån 80% av lönen, alltså) och mina räkningar är desamma till stor del.. När min del av räkningarna är betalda har jag ungefär 2500:- över så för att inte ungarna ska behöva svälta så känns det bra att dubbelkolla med frugan om vad hon tror att hon får in. Hon behöver alltså på egen hand försörja oss en månad om jag köper, och det gör hon säkert gärna om hon kan.

Bra tajming att bli hifi-intresserad.. :(

En sån här deal är dock värd att kanske frångå principer för och kanske nalla på något kreditkort, men hursomhelst vill jag prata med henne om det först.

Det där känner jag igen, sitter nämligen i samma båt. :oops:

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-07 20:13

Oa51:

Jag tror knappt mina ögon när det kommer till vänligheten på detta forum. Ett fantastiskt erbjudande. Landa erbjöd mig att låna ett par Mupps då jag var nyfiken på dem, och nu erbjuder du att låna ut basar.

Jag säger dock till dig som till Landa att jag tackar för vänligheten men avböjer. Mitt liv är ett facit för hur illa det kan gå när Murphy blandar sig i leken och han bor här. På övervåningen. Eget rum...
Jag har katter, småbarn och en allmän otur och det känns helt enkelt som att med lånade grejer hemma skulle jag inte få en lugn stund. Jag skulle konstant oroa mig för att något skulle hända..

Själva basfrågan är löst nu, dock! AVR7000 har gett mig enormt fina villkor så det blir snart 2xscanspeak per sida. Jag är lyrisk.. Jag tror att detta blir perfekt. Tillräcklig mängd, högkvalitativa element och snygga lådor som är behagliga i storlek. De behöver inte heller mängder av effekt eller EQ för att spela bas. TACK, AVR7000!!

Det kommer att ta ett tag innan jag har dem och då min receiver inte har zone 2 kommer det att dröja ännu längre innan de spelar (ska först göra rätt för mig när det kommer till basarna, och först efter det börja bekymra mig om hur jag ska driva dem..) men den som väntar på något gott..

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-03-07 20:42

:D Lycka till med bygget av basar! Hoppas vi får en rapport på hur det låter!

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-08 11:32

oa51 skrev::D Lycka till med bygget av basar! Hoppas vi får en rapport på hur det låter!

Tack!
Nu har Magnus löst mitt problem med drivning med, så lyckan är total!
Självklart kommer intryck..och säkert en massa frågor på hur jag får det att lira på bästa sätt.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-03-08 23:06

Om du behöver drivning så har jag några EP2500 som kan lånas ut under i princip obegränsad tid. :)

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-09 19:00

bakerman22 skrev:Om du behöver drivning så har jag några EP2500 som kan lånas ut under i princip obegränsad tid. :)

Hej Bakerman!
Fantastiskt vänligt erbjudande. Magnus har dock redan löst problemet med drivning åt mig, och dessa Scanspeak 7" (eller mina öron) behöver inte kraften i en EP2500. Kraft kan man inte få för mycket av sägs det, men EP2500 är overkill.

När dessa lådor har gjort mig till basnarkoman och 4st Roy eller XXLS-12 behöver drivning så får du dock PM, var så säker..

Tack igen!

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-03-10 22:14

Lånar tråden lite, alla vet ju att en pearless sls 8" låter helt ok i en sluten låda på 35l. Orkar en Proson AAC80 att driva den dugligt? Min far är ute efter en billig musik subba och funderar därför på en sls 8" & Proson AAC80.

Föregående

Återgå till DIY-forum