Bygga ljudisolerad innervägg med dörr

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-03-30 17:02

2-ch skrev:
RMA skrev:Jag köpte 2 sådana här dörrar

Det där är säkert en utmärkt dörr. Köpte du 2 för att placera dom i samma öppning eller två olika?
40+40 verkar overkill om man inte har en betongbunker förståss.
i skrev:egerskog coh DQ-20: Jag var rädd för det. Jag behöver nämligen en sådan.

Skjutdörr var min första tanke, och det skulle passa huset bättre. Men efter lite fundering sågade jag den iden. Det mäste vara nästintill omöjligt att få en sån ens någorlunda tät.

Njaej. Omöjligt ser jag det inte som. Men lite krångligt och därför dyrt kan jag tänka mig. i vilket fall är det en större yta/volym som krävs av "tätningslisten".
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-30 18:48

Egerwood skrev:
RogerGustavsson skrev:Tror nog att det finns hyggligt ljudsiolerande skjutdörrar, typ ytterdörrar från Hajom, http://www.hajom.com/skjutdorrar/ Det ska vara den typ som är "lyft och skjut", som sluter tätt via tätning.

köpte nyligen ett sådant glasparti till uterummet. (lyft och skjut)
1800 bredd jag vet inte om man är beredd att lägga
~ + 30 000 kanske finns det partin utan glas det var kanske fel
att utgå att det inte finns, det vore högst osanolikt att det
finns för en trevlig inköpssumma.

Javisst är sådana dyra! Valde vanlig dörr till min balkong och sparade minst 30000 kr.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-03-31 01:45

i skrev:Njaej. Omöjligt ser jag det inte som. Men lite krångligt och därför dyrt kan jag tänka mig. i vilket fall är det en större yta/volym som krävs av "tätningslisten".

Verkar bli både dyrt å krångligt. Om jag förstått saken rätt så är tätningen mellan in/utsida av avgörande betydelse. Alltså alla ytor däremellan.
Rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-03-31 19:52

2-ch skrev:
i skrev:Njaej. Omöjligt ser jag det inte som. Men lite krångligt och därför dyrt kan jag tänka mig. i vilket fall är det en större yta/volym som krävs av "tätningslisten".

Verkar bli både dyrt å krångligt. Om jag förstått saken rätt så är tätningen mellan in/utsida av avgörande betydelse. Alltså alla ytor däremellan.
Rätta mig om jag har fel.

Som jag ser det är problemet att med en vanlig dörr så har du att täta i/vid karmvinkeln runt om dörrbladet. Och där är det enkelt.
Med en skjutdörr blir det konstruktionstekniska problem att få till tätning kring dörrbladet, speciellt i bakkanten. Enklaste lösningen är kanske att täta mot dörrbladets "yttre" yta, dvs man tätar mellan två flata ytor.
Det här kräver antagligen att man "spänner" dörren mot tätningen i slutet på stängfasen.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-09-13 13:19

Nu är bygget igång till sist.
Rev delar av den öppna spisen med hjälp av en hyrd Hilti TE706. Den skar som smör genom teglet :)
Tapeterna är snart nedrivna mm.mm

Till helgen ska blir det nog att inhandla lite prylar till väggen.
Jag tänkte köra en 750x420 regel i tak/vägg/golv och 45x45 30cc byggregel för att fästa osb skiva och gips i.
Det blir då gips/osb/isolering/osb/gips i genomskärning.

Tätning mellan regel och tak/sidovägg/golv (syll?) har jag sett någon svart gummiliknande remsa. Behövs en sån eller ska det vara något annat?
Adhoc pratade om ett cellplastsnöre som jag inte vet var man kan hitta.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-09-13 13:25

R.i.p. öppna spisen.

Men 750 x 420 regel, det låter att ta i? :-D

Nog för att du vill ha det rejält...men ändå?

Vad har du under den nedersta liggande regeln? Parkett? Då behöver du inget men om det är betongsula så brukar man lägga papp, typ takpapp men har svårt att tro att du behöver det på en innervägg.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-09-13 13:34

Fjonkalicious skrev:R.i.p. öppna spisen.

Men 750 x 420 regel, det låter att ta i? :-D

Nog för att du vill ha det rejält...men ändå?

Vad har du under den nedersta liggande regeln? Parkett? Då behöver du inget men om det är betongsula så brukar man lägga papp, typ takpapp men har svårt att tro att du behöver det på en innervägg.

Med reservation för tankefel så blir ju regeln 750mm om in och utsida inte ska ha kontakt med varandra. Reglarna inuti och isoleringen måste ju få plats.

Eller pratar vi förbi varandra nu? det är ju den nedersta regeln jag pratar om. Under den är parkett och sedan golvspån och under det frigolit ovanpå betongsulan.

Jag tänkte på syll för tätning av in/utsida.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-09-13 15:00

75 cm på vilket håll....?

Papp behöver du inte men kanske lite parkettfoam(sådan som du lägger under parkett) för att skydda golvet kan man kanske lägga.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-09-13 19:52

:lol: nja 75mm menar jag förstås.
Golvet är gammalt så jag borrar fast regeln där. Men lite foam mellan gör nog att det blir tätt. Bra tips.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-09-13 22:40

2-ch skrev:Tätning mellan regel och tak/sidovägg/golv (syll?) har jag sett någon svart gummiliknande remsa. Behövs en sån eller ska det vara något annat?

Jag tror det kan vara idé att kolla på gipsleverantörernas rekommendationer eller fråga i byggfackhandeln. Tätningsremsor avsedda för ändamålet är enklare att hantera än "gucka". Det är typ JÄTTEVIKTIGT att det blir tätt. Förhållandevis små läckage i väggens anslutningar kan lätt försämra en eller två ljudklasser.

/DQ-20

PS. En liten skiss i Paint kanske? Det här tråden behöver BILDER!
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-09-14 00:29

DQ-20 skrev:
2-ch skrev:Tätning mellan regel och tak/sidovägg/golv (syll?) har jag sett någon svart gummiliknande remsa. Behövs en sån eller ska det vara något annat?

Jag tror det kan vara idé att kolla på gipsleverantörernas rekommendationer eller fråga i byggfackhandeln. Tätningsremsor avsedda för ändamålet är enklare att hantera än "gucka". Det är typ JÄTTEVIKTIGT att det blir tätt. Förhållandevis små läckage i väggens anslutningar kan lätt försämra en eller två ljudklasser.

/DQ-20

PS. En liten skiss i Paint kanske? Det här tråden behöver BILDER!
´

Cellplastsnörena är samma material som tuberna / rören du har som isolering kring vattenrör (en del använder dom som stötskydd). Tuberna finns på tex Jula, de flesta bygghandlare osv. Snöret används alltså som tätande drevning i springor mellan skivor och reglar/vägg, vid betonggjutning etc. Om det är kört att hitta snörena för dig, kan du alltid strimla ner tuberna till lämplig grovlek. Går bra med vanlig sax, kostnaden för tuberna är låg.

Jag skulle strunta i parkettfoamen och gå på något som är, sig, 6 mm eller tjockare, typ liggunderlag i konsistensen. Om golvet lutar / skevar är parkettfoamen nog dessutom för tunn för att täta under golvregeln, förbindelsen blir säkert också i princip helt stum = inte önskvärt.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-09-14 07:54

DQ-20 skrev:PS. En liten skiss i Paint kanske? Det här tråden behöver BILDER!

Det brukar inte gå så bra för mig att få upp bilder. Denna gång via Picasa
Bild
Ska liggunderlaget även läggas på sidorna och mot taket då?

Adhoc skrev:Cellplastsnörena är samma material som tuberna / rören du har som isolering kring vattenrör (en del använder dom som stötskydd). Tuberna finns på tex Jula, de flesta bygghandlare osv. Snöret används alltså som tätande drevning i springor mellan skivor och reglar/vägg, vid betonggjutning etc. Om det är kört att hitta snörena för dig, kan du alltid strimla ner tuberna till lämplig grovlek. Går bra med vanlig sax, kostnaden för tuberna är låg.

Jag skulle strunta i parkettfoamen och gå på något som är, sig, 6 mm eller tjockare, typ liggunderlag i konsistensen. Om golvet lutar / skevar är parkettfoamen nog dessutom för tunn för att täta under golvregeln, förbindelsen blir säkert också i princip helt stum = inte önskvärt.

De där svarta rören vet jag vad det är :)
Så det drevar man med runt om i det lilla utrymmet mellan gipset och regeln. Eller ersätter liggunderlaget detta?

Jag tog bort det lilla s-et i https åsså funkade det automagiskt.
/nq

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-09-14 08:41

på jobbet (K-Rauta) har vi nu fibergipsskivor från fermacell till salu. Dessa sägs vid enkellager ge samma ljudisolerande egenskaper som dubbelt lager vanlig gipsskiva.
Kan kanske vara intressant för någon?

http://fermacell.se/html/swefm/se/ferma ... ct_id=1382
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-09-14 09:01

[quote="2-Ska liggunderlaget även läggas på sidorna och mot taket då?

De där svarta rören vet jag vad det är :)
Så det drevar man med runt om i det lilla utrymmet mellan gipset och regeln. Eller ersätter liggunderlaget detta?[/quote]

Det spelar ingen roll ur ljudisoleringsynpunkt om ljudläckage eller stomljud uppstår vid golv eller tak, illa i båda fallen. Jag skulle köra en tjock och bred tätningslist eller gummiduk som täcker regelbredden vid regel mot golv och tak samt inte använda "överdrivet" många skruv som ger stomljud. Man kan även köra mellanliggande stålbricka + ca 5 mm gummipackning/rondell för skruven mot regeln för att minska stumt montage och stomljudet. Vid regel <=> vägg skulle jag dreva in cellplastsnöret i den avsiktliga glipan och därefter fylla upp glipan med akrylfog.

Bottningslist kallas cellplastsnöret, billigt som sagt:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... px?id=9573

För skivor: Gå på det som ger högst vikt / m² till lägst kostnad. Det är framförallt vikt/m² som avgör ljudisoleringen. Undantag skulle kunna vara om man vill ha ytskikt som går bra att skruva fast saker i, utan att det behövs genomgående plugg, typ molly, för gipsväggar.
Senast redigerad av Adhoc 2012-09-14 09:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-09-14 09:04

2-ch skrev:https://lh3.googleusercontent.com/-nZeU7-c5MvI/UFLCOCGEqOI/AAAAAAAAAMo/wlN1OYcr6jU/s400/v%25C3%25A4gg2.jpg

Ska liggunderlaget även läggas på sidorna och mot taket då?

Liggunderlag vet jag inget om. Tunna men breda EPM-lister är vad gipstillverkarna tillhandahåller. Däremot kan jag konstatera att det är en akustiskt mycket tunn och sladdrig vägg. Om jag får spekulera lite amatörmässigt tror jag att basen kommer att dämpas förhållandevis lite - väggen är inte tillräckligt styv för att kunna hålla emot. Den tunnaste saxade väggen jag sett i tillverkares konstruktionsritningar utgår från 95 mm i golv och tak mellan vilka man ställer 70 mm-reglar saxade. Skillnaden i styvhet mellan 45 och 70 är större än man tror. Styvheten ökar med kubiken på tjockleken. En 50% ökning av tjockleken (45->70) resulterar i att styvheten blir nästan 4 gånger så stor.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-09-14 09:20

Håller med DQ-20, väggen ser inte ut att vara den stabilaste eller tyngsta.

Utmärkta råd från en seriös person med lång erfarenhet av "ljudbyggen":
http://jhbrandt.net/How%20to%20find%20o ... 20need.pdf

Följer du råden till punkt och pricka är du hemma. Flera andra länkar som kan vara intressanta finns också: http://jhbrandt.net/pubs.html

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-09-14 09:27

skulle råda dig till att använda färdiga skenor avsedda för plåtreglar. dessa kommer med en pålimmad syllisolering. sen är de precis rätt bredd för 45, 70 eller 95as regel.
Använder man sedan en sk akustikregel som Lindabs RDBX så får man ytterligare ljudisolering. Dock är denna kanske mindre intressant ifall man gör en vägg med dubbla reglar utan kontakt.

edit: kan även rekommendera Isovers bok om isolering. kompletta byggbeskrivningar för klassade väggar. riktigt bra och förståelig bok för den som vill bygga tekniskt sunda väggar.

http://ipaper.ipapercms.dk/SaintGobainC ... overBoken/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-09-14 09:38

Ska se efter om det går att gå upp en dimension rent utrymmesmässigt.
Samtidigigt är ju resten av konstruktionen allt annat än styv. Jag skulle tro att min skiss motsvarar den övriga konstruktionen.
Men ska läsa på i länkarna jag fått.

Kraniet: Plåtreglar har jag fått för mig har mindre stabilitet än motsvarande i trä. Rätt eller fel?

Jag tog bort det lilla s-et i https åsså funkade det automagiskt.
/nq

Tack :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-09-15 16:06

Ok, med kofot och varselin går det att knöa in 95 och 70 reglar.
Vem vill ha en sladdrig vägg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-15 19:03

Bra, det är klart bättre.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-09-28 12:10

Har börjat göra en skiss på väggen för att beräkna materielåtgång.

Ska de verkligen bara vara 30cm cc på reglarna??? Det får ju knappt plats någon isolering när avståndet mellan de saxade reglarna då bara blir 15cm :?

Jag tycker det ser konstigt ut, men jag är ju van att ha 60cm mellan reglar och inte ha dubbel vägg.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2012-09-28 12:37

2-ch skrev:Har börjat göra en skiss på väggen för att beräkna materielåtgång.

Ska de verkligen bara vara 30cm cc på reglarna??? Det får ju knappt plats någon isolering när avståndet mellan de saxade reglarna då bara blir 15cm :?

Jag tycker det ser konstigt ut, men jag är ju van att ha 60cm mellan reglar och inte ha dubbel vägg.

Tänker du skruva fast gipset på bredsidan av reglarna? Man ska väl använda 45mm sidan,då blir det perfekt om du kapar isoleringen på mitten.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-09-28 15:24

RMA skrev:Tänker du skruva fast gipset på bredsidan av reglarna? Man ska väl använda 45mm sidan,då blir det perfekt om du kapar isoleringen på mitten.

Nää på 45 sidan blir det.
Men det kanske blir bra att kapa isoleringen i 25,5cm långa remsor.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-28 16:09

Rekommenderar dig att limma gipset mot reglarna, och skivorna mot varandra förutom att bara skruva.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-09-29 08:32

2-ch skrev:Har börjat göra en skiss på väggen för att beräkna materielåtgång.

Nej, det är 60 cm mellan reglarna på vardera sidan. Facken mellan reglarna blir då 25,5 cm.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-10-01 07:05

MagnusÖstberg skrev:Rekommenderar dig att limma gipset mot reglarna, och skivorna mot varandra förutom att bara skruva.

Är tanken att det ska täta eller för hållfastheten?
Tror jag redan skutit över målet med denna vägg.
DQ-20 skrev:Nej, det är 60 cm mellan reglarna på vardera sidan. Facken mellan reglarna blir då 25,5 cm.

Ah... tack det ser mer rimligt ut :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-01 10:00

2-ch skrev:
MagnusÖstberg skrev:Rekommenderar dig att limma gipset mot reglarna, och skivorna mot varandra förutom att bara skruva.

Är tanken att det ska täta eller för hållfastheten?
Tror jag redan skutit över målet med denna vägg.
DQ-20 skrev:Nej, det är 60 cm mellan reglarna på vardera sidan. Facken mellan reglarna blir då 25,5 cm.

Ah... tack det ser mer rimligt ut :)

Ja, det är det. Det blir ju 30 cm c-c mellan reglarna totalt, men inte per sida.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-10-03 13:06

Dörren är nu beställd. Reglar OSB-skivor, gips och isolering inhandlades igår :)
Det går långsamt, men det går frammåt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-10-04 14:19

"FARLIGT" ATT GÖRA SÅ! Jag avråder med bestämdhet att limma ihop skivorna!

Genom att limma mellan skivorna blir ljudisoleringen sämre! Och det var nog inte det som var tanken...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-10-04 15:34

Johan_Lindroos skrev:"FARLIGT" ATT GÖRA SÅ! Jag avråder med bestämdhet att limma ihop skivorna!

Genom att limma mellan skivorna blir ljudisoleringen sämre! Och det var nog inte det som var tanken...

Ok, inget lim här inte :)

Dörren jag köpt håller 35db och väggkonstruktionen 48 enligt Gyrpoc. Kanske något mindre då jag anväder osb+gips istället för gips rakt igenom.
Men det är återigen inte inom basområdet som det dämpar så mycket.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum