KarlXII skrev:Visst är det jobbigt med de där parametrarna som inte lätt och omedelbart kan mätas?
håller med, det är ett helvete att dagens mätinstrumenten är så himla usla, de väcker bara fler frågor istället för att ge rimliga svar
Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Visst är det jobbigt med de där parametrarna som inte lätt och omedelbart kan mätas?
paa skrev:petersteindl skrev:Då är det något annat man skall leta efter vid dimensionering av högtalarelement. Det anser i alla fall jag.
MvH
Peter
Distorsion kan väl göra att man "hör" högtalaren?
Är det alltså djupet i ljudet du pratar om? Eller är det "släpp"? Eller är det upplösning? Hur vet jag vad du menar med dessa begrepp (särskilt då du byter begrepp)?celef skrev:LasseA skrev:Hur vet du det och vad är upplösning?celef skrev:se ovan, tonkurveskillnader ger upphov till den tonala balansen men har inget med släppet att göra, det är något med upplösningen
vad menar du? när alla toner låter lika starkt betyder inte det att djupet i ljudet är perfekt, det finns helt enkelt andra mekanismer som styr detta, tråden handlar om detta
det förvånar mig mycket att du inte tycks vilja förstå vilka egenskaper jag syftar på eller att du inte ens håller med att denna ljudegenskap finns
celef skrev:LasseA skrev:Hur vet du det och vad är upplösning?celef skrev:se ovan, tonkurveskillnader ger upphov till den tonala balansen men har inget med släppet att göra, det är något med upplösningen
vad menar du? när alla toner låter lika starkt betyder inte det att djupet i ljudet är perfekt, det finns helt enkelt andra mekanismer som styr detta, tråden handlar om detta
det förvånar mig mycket att du inte tycks vilja förstå vilka egenskaper jag syftar på eller att du inte ens håller med att denna ljudegenskap finns
celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera dolt
Vågar du verkligen gå i god för det? Hur många olika riktiningar har du egentligen mätt i. 15 graders delning, 10, 5?
skojjar du, det finns ingen som bygger högtalare som endast mäter vid så snäva vinklar, att ha koll på vad som händer långt offaxis är jätteviktigt
nä, det är något annat än tonkurva
Du missförstod helt.
nej, du verkar ha missförstått
LasseA skrev:Är det alltså djupet i ljudet du pratar om? Eller är det "släpp"? Eller är det upplösning? Hur vet jag vad du menar med dessa begrepp (särskilt då du byter begrepp)?celef skrev:LasseA skrev:Hur vet du det och vad är upplösning?celef skrev:se ovan, tonkurveskillnader ger upphov till den tonala balansen men har inget med släppet att göra, det är något med upplösningen
Jag menar inte att "släpp" inte finns men jag har ingen aning om vi menar samma sak då vi skriver ordet. Jag vet vad ordet betyder för mig men kan inte vara säker på att det är samma sak som ni andra menar. När Ni så tvärsäkert anger att det absolut inte har med tonkurva/spridning etc att göra så blir jag fundersam och vill veta varför ni är så säkra på det för jag skulle absolut inte kunna avfärda att det jag menar med ordet kan noteras i mätningar.
Nattlorden skrev:celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera dolt
Vågar du verkligen gå i god för det? Hur många olika riktiningar har du egentligen mätt i. 15 graders delning, 10, 5?
skojjar du, det finns ingen som bygger högtalare som endast mäter vid så snäva vinklar, att ha koll på vad som händer långt offaxis är jätteviktigt
nä, det är något annat än tonkurva
Du missförstod helt.
nej, du verkar ha missförstått
Jag frågade om delningen på vinkelmätningarna, alltså hur liten vinkelskillnad du tar dem. Mäter du 0, 15, 30, 45... Så är det 15 graders delning. Mäter du 0, 5, 10, 15, 20, 25.... Så är det 5 graders delning.
Fattar du min fråga nu?
celef skrev:
jag förstår och jag har redan svarat att du letar fel mekanismer
Nattlorden - har du någonsin konstruerat en högtalare?Nattlorden skrev:celef skrev:
Jag letar inte, jag ville veta hur noga du mätt för att så stensäkert kunna utesluta det.
MagnusÖstberg skrev:Nattlorden - har du någonsin konstruerat en högtalare?
Nattlorden skrev:celef skrev:
Jag letar inte, jag ville veta hur noga du mätt för att så stensäkert kunna utesluta det.
celef skrev:jag har mätt så noga som jag behöver, och det går inte att finna nån förklaring till släppet i dessa mätningar
Nattlorden skrev:celef skrev:jag har mätt så noga som jag behöver, och det går inte att finna nån förklaring till släppet i dessa mätningar
Okej, okej.. är det yrkeshemlighet, så bara säg det då, istället för att dansa tango...
celef skrev:jag tycker nog att det har något med bättre upplösningen att göra, eller iallafall något närbesläktat, maskeringseffekt kanske, för jag upplever att det har blivit lite tystare mellan tonerna, tonerna framträder tydligare, innan så lät lite mer "grå massa", det är svårt att beskriva ljud utan att det låter lite larvigt![]()
jag kan tänka mig att utformning av lådvolymen och dämpmaterialet samt konens egenskaper påverkar resultatet, jag ska prova montera elementen i öppen baffel och se vad det ger
zapanasta skrev:Sånt här har jag hört många ggr,vissa högtalare har en smal stereobild och andra kan öppna hela väggen om ni förstår va jag menar.
Har ingen mätutrustning eller nåt, men förstår precis va celef menar tack vare att jag har nog testat och jämfört fler högtalare än dom flesta
AndersD skrev:Celef
Är detta din definition av "släpp"?celef skrev:jag tycker nog att det har något med bättre upplösningen att göra, eller iallafall något närbesläktat, maskeringseffekt kanske, för jag upplever att det har blivit lite tystare mellan tonerna, tonerna framträder tydligare, innan så lät lite mer "grå massa", det är svårt att beskriva ljud utan att det låter lite larvigt![]()
jag kan tänka mig att utformning av lådvolymen och dämpmaterialet samt konens egenskaper påverkar resultatet, jag ska prova montera elementen i öppen baffel och se vad det ger
Det du beskriver kan jag uppleva med en och samma högtalare om man byter lyssningsmiljö. Extremfallet är att lyssna utomhus på gräsmattan, här tycker jag det "släpper" oerhört mycket bättre pga avsaknaden av rumsreflektioner.
I förlängningen innebär detta kanske att högtalarens spridning inte är optimal för rummet, eller tvärtom att rummets dämpning är för dålig i vissa riktningar.
Jag skulle vilja dra till med att släppet till stor del beror på på distorsion och oönskade reflektioner (som också är distorsion beroende på hur man ser det )
AndersD skrev:Celef
Är detta din definition av "släpp"?celef skrev:jag tycker nog att det har något med bättre upplösningen att göra, eller iallafall något närbesläktat, maskeringseffekt kanske, för jag upplever att det har blivit lite tystare mellan tonerna, tonerna framträder tydligare, innan så lät lite mer "grå massa", det är svårt att beskriva ljud utan att det låter lite larvigt![]()
Det du beskriver kan jag uppleva med en och samma högtalare om man byter lyssningsmiljö. Extremfallet är att lyssna utomhus på gräsmattan, här tycker jag det "släpper" oerhört mycket bättre pga avsaknaden av rumsreflektioner.
I förlängningen innebär detta kanske att högtalarens spridning inte är optimal för rummet, eller tvärtom att rummets dämpning är för dålig i vissa riktningar.
Jag skulle vilja dra till med att släppet till stor del beror på på distorsion och oönskade reflektioner (som också är distorsion beroende på hur man ser det )
DrBoar skrev:Bosse Bengtsson hade ju mycket diskussioner om bobin (rullen som talspolen sitter på) materialet och dess inverkan på ljudet.
Mätningar är jättebra men man skall vara medveten om att man inte mäter allt utan att man missar vissa parametrar som kan vara viktiga av psykoakustiska skäl.
celef skrev:AndersD skrev:Celef
jag har inte hunnit grotta mer i detta, håller på att förbereda ett femårskalas, men jag ska återuppta detta så snart jag kan
när du skriver att det beror på disten, ska disten ha ett visst utseende eller bara vara låg eller hög för att släppet ska infinna sig? angående spridningen så har systemet mätt väldigt lika och ändå har det varit tydlig hörbar skillnad
Ser ingen koppling alls till det.Harryup skrev:Jag tycker oftare det verkar vara element med högre verkningsgrad som har automatiskt en viss nivå av släpp direkt.
mvh/Harryup
KarlXII skrev:paa skrev:Borde det inte vara så att; ju bättre kompenserat för stereosystemfelen desto bättre släpp?
Nix.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 46 gäster