jag bytte ut elementen och fick en chock

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 14:52

KarlXII skrev:Visst är det jobbigt med de där parametrarna som inte lätt och omedelbart kan mätas? :D

håller med, det är ett helvete att dagens mätinstrumenten är så himla usla, de väcker bara fler frågor istället för att ge rimliga svar
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-21 15:01

paa skrev:
petersteindl skrev:Då är det något annat man skall leta efter vid dimensionering av högtalarelement. Det anser i alla fall jag.

MvH
Peter

Distorsion kan väl göra att man "hör" högtalaren?

Japp, den harmoniska dist som är uppmätt är 2a ton och 3e-ton. Tittar man på högre ordningens harmoniska övertoner d v s upp till 20e tonen så kan man hitta fel som gör att ljudet från elementet inte försvinner i ljudbilden. Då släpper det inte.

mvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-04-21 15:03

celef skrev:
LasseA skrev:
celef skrev:se ovan, tonkurveskillnader ger upphov till den tonala balansen men har inget med släppet att göra, det är något med upplösningen
Hur vet du det och vad är upplösning?

vad menar du? när alla toner låter lika starkt betyder inte det att djupet i ljudet är perfekt, det finns helt enkelt andra mekanismer som styr detta, tråden handlar om detta

det förvånar mig mycket att du inte tycks vilja förstå vilka egenskaper jag syftar på eller att du inte ens håller med att denna ljudegenskap finns
Är det alltså djupet i ljudet du pratar om? Eller är det "släpp"? Eller är det upplösning? Hur vet jag vad du menar med dessa begrepp (särskilt då du byter begrepp)?

Jag menar inte att "släpp" inte finns men jag har ingen aning om vi menar samma sak då vi skriver ordet. Jag vet vad ordet betyder för mig men kan inte vara säker på att det är samma sak som ni andra menar. När Ni så tvärsäkert anger att det absolut inte har med tonkurva/spridning etc att göra så blir jag fundersam och vill veta varför ni är så säkra på det för jag skulle absolut inte kunna avfärda att det jag menar med ordet kan noteras i mätningar.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-21 15:04

celef skrev:
LasseA skrev:
celef skrev:se ovan, tonkurveskillnader ger upphov till den tonala balansen men har inget med släppet att göra, det är något med upplösningen

vad menar du? när alla toner låter lika starkt betyder inte det att djupet i ljudet är perfekt, det finns helt enkelt andra mekanismer som styr detta, tråden handlar om detta

det förvånar mig mycket att du inte tycks vilja förstå vilka egenskaper jag syftar på eller att du inte ens håller med att denna ljudegenskap finns

OA-högtalare (var det 51) nämndes tidigare i tråden som ett exempel på en högtalare som "släpper". Visst har SS-elementen sina kvaliteter men i det fallet vill jag ändå tro att designen spelar den huvudsakliga rollen. Med avstamp i detta kan jag mycket väl tänka mig att off-axis egenskaper kan spela roll för upplevelsen av "släpp".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-21 15:53

celef skrev:
Nattlorden skrev:
celef skrev:
Nattlorden skrev:
celef skrev:jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera dolt

Vågar du verkligen gå i god för det? Hur många olika riktiningar har du egentligen mätt i. 15 graders delning, 10, 5?

skojjar du, det finns ingen som bygger högtalare som endast mäter vid så snäva vinklar, att ha koll på vad som händer långt offaxis är jätteviktigt

nä, det är något annat än tonkurva

Du missförstod helt.

nej, du verkar ha missförstått

Jag frågade om delningen på vinkelmätningarna, alltså hur liten vinkelskillnad du tar dem. Mäter du 0, 15, 30, 45... Så är det 15 graders delning. Mäter du 0, 5, 10, 15, 20, 25.... Så är det 5 graders delning.

Fattar du min fråga nu?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 17:26

LasseA skrev:
celef skrev:
LasseA skrev:

Är det alltså djupet i ljudet du pratar om? Eller är det "släpp"? Eller är det upplösning? Hur vet jag vad du menar med dessa begrepp (särskilt då du byter begrepp)?

då du inte har förstått vad jag från början avsåg med släpp så har jag resultatlöst försökt förklara med andra termer

Jag menar inte att "släpp" inte finns men jag har ingen aning om vi menar samma sak då vi skriver ordet. Jag vet vad ordet betyder för mig men kan inte vara säker på att det är samma sak som ni andra menar. När Ni så tvärsäkert anger att det absolut inte har med tonkurva/spridning etc att göra så blir jag fundersam och vill veta varför ni är så säkra på det för jag skulle absolut inte kunna avfärda att det jag menar med ordet kan noteras i mätningar.

som jag tolkar ditt resonemang så skulle släppet bara kunna höras i ett ett trångt utrymme framför högtalarna då du menar att det är tonkurvan som är orsaken, om tonkurvan ändras - vilket händer när man byter lyssningsposition - så skulle detta påverka släppet, och så är ju inte fallet
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 17:28

Nattlorden skrev:
celef skrev:
Nattlorden skrev:
celef skrev:
Nattlorden skrev:
celef skrev:jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera dolt

Vågar du verkligen gå i god för det? Hur många olika riktiningar har du egentligen mätt i. 15 graders delning, 10, 5?

skojjar du, det finns ingen som bygger högtalare som endast mäter vid så snäva vinklar, att ha koll på vad som händer långt offaxis är jätteviktigt

nä, det är något annat än tonkurva

Du missförstod helt.

nej, du verkar ha missförstått

Jag frågade om delningen på vinkelmätningarna, alltså hur liten vinkelskillnad du tar dem. Mäter du 0, 15, 30, 45... Så är det 15 graders delning. Mäter du 0, 5, 10, 15, 20, 25.... Så är det 5 graders delning.

Fattar du min fråga nu?

jag förstår och jag har redan svarat att du letar fel mekanismer
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-21 17:34

celef skrev:

Jag letar inte, jag ville veta hur noga du mätt för att så stensäkert kunna utesluta det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-21 18:12

Nattlorden skrev:
celef skrev:

Jag letar inte, jag ville veta hur noga du mätt för att så stensäkert kunna utesluta det.
Nattlorden - har du någonsin konstruerat en högtalare?

Om inte, hur skulle du kunna förstå?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-21 18:19

MagnusÖstberg skrev:Nattlorden - har du någonsin konstruerat en högtalare?

Nej, jag har inte gjort några centrar. Men några stereopar har det blivit.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 18:27

Nattlorden skrev:
celef skrev:

jag har mätt så noga som jag behöver, och det går inte att finna nån förklaring till släppet i dessa mätningar

jag upplever att avståndet mellan ton och "brusgolv" är större med vissa element, svärtan är mer påtaglig mellan tonerna, det förstår nog alla att detta avstånd inte går att utläsa i tonkurvemätning
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-21 18:27

Jag tycker det är en skitsvår fråga det här, och jag inbillar mig att jag förstår celef.

Jag har problem med när högtalare inte släpper och många hävdar att de lyckas få till det med placeringar, men min egna erfarenhet säger att det finns högtlare som låter högtalare vad man än gör med dom 8O
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-21 18:36

celef skrev:jag har mätt så noga som jag behöver, och det går inte att finna nån förklaring till släppet i dessa mätningar

Okej, okej.. är det yrkeshemlighet, så bara säg det då, istället för att dansa tango...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-21 18:54

Har du mätt impulssvaret ifrån högtalarna?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 19:02

Nattlorden skrev:
celef skrev:jag har mätt så noga som jag behöver, och det går inte att finna nån förklaring till släppet i dessa mätningar

Okej, okej.. är det yrkeshemlighet, så bara säg det då, istället för att dansa tango...

vadå yrkeshemlighet?? jag menar bara att förklaringen inte går att finna i dessa mätningar, ni har fel fokus, testa gärna själva så vi kan komma vidare
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 19:06

Harryup skrev:Har du mätt impulssvaret ifrån högtalarna?

mvh/Harryup

ja då jag oftast mäter med mls, men impulsens utseende beror ju på tonkurvan, då tonkurvorna skiljer så lite åt så hittar jag inget matnyttigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-04-21 21:04

Celef
Är detta din definition av "släpp"?

celef skrev:jag tycker nog att det har något med bättre upplösningen att göra, eller iallafall något närbesläktat, maskeringseffekt kanske, för jag upplever att det har blivit lite tystare mellan tonerna, tonerna framträder tydligare, innan så lät lite mer "grå massa", det är svårt att beskriva ljud utan att det låter lite larvigt :oops:

jag kan tänka mig att utformning av lådvolymen och dämpmaterialet samt konens egenskaper påverkar resultatet, jag ska prova montera elementen i öppen baffel och se vad det ger

Det du beskriver kan jag uppleva med en och samma högtalare om man byter lyssningsmiljö. Extremfallet är att lyssna utomhus på gräsmattan, här tycker jag det "släpper" oerhört mycket bättre pga avsaknaden av rumsreflektioner.

I förlängningen innebär detta kanske att högtalarens spridning inte är optimal för rummet, eller tvärtom att rummets dämpning är för dålig i vissa riktningar.

Jag skulle vilja dra till med att släppet till stor del beror på på distorsion och oönskade reflektioner (som också är distorsion beroende på hur man ser det )
.....

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-04-21 22:46

Sånt här har jag hört många ggr,vissa högtalare har en smal stereobild och andra kan öppna hela väggen om ni förstår va jag menar.

Har ingen mätutrustning eller nåt, men förstår precis va celef menar tack vare att jag har nog testat och jämfört fler högtalare än dom flesta :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-04-21 23:04

zapanasta skrev:Sånt här har jag hört många ggr,vissa högtalare har en smal stereobild och andra kan öppna hela väggen om ni förstår va jag menar.

Har ingen mätutrustning eller nåt, men förstår precis va celef menar tack vare att jag har nog testat och jämfört fler högtalare än dom flesta :D

Det beror nog mera på hur man vinklar dom.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-22 00:21

AndersD skrev:Celef

celef skrev:jag tycker nog att det har något med bättre upplösningen att göra, eller iallafall något närbesläktat, maskeringseffekt kanske, för jag upplever att det har blivit lite tystare mellan tonerna, tonerna framträder tydligare, innan så lät lite mer "grå massa", det är svårt att beskriva ljud utan att det låter lite larvigt :oops:

jag kan tänka mig att utformning av lådvolymen och dämpmaterialet samt konens egenskaper påverkar resultatet, jag ska prova montera elementen i öppen baffel och se vad det ger

Det du beskriver kan jag uppleva med en och samma högtalare om man byter lyssningsmiljö. Extremfallet är att lyssna utomhus på gräsmattan, här tycker jag det "släpper" oerhört mycket bättre pga avsaknaden av rumsreflektioner.

I förlängningen innebär detta kanske att högtalarens spridning inte är optimal för rummet, eller tvärtom att rummets dämpning är för dålig i vissa riktningar.

Jag skulle vilja dra till med att släppet till stor del beror på på distorsion och oönskade reflektioner (som också är distorsion beroende på hur man ser det )

Var också inne på det spåret! ;-)

+1

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-04-22 02:09

Jag upplevde att släppet blev bättre genom följande åtgärder.

Tätningslist och silicon i skruvhålen.

Korrekt placering av spolar, ej för nära och i fel vinkel så dom stör varandra.

Tokviktigt med låg dist i området kring 1khz.

Vibrationer i lådväggar (som i sig kan vara högtalare om än passiva) är mycket negativt för släpp. Därav svårare att få stora lådor att släppa.

Diskantens betydelse får inte glömmas bort då den kan ge artefakter utanför sitt arbetsområde som hörs längre ner tex i röster.

Test av pratradio eller sport kan vara nyttigt för att veta om man är på rätt väg eller inte.
:)
Let forever be

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-22 11:39

jag har inte hunnit grotta mer i detta, håller på att förbereda ett femårskalas, men jag ska återuppta detta så snart jag kan

när du skriver att det beror på disten, ska disten ha ett visst utseende eller bara vara låg eller hög för att släppet ska infinna sig? angående spridningen så har systemet mätt väldigt lika och ändå har det varit tydlig hörbar skillnad
Bikinitider

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-04-22 13:17

Bosse Bengtsson hade ju mycket diskussioner om bobin (rullen som talspolen sitter på) materialet och dess inverkan på ljudet.

Mätningar är jättebra men man skall vara medveten om att man inte mäter allt utan att man missar vissa parametrar som kan vara viktiga av psykoakustiska skäl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-22 17:14

DrBoar skrev:Bosse Bengtsson hade ju mycket diskussioner om bobin (rullen som talspolen sitter på) materialet och dess inverkan på ljudet.

Mätningar är jättebra men man skall vara medveten om att man inte mäter allt utan att man missar vissa parametrar som kan vara viktiga av psykoakustiska skäl.

precis så, jag tror att de använda materialen påverkar på ett sätt som inte alltid syns i dom vanliga populärmätningarna men som har stor betydelse för ljudupplevelsen, som till exempel linjekällan, eller panelen
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-04-22 17:15

celef skrev:

jag har inte hunnit grotta mer i detta, håller på att förbereda ett femårskalas, men jag ska återuppta detta så snart jag kan

när du skriver att det beror på disten, ska disten ha ett visst utseende eller bara vara låg eller hög för att släppet ska infinna sig? angående spridningen så har systemet mätt väldigt lika och ändå har det varit tydlig hörbar skillnad

Femårskalas är kul, min grabb fyllde för två veckor sedan och det blev en glad och dB-stinn tillställning, hoppas du kommer undan med hörseln i behåll........10 st femåringar är duktiga på att hålla ljudnivån uppe 8O

Jag tänker att disten ska vara så låg som möjligt. Anledningen till denna tanke är ideerna om att konen släpper genom ljud från lådan och ut genom membranet. Detta borde rimligtvis betraktas som distorsion.

Mina ideer om att spridningen skulle vara avgörande faller platt med dina observationer som visar att spridningen inte förändrats! Har du mätt både horisontellt och vertikalt? Tänker på om fasläget är annorlunda på Vifan och vertikallooberna pekar annorlunda (fast det skulle nog märkts även i horisontella- och onaxismätningar)

Det där med upphängningens egenskaper och påverkan för hur mycket av lådljudet som "tar sig ut" genom drivern tycker jag är intressant. Detta borde rimligtvis synas vid en frekvensgångsmätning, eller är det bara jag som tycker så?

En galen teori: (på mycket djupt vatten)
Säg att din SB är mer genomsläpplig än Vifan. Kan det vara därför de mäter lika? Alltså, SB-driverns uppmätta frekvensgång består av både det "framåtriktade ljudet" plus resonanser inifrån lådan. Vifan däremot enbart av det "framåtriktade".

Klurigt det här....... :?
.....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-22 17:17

Borde det inte vara så att; ju bättre kompenserat för stereosystemfelen desto bättre släpp?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-22 17:29

Det kan ju vara en del, men det finns massor med högtalare på marknaden som har det eller inte har det, utan att vara i närheten av stereofelskompenserade. Det är nog mera en extra krydda.
Jag tycker oftare det verkar vara element med högre verkningsgrad som har automatiskt en viss nivå av släpp direkt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-04-22 18:47

paa skrev:Borde det inte vara så att; ju bättre kompenserat för stereosystemfelen desto bättre släpp?

Nix.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-22 20:11

Harryup skrev:Jag tycker oftare det verkar vara element med högre verkningsgrad som har automatiskt en viss nivå av släpp direkt.

mvh/Harryup
Ser ingen koppling alls till det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-22 23:04

KarlXII skrev:
paa skrev:Borde det inte vara så att; ju bättre kompenserat för stereosystemfelen desto bättre släpp?

Nix.

Menar du att det inte borde vara så, eller att det inte är så?
För stereosystemfelen är ju de fel som gör att projiceringen av ljudbilden inte blir riktig.
Och när ljudbilden väl blir riktig, så har den ju släppt högtalarna, faktiskt per definition!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum