Bas som mellanregister (parametrar VAR ett ?) - byggtråd!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-09 13:40

bornsloppy skrev:.... så med andra ord så kan jag använda den senaste, färgglada, skissen?

Med den lilla ändringen att jag byter plats på spolar och kondensatorer?

Ska minus kabeln (röd) gå igenom basen och sen till diskanten ...
Och plus-kabeln (den gröna) gå direkt till diskanten?

Eller gör jag två separata filter utan att parallellkoppla?

När jag skissade upp det så tänkte jag parallallkoppling .... Hur spolarna sitter monterade på ett filter vet jag ej, bara spekulerar att både plus och minus kabeln ska gå in i dem och vidare från samma punkt ... (hur f** det nu fungerar, verkar ologiskt men så ser det ju ut på andra skisser o filter).
:?

Ja, om inte phon var full när han grejjade med det ;)

Om du tänker dig som så att du klipper av den färgranna röda tåten i filtret som går vidare till diskanten och istället sätter ihop de röda trådarna längst ut till vänster där det färgranna börjar - så har du splittat upp det i två filter som kanske är lättare att förstå intuitivt.

Att phon kopplade ihop tåten med basens minus var mest för att han var för lat att dra den hela vägen :D - elektriskt gör det nämligen ingen skillnad :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-09 14:32

aisopos skrev:Om du kollar databladet för audax-basen så ser du att du har ca 16-17 ohm i impedans vid 3kHz.

Så när du räknar ut filter ska du använda den siffran, annars blir filtret oerhört felkonstruerat.
Egentligen ska man väl egentligen mäta ut impedansen med elementet monterat i rätt låda, samt ta hänsyn till talspolens induktans.
(Just nu passerade jag min egen kunskapshorisont, märkte jag ... :oops: )

Men i vilket fall blir filtret riktigt riktigt fel om man konstruerar det för 8ohm impedans, när högtalaren vid delningen uppvisar en helt annan.

Och gör du 18 eller 24dB/okt filter blir problemen betydligt värre.

12dB/okt filter är mycket mer förlåtande mot felaktiga komponentvärden och/eller felaktig ansats om elementets impedans.

Och slutligen, köpefilter som de du visade har alla det felet, dom är konstruerade efter en teoretisk impedans som inte stämmer med just dina högtalare.

Aha, du tänker så.
Jättetack för ditt engagemang.
:D

Problemet är att alla säger olika så jag blir ganska förvirrad, men du pekar på en del fakta där som jag tidigare inte visste om.

Quick-fix brukar ofta leda till dåliga resultat.
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-09 20:57

Men MagnusÖstberg, är det så väldigt nödvändigt med 18dB/okt + 24dB/okt?
Hur stora nackdelar blir det med 12dB/okt för bägge elementen?

För det blir definitivt vissa fördelar, samtidigt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-09 21:20

Kan sträcka mig till ett 12/18
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-10 10:23

Vad jag söker är ett delningsfilter mellan bas/mid och diskant.
En pryl som fungerar rent teoretiskt och tekniskt. Sen att skiten inte låter High End i verkligheten är en annan femma.

Jag och annat vanligt folk har inte ett så pass tränat öra så att vi senare kommer att sitta och tänka "Han skulle nog gjort ett 24/18 filter istället ... etc".
Så länge högtalaren återger ljud OK så är det fine.

Hittade en film på youtube hur man löder ihop ett filter.
http://www.youtube.com/watch?v=H4Y1OGalDUo

Tyckte det gav mig en bra grund ... att läsa mig till sånt här är rena rama grekiskan för mig.

I samma veva tog jag och gjorde en skiss på ett filter.
2-vägs, linkwitz riley, 12 dB/oktav med en delning vid 3000 hz.
6 ohm för diskanten, högpass och 8 ohm, lågpass för bas/mid.
Vad jag har förstått så är denna typ av filter inte lika känsligt och mest förlåtande.

Bild

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-10 20:38

Jag är otålig.

Har kikat runt lite på komponenter till filtret och kommer nog ta tag i saken snart. Har en deadline, två veckor kvar och 1 vecka till att rätta till fel och finputsa.

Några åsikter om filtret ovan?
Kan det funka tro?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-10 21:00

bornsloppy skrev:2-vägs, linkwitz riley, 12 dB/oktav med en delning vid 3000 hz.

Hehe, missade du helt vad jag skrev tidigare, eller missförstod?

Om du räknar om filtret fast bas/mid-en som 16 eller 17 ohm!, så blir det bättre.

Och databladet för diskanten blir jag inte riktigt klok på, skalan för impedansen verkar knepigt graderad ...
Men 6 ohm verkar i vilket fall hyggligt rätt, så då bör din uträkning fungera där.

Sen har jag inte kontrollerat dina beräknade komponentvärden jag litar på dig, men kopplingsschemat stämmer i alla fall.
Litar du inte på dig själv, så måste väl även komponentvärderna kollas av någon som känner sig manad. :)

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-10 21:03

aisopos skrev:
bornsloppy skrev:2-vägs, linkwitz riley, 12 dB/oktav med en delning vid 3000 hz.

Hehe, missade du helt vad jag skrev tidigare, eller missförstod?

Om du räknar om filtret fast bas/mid-en som 16 eller 17 ohm!, så blir det bättre.

Och databladet för diskanten blir jag inte riktigt klok på, skalan för impedansen verkar knepigt graderad ...
Men 6 ohm verkar i vilket fall hyggligt rätt, så då bör din uträkning fungera där.

Sen har jag inte kontrollerat dina beräknade komponentvärden jag litar på dig, men kopplingsschemat stämmer i alla fall.
Litar du inte på dig själv, så måste väl även komponentvärderna kollas av någon som känner sig manad. :)

Aha .... 16 ohm trots att högtalaren är 8 ohm .... får kolla närmare på det du skrev.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-10 21:05

bornsloppy skrev:Vad jag söker är ett delningsfilter mellan bas/mid och diskant.
En pryl som fungerar rent teoretiskt och tekniskt. Sen att skiten inte låter High End i verkligheten är en annan femma.

Jag och annat vanligt folk har inte ett så pass tränat öra så att vi senare kommer att sitta och tänka "Han skulle nog gjort ett 24/18 filter istället ... etc".
Så länge högtalaren återger ljud OK så är det fine.

Jag känner mig relativt säker på att MagnusÖstberg har betydligt mer gediget kunnande om detta än mig, baserat på vad jag hittills läst på forumet.
Så hur mycket sämre det blir med 12dB/12dB vågar jag inte gissa.

Men jag kan ju också säga att de flesta inom denna hobby börjar trots allt på en relativt rolig, nyfiken och okomplicerad nivå.
Sen ökar kunnandet, kraven, slutresultatet allt vad åren går.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-10 21:15

Tack!

Nu läste jag av kurvorna vid delningsfrekvensen.
Jag skulle nog säga att det ligger på 18 ohm vid en delning på 3000 hz för basen.

Jag kommer börja med ett 12/12 filter till att börja med sen när jag fixat det så kan jag bygga om och avancera.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-10 21:20

14-17 ohm är nog rätt bra utgångspunkt, impedansen stiger med frekvensen, om man inte lägger in filterkrets för det.

anledningen til lite brntare filtrering än 12/12 är att diskanten faller med ca 6db/oktav om jag inte minns fel. tillsammans med 18dB/oktav elektrisk filtrering skonar man den mot effekter och får bättre skydd mot att spela sönder den.

Basen i sin tur faller ju rätt brant av sig själv över delningen, och tillsammans med ett 12dB/oktav filter närmar man sig 24/dB akustiskt för den med. Dessutom sprider en 8" bas sisådär bra uppåt i frekvens så en brant delning är att föredra.

Mitt tips, utan att ha lagt ner min själ på det är alltså 12/18 :)

Jag är ledsen, men jag varken orkar eller har till att hjälpa till :(

//Nyss hemkommen efter 10 timmar i saltgruvan idag.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-10 21:40

MagnusÖstberg skrev:14-17 ohm är nog rätt bra utgångspunkt, impedansen stiger med frekvensen, om man inte lägger in filterkrets för det.

anledningen til lite brntare filtrering än 12/12 är att diskanten faller med ca 6db/oktav om jag inte minns fel. tillsammans med 18dB/oktav elektrisk filtrering skonar man den mot effekter och får bättre skydd mot att spela sönder den.

Basen i sin tur faller ju rätt brant av sig själv över delningen, och tillsammans med ett 12dB/oktav filter närmar man sig 24/dB akustiskt för den med. Dessutom sprider en 8" bas sisådär bra uppåt i frekvens så en brant delning är att föredra.

Mitt tips, utan att ha lagt ner min själ på det är alltså 12/18 :)

Jag är ledsen, men jag varken orkar eller har till att hjälpa till :(

//Nyss hemkommen efter 10 timmar i saltgruvan idag.

Det är lugnt Magnus.
Ta och vila upp dig med all rätt.
Stort tack för all förklaring och hjälp!

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-11 14:24

Ok, jag gör ett nytt försök med filtret.

Bild

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-11 21:53

Förutom att jag fortfarande inte kontrollerat själva komponentvärderna* så ser det ju bra ut.

Det är nog en bra start i alla fall.

*jag har inget program installerat för att räkna på delningsfilter.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-11 22:13

aisopos skrev:Förutom att jag fortfarande inte kontrollerat själva komponentvärderna* så ser det ju bra ut.

Det är nog en bra start i alla fall.

*jag har inget program installerat för att räkna på delningsfilter.

Exakt. En bra start.
Det blir ett standard filter enligt HiFi-kit. En bra början tycker jag, någonstans att utgå ifrån.
:D 8)

Jag går ju fortfarande på HiFi-kits beräkningsprogram och jämför det med andra beräkningskalkulatorer på webben. Min kunskap samt tid är begränsad.
:wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-11 22:15

Ser inget..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-11 22:18

MagnusÖstberg skrev:Ser inget..

Ser inget ... ? 8O
Fattas bilden på filtret?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-11 23:09

Jag ser bilden, om någon undrar.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-11 23:14

aisopos skrev:Jag ser bilden, om någon undrar.

Borde vara där, annars är länken
http://www.bornsloppy.net/2way_cross_12_18db_3000hz.jpg

Och filen borde ligga på serven ...

Ser inget kan också betyda att det inte finns några synliga fel med filtret.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-13 12:03

Byggtråd utlovad. Bygget är på gång!

Bild

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-13 22:52

Nu har det gått flera timmar, så hur låter det? :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-14 02:13

bornsloppy skrev:Byggtråd utlovad. Bygget är på gång!

Bild

:)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-21 13:26

aisopos skrev:Nu har det gått flera timmar, så hur låter det? :lol:

Det lät ganska OK tills jag tog fram sticksågen, då åkte hörselskydden fram!

;)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-21 13:36

Ja usch, sån där modern elektrisk (230V) musik kan vara rätt jobbig. :)

Hur går det annars, har det blivit någon låda än?

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-21 13:40

Pappas bandsåg fick agera finsåg men gav vissa bitar ett vågmönster, ah - vilket aber! Skit bakom spakarna hjälper föga.
Bild

Pappas tvingar kom till användning när vi skulle tvinga ihop kalaset.
Handsågat är inte optimalt men i detta fall funktionellt.
Bild

Elementplacering. Så tätt som möjligt och i mitten tänkte jag ... utifrån spekulationsteorin.
Bild

Nu åkte sticksågen fram, skulle använt farsans finlirar maskin *hjärnsläpp* för det här vart inge bra ... Fick raspa och såga en del men till slut så ...
Bild

Ja, elementen passade! Ett litet steg för mänskligheten men ett stort steg för mig som har tummen mitt handen (det hette så när jag var liten)
Bild

Här kommer baffel, del nr. 2.
Bild

Väl hemma i Göteborg skulle jag tvinga dit baffeln efter att ha tätat lådan inuti med silikon. Tvingarna jag fick med från småland var för små.
8O 8O 8O
Så ett nyinskaffat och väl begagnat LAB SS-500 fick agera som press!
Bild

Och så baffeln i plywood.
Bild

To be continued ....

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-24 18:54

Igår lördag lödde jag ihop första filtret. Nervöst in i sista sekund.
Här är några tappra arbetar utplacerade.

Bild

Enormt förvirrande hur allt skulle sitta ihop och hur det skulle lödas och .... var alla kablarna skulle dras .... hum!
8O :?: :roll: :?: :? :idea:

Bild'

Men till slut så. Jag kopplade filter till elementen och la i dämpnings ull från Visaton, anpassat för 20 liter ... så jag får nog lägga i något mer eftersom lådan ligger på 30 l. Eller vad tros?
Jag skruvade fast elementen ... var så nervös att jag glömde plåta varje steg. :lol:
Sen så kopplade jag in högtalaren till min Yamha-stärkare och

Bild

.... DET FUNKADE! Lådan gav ljud! Halleluja! Bättre ljud än vad jag hade hoppats på. Det lät som musik! :D :D :D
Sen om jag har kopplat allt rätt, om det låter bra eller om den återge ljud rätt - DET är en STOR fråga eftersom jag inte har någon djupare kunskap eller erfarenhet.

Området som jag misslyckats mest med är sågning, spackling och målning. Är väl inte helt hundra på färgval. Kommer nog göra om det i framtiden men kör på nuvarande utseende så länge ....

Förresten. Hur kan jag damma av baselementet på bästa sätt?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-25 09:27

Kul byggprojekt! Innovativt alternativ till försänkning av elementen - lysande. Matchar dessutom finnishen på övriga lådan :) .

Basen kan du damma av med en fuktad trasa. Om det är svårt att komma åt i den inverterade surrounden kan du använda en fuktad bomullstops där. Tryck inte för hårt på konen, bara.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-25 09:48

Ja de använda elementen är ju inga risbuskar direkt. Så rent dåligt skulle det aldrig kunna låta, typ.

Gratulerar till första bygget. Passa dig, det brukar vara beroendeframkallande. :D 8)

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-25 12:11

Kalejdokom skrev:Kul byggprojekt! Innovativt alternativ till försänkning av elementen - lysande. Matchar dessutom finnishen på övriga lådan :) .

Basen kan du damma av med en fuktad trasa. Om det är svårt att komma åt i den inverterade surrounden kan du använda en fuktad bomullstops där. Tryck inte för hårt på konen, bara.

Tack.

Ja, jag orkade inte dra fram farsans handöverfräs så då delade jag upp baffeln i två lager.
Ångrar det en smula nu eftersom hålet för diskanten inte blev vidare runt med sticksågen. Det kan vara både klokt och värt det ... att investera i både tid och engagemang för att få ett bra resultat.

Diskanten låg dessutom 5 mm för långt ner i baffeln så jag har fått klippa till distansringar. Köpte 2 mm gummimatta på Biltema och klippte ut. Hoppas att det tätar hålet samtidigt. :)

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-25 12:14

aisopos skrev:Ja de använda elementen är ju inga risbuskar direkt. Så rent dåligt skulle det aldrig kunna låta, typ.

Gratulerar till första bygget. Passa dig, det brukar vara beroendeframkallande. :D 8)

Tack!

Märkte snabbt att det är kvalité på grejerna! Audax-basen verkar trivas bra i 30 l sluten låda. Basen känns djup, mustig och klar. 8)
Ska snarast få ihop hela kalaset och åka på en längre testrunda.

Jo du, jag har ju tänkt bygga TL eller liknande med start i höst.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum