Vad är syftet med DIY?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-02-03 14:03

Wow, den här tråden låter bitvis som diyaudio.com när det är som sämst.

Varför måste man bevisa känslor hela tiden? Lite ödmjukhet inför konstformen DIY Audio är bra.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-03 14:12

Håller med! :oops:

Men är inte konstnärer känslosamma typer? :wink:

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-02-03 14:15

Robert skrev:En del junk.

* Gör inlägg för att reta upp andra. Check
* Gör inlägg som inte har med ämnet att göra. Check
* Gör repliker med korta spydiga kommentarer. Check

Slutsats: Forumtroll.

Se även:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Ursäkta mitt fullständiga avvikande från trådens ämne 8O :oops:

I övrigt följer jag tråden med intresse och även jag förstår vad författarna menar. 8)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-02-03 15:07

Robert,
vilka andra nicks har du haft på detta forum? Jag tycker mig vagt känna igen din stil.

Mauvaise foi, c'est du mauvais goût.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-02-05 01:11

Robert skrev:
IngOehman skrev:Inte alls. Tilläggsinfo placeras lämpligen efter frågan, det var därför jag gjorde det. 8)

Det finns inga krokodilfrågelikheter överhuvudtaget. Du får läsa igen och koncentrera dig lite bättre. :wink:

Att frågan var adekvat formulerad illustreras av att ett utmärkt svar avgavs av Gustaf (Morello), nämligen att en inverterad tredjeton antyder expanderande funktion, vilket kan bero på många saker teoretiskt, men i praktiken är orsaken praktiskt taget alltid densamma, nämligen ett icke optimalt effektsteg - läs en totempole som stryps i nollpassagen och generar övergångsdistorsion!

Finessen med att bibehålla fasinformationen är alltså att man kan dra en massa nya slutsatser, nämligen att den motfasdistande apparaten sannolikt kommer att låta sämre ju svagare man spelar på den, medan den ifasdistande kommer att låta bättre och bättre!

För audiobruk bör vi akta oss för den förstnämnda.

Vh, Ing. Öhman

Öhman,

Det dunkelt tänkta är det dunkelt sagda... TITTA en gång till på din frågeställning: "Såhär: Om du ser två 40W (klippning) effektförstärkare distorsionmätta vid 1 kHz och 10W uteffekt, och båda apparaterna uppvisar 0,1% distorsion med dominerande tredjeton. Vilken av dem är troligen den bästa audioförstärkaren?"

EFTER att Du ställt frågan kommer du med följande tillägg: "Enda skillnaden är att den enas tredjetonkomponent ligger i 0 graders fas relativt mättonen, medan den andras ligger i 180 grader."

Det handlar om pedagogik Öhman. Man skall inte behöva läsa ditt inlägg flera gånger för att begripa vad du egentligen försöker säga.

Om du inte förstår vad IngÖhman menar får du väldigt gärna fråga, det är inte så jättelätt att förstå allt. Och frågar man inget får man inget veta (eller hur det nu var den där puddingen i Hjärnkontoret sa).

Dock vore det bra om du kunde hålla en lite bättre ton och visa lite ödmjukhet.

Tack.
Redaktör på Faktiskt.io

manw

Olika syften med DIY.

Inläggav manw » 2005-02-17 22:09

Kan ha lite olika syften skulle jag tro.

:arrow: Intressant att konstruera beräkna och labba.
:arrow: Man kan lära sig mycket den praktiska vägen, även vid de tillfällen man åstadkommit dåliga grejer så har man lärt sig något :!:
:arrow: Skall man nå riktigt högkvalitativa grejer till ett rimligt pris, så hävdar i alla fall jag att det finns mycket pengar att tjäna.
:arrow: För den som har tillgång till en mekanisk verkstad och en snickarverkstad kan nog själva byggandet vara kul (för egen del så har jag det inte, konstruerandet är nog min grej).
:arrow: ....

Finns nog fler :D

8O Vad tråkigt det såg ut i tråden ovan, det missade jag visst 8O

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2005-02-18 15:19

Hej

För egen del tycker jag det är väl så kul att bygga i huvudet som att i verkligheten, det är dock mycket lättare att bygga i huvudet eftersom det aldrig blir fel där. Ja, det visar sig alltså inte förrän man bygger i verkligheten.

Precis som "Manw" säger så är det så att man lär sig lika mycket på sina misslyckanden.Jag tycker jag borde vara fullärd så mycket som jag misslyckats med! Fast det stämmer ju inte heller.

Summan blir att man gör det för det är kul och för att man lär sig något, jag har aldrig fått det billigare än köpta grejor men roligare.

Med vänlig hälsning

Martin

Föregående

Återgå till DIY-forum