Tips och råd när vi bygger "Mupps" från gruppköpet

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-01-27 17:20

Stranne skrev:Jag var inne och kollade lite kondensatorer på Hifikit. Det blir inte billigt med 600uF. Billigaste varianten är att köpa 400+220uF ellytar. De kostar 79+58=137 spänn per låda. Lika mycket som lådorna själva...
Nån som har nåt annat tips?

Hur hög spänning bör de palla? De ska gå som surrar.

Jag hittade den här på Elfa
Kan det funka?

"Elektrolytk axiell 680 µF 63 VDC", kostar 33:-/st.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-01-27 17:21

De här kan passa, kör två parallellt, dock har det väl tvistats lite om man ska använda elektrolytkonding i filter, men det känns ju sådär att betala mer för filter än element faktiskt.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-120-61&toc=0

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-01-27 17:32

Empa skrev:De här kan passa, kör två parallellt, dock har det väl tvistats lite om man ska använda elektrolytkonding i filter, men det känns ju sådär att betala mer för filter än element faktiskt.

Precis.
Eftersom jag kommer köra dem som surrar (och egentligen är det mest som ett experiment) så känns det inte som om jag har lust att slänga ut pengar på dyra komponenter direkt. Jag tror jag kommer ha svårt att höra skillnad på ellytar och typ polyesterkondingar faktiskt. Men jag har ju aldrig jämfört så jag ska väl inte säga för mycket.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-27 17:53

Stranne skrev:Ok. Nu har jag letat och letat. Jag ser i flera olika trådar och även Naq:s beskrivning i MoLT om Mupps att det pratas om det där LCR-filtret, men ingen stans lyckas jag hitta ett schema på hur det ska kopplas eller vad det ska vara för värden på komponenterna. Det står visserligen om tre olika värden på kondensatorn (5XX, 6XX resp 8XX mikroF) men jag hittar inget om spolen. Jag har också läst om olika värden på motståndet (typ 2,5 ohm osv). Sen vet jag att MÖ pratat om en kondensator på 18 mikroF eller nåt sånt men jag får inte ihop det.
Är det nån som vet mer om detta filter och skulle kunna tänka sig att lägga upp ett schema eller förklara med ord hur det ska kopplas? Jag börjar bli sugen på att beställa hem grejer så att jag kan färdigställa mina lådor.

Jag vore mycket tacksam för tips, och som sagt så har jag sökt och letat utan att finna.

VH /JS
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt2008_2_Mupps.pdf

Det skall nämnas att LCR-filtret är framtaget för MUPPS. Det finns ingen som tagit fram ett filter för designstudien variant B, men det kan vara en bra utgångspunkt.

Filtret kopplas in med alla tre komponenterna paralellkopplade och ligger inkopplat på tåten till elementets plus.

Att lägga på en stor seriekonding på pluskabeln (jag har 330uF planerat, elektrolyt såklart) handlar om hantering för kompensering av nära-vägg-placeringen en liten sluten låda får. Det är inte LCR-filtret :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-01-27 18:25

MagnusÖstberg skrev:
Stranne skrev:Ok. Nu har jag letat och letat. Jag ser i flera olika trådar och även Naq:s beskrivning i MoLT om Mupps att det pratas om det där LCR-filtret, men ingen stans lyckas jag hitta ett schema på hur det ska kopplas eller vad det ska vara för värden på komponenterna. Det står visserligen om tre olika värden på kondensatorn (5XX, 6XX resp 8XX mikroF) men jag hittar inget om spolen. Jag har också läst om olika värden på motståndet (typ 2,5 ohm osv). Sen vet jag att MÖ pratat om en kondensator på 18 mikroF eller nåt sånt men jag får inte ihop det.
Är det nån som vet mer om detta filter och skulle kunna tänka sig att lägga upp ett schema eller förklara med ord hur det ska kopplas? Jag börjar bli sugen på att beställa hem grejer så att jag kan färdigställa mina lådor.

Jag vore mycket tacksam för tips, och som sagt så har jag sökt och letat utan att finna.

VH /JS
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt2008_2_Mupps.pdf

Det skall nämnas att LCR-filtret är framtaget för MUPPS. Det finns ingen som tagit fram ett filter för designstudien variant B, men det kan vara en bra utgångspunkt. (1)

Filtret kopplas in med alla tre komponenterna paralellkopplade och ligger inkopplat på tåten till elementets plus. (2)

Att lägga på en stor seriekonding på pluskabeln (jag har 330uF planerat, elektrolyt såklart) handlar om hantering för kompensering av nära-vägg-placeringen en liten sluten låda får. Det är inte LCR-filtret :) (3)

Tack Magnus. Jag visste att jag kunde lita på dig!
Nuskavise.

(1)
Då tror jag att jag skippar detta i nuläget. Jag kan inget om filterdesign så att ge sig på att modda ett filter för att få det att passa variant B är inget för mig.

(2)
Inga konstigheter här alltså, men för mig blir det tillbaka till (1). Alltså inget LCR-filter just nu.

(3)
Jag misstänkte att det var så att seriekondingen inte hade nåt att göra med LCR-filtret. Detta är nog vad jag ska ge mig på dock. Jag tror jag köper på mig en hög 330uF ellytar så kan jag prova mig fram till om det funkar bäst med 330 eller 660uF.

Tack för hjälpen! Nu har det klarnat betydligt för min del. Nu ska jag bara bestämma hur jag ska fixa finishen och vad för kablar jag ska köpa...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-27 18:42

elektrolyter har normalt stor serieresistans så en lösning kan kanske vara att parallellkoppla flera mindre värden upp till det slutliga värdet
Bikinitider

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-01-27 18:54

Stranne skrev:Jag hittade den här på Elfa
Kan det funka?

Empa skrev:De här kan passa, kör två parallellt, dock har det väl tvistats lite om man ska använda elektrolytkonding i filter, men det känns ju sådär att betala mer för filter än element faktiskt.

Den första (Strannes) är polariserad och funkar således inte alls.

Den andra (empas) är en bipolär så den funkar.

Elektrolyten skall vara bipolär annars går den sönder när man börjar spela. Lämpligt inköpsställe är Ljudia, Hifikit eller annan filterkomponentsleverantör.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-01-27 20:01

UrSv skrev:
Stranne skrev:Jag hittade den här på Elfa
Kan det funka?

Den första (Strannes) är polariserad och funkar således inte alls.

Den andra (empas) är en bipolär så den funkar.

Elektrolyten skall vara bipolär annars går den sönder när man börjar spela. Lämpligt inköpsställe är Ljudia, Hifikit eller annan filterkomponentsleverantör.

Tack för det tipset!

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-02-17 21:29

Kommer inom kort montera ihop mina variant B från senaste gruppköpet. Jag kommer att använda en Denon 1908 som är en 7.1 förstärkare. Enligt spec hanterar förstärkaren surroundkanaler inom spannet 6 - 16 ohm. Skall jag gå för tre eller fyra stycken seriekopplade per kanal? Jag har ett ganska litet rum så fler högtalare är ju då att föredra. Är det bara fördelar med att gå upp i antalet högtalare i mitt fall(tänker på min förstärkare)?

Elementen är dom vanliga muppselementen på 4 ohm. Förstärkaren kommer endast att behöva förstärka sido- samt bakkanaler.

Bild
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-17 21:36

Jag hade testat med 4 stycken i serie-parallell koppling, så att det förstärkaren "ser" är identiskt med ett ensamt element. Har aldrig råkat ut för en förstärkare som inte klarar den lasten som 4 mupps i serie-parallell utgör.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-02-17 21:42

Morgan skrev:Jag hade testat med 4 stycken i serie-parallell koppling, så att det förstärkaren "ser" är identiskt med ett ensamt element. Har aldrig råkat ut för en förstärkare som inte klarar den lasten som 4 mupps i serie-parallell utgör.

Okej, så fördelen med serie-parallell i detta fallet blir mer effekt ut från förstärkaren gentemot 3 - 4 seriekopplade?
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-17 22:06

Ja, om förstärkaren är stabil nog att lämna effekt i 4 ohm, vill säga - men det brukar de vara, och du ska ju dessutom inte driva frontarna, så nätdelen lär inte klaga särskilt mycket.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-17 22:10

Varför inte bara seriekoppla två per kanal?

Jag vet inte om 1908:an har samma egenhet som 2105 hade som gärna kunde brinna upp om man körde på 4ohm.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-02-17 22:18

MagnusÖstberg skrev:Varför inte bara seriekoppla två per kanal?

Jag vill använda så många utstrålningspunkter som möjligt pga litet rum.

MagnusÖstberg skrev:Jag vet inte om 1908:an har samma egenhet som 2105 hade som gärna kunde brinna upp om man körde på 4ohm.

Det är sånt jag helst vill undvika.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-17 22:40

Jag vet inte om 1908:an har samma egenhet som 2105 hade som gärna kunde brinna upp om man körde på 4ohm.

Uj. Jag kör just fyra mupps i serie-parallell som surroundhögtalare med min 2105. Den blir lite varm, men inte mer.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-17 22:49

Känd grej med 2105. IÖs brann ju tom upp med piP (5 ohm).

Hifiklubben lät inget sånt gå pa garantin på den tiden det fanns garanti..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-02-17 22:59

MagnusÖstberg skrev:Känd grej med 2105. IÖs brann ju tom upp med piP (5 ohm).

Nu spelar den så fint.
Förvisso driver den bara surrounderna, men innan jag skaffade miniDSP
pressade den piP tills de luktade.
\\Sky

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-18 01:13

sky_eye skrev:

Nu spelar den så fint.
Den var inte alls konstigt som du poppade på :D

Vill bara lägga ett varningens tecken. Det är verkligen inte alls surroundgrunkor som gillar 4 ohm, en del mindre än andra!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-02-18 08:02

MagnusÖstberg skrev:
sky_eye skrev:

Nu spelar den så fint.
Den var inte alls konstigt som du poppade på :D

Vill bara lägga ett varningens tecken. Det är verkligen inte alls surroundgrunkor som gillar 4 ohm, en del mindre än andra!

Äh, om den har brunnit en gång, vad är oddsen...
\\Sky

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-02-19 08:37

MagnusÖstberg skrev:Att lägga på en stor seriekonding på pluskabeln (jag har 330uF planerat, elektrolyt såklart) handlar om hantering för kompensering av nära-vägg-placeringen en liten sluten låda får. Det är inte LCR-filtret :)

Om jag seriekopplar flera högtalare, räcker det då med att placera en seriekondning i den första högtalaren i kedjan?

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-02-20 18:27

misanplass skrev:
MagnusÖstberg skrev:Att lägga på en stor seriekonding på pluskabeln (jag har 330uF planerat, elektrolyt såklart) handlar om hantering för kompensering av nära-vägg-placeringen en liten sluten låda får. Det är inte LCR-filtret :)

Om jag seriekopplar flera högtalare, räcker det då med att placera en seriekondning i den första högtalaren i kedjan?

Bump! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-20 18:48

misanplass skrev:
misanplass skrev:

Bump! :)

Ja fast då får seriekondingen vara ursprungskondingen/n där n representerar antalet i serie. Om man serie- och parallellkopplar högtalarna så kan man få lite andra förhållanden. Då måste kondingen vara m*ursprungskondingen/n där m är antalet som parallellkopplas. Det innebär att om man serie- och parallellkopplar 4st så kommer man tillbaka till ursprungsvärdet! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-02-20 22:28

Tack för svar Naq!

Jag var lite för snabb och köpte på mig ett gäng kondningar på 330uF. Om jag nu vill använda dom jag köpt, blir det rätt om jag seriekoppar tre stycken? Om jag tänkt seriekoppla tre element per surroundkanal alltså.

Eller kan jag placera en kondning i varje högtalare istället, ger det samma effekt?

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2013-02-21 16:47

(snipp)
.
.

Halloj, :)
Med 9 kanaler att leka med där 3 går bort för frontar och center så har man 6 kanaler att fylla med Mupps. För att nå upp till 8 ohm blir det totalt 12 Mupps. :D
Överdriver jag med antalet? Hur nära varandra ska man ställa varje Mupps-par?
Mvh
/H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-02-22 14:03

data_foggen skrev:
(snipp)
.
.

Halloj, :)
Med 9 kanaler att leka med där 3 går bort för frontar och center så har man 6 kanaler att fylla med Mupps. För att nå upp till 8 ohm blir det totalt 12 Mupps. :D
Överdriver jag med antalet? Hur nära varandra ska man ställa varje Mupps-par?
Mvh
/H

Oj, nio kanaler. Det var många kanaler det.

Hur högtalarna skall placeras beror förstås på en kombination av rummets utformning och din lyssningsposition. Det du kan ha i åtanke är att ju närmare du befinner dig en surroundhögtalare i förhållande till din lyssningsposition ju tydligare kan du lokalisera ljud från den. För att försvåra lokalisering kan du öka antalet högtalare per kanal och placera dom på olika höjd. När ett ljud når örat från flera högtalare(samma kanal) placerade på olika höjd kommer ljudet att uppfattas som mer svårlokaliserat. Detta eftersom andelar direktljud och reflekterande ljud ökar(ger mer variationer än ett ljud från en ensam högtalare) och som tillsammans skapar en trovärdig illusion. Så har jag uppfattat tänket bakom multilpla surroundhögtalare.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-22 14:08

misanplass skrev:Tack för svar Naq!

Jag var lite för snabb och köpte på mig ett gäng kondningar på 330uF. Om jag nu vill använda dom jag köpt, blir det rätt om jag seriekoppar tre stycken? Om jag tänkt seriekoppla tre element per surroundkanal alltså.

Eller kan jag placera en kondning i varje högtalare istället, ger det samma effekt?

Du kan seriekoppla 3st. Om du gör det i en klump eller har en inne i varje högtalare spelar ingen roll. Effekten blir densamma. I en seriekrets så spelar det ingen roll i vilken ordning komponenterna sitter.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-02-22 14:12

Vad bra! Då väljer jag att montera en seriekondning i varje högtalare. Känns mer framtidssäkert.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2013-02-24 00:44

Hej är det meningen att det ska ligga ett tunt lager rockwool

i botten i originallådan eller ska det vara tomt där?

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-02-24 11:25

Lasse- skrev:Hej är det meningen att det ska ligga ett tunt lager rockwool

i botten i originallådan eller ska det vara tomt där?

mvh Lasse-

Där skall vara tomt enligt artiklarna i MoLt 1 2008 och MoLt 2 2008.

citat från MoLt 1 2008:
dämpmaterial: Roxull placerat mitt i lådan relativt nära element (dock ej framför portöppning) för att öka Rms

citat från MoLt 2 2008:
Dämpmaterialet är ett litet problem. Hålet för element är litet och vi valde att bygga in dämpmaterial, men det medför andra nackdelar såsom att slipdamm kan fastna. Observera att dämpmaterialet inte skall tryckas mot bakvägg, utan ta stöd mot sidoväggar och placeras direkt bakom elementet. Storleken på skivan är lämpligen 130 * 130 * 90 mm (B*H*D)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-02-24 16:00

Det brukar väl nämnas som en tumregel att man inte ska seriekoppla högtalare, detta kanske bara gäller lågbashögtalare och inte surrar?
Bikinitider

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum