MagnusÖstberg skrev:Stranne skrev:Ok. Nu har jag letat och letat. Jag ser i flera olika trådar och även Naq:s beskrivning i MoLT om Mupps att det pratas om det där LCR-filtret, men ingen stans lyckas jag hitta ett schema på hur det ska kopplas eller vad det ska vara för värden på komponenterna. Det står visserligen om tre olika värden på kondensatorn (5XX, 6XX resp 8XX mikroF) men jag hittar inget om spolen. Jag har också läst om olika värden på motståndet (typ 2,5 ohm osv). Sen vet jag att MÖ pratat om en kondensator på 18 mikroF eller nåt sånt men jag får inte ihop det.
Är det nån som vet mer om detta filter och skulle kunna tänka sig att lägga upp ett schema eller förklara med ord hur det ska kopplas? Jag börjar bli sugen på att beställa hem grejer så att jag kan färdigställa mina lådor.
Jag vore mycket tacksam för tips, och som sagt så har jag sökt och letat utan att finna.
VH /JS
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt2008_2_Mupps.pdfDet skall nämnas att LCR-filtret är framtaget för MUPPS. Det finns ingen som tagit fram ett filter för designstudien variant B, men det kan vara en bra utgångspunkt.
(1)Filtret kopplas in med alla tre komponenterna paralellkopplade och ligger inkopplat på tåten till elementets plus.
(2)Att lägga på en stor seriekonding på pluskabeln (jag har 330uF planerat, elektrolyt såklart) handlar om hantering för kompensering av nära-vägg-placeringen en liten sluten låda får. Det är inte LCR-filtret
(3)
Tack Magnus. Jag visste att jag kunde lita på dig!
Nuskavise.
(1)
Då tror jag att jag skippar detta i nuläget. Jag kan inget om filterdesign så att ge sig på att modda ett filter för att få det att passa variant B är inget för mig.
(2)
Inga konstigheter här alltså, men för mig blir det tillbaka till (1). Alltså inget LCR-filter just nu.
(3)
Jag misstänkte att det var så att seriekondingen inte hade nåt att göra med LCR-filtret. Detta är nog vad jag ska ge mig på dock. Jag tror jag köper på mig en hög 330uF ellytar så kan jag prova mig fram till om det funkar bäst med 330 eller 660uF.
Tack för hjälpen! Nu har det klarnat betydligt för min del. Nu ska jag bara bestämma hur jag ska fixa finishen och vad för kablar jag ska köpa...