Ja vad behövs egentligen i elementväg!!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Hur många element behövs det i en kompromisslös högtalare?

Omröstningen slutade 2005-02-14 01:42

1 Element
0
Inga röster
2 Element
5
17%
3 Element
13
45%
4 Element
11
38%

Antal röster : 29

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-15 01:00

Ja.. då har vi kommit fram till en Malstroem (eller Tumult) per sida i egen låda (?) med fett klass D steg på 500W? som lämnar av till 2st W22.

Se´n då?

:)

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2005-02-15 01:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-15 01:22

sen en SS 12M som tar vid runt 800-1000Hz och spelar upp till 3000Hz (måste mäta och jmf dist i spannet 2500-3500 mot F002 för att se exakt var den ska delas), avslutningsvis en Seas Excel F002 som sagt... :)

hmm...
det ser faktiskt ut som en mer eller mindre optimal högtalare 8)
Till byggnadspriset av endast 16500 + låda å det passiva filtret per styck... hmm det blir nog kanske 40 000kr i byggnadspris och för 40 000 finns det ju allt från riktigt bra lådor till riktigt dåliga.

Lägger man bara ner sin själ i filtret så tror jag att man kommer upp i topp 10 för högtalare under 500 000kr 8)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-02-15 08:56

hmmm...jetmotor är väl runt 160 dB?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-02-15 09:02

..för basen borde fyra st

308 SWR 51 147 NWP ALP DCV 8+8 ohm

i slutna lådor runt 50 liter fyllda med gullfiber väl räcka för de flesta?

....

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-15 09:34

Ja absolut, men 4st långslagiga 12"are känns lite omotiverat att ha i en fronthögtalare för då har vi problemet med vilka mellanregister vi ska använda för att ens komma upp i närheten av samma spl m.m? Men är det kompromisslöst så är det :)

Låg dist kommer det ju ge också, man kan ju spela i storleksordningen 12dB starkare med bibehållen dist mot om man jmf med ett element.

Jag tycker att den dB ökningen är värd att tänka på upp till 4 element, sen att köpa 4 element till för att få de extra 6dB känns inte lika motiverande, eller för att inte
nämna 8 element till för att få ytterligare 6 dB NN *Host* NN :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-15 10:41

Hehe, det här är en rolig diskussion! :P

Jag hade delat i min föreslagna WWMTMWW lösning så att baffelstödet agerar fullt ut för MTM-delen så att säga.

Till 'W' kan man kanske välja 4 st Seas W22 Excel, men jag tror egentligen att det finns ännu bättre val. Kanske en FlexUnits 8"?

Diskanter verkar det finnas ett par givar på. En av Seas värstingar eller kanske Scan Speak 2905/9700. Jag är dock fortfarande nyfiken på den nya 2904/7100 domen (94,5 dB känslighet passar bra i ett dynamiskt system!). Hornladdning/waveguide för att öka känsligheten i diskantens mest arbetsintensiva register samt för att sy ihop spridningsegenskaperna (se Martins högintressanta tråd!).

Kvarstår mellanregistret. Vad tror ni om en FlexUnits Consequence 18 cm? Consequence-serien ska ju vara optimerade för mellanregister-återgivning, vad nu Skaaning menar med det egentligen. Skulle dock önska mer motorstyrka/högre känslighet då en standard consequence 18cm är ett bas/mellanregister-element.

Även Seas 12M har lite låg känslighet.

Seas PX17-LTS finns ju fortfarande, inga invändningar där vad det gäller känslighet, frekvensgång och spridning, men hur är distorsionsnivån jämfört med Scan-Speak 12M samt Consequence 18cm egentligen?

Hmmm, nu har jag börjat tänka högt, får tänka lite 'själv' innan jag skriver mer... :)

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-15 10:43

lazyworm skrev:Ja absolut, men 4st långslagiga 12"are känns lite omotiverat att ha i en fronthögtalare för då har vi problemet med vilka mellanregister vi ska använda för att ens komma upp i närheten av samma spl m.m? Men är det kompromisslöst så är det :)

Jag inbillar mig att när man väl testar gränserna för systemet är det basregistret som får ta den värsta smällen!

Men visst, man ska ju inte bygga ett obalanserat system, med o-effekttåliga mellanregisterlement och låg känslighet om man har fyra tolvor i botten...

/J

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-15 10:53

jonasp skrev:Seas PX17-LTS finns ju fortfarande, inga invändningar där vad det gäller känslighet, frekvensgång och spridning, men hur är distorsionsnivån jämfört med Scan-Speak 12M samt Consequence 18cm egentligen?

Disten är troligen lika låg, eller lägre. Det är ju inte Don Alfonso som designat elmenet. Det man kanske skulle önska är underhängt motorsystem (talspolen helt inne i magnetgapet, alltså). Skaaning kan fixa det på beställning i mycket små serier, och seas kan nog också gra det, men då måste man köpa fler element.

Seas har också ett 5" mellanreg element (M15CH001 ) i sin excel-serie. Det kan kanske vara av intresse.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-15 11:09

Att bara köra W22an upp till 400Hz är waste tycker jag då det enligt mig är världens bästa element 100-1000Hz :)
Att Px17 har lägre dist och bättre spridning än 12M över 1000 Hz har jag extremt svårt att tro.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-02-15 11:23

Man kan ju också fundera över relationen med vad man vill ha och vad man kan ha. Distorsionen ökar med SPL, men hur hög SPL vill man och kan man ha?

Jag skulle vilja påstå att om man har ett högpresterande (SPL) system så kan man inte "utnyttja det" om man bor i exempelvis lägenhet. Man kanske kan dema det någon gång, men vad är det för vits i längden att ha ett sådant system? Spelar man på "normal" nivå, vad nu det är, vad skulle krävas då för att komma under 0.3% dist 10-20,000 Hz.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-15 11:23

Håller inte med om att det är waste att bara köra den till baffelstödets gräns. Det handlar ju om att få till en bra spridning också. Nu är jag kanske lite konstig, men jag vill dela antingen där baffelstödet börjar eller där diskanten tar över. Men det är kanske inte absolut nödvändigt.

Hursomhaver tror jag inte jag vill köra fyra åttor så högt som till 1 kHz, då tror jag riktverkan blir lite väl hög, har dock inte funderat närmare på det... våglängden vid 1 kHz är ju ca 34 cm... hmmm. Jag tror inte det blir så bra. (Men som sagt, jag utgår från de elementkonfigurationer jag själv har föreslagit!)

Angående 12M vs PX17LTS- jag vill helst inte tro något alls om disten, utan veta! :) Varför publicerar inte tillverkare distsiffror? (På ALLA sina element!!!!)

/J.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-15 11:59

jonasp skrev:Håller inte med om att det är waste att bara köra den till baffelstödets gräns. Det handlar ju om att få till en bra spridning också. Nu är jag kanske lite konstig, men jag vill dela antingen där baffelstödet börjar eller där diskanten tar över. Men det är kanske inte absolut nödvändigt.

Hursomhaver tror jag inte jag vill köra fyra åttor så högt som till 1 kHz, då tror jag riktverkan blir lite väl hög, har dock inte funderat närmare på det... våglängden vid 1 kHz är ju ca 34 cm... hmmm. Jag tror inte det blir så bra. (Men som sagt, jag utgår från de elementkonfigurationer jag själv har föreslagit!)

Angående 12M vs PX17LTS- jag vill helst inte tro något alls om disten, utan veta! :) Varför publicerar inte tillverkare distsiffror? (På ALLA sina element!!!!)

/J.

W22an ligger bra i spridning upp emot 1000 Hz, den har tappat 2dB vid 30grader å 5dB vid 60 grader, det tycker jag är helt ok, sen att den ligger på 0.2% THD vid 96dB i det registret är ännu trevligare. :)

Thomas, själv så har ma ninget grannproblem :) Har man det så är det förstås meningslöst att kunna ha en anläggning som kan återge höga ljudtryck med låg dist kanske? Jag skulle nog ändå vilja ha det om jag hade plats för det :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-15 12:07

lazyworm skrev:W22an ligger bra i spridning upp emot 1000 Hz, den har tappat 2dB vid 30grader å 5dB vid 60 grader, det tycker jag är helt ok, sen att den ligger på 0.2% THD vid 96dB i det registret är ännu trevligare. :)

Tja, men den lär ju sprida sämre än ett mjukt membran med liknande form och lägre ljudhastighet i själva materialet! :wink:

Dock är detta bara en del, det intressanta är ju hur elementen används. Har man bara ett element är man mer låst till dess inneboende spridningsegenskaper, men har man fyra stycken kan man laborera lite mer. Det var det jag menade.

Och fyra åttor på rad är synnerligen riktade vid 1000 Hz, i den ledd de sitter.

Distsiffrorna är dock mycket bra för W22 - snuskigt bra till och med.

/J.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-15 14:27

Man kan ju fråga sig varför man vill ha "utsläckningar" vid vissa frekvenser och i vissa vinklar (som det blir med 4 basar i rad som går högt upp i frekvens). Det är ju aldrig positivt. Bättre att begränsa spridningen på ett aktivt, konstruktivt sätt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-15 14:38

Om man får fortsätta spåra ur.

Tumult
W22

W22 får problem med energilagring vid 800Hz eller så samt ökad dist vid 1.5k så låt oss begränsa den (eller de om två) till dess optimala område 100Hz-400Hz eller så. Om vi väljer en 6.5" som mellan i stället för MTM spar vi utrymme på baffeln och kan tillåta oss två st. W22 ovanför Tumulten.

NU behöver vi alltså ett mellan element som matchar W22 och som kan lämna av till en diskant.. Accutons nya C90 ser ju intressant ut enligt mätningar. Mycket bättre i toppen än W22 och liknande prestanda ända ner till 150Hz eller så.

Till detta fantasifoster måste vi ju ha en diskant som kan matcha W22 och C90 å då hamnar vi oavkortat på Accuton D30.

Vi driver Tumult och W22 med class D på 500W. Toppen driver vi med vår egen favorit klass A stärkare.

Digital tekniken har ju avancerat så vi besparar oss mödan med att designa passiva filter och kör med en DEQX i stället.

Så, klart!

:D

/Peter

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-15 21:32

Martin skrev:Man kan ju fråga sig varför man vill ha "utsläckningar" vid vissa frekvenser och i vissa vinklar (som det blir med 4 basar i rad som går högt upp i frekvens). Det är ju aldrig positivt. Bättre att begränsa spridningen på ett aktivt, konstruktivt sätt.

Så länge det inte är 2 element över varandra (på baffeln) som båda spelar toner över 500Hz så ser jag inte detta som ett problem
ens i extremfallet +80grader vertikalt. Däremot så ska man nog passa sig för att låta 2 element över varann spela toner över 800Hz
om man inte har riktigt bra koll på vad man pysslar med.

W22an tycker jag fortfarande är waste att inte köra över 400Hz :) Det är bättre att låta elementet som tar vid spela en oktav högre och därav låta den slå 1/4 del så långt med bibehållen slaglängd och ljudtryck, det krävs ju att det är ett relativt litet element då vi vill ha riktigt bra spridning på den upp till diskanten tar vid runt 3kHz.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-15 21:55

lazyworm: du har ju som utgångspunkt att använda ett litet mellanregister. Ska du låta 8":arna spela över 500Hz så får du begränsningar i spridningen och ett "hopp" upp mot det lilla mellanregistret (med färgningar i klangen som följd). Det är inte kompromisslöst för fem öre. 8)

Då är det bättre att dela lägre tex 400Hz och använda ett större mellanregister och kanske en waveguide till diskanten :) , då får man en jämnare, mer koncistent frekvenskurva off axis.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-15 22:11

Martin skrev:lazyworm: du har ju som utgångspunkt att använda ett litet mellanregister. Ska du låta 8":arna spela över 500Hz så får du begränsningar i spridningen och ett "hopp" upp mot det lilla mellanregistret (med färgningar i klangen som följd). Det är inte kompromisslöst för fem öre. 8)

Då är det bättre att dela lägre tex 400Hz och använda ett större mellanregister och kanske en waveguide till diskanten :) , då får man en jämnare, mer koncistent frekvenskurva off axis.

hmm jag svarade på ditt svar om utsläckningar och att det inte blir några sådana, om vi ska diskutera de 5dB ner eller 3 som man nog kan få det till med filtertrixande så tror jag att det är en riktigt liten färgning mot den som det kommer bli då ditt "lilla" mellanregister ska spela 400Hz i 110dB men vad vet jag, har du något speciellt element i åtanke?

Edit! Sen i min konfiguration så har jag ju skrivit att bara en W22a kommer spela över baffelstödet tar vid runt 300Hz men rent praktsikt så går det att dra dom klart längre innan det blir utsläckningar, testa att sätt micken 1dm framför lådan i edge och dra den upp och ner med 1 element eller 2 nära varann så ser du vid vilka frekvenser det börjar hända grejjer då man kör med 2.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-15 22:17

lazyworm skrev:
Martin skrev:lazyworm: du har ju som utgångspunkt att använda ett litet mellanregister. Ska du låta 8":arna spela över 500Hz så får du begränsningar i spridningen och ett "hopp" upp mot det lilla mellanregistret (med färgningar i klangen som följd). Det är inte kompromisslöst för fem öre. 8)

hmm jag svarade på ditt svar om utsläckningar och att det inte blir några sådana, om vi ska diskutera de 5dB ner eller 3 som man nog kan få det till med filtertrixande så tror jag att det är en riktigt liten färgning mot den som det kommer bli då ditt "lilla" mellanregister ska spela 400Hz i 110dB men vad vet jag, har du något speciellt element i åtanke?
Mot 1000Hz blir det ju dippar i frekensresponsen. Det jag skrev först var alltså om att använda 4st upp till 1000Hz (då behöver man ju dip-fri repons upp till iaf 2kHz). 2st upp till 800Hz ser ut lite som de simuleringar vi gjorde i en annan tråd. En P17-LTS kanske skulle klara 110dB vid 400Hz utan att dista.

Men du kankse menar att använda bara en upp till 400Hz och den andra till 800Hz. Det ser ju ok ut men du får ändå puckeln off axis ovanför delningen på ungefär 3dB.
Senast redigerad av Martin 2005-02-15 22:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-15 22:21

jo det håller jag med om, det är inte helt optimalt att köra 2st så högt, jag var mer inne på att du sågade en W22a som körs till 800-1000Hz pga de 3-5dB som den sänkts i 60grader offaxis.

Då e vi back on track igen tror jag :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-20 13:41

Svante skrev:Om man däremot tar ett klot, och placerar en punktkälla på klotets yta, så blir baffelsteget en helt slät övergång mellan 0 och 6 dB, utan bulle. Nu finns det ju inga punktkällor, så redan om man sätter ett runt element i ett klot, så får man diffraktionseffekter från elementets kant. Detta innebär i praktiken att en klotformig låda inte ger det där släta baffelsteget som verkade så bra.

Nu blir det iofs en kant pga membranupphängningen, men hur blir det som man sätter ett dome-element med samma krökning som klotet därpå?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-20 14:01

Jag har sett i nån JAES, en dome där vågexpansionen går via en waveguide som slutar med att tangera klotets mantelyta, det gav en extremt jämn frekvensgång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-03-21 01:21

ujj, har den här tråden kommit upp nu så ens gamla synder syns :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-21 08:51

Ja, den var ju kul. Kommentaren jag har idag är väl att den kompromisslösa högtalaren inte finns, däremot finns det olika optimum för olika mål. Vill man spela starkt så behövs fler element för att hålla nere disten. Å andra sidan ger det fler delningsfrekvenser och det brukar ju kunna bli knepigt när två element spelar samtidigt. Eftersom jag inte är någon starkspelare föreslog jag en sub+6.5"+1"-lösning. Vid normala nivåer tror jag det blir optimalt, men ska man ha "hem-PA" så räcker det inte långt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-21 11:58

Jag tycker precis samma sak som jag tyckte på förra sidan i denna tråd, även om det var en tid sedan. :wink:

Håller bara delvis med Svante om att stora ljudtryck kräver flera delningar dock. Det går utmärkt att göra både två- och trevägssystem som är kapabla till extremt stora ljudtryck.

I basområdet är det ju bara att öka antalet system, och man kan med fördel låta dem arbeta tillsammans (synkront - med samma signalinformation), och inte delaade sinsemellan.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-03-21 12:24

jag som har ett par oa 2212 måste svara 16 .
alltså 16 st element
dock fortfarande 3-vägshögtalare.
men 16 e manligt :D
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-21 15:04

Ett normalstort dedicerat Ino-hemmabiosystem (3*cc-pc2 + 4*cc-bcX + 8*a2) blir 37 stycken högtalarelement inalles. 8)

Ett ganska stort Ino-hemmabiosystem (3*ccpc4 + 8*cc-bcX + 12*a2) blir 59 högtalarelement. 8O

Det är i båda fallen klart mer än 16. :wink:

Dessutom är de i grunden tvåvägssystem :o , ehuru försedda med elektronisk delning till basmoduler för <80 Hz.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-03-21 15:14

lazyworm skrev:Jag tycker att den dB ökningen är värd att tänka på upp till 4 element, sen att köpa 4 element till för att få de extra 6dB känns inte lika motiverande, eller för att inte
nämna 8 element till för att få ytterligare 6 dB NN *Host* NN :D

Punk ass :P
Du vet, och jag har sagt tidigare, att jag valde fler än 4 element av främst andra skäl än just ljudtryckskapacitet ! Detta system dansar på tå runt dina 18" -element :twisted: hela dan !

Okej 8)
kompis !!
Senast redigerad av NNord 2006-03-21 15:16, redigerad totalt 2 gånger.
NN

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-03-21 15:14

jag har det per kanal dvs 32 element så de så
och dessutom i endast två lådor om än stora men man behöver inte ha fler
hur e det hade du nåra specar på kondingarna och ev . matchade dito som jag kunde köpa till mina 2212-or eller hade du rent av ett par färdiga filterritningar iö
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-03-21 15:17

Kan man räkna med element som ligger i garderoben ? 8)
NN

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum