Se´n då?

/Peter
Moderator: Redaktörer
lazyworm skrev:Ja absolut, men 4st långslagiga 12"are känns lite omotiverat att ha i en fronthögtalare för då har vi problemet med vilka mellanregister vi ska använda för att ens komma upp i närheten av samma spl m.m? Men är det kompromisslöst så är det
jonasp skrev:Seas PX17-LTS finns ju fortfarande, inga invändningar där vad det gäller känslighet, frekvensgång och spridning, men hur är distorsionsnivån jämfört med Scan-Speak 12M samt Consequence 18cm egentligen?
jonasp skrev:Håller inte med om att det är waste att bara köra den till baffelstödets gräns. Det handlar ju om att få till en bra spridning också. Nu är jag kanske lite konstig, men jag vill dela antingen där baffelstödet börjar eller där diskanten tar över. Men det är kanske inte absolut nödvändigt.
Hursomhaver tror jag inte jag vill köra fyra åttor så högt som till 1 kHz, då tror jag riktverkan blir lite väl hög, har dock inte funderat närmare på det... våglängden vid 1 kHz är ju ca 34 cm... hmmm. Jag tror inte det blir så bra. (Men som sagt, jag utgår från de elementkonfigurationer jag själv har föreslagit!)
Angående 12M vs PX17LTS- jag vill helst inte tro något alls om disten, utan veta!Varför publicerar inte tillverkare distsiffror? (På ALLA sina element!!!!)
/J.
lazyworm skrev:W22an ligger bra i spridning upp emot 1000 Hz, den har tappat 2dB vid 30grader å 5dB vid 60 grader, det tycker jag är helt ok, sen att den ligger på 0.2% THD vid 96dB i det registret är ännu trevligare.
Martin skrev:Man kan ju fråga sig varför man vill ha "utsläckningar" vid vissa frekvenser och i vissa vinklar (som det blir med 4 basar i rad som går högt upp i frekvens). Det är ju aldrig positivt. Bättre att begränsa spridningen på ett aktivt, konstruktivt sätt.
Martin skrev:lazyworm: du har ju som utgångspunkt att använda ett litet mellanregister. Ska du låta 8":arna spela över 500Hz så får du begränsningar i spridningen och ett "hopp" upp mot det lilla mellanregistret (med färgningar i klangen som följd). Det är inte kompromisslöst för fem öre.
Då är det bättre att dela lägre tex 400Hz och använda ett större mellanregister och kanske en waveguide till diskanten, då får man en jämnare, mer koncistent frekvenskurva off axis.
Mot 1000Hz blir det ju dippar i frekensresponsen. Det jag skrev först var alltså om att använda 4st upp till 1000Hz (då behöver man ju dip-fri repons upp till iaf 2kHz). 2st upp till 800Hz ser ut lite som de simuleringar vi gjorde i en annan tråd. En P17-LTS kanske skulle klara 110dB vid 400Hz utan att dista.lazyworm skrev:Martin skrev:lazyworm: du har ju som utgångspunkt att använda ett litet mellanregister. Ska du låta 8":arna spela över 500Hz så får du begränsningar i spridningen och ett "hopp" upp mot det lilla mellanregistret (med färgningar i klangen som följd). Det är inte kompromisslöst för fem öre.
Då är det bättre att dela lägre tex 400Hz och använda ett större mellanregister och kanske en waveguide till diskanten, då får man en jämnare, mer koncistent frekvenskurva off axis.
hmm jag svarade på ditt svar om utsläckningar och att det inte blir några sådana, om vi ska diskutera de 5dB ner eller 3 som man nog kan få det till med filtertrixande så tror jag att det är en riktigt liten färgning mot den som det kommer bli då ditt "lilla" mellanregister ska spela 400Hz i 110dB men vad vet jag, har du något speciellt element i åtanke?
Svante skrev:Om man däremot tar ett klot, och placerar en punktkälla på klotets yta, så blir baffelsteget en helt slät övergång mellan 0 och 6 dB, utan bulle. Nu finns det ju inga punktkällor, så redan om man sätter ett runt element i ett klot, så får man diffraktionseffekter från elementets kant. Detta innebär i praktiken att en klotformig låda inte ger det där släta baffelsteget som verkade så bra.
lazyworm skrev:Jag tycker att den dB ökningen är värd att tänka på upp till 4 element, sen att köpa 4 element till för att få de extra 6dB känns inte lika motiverande, eller för att inte
nämna 8 element till för att få ytterligare 6 dB NN *Host* NN
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 89 gäster