Vi måste ha lite ramar för detta projekt, eftersom vi alla har olika förutsättningar, både ekonomiska och kunskapsmässiga.
Jag kan säga på direkten att jag inte kan ett smack för tillfället. Däremot är jag villig att lägga ner mig själ för att lära mig något, så att jag också kan bidra med något. Förslagsvis layouta kretskort, men jag kan också tänka mig något om programmering.
Många vill gärna påstå att det inte är resultatet som är det viktiga, utan vägen dit. Jag är beredd att hålla med till 35%. För man vill ju ha en ass kickin dac
Min situation är att min cd-spelare sjunger på sin sista vers. Jag har därför avsatt en större summa pengar på en diy cdp. Ett köp av Philipsmotorn cd-pro2 är nära förestående.
Väljer man en state of the art d/a-omvandlare anser jag att man bör ge den alla förutsättningar för att jobba optimalt.
Jag kan klara mig utan lulllull, men jag vill kunna pressa ut det lilla extra genom att köra den mono. Då är en mikrokontroller nödvändig.
Jag nämde SRC4192 förrut. Det vore en trevlig tanke att mata dacen med en ren och go uppsamplad 24-bitarssignal så att dacen slipper göra det. Dels för att 4192:an gör det bättre. Dels så tror jag att dacen blir avlastad och kan jobba mer ostört. Det är vad jag tror, och tror gör man i kyrkan
Men ett externt filter ökar också komplexiteten. Dels mer komponenter runtom, dels mer microkontroller. Kanske blir det övermäktigt till slut.
Angående I/V-omvandling är det sant att det blir ett steg extra. Väljer man skäggets D1 får man en erkänt bra omvandling. Det kräver förvisso en hel del komponenter och matchade transistorer. Jag skulle tro att en anpassning till den högre outputen också är nödvändig. Men denna lösning skulle passa mig eftersom både mitt försteg och slutsteg har liknade topologi.
Om vi skulle resonera oss fram till något hopkok som absolut inte skulle falla mig i smaken så ställer jag ändå gärna upp med det lilla jag kan, och det jag förhoppningsvis kommer att lära mig.
Det vore trevligt om peranders och andra erfarna killar också blev involverade.
http://www.yamaha.com/yec/products/RECEIVER/RX-Z9.htm
Vi blev inte först med att använda pcm1792. Det blev Yamaha. Denna snygging betingar ett pris på $4499.00