DIY-projekt: Rörbestyckat försteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-20 18:18

Halloj,

Jag har varit lite dålig på att skriva, vilket beror på att jag flyttat och därmed inte haft tillgång på internet så mycket. 8)

Syftet med schemat var inte att finta bort någon, utan att initiera en rörig ( :mrgreen: ) diskussion :D

Återkommer snart med en analys av de schema jag skissade ihop. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
andar

Inläggav andar » 2003-10-23 21:35

Tänkte att det är dags att väcka liv i tråden, ett intressant projekt utan diskussion???? Hur ligger det till?

Nyfiken på fortsättning?? 8O

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-24 09:57

En kort analys av schemat 8)

Försteget består av tre steg:

1. Ingångssteg i form av en differentialförstärkare

2. En andra differentialförstärkare som drivs differentiellt/balanserat av steg 1

3. Utgångssteg i form av en single-end katodföljare med parallellkopplade trioder, för att medge låg utgångsimpedans samt god drivförmåga. Kan vara bra om man vill driva ultra-lång kabel eller hörlurar 8O

Negativ återkoppling tas från katodföljarens utgång och returneras till minus-ingången på steg 1. :D

Alla steg har försetts med halvledarbestyckade strömgeneratorer. Vid signalmässig(AC) analys kan strömgeneratorerna betraktas som extremt högohmiga, eller tillåme oändligt höpohmiga :wink:
Man lan alltså lägga en hand över dessa vid analys 8) Smidigt va 8O

Varför använda differentialsteg :?:
Den ballanserade utsignalen från ett diffsteg är i dess absoluta natur väldigt symmetrisk. En symmetrisk signal innehåller aldrig några jämna övertoner(2:a 4:e osv). Att signalen blir symmetrisk från diffsteget beror på att utsignalen är differensen mellan två signaler som är varandras invers. Kvadratiska (och även högre ordningens jämna termer) i överföringen kommer att släckas eftersom dessa termer får samma tecken. Kvar blir bara udda termer, dvs grundtonen, 3:e tonens dist samt högre ordningens dist-produkter.

Det fina är att disten från trioder domineras av 2:a tonen. Släcker vi den medelst symmetri har vi i princip bara en svag 3:e ton kvar. :D

Överkurs för superintresserade

Hade diffsteget försetts med bipolära trissor, som har en exponentiell överföringskaraktäristika, hade den differentiella utsignalen blivit hyperbolisk. Närmare bestämt tangens-hyperbolicus. Varför :?: Utsignalen är differensen av två expontiella funktioner med olika tecken i exponenten, vilket per definition är tangens-hyperbolicus-funktionen. 8O

Stabilitet

Vi ser med blotta ögat att det finns två kopplings-kondensatorer i "loopen"(slingan från ingång till minus-ingång). En mellan steg1 och steg 2 samt en i återkopplingen. Dessa måste dimensioneras så att inte försteget självsvänger lågfrekvent("motot-booting"). Vi har alltså två lågfrekvens-poler 8)

Högfrekvensmässigt har vi "poler" vid :

1. Utgånsimpedans från steg 1 tillsammans med ingångskapacitans vid steg 2.

2. Utgånsimpedans från steg 2 tillsammans med ingångskapacitans vid steg 3.

Det finns minst en till. Någon som hittar den :?: :wink:

Även här måste vi säkerställa stabilitet genom att låta en "pol" dominera.

Kom gärna med synpunkter och förslag :!:

Det schema jag la ut är inte "spikat" på något sätt. Någonstans måste vi börja och tanken var att få igång lite diskussion 8)

Kom igen nu alla rörpulare :wink: :wink: :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Frasse

Inläggav Frasse » 2003-10-27 16:51

Vore skoj med inbyggd riia. För övrigt så har allt om elektronik just nu ett föförstärkarbygge med rör kan rekomendera att läsa den artikeln för intresserade.

Användarvisningsbild
OlaHesselvall

Inläggav OlaHesselvall » 2003-10-27 21:03

Morello
Skulle du kunna skriva ned komponentvärderna,
dom syns så dåligt i schemat.(försöker rita steget i CircuitMaker)
Kan man gå ner till c:a 200v anodspänning?
Vilken nätdel? stabbat eller?
Ska det inte va anodmotstånd på cf:en?

ola

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-29 13:33

Hej PSE300B

Ska lägga in en bätte bild :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Mr_Black_Adder

Försteg Schema

Inläggav Mr_Black_Adder » 2003-11-06 08:42

Hej!
Tittat lite på tråden, har ett förslag till försteg som låter mycket bra. Byggt på ECC rör.

http://www.hmaudio.se/default.html

Mvh
Mr B :)

Användarvisningsbild
OlaHesselvall

Inläggav OlaHesselvall » 2003-11-08 23:59

hej
dog tråden Morello?

mvh/ola

Användarvisningsbild
andar

Inläggav andar » 2003-11-09 02:55

Har följt tråden länge... Dock är det ju lite låg verksamhet, kanske inte så många som sitter inne på denna kunskap... Men jag är ju ruskigt intresserad av denna tråd och läser dagligen på forumet av vad som händer... borde ju finnas fler som är tekniskt kunniga och intresserade att utvekla ett "Actual" försteg av hög klass...

Vad har ni för tankar, ide'er, vad händer???

mitt önskemål är låg utgångsimpedans (vliket verkar vara en grundid'e) och balanserade utgångar... vilket mitt slutsteg kräver...
Bara tuta och köra, testa... Kan det gå mer än fel??? Och då försöker man förhoppningsvis igen...

ser med förhoppningsfulla ögon på framtiden...

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2003-11-09 05:48

Det finns gott om uppslag och idéer på http://www.tubecad.com

Översikt över artiklar: http://www.tubecad.com/index_files/page0031.htm
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
OlaHesselvall

Inläggav OlaHesselvall » 2003-11-12 10:48

Blir det någon bättre bild Morello

ola

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-11-12 10:56

pse300b skrev:Blir det någon bättre bild Morello

ola

Halloj,

Jag skriver en liten lista på komponentvärden :D

1. Alla motstånd mellan anoder och matning är : 33 k ohm

2. Alla motstånd mellan emittrar och negativ matning är 40 ohm

3. Kopplingskondingarna mellan steg 1 och 2 är 50nF

4. Motstånden i serie med basarna för trissorna till diffstegen är 200 ohm

Nä, det här bllir för otydligt. Jag ska göra en större bild och be Nagref lägga upp den. 8O

mvh\Morello 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
OlaHesselvall

Inläggav OlaHesselvall » 2003-11-12 11:15

hej
bra morello :D :D
Vad har du tänkt för nätdel?

ola

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2003-12-01 17:56

Inget nytt på den här fronten?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-10 00:22

Är det någon som fått ihop något? Jag funderar på att bygga ett steg, kanske med några små ändringar, jag måste kolla schemat mer noga.

Hur kritiskt är det med just 350 V?

Användarvisningsbild
dajz

Inläggav dajz » 2003-12-20 00:07

*hArkEl*

Användarvisningsbild
OlaHesselvall

Inläggav OlaHesselvall » 2003-12-29 17:08

synd att tråden dog,
det skulle varit roligt att bygga något
som Morello hittat på. :( :(
Nu får man hitta på något nytt vinterprojekt.

mvh/ola

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-04 17:53

Nu kommer en bättre bild på schemat. Hoppas det syns vad det står samt att den ger nytt bränsla åt tråden 8)

Bild
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-01-04 18:19

Jag är helt grön på rör. Kör man höger + vänster kanal i samma rör?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-13 08:50

Max_Headroom skrev:Jag är helt grön på rör. Kör man höger + vänster kanal i samma rör?

Nja, i fallet ovan är det ju 6 trioder per kanal, vilket gör det lämpligt att nyttja 3 dubbeltrioder per kanal. På så sätt undviker man eccessiv kapacitiv koppling. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-01-29 21:19

Morello: Blir det något mer utav detta försteget?

Är lite sugen på att bygga ett försteg nu när jag precix skaffat ett trevligt slutsteg :D

Försteget får gärna vara balanserat och klara utav att konvertera obalanserade signaler till balanserade...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-04 17:31

Morello: Kan du snabbt pilla ihop ett förslag på nätdel till detta? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-10-27 22:41

Ja, lite snabbt sådär? Jag längtar efter lite rörglöd i vinter... :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

manw

Ett par grejer...

Inläggav manw » 2004-10-28 10:29

Så många inlägg att jag inte läst allt i alla...

Jag håller själv på att (när tid så medges) att pula ihop ett rörlinjesteg till att börja med. Steg 1 blir ett komplett "snikförsteg" som är en rörhybrid med mosfetar på utgången. Jag satte kriteriet fritt från global motkoppling, men inte fritt från kisel, det blir lättare med ett snyggt stegsvar utan trafos på utgången som alltid är beroende av den last som de ser. Dessutom var mosfetarna avsevärt billigare än Lundahl-trafos.

Gillar man mu-stage konceptet så finns lite att läsa på:

http://home.wxs.nl/~rneervoo/mustage.htm

För fjärrvolym så har jag hört att det finns Alps-pottar med motor, men jag vet inte var man köper dessa.

Mitt nästa problem är att göra en bra och inte allt för komplicerad anodspänningsregulator.

Som sagt, jag tänkte för egen del först bygga en snikvariant som skall låta mycket bra, sedan kanske förbättra denna. I linjesteget idag sitter ECC82, och trots det tråkiga röret så låter det helt fantastiskt (om man bortser från brummet, men jag är inte klar ännu med någon vettig nätdel.)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-02 00:54

Naqref skrev:Morello: Kan du snabbt pilla ihop ett förslag på nätdel till detta? :)

Jupp. Ska göra det så snart som möjligt. Tänkte att anodspänningen regleras med en vanlig open-loop-regulator. Tex. en zener som drivs av en strömgenrator, varpå zenerspänningen LP-filtreras och påförs basen på en BJT. 8)

Glödspänningen (6.3 V) kan fixas på samma sätt, men här måste ha två olika - en med jord som referens och en annan med halva anodspänningen som referens. 8) Det senare eftersom skillnaden mellan katod och glödspiral inte får vara hur stor som helst, då detta resulterar i en ström mellan själva katodhylsan och filamentet.
-Innehar F-skattsedel-

manw

Anodspänningsregulatorer

Inläggav manw » 2004-11-02 08:07

Postar ett inlägg jag gjorde i ett annat forum, men tyvärr var de så dåliga på att svara, jag tänkte själv börja pilla lite med det. Ser ut som föregående inlägg har tänkt ungefär som jag till att börja med, enkelt, men postar detta inlägg med lite ideer i allla fall.

Mitt tidigare inlägg:

Hej!

Tänkte starta en liten tråd kring "kärnfria" anodspänningsregulatorer, vill ha dem utan drossel för att minska vikt, pris och storlek. Är intresserad av vad ni andra brukar använda? Får jag bråttom så kommer jag nog att använda "Duncanamps" förslag. Har även skissat på lite egna grejer, men tycker det är kul om man kan få igång lite diskussion kring detta.

:arrow: Tridentens spänningsregulator: Denna är den av dem som inte har någon återkoppling av utspänningen , kan fungera i och för sig, men jag tycker den är lite märklig då man skapar en konstant ström utifrån en diodsträcka på 0.7V som sedan skall bilda en konstant spänning (på ca 180v) över ett motstånd. Som jag tycker det ser ut så blir det en ganska "slapp" reglering av inspänningen då alla variationer i spänning över diodsträckan förstärks ca 260ggr. Spontant så gillar jag inte riktigt lösningen, men skulle kunna tänka mig använda denna om R4/R10 byts ut mot zenerdioder på sammanlagt ca 180V. Då försvinner möjligheten till spänningsjustering, men ett exakt numeriskt värde på spänningen borde inte vara kritiskt.

http://w1.223.telia.com/~u22311088/Blas ... uktion.pdf

:arrow: Eller helt enkelt bara styra MOSFET-en med en zenerdiod(-er i serie) och ett motstånd. (Ger dock sämre prestanda än strömgeneratorn)

:arrow: En rysk anodspänningsregulator med MOSFET: Denna regulator är den som är bäst dokumeterad och testad. Enda nackdelen med den är egentligen att den innehåller en specialkrets som jag inte vet hur svår den är att få tag på.

http://www.next-power.net/next-tube/art ... nu_item=99

:arrow: Har även sett lösningen med en LM137 som man "hissar upp" till lämplig spänning. Nackdelen där är att skillnaden mellan in och utspänning får vara max 37V så det gäller att hamna i rätt intervall med allt.

:arrow: En anodspänningsregulator med MOSFET seriereglering som har spänningsreferens och återkoppling av utspänningen. Ser ut att vara den lämpligaste av dessa.

http://www.duncanamps.com/technical/mosfet.html

:?: Diskussion? Vad brukar ni använda till kretsar där liten brumspänning krävs, och ingen drossel används?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-11-19 02:47

Strandade projektet? :?
Class only looks like arrogance from below.

Keba

Inläggav Keba » 2005-11-20 23:05

Gammal tråd, jag vet, men nu när ämnet är uppe igen:
Liten fundering bara kring de här kiselbaserade konstantströmmarna. Hur vore det att approximera dem med motstånd istället som man ofta gör i enkla diffsteg och driva dem med hög negativ spänning, tex -350V? Visst, det blir ju lite effektförluster men skulle väl kunna funka ganska bra.

Jag testade för länge sen bygga diffsteg med pentod som konstantströmmare. Funkade ganska bra har jag för mig, även om jag aldrig hade instrument att göra noggranna mätningar med. Pentoder är ju nästan konstantströmmare i sig. Man får se upp bara så man inte får för mycket spänning mellan katod och glödtråd. Jag tror jag använde ECC83 + EF86. Annars kanske man kan komma över rör typ tex PCCF från något gammalt tv-lager.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-21 00:09

Hoppas tråden (projektet) får ett nytt liv.
Det finns lite diybyggen som bl.a. visades på DIY möten i Gbg. Dels Bernts, dels Kasras.
Den senares slog knock out (på mig iaf) på senaste mötet. Bernts låter mkt bra också.
Men det skulle vara kul med ngt nytt.

Håller med dem som förespråkar enkelhet, dvs ingen fjärr osv, bara det basala, allt krut på kvalitet, inte minst strömförsörjning.
Möjlighet att komplettera med dylika finesser vore dock bra att ha för dem som så skulle önska.

RIAA eller inte? Helst ja, men det ökar komplexiteten avsevärt skulle jag tro. Dessutom finns det fristående sådana.

Morello, ett fantastiskt initiativ från dig!
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-26 13:42

RIAA eller ej, bra fråga Dimitri! :D
Kanske bör ett RIAA ingå i konstruktionen, men som kan väljas bort om man inte är i behov av det.

Jag har den senare tiden drabbats av lite nostalgi och känner mig sugen på rörförsteget, men samtidigt känns det som en massa onödiga pengar för att bygga en proto :roll: Man bygger inte detta för några hundralappar, utan snarare tusenlappar.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum