njoak bygger linjekällor a la IDS-25

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-07 20:26

Tack killar. Skönt med lite moraliskt stöd, även om jag hämtade andan en aning innan jag läste färdigt Nattlordens inlägg... :D

Vad tror ni om läckage? Det är en sluten konstruktion det här, och åtminstone i toppen av högtalaren blir det ingenting som täcker för. Spåren kommer mynna ut i lådans ovankant/övre sida:

Bild
Smile, this is a hobby! :)

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-07 20:28

rotel2 skrev:Jag skulle ha fyllt spåren med latexfog innan fastspänning, men det är jag det.

Jag kommer nog inte rekommendera den här metoden till någon annan heller. Men hur funkar latexfog ihop med vitlim? Om spåren fylls med fog innan limningen så är det svårt att undvika åtminstone ett tunt skikt även på ytorna mellan spåren. Fäster vitlimmet där då?

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-08-07 20:40

Är väl bara att spackla igen ordentligt både från insidan och uppe och nere på utsidan så blir det tätt.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-08-07 20:52

Ska du inte ha lock och botten? Dessa skulle ju eventuellt täta garanterat.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-07 21:12

joakimfors skrev: Är väl bara att spackla igen ordentligt både från insidan och uppe och nere på utsidan så blir det tätt.

Du har nog rätt, det räcker säkert med spackel. Ett tag var jag inne på att fräsa ett spår längs hela kanten och fylla med epoxyspackel, men det är nog overkill. :oops:

kodapa skrev:Ska du inte ha lock och botten? Dessa skulle ju eventuellt täta garanterat.

Nej, jag hade inte tänkt det. Det blir en fot, men den blir som ett löstagbart lock med bult och islagsmuttrar. Det blir ju inget delningsfilter i högtalaren men däremot en kopplingslist jag vill kunna komma åt. Det är möjligt att det går att lägga packningen till foten så långt ut mot kanterna att den täcker spåren.

I toppen blir däremot problemet kvar oavsett. Där blir det också en motsvarande "fot", men det blir en anordning som spänner den mot taket, så den kommer inte ligga an mot toppen och sluta tätt.

Det blir lite småtight att få plats med högtalaren mellan golv och tak redan som det är, så för att lägga på extra lock/botten skulle jag dessutom få korta av den genom att fräsa ner nuvarande ändar på högtalaren. Det är för all del en möjlighet, men känns också som lite overkill... :)

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-08-07 21:44

Är det inte latexfog som spricker upp med tiden? Känns inte som att det skulle vara en höjdare i så fall. :/

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-07 21:49

Det finns ju PU-lim, som bubblar sig och expanderar när det härdar. Skulle det kunna vara något?

Dämplim, t.ex. Swedac DGA2, är jag lite nyfiken på annars. Det hade nog jag testat om jag hade gjort om det här. Det är ju dämpning av vibrationer/resonanser man ofta pratar om som viktigt för kabinettväggar..

Edit: rättade beteckning på dämplimmet och tog bort lite nonsens.
Senast redigerad av njoak 2013-08-07 22:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-07 21:53

Vad är det du är orolig för? Det verkar ju onekligen stabilt på alla nivåer.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-07 22:06

tvett skrev:Vad är det du är orolig för? Det verkar ju onekligen stabilt på alla nivåer.

Nä, jag ska nog inte noja mig så mycket. Bara det blir tätt så blir det säkert bra. :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-07 22:08

Men om du inte ska ha ett lock ovanpå så kan ju det vara en tanke att fräsa ner ett spår, i ändarna, grunt över fingrarna, innan du sedan tvåkomp-spacklar.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-07 22:09

tvett skrev:Men om du inte ska ha ett lock ovanpå så kan ju det vara en tanke att fräsa ner ett spår, i ändarna, grunt över fingrarna, innan du sedan tvåkomp-spacklar.

Ja visst vore det, erkänn! :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-07 22:13

Tätt blir det med ytskiktet, men att få till spacklingen i alla små hål, det är värre.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-07 22:17

tvett skrev:Tätt blir det med ytskiktet, men att få till spacklingen i alla små hål, det är värre.

Aha, du menar så. Ytan kommer inte synas, så utseendet spelar ingen roll. Det är bara att få det tätt som eventuellt är på tapeten.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-07 23:21

Jag behöver smakråd vad gäller högtalarnas fötter. Jag hittar inte en form som jag blir nöjd med...

Högtalaren går från golv till tak, så det blir en "fot" både uppe och nere, förslagsvis med samma form. Den övre kommer spännas mot taket med bultar, främst för att förhindra vältning. Det blir försänkta SD-kuddar mellan respektive fot och golv/tak.

Tjockleksmässigt finns det plats för ca 50 mm sammanlagt. Exempelvis 29 mm (19+10 mm MDF) nertill och 19 upptill.

Vad gäller tvärsnittsformen på själva högtalaren ser den inte ut riktigt som på tidigare skisser i tråden. Bilden nedan är ganska trogen verkligheten både i form och dimensioner. Sidorna får en avfasning på 45 grader.

Bild

Hur jag än ritar formen på fötterna tycker jag inte det blir snyggt. Hur tycker ni de ska se ut? Här är några förslag:

Bild

De prickade linjerna föreställer kanterna på 45-graders avfasningar. De mörka streckade cirklarna visar var SD-fötterna kan sitta.

Edit: förtydligande
Senast redigerad av njoak 2013-08-07 23:37, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-07 23:28

Den där fasen blir väldigt snygg på framsidan, men tillför den något på baksidan? Jag hade hellre fortsatt rundningen hela vägen ut, och en liten liten radie mellan ytorna.
Senast redigerad av tvett 2013-08-07 23:33, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-07 23:33

tvett skrev:fasen blir snygg på framsidan, men tillför den något på baksidan?

Det är nog individuellt, men jag hade åtminstone tre argument för mig själv när jag hittade på det:

* Jag tycker det ger en snygg övergång mellan sidor och baksida
* Jag inbillar mig att det gör att sidan på högtalaren ser smalare ut
* Det hjälper till att dölja limkanten när den börjar krypa fram.

Jag är däremot väldigt öppen för förslag och synpunkter... :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-07 23:34

Låter klokt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-08-08 00:32

Jag tror det blir snyggast att låta foten följa högtalarens form, men vara 2-3 cm större.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-08-08 01:16

Jag skulle göra något i stil med bild E men ännu längre ut. Typ:

Bild

Känns som en så hög tyngdpunkt och liten stödyta skulle må bra av fötter långt ut men det är kanske jag som är paranoid. :)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2013-08-08 03:47

Dra åt helvete vilka lådor. 8O

När kommer det provlyssnas?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-08 12:28

Form D är solklart snyggast enligt mig.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-08-08 12:30

joakimfors skrev:Jag skulle göra något i stil med bild E men ännu längre ut. Typ:

Känns som en så hög tyngdpunkt och liten stödyta skulle må bra av fötter långt ut men det är kanske jag som är paranoid. :)

Denna modellen tycker jag ser vettig ut, samt att man kan justera fötterna så att man får vinklarna perfekta.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-08 13:20

Morgan skrev:Jag tror det blir snyggast att låta foten följa högtalarens form, men vara 2-3 cm större.

Kanske det?

Bild

Jag vill egentligen inte ha något utstick på högtalarens baksida och bakre hörn, men det kanske är det som gör att de andra formerna ser obalanserade ut...

Edit: rättade till bilden
Senast redigerad av njoak 2013-08-08 13:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-08 13:23

Till er som är oroliga för vinglighet: högtalaren kommer spännas in mellan tak och golv med ett bultsystem, och jag hoppas och tror att det kommer göra den stabil med avseende på vingel och vältning.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-08 13:37

m_persson79 skrev:Dra åt helvete vilka lådor. 8O

När kommer det provlyssnas?

Tack, tror jag. :D Provlyssning blir det när elementen sitter på plats... ;) Vågar inte sätta någon deadline på det eftersom tid aldrig räcker så långt som man skulle vilja...

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-08-08 13:59

njoak skrev:Till er som är oroliga för vinglighet: högtalaren kommer spännas in mellan tak och golv med ett bultsystem, och jag hoppas och tror att det kommer göra den stabil med avseende på vingel och vältning.

Ah, då hade jag kört med samma dimensioner som själva högtalaren. Mest för att slippa ha en dammhylla. ;)

Kanske går att fixa så det är lika tjocka fötter/plattor uppe och nere så blir den symmetrisk i två dimensioner. :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-08-08 14:13

Kul projekt! Hård koppling av högtalaren till både golv och tak riskerar att medföra stomburna vibrationer. Det är förmodligen bra att ha ett mjukt material, SD-fötter eller liknande, med stora förluster både över och under högtalaren.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-08-08 14:14

PekkaJohansson skrev:Kul projekt! Hård koppling av högtalaren till både golv och tak riskerar att medföra stomburna vibrationer. Det är förmodligen bra att ha ett mjukt material, SD-fötter eller liknande, med stora förluster både över och under högtalaren.

Med vänlig hälsning

Pekka

"Högtalaren går från golv till tak, så det blir en "fot" både uppe och nere, förslagsvis med samma form. Den övre kommer spännas mot taket med bultar, främst för att förhindra vältning. Det blir försänkta SD-kuddar mellan respektive fot och golv/tak."
\\Sky

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-08-08 14:36

sky_eye skrev:
PekkaJohansson skrev:Kul projekt! Hård koppling av högtalaren till både golv och tak riskerar att medföra stomburna vibrationer. Det är förmodligen bra att ha ett mjukt material, SD-fötter eller liknande, med stora förluster både över och under högtalaren.

Med vänlig hälsning

Pekka

"Högtalaren går från golv till tak, så det blir en "fot" både uppe och nere, förslagsvis med samma form. Den övre kommer spännas mot taket med bultar, främst för att förhindra vältning. Det blir försänkta SD-kuddar mellan respektive fot och golv/tak."

Aha! Jag läste bara inlägget längre ned.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-08 14:38

Precis, det blir SD-fötter både uppe och nere.

Uppe höftade jag och köpte sådana för 4-12 kg, vilket betyder att jag kan spänna åt alltihopa med mellan motsvarande 4 och 12 kg kraft. Har ingen känsla för om det är lagom men har efter jag köpte dem börjat undra om det kanske är för lite. I så fall investerar jag i styvare.

Nere blev det sådana för mellan 28 och 50 kg. Summan av högtalarens vikt och spännkraften ska ligga i det intervallet. Det är nog rimligt, lite beroende på spännkraften som sagt.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum