Ljudabsorbenter bakom högtalare - Vilket dämpmaterial?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-09-25 07:12

Bjorn_ skrev:
Emanuelgbg skrev:Hur skulle denna funka bakom högtalarna?

Akustikskiva P70 hos Bullerbekämparen

http://www.bullerbekamparen.se/admin/Up ... orbent.pdf

Kostar 380:- för enstaka skivor.

Rätt sugen på lite såna här, ser ju ut att kunna kapas som man vill också. Vet du vad frakten blir?

Nej!

Kör förbi till och från jobbet så jag har aldrig tänkt på frakten. :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-25 07:49

Mmm :-)

Jag kan ha typ 30 cm breda absorbenter bakom mina frontar så dela en sån på mitten hade varit perfa. Sen funderar jag på att sätta tre i taket också ovanför mitt matsalsbord så man slipper sitta och skrika till varann.

Ytterligare en ovanför projjen för att få bort lite ljud där och in med några bakom gardinerna också (4 st). Kanske är de lite tjocka att ha bakom gardinerna egentligen, skall man ha tunnare får det väl bli gullfiber. Får väl ringa och kolla med dem...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-09-25 10:27

Bjorn_ skrev:Mmm :-)

Jag kan ha typ 30 cm breda absorbenter bakom mina frontar så dela en sån på mitten hade varit perfa. Sen funderar jag på att sätta tre i taket också ovanför mitt matsalsbord så man slipper sitta och skrika till varann.

Ytterligare en ovanför projjen för att få bort lite ljud där och in med några bakom gardinerna också (4 st). Kanske är de lite tjocka att ha bakom gardinerna egentligen, skall man ha tunnare får det väl bli gullfiber. Får väl ringa och kolla med dem...

Alltså, när det gäller absorbenter får man inte fjösa. Man får ta i ordentligt, framför allt vad gäller yta. 30 cm är motsvarar en våglängd på 1000 Hz och en halv våglängd på 500 Hz, så absorbenten kommer inte att vara så effektivt nedåt i frekvens oavsett tjocklek eller absorptionskoefficient. Jag misstänker också att de där absorbenterna har en icke ringa ytreflektion. Innan man köper "finabsorbenter" kan man kanske tänka sig att prova med lite grejor man har hemma eller med glasull.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-25 12:28

Hur räknar man på det? Är det ljudhastighet genom frekvens bara? Tjockleken då, bestämmer den mer effektiviteten på absorbenten eller?

I mitt fall så begränsar min vägg bredden på absorbenterna, jag har nämligen bara c:a 40 cm ledigt på var sida om min "diy-duk" (i mdf) - 40 cm kanske ger effektivitet ner till 800 Hz då eller?

Om jag gör diy så kan jag ju ha bredare nertill för det är ju där basarna sitter ändå så det kanske går att få till. Mest problem har jag dock i bakväggen samt ena sidoväggen och hörnen, men där kommer jag ha gardiner med absorbenter bakom.

Har labbat lite med kuddar och kommit fram till en del redan.

Bakväggen kommer jag nog beställa något snyggt från sound of science.

Det känns ju som om markskiva eller den där isover vvs 35 är lämpligt då jag inte vill ha träramar på dem, får ta en tur inom något byggvaruhus och kolla. markskivorna ligger ju på 140Kg/M3 och det är kanske helt för mycket, eller vad tror ni?

Sen tycker jag att den mesta isoleringen luktar fan... men det kanske avtar med tiden.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-09-25 13:44

Bjorn_ skrev:Hur räknar man på det? Är det ljudhastighet genom frekvens bara? Tjockleken då, bestämmer den mer effektiviteten på absorbenten eller?

I mitt fall så begränsar min vägg bredden på absorbenterna, jag har nämligen bara c:a 40 cm ledigt på var sida om min "diy-duk" (i mdf) - 40 cm kanske ger effektivitet ner till 800 Hz då eller?

Om jag gör diy så kan jag ju ha bredare nertill för det är ju där basarna sitter ändå så det kanske går att få till. Mest problem har jag dock i bakväggen samt ena sidoväggen och hörnen, men där kommer jag ha gardiner med absorbenter bakom.

Det känns ju som om markskiva eller den där isover vvs 35 är lämpligt då jag inte vill ha träramar på dem, får ta en tur inom något byggvaruhus och kolla. markskivorna ligger ju på 140Kg/M3 och det är kanske helt för mycket, eller vad tror ni?

Sen tycker jag att den mesta isoleringen luktar fan... men det kanske avtar med tiden.

Det låter som lite special-special där i om med att du har den uppställningen som du har. Bild, kanske?

När det gäller stenull så är markskivor för täta. Ta "vanlig" isolering. Lukten försvinner efter några dygn. Det är överskottet av urea (karbamid; urinämne) som luktar och som kan vara lite fuktig när man tar in ullen. Urea används för att göra bakeliten som fungerar som bindmedel i stenullen.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-09-25 13:45

Bjorn_ skrev:Hur räknar man på det? Är det ljudhastighet genom frekvens bara? Tjockleken då, bestämmer den mer effektiviteten på absorbenten eller?

Det låter som lite special-special där i om med att du har den uppställningen som du har. Bild, kanske?

När det gäller stenull så är markskivor för täta. Ta "vanlig" isolering. Lukten försvinner efter några dygn. Det är överskottet av urea (karbamid; urinämne) som luktar och som kan vara lite fuktig när man tar in ullen. Urea används för att göra bakeliten som fungerar som bindmedel i stenullen.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-25 14:00

Absorptionen vid höga frekvenser bestäms primärt av materialet och ytan,
där en som är plan och tät är sämst.

Vid lägre frekvenser så är de BÅDE tjockleken och storleken på ytan som
bestämmer hur effektiv absorbenten blir. Det var det DQ-20 försökte säga.

Att göra en absorbent tjock när den är för liten är därför bortkastat. Den
kommer inte att kunna absorbera låga frekvenser ändå om den är för liten,
hur tjock man än gör den.

Vettiga proportioner är: En sisådär 5 cm tjock absorbent lagom för en som
är en kvadratmeter stor, och en våfflad yta är bättre än en som inte är det.

I praktiken är våfflade absorbenter av bra material dyra, så även om man
vet med sig att man kommer att sätta upp flera kvadratmeter och därför
skulle kunna vinna på att göra dem tjockare, så är det ändå som regel en
bättre ide att bibehålla tjockleken, men istället vid behov* förtjocka konst-
ruktionen med hjälp av lite mineralull bakom.

Det är mycket mera konstnadseffektivt.

Vh, iö

- - - - -

*Även om man behöver dämpa en större yta så betyder det ju inte att man
vill att absorbenten skall vara effektiv längre ned i frekvens. Det beror ju till
syvende och sist på högtalarna och deras placering i rummet. Om de är av-
sedda att stå nära vägg och få stöd av väggen högt upp i frekvens så är det
ju t ex en dålig ide att skapa en vägg som inte ger dem det stödet.

Man behöver helt enkelt veta vad man gör och inte agera efter tumregler.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2013-09-25 15:10

IngOehman skrev:
I praktiken är våfflade absorbenter av bra material dyra, så även om man
vet med sig att man kommer att sätta upp flera kvadratmeter och därför
skulle kunna vinna på att göra dem tjockare, så är det ändå som regel en
bättre ide att bibehålla tjockleken, men istället vid behov* förtjocka konst-
ruktionen med hjälp av lite mineralull bakom.

Det är mycket mera konstnadseffektivt.

Var det därför du tidigare hade alternativet att köpa Ino aco light som var tunnare och som man skulle ha mineralull bakom. Alltså ungefär samma funktion som den "vanliga" aco´n om man förtjockade med mineralull?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-25 18:17

Håller på med renovering av rummet och har inte ens vettigt internet igång så jag återkommer gärna med en bild imorgon eller så. Jag förstår att det inte går att generalisera för mycket men jag är medveten om vart jag har problemen i vart fall. Mitt tidigare laborerande med kuddar har gjort stor skillnad men det ser ju inte klokt ut :)

Min tanke var en skiva som man kan klä in för att få det att smälta in lite (och hålla eventuell fiber innesluten), samtidigt vill jag helst slippa träramar på dem

För bakväggen kommer jag beställa nåt fint men de som är bakom gardinerna behöver ju mest vara effektiva. En del av dämpningen är som sagt inte till endast för musiken utan för att få en behagligare miljö i resten av rummet.

Återkommer med ritning och lite bilder, tack för input än så länge

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-28 20:35

Så här ser det ut typ. De tunna strecken på höger sida är fönster :-)

Har tänkt absorbenter på de rödmarkerade områdena. De blå områdena är gardiner som jag fick hängt dit idag efter en större renovering på rummet. Tyvärr hjälpte det ingenting alls i princip. Jag vet att jag har störst problemområde i övre högra hörnet - det låter i princip som vänster högtalare är urkopplad (för att överdriva lite). Det blir nog massiv dämpning där om det skall hjälpa.Återkommer med foto också...

Bild

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-10-03 19:55

Nu har jag fått tummen ur (och lagat datorn) så här kommer en bild!

Bild

Det kommer bli en bänk framtill också men lite plats kommer lämnas på sidorna. Som ni ser så kan jag inte ha för breda absorbenter i diskantområdet (högst upp) eftersom jag då kommer inkräkta på bilden. Absorbentmässigt så har det gått sämre. Jag har ju redan fått svar mellan raderna på vad jag skall ha men jag är ju av den märkliga naturen att jag inte vill ha äggkartongsliknande material på väggen ;-)
(jag skall inte skylla på min fru som många gör, det är jag själv som är knäpp)

På bakväggen blir det två 75x100-absorbenter från sounds of science. Jag har inget basproblem just där ändå och de kommer bli riktigt snyggt :-)

Bakom gardinerna har jag tänkt att gömma lite absorbenter (våfflade) mer för att de inte syns och för att de behövs. Framtill har vi problemet. Jag har funderat på att sätta tjocka absorbenter under "duken" för att hantera basen(vilket är den som är mest "problem") - och dessa kan ju ha måtten 70x80 typ, men jag skulle ju vilja ha någon panel på sidan av "duken" också. Om dessa inte tar våglängder lika lång ner i registret borde väl rimligtvis spela mindre roll, eller vad tror ni? Tänker jag rätt eller fel?

Om mina högtalare behöver väggstöd i mellanregistret och diskanten vet jag inte, det är ett par dm683 - vad tror ni?

//Björn

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-10-04 20:38

Inga synpunkter på den? (Alltså smalare dämp bakom diskanten)

Föregående

Återgå till DIY-forum