Moderator: Redaktörer
AndersP skrev:Fast 30% defekta drivers känns lite sådär...
Märkligt hur det har blivit inom manufacturing. Spridningen i kvalitet verkar vara enorm.
Å andra sidan skulle få ha råd att bygga sådana högtalare ( än mindre köpa färdigt ) med element framställda i väst eller med någon sorts quality control och då kanske högtalaren inte tagits fram i brist på marknad?
luminous skrev:Det här är en byggtråd på ett högtalarkit jag köpte från Parts Express i slutet av förra året, jag börjar äntligen närma mig att färdigställa högtalarna...
Kitet heter "Audio Artistry CBT36K Line Array Speaker Kit" och är konstruerat av Don B. Keele. CBT står för "Constant Beamwidth Transducer" vilket anspelar på högtarens utstrålningsmönster, som är lite speciellt.
* I princip samma frekvensgång på alla höjder framför högtalaren, så att man kan ligga ner på golvet och lyssna, sitta ner, eller stå upp om man känner för det...
* Inga interferenser p.g.a. golvreflektioner eftersom högtalarens akustiska spegelbild i golvet blir en förlängning av högtalaren, som krävs för att högtalaren ska fungera som tänkt
* Ljudtrycket avtar mycket långsammare med avståndet jämfört med konventionella högtalare, så om man går nära högtalarna så blir det inte speciellt mycket högre ljudtryck än i sweetspot. Det medför också att ljudbilden inte faller in lika lätt i den närmaste högtalaren när man rör sig off-axis.
Jag blev supernyfiken på om de här påstådda egenskaperna ger stora fördelar i praktiken så jag bestämde mig för att bygga ett par.
2000 dollar fattigare dök det snart upp ett antal stora paket från Parts Express...
Kraniet skrev:hoppas bara trådskaparen förstått att han måste resa runt till alla intresserade forummedlemmar och dema systemet
Komorok skrev:zartok skrev:Låter bättre, större, mäktigare?
...snabbare?
celef skrev:Det kanske inte spelar någon roll och jag kanske inbillar mig men disten ser ut att domineras av udda toner, det brukar väl inte gillas av alla, jag undrar då över komponentkvaliteten, den verkar inte vara den bästa om jag läser dina inlägg rätt, har konstruktörerna valt för billiga element för att få hålla totalkostnaden nere?
luminous skrev:celef skrev:Det kanske inte spelar någon roll och jag kanske inbillar mig men disten ser ut att domineras av udda toner, det brukar väl inte gillas av alla, jag undrar då över komponentkvaliteten, den verkar inte vara den bästa om jag läser dina inlägg rätt, har konstruktörerna valt för billiga element för att få hålla totalkostnaden nere?
Jag skulle behöva göra lite jämförande mätningar på andra högtalare för att se hur CBT36 står sig. Mängden element borde ju hålla nere disten en aning iallafall. Här har jag opererat en av basarna:
Kraniet skrev:distmätningen säger ju itne så mycket då man inte vet ljudtrycket dock..
tycker det är konstigt om disten skulle vara speciellt hög med så många element. Iaf vid "normal" lyssningsnivå.
Men trots det måste man ju vara överens om att elementen håller en tveksam kvalitet. Antalet defekta element är ju om inte annat en indikation.
Något du kan prova är ju att mäta på lite längre avstånd. Frekvensmätningen blir ju lite lurig på en linjekälla. Den summerar väl elementen lite längre bort än normalt.
Tycker det ser mindre trevligt ut med en spik vid 3kHz. Men det där är väl "råa" mätningar alltså utan något filter? Då det är aktiv filtrering kan man ju ordna till kurvan som man vill. Undrar dock vad den där spiken beror på. Elementet i sig eller ett fenomen från låda eller linjekällan? Vid vilken frekvens ska de delas?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster