hiWAF - Djupgrävande hörnbas (NU: Elementval 110 lit sluten)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-02-20 11:21

Xiro skrev:
Kraniet skrev:här är ett trevlig element
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7098
ger närmast perfekt kurva som passar till rummets förstärkning.

Gött, tack för tips! Lade direkt in detta 15" Dayton RSS390HF-4 i WinISD, 110 liter sluten låda (lådan kommer förmodligen att vara strax under 100 liter men jag räknar upp lite eftersom jag kommer att ha lite fibervadd i lådan). Fick Qtc 0,79 vilket gärna hade fått vara lite lägre antar jag. -3dB vid 31Hz, och -9dB vid 20Hz. Pioneeren gräver alltså djupare, men har lite högre Qtc. Är Daytonen verkligen så mycket bättre här på "pappret"?

Pioneeren har känslighet 95 dB mot 87 för Dayton. Pioneer tar 250 Wrms mot Daytons 500. Pioneer Xmax 5.9mm (11.8 p-p?) mot Dayton 14 (p-p?). Så jag antar att jag kan spela högre med Dayton, utan att bottna, men det krävs mer förstärkare för samma SPL. Pioneeren kanske ändå räcker för mina behov?

Jag ifrågasätter inte, utan frågar i all ödmjukhet av vilja att lära mig och verkligen förstå.

Ps. Försökte jämföra pumpvolym, men kom inte fram till de 1.66 liter som Pioneer uppger. Man räknar väl konarean (vilket jag antar är projektionen i rörelseriktningen) multiplicerat med p-p?

vet inte men winisd kanske inte är det bästa programmet?
I basta visas ett Q-värde i lådan runt 0,6 (med 50% isotermisering) vilket är ganska optimalt.

edit: pioneeren gräver inte djupare alls. måste se på hela kurvans utseende.
daytonbasen kommer spela mycket djupare och klara högre ljudtryck.
det är rätt stor skillnad i pumpvolym
pinoeeren har en area på 471cm2 och xmax på 5,9mm medan dayton har en konarea på 830cm2 och xmax på 14mm.
det är 0,277dm3 kontra 1,16dm3. dayton pumpar alltså 4ggr mer luft.

edit2: dra ned Basta!
Även gratisversionen är bra för att snabbt simulera olika lådor.
http://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-20 13:28

Kraniet skrev:vet inte men winisd kanske inte är det bästa programmet?
I basta visas ett Q-värde i lådan runt 0,6 (med 50% isotermisering) vilket är ganska optimalt.

edit: pioneeren gräver inte djupare alls. måste se på hela kurvans utseende.
daytonbasen kommer spela mycket djupare och klara högre ljudtryck.
det är rätt stor skillnad i pumpvolym
pinoeeren har en area på 471cm2 och xmax på 5,9mm medan dayton har en konarea på 830cm2 och xmax på 14mm.

edit2: dra ned Basta!
Även gratisversionen är bra för att snabbt simulera olika lådor.
http://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php

Tack Kraniet! Jag ska kolla in Basta!.

Vad menas med 50% isotermisering - är det att man stoppar i fibervadd så att volymen virtuellt/dynamiskt ökar med 50%? (Tidigare i tråden nämns typ 30% som en realistisk maximal ökning. Vore kanonbra om det går att nå högre.)

Hur menar du "se på hela kurvans utseende"? Menar du frekvensresponsen? I WinISD ser jag ju ner till 10 Hz, menar du under 10 Hz? Eller menar du något annat? Kanske diagram i databladen för elementen? Eller kommer Pioneeren nå Xmax/Xmech innan hörbar nivå vid typ 20 Hz? Jag är helt med på att Daytonen kan spela högre, men gräva djupare? Kanske är just för att du fick mer korrekt Q, d v s lägre i Basta!, som du ser det som jag inte ser i WinISD?

Många frågetecken ovan - stor vilja att lära mig mer och få projektet i hamn :D

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-20 13:41

Kraniet skrev:pinoeeren har en area på 471cm2 och xmax på 5,9mm medan dayton har en konarea på 830cm2 och xmax på 14mm.

Pioneer skriver 1.66 liter (dm3) "Slagvolym" - hur f*sen kom de fram till det? Även om jag räknar +/-5,9 mm Xmax så får jag bara 0,55 dm3. Har de räknat till Xmech? Det vore väl inte vettigt?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-02-20 15:59

Xiro skrev:
Kraniet skrev:pinoeeren har en area på 471cm2 och xmax på 5,9mm medan dayton har en konarea på 830cm2 och xmax på 14mm.

Pioneer skriver 1.66 liter (dm3) "Slagvolym" - hur f*sen kom de fram till det? Även om jag räknar +/-5,9 mm Xmax så får jag bara 0,55 dm3. Har de räknat till Xmech? Det vore väl inte vettigt?

jag har ingen aning. bilelement brukar inte ha speciellt pålitliga data nånstans. Antagligen är 1.66 liter räknat på absolut maximala mekaniska slaglängd plus lite till.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-02-21 01:23

Du kan simulera hur effekten blir av elementstorleken + lådstorleken, lådans placering i rummet och rumsstorleken i Jeff Bagbys ”Baffle Diffraction and Boundary Simulator”: http://audio.claub.net/software/jbabgy/BDBS.html

Kryssa i och ur rutan ”Include Off-axis Roll-off, så ser du vid vilken frekvens din högtalarbaffelstorlek börjar ge ett bidrag. (Normalt ingenting för basregistret med normalstora lådor .) Läs förklaringarna vid de små röda triangelrutorna. Kryssa i och ur rutan Room PressurizationGain Calculation samt gör en bedömning om ditt rum och dess förluster i procent. Små förluster = hög förstärkning i basregistret även under lägsta rumsmoden = ett betongrum (ganska litet) utan fönster och med stabil och avtätad dörr, typ skyddsrum. Höga förluster och liten eller förstärkning under lägsta rumsmoden = ett jätterum / öppen planlösning / sladdriga väggar / ”bara fönster” i rummet.

Slutresultatet av Bagbys simulering ser du i nedre högra diagrammet. Om du får väldigt mycket förstärkning av lägre frekvenser är det smartare att välja ett Qtc-värde under 0,707 i högtalarsimuleringsprogrammen, en del väljer Qtc 0,5-0,6 pga av rumsförstärkningen i stället för 0,707 som i ett rum som ger kraftigt stöd kan ge en bumlig discobas. Skulle högtalaren användas utomhus där det inte finns några ytor som ger stöd åt basregistret kan det vara smartare att sikta på ett Qtc-värde över 0,707.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-21 01:41

Xiro skrev:
CSMM skrev:Har du provat att simulera med två xls10 som jag föreslog tidigare i tråden?

Kommer inte ihåg, kanske jag inte gjorde det då jag fick för mig att de är över budget. Ska göra det ikväll och redovisa här. Tack för heads upen!

Vet inte om jag gör fel, men i WinISD får jag Qtc 0,707 vid 7,9 liter. -3dB vid 68Hz, och -21dB vid 20Hz. Kanske inte lämpligt för sluten låda?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-02-21 06:42

Xiro skrev:
Xiro skrev:
CSMM skrev:Har du provat att simulera med två xls10 som jag föreslog tidigare i tråden?

Kommer inte ihåg, kanske jag inte gjorde det då jag fick för mig att de är över budget. Ska göra det ikväll och redovisa här. Tack för heads upen!

Vet inte om jag gör fel, men i WinISD får jag Qtc 0,707 vid 7,9 liter. -3dB vid 68Hz, och -21dB vid 20Hz. Kanske inte lämpligt för sluten låda?

Med slavbas så blir det bättre Kan inte förstå att en sån bas är omtyckt.

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2014-02-21 07:14

Xiro skrev:
Xiro skrev:

Det lät inget vidare :/

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-21 08:16

Jag tog parametrarna från madisound, trippelkollade mina inmatningar med sömniga ögon. 7,9 liter är för ett element.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-21 10:15

En i grannskapet säljer en Dali SWA-12 (aktiv sub 12" relativt stor sluten låda). Blev lite sugen, vore ju bekvämt. Å andra sidan kanske den inte ger mig vad jag vill ha. Vissa specar säger ner till 27Hz andra ner till 35. (Edit: Och specar är ju dessutom alltför ofta glädjesiffror.) Och jag vet inte om Dali "fegat" och filtrerat bort lägsta frekvenserna. Och ska jag ändå bygga om den till hörnlåda så kanske det är lika bra att göra en helt egen konstruktion. Hmmm... kommer jag att få inre frid med en ombyggd Dali?

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-22 01:47

Resonerade lite med min fru, och fick värmande stöd - "köp inget färdigt eller halvfärdigt, bygg din egen bas älskling!". :) Hon förtjänar en riktigt riktigt bra bas!

Summering så här långt utifrån simuleringar i WinISD (har installerat Basta, men inte haft tid/ork):

Första plats:
Dayton RSS390HF-4
(15", Xmax 14mm). 110 liter sluten låda ger -3dB@31Hz, -9dB@20Hz, Qtc 0,79. (150 liter ger Qtc 0,71).
173USD (1208SEK) på Parts-Express.
True Bang for the buck!

Kan man få tag på ett sådant i Sverige eller åtminstone Europa?

Andra plats:
Tang-band W-1858 (12", Xmax 13mm). 110 liter sluten låda ger -3dB@31Hz, -8dB@20Hz, Qtc 0,67. Och det funkar att sätta in ett element till i den volymen om jag nu någon gång vill det.
219EUR (2090SEK) på Lautsprecher shop,
184USD (1285SEK) hos Parts-Express.
Alltså väsentligt lägre ljudtryck/pris.

En bit efter, på delad tredjeplats:

a) SB Acoustics SB34NRX75-6 (12", Xmax 11mm).
1640SEK från Europe Audio.

b) Scanspeak 30W/4558T00 (12", Xmax 13mm), 1849SEK från Bygg din bas.
Scanspeaken är mer flexibel då den kräver mindre volym, såpass att jag kan trycka in 2 st i mina 110 liter.

Pioneer WS-T303R ser ut att gräva djupast, men Xmax är bara 5.9mm och Qts blir i högsta laget på min lådvolym. Kanske resultatet av att det är avsett för en bilkupé.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-22 01:52

Dayton kan du köpa från Europe-audio, http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7098 men det kostar förmodligen lika mycket och tar lika lång tid som från parts express...

Summer Passing

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2014-02-22 10:04

Jag brukar räkna dollarn som 10 kr per dollar då det ska på tull och moms. Sen frakt på det då såklart. Brukar stämma bra.

Datorn 390 verkar vara ett fint element :-)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-22 12:21

Jag tycker det är mycket anmärkningsvärt att du inte har med varken det mest erkända "bang-for-the-buck" elementet SLS 10 eller SLS12. Du har heller inte med monacorelementet som jag tipsade om, du kan få det att spela lika djupt i basreflexkonfiguration.

Kan du motivera detta?

Se här t.ex, 4 st sls 12 för 2000 kr

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=87644

Eller varför inte 4 st sls 10 för 2000 kr, ok med prut, du får dom lätt för 1600 kr vilket är kostnaden för ett scanspeak element i din liste. Dessutom är det nästgårds i Lund!!!

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=88115
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2014-02-22 21:37

SLS 10" nästgård tycker jag du ska satsa på! 2 lådor på 85 liter med två element i varje. Triangulär hörnlåda på 40x40x105 blir lagom i volym. Har du plats för två sådana lådor? En i varje främre hörn? En klassiker är ju 1 SLS10 på 42 liter som du kan läsa om i måånga olika trådar här på faktiskt.se.

Behövs lite EQ i botten om du vill ha djupbas men det ger jättemycket för pengarna! Jag har själv 4 12" som jag är nöjd med. SLS 10" lyssnade jag på hemma hos Martin Dewens och det lät jäkligt bra! Han körde med 12 st och där fanns stor kapacitet.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-23 00:18

Fjonkalicious skrev:Jag tycker det är mycket anmärkningsvärt att du inte har med varken det mest erkända "bang-for-the-buck" elementet SLS 10 eller SLS12. Du har heller inte med monacorelementet som jag tipsade om, du kan få det att spela lika djupt i basreflexkonfiguration.

Kan du motivera detta?

Hej Fjonk!

Tack för tips, du har till och med letat upp begagnatannonser i mina trakter, och du står på dig, det ska du ha cred för. Jag har ju dock simulerat både SLS 10 och 12, se tidigare inlägg i tråden, och utifrån det verkar de inte vara bästa valet för min tänkta tillämpning (sluten låda, 110 liter "dynamisk volym"). Men jag kanske har tänkt fel, eller tolkar simuleringsresultaten fel? I basreflex verkar de dock bra, men jag hänger än så länge fast vid sluten låda. Men övertyga mig gärna med goda argument, jag lyssnar.

Jag vill ju gärna kunna köra vettigt utan EQ. Har simulerat Monacor-elementet och även jag får intrycket att det behöver EQ för att gräva djupt. Och dess pumpkapacitet är inte så stor för ett 15". Det verkar vara lämpligare för basreflex.

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2014-02-23 08:29

SLS serien skall köras slutet.. Flera har testat den i basreflexlådor med dåligt resultat. Sök på SLS10 här på forumet så lär du hitta både mätningar och kul projekttrådar.

Angående EQ så är.det inte fel att bli av med en del av topparna när man börjar jobba med bassystemet. Att få till dom lägre oktaverna utan krusiduller är tungjobbat och kräver ofta enorma absorbenter och HHresonatorer. Kan man istället använda peq så kommer man långt med en liten insats. Har man ändå en peq så, ja, då sträcker jag gärna ut basen lite också :-) Jag körde utan EQ till en början och till musik fungerade det mycket bra. Till film så var dom lägre frekvenserna bristfälliga såklart.

Jag har 4 SLS 12" som sagt och efter peq så har jag full sula ner till ca 10 Hz i rum. Dock kräver ju låga frekvenser mycket pumpvolym så man behöver flera element för ett gott resultat. Därav har jag fyra till på ingång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-23 09:24

När du bygger baslåda: låt elementet styra din låda, inte tvärtom. Olika element & elementparametrar gör att du får olika resultat. Att fästa dig vid en princip och volym gör att du missar möjligheten att då mest ut av dina element.

Gällande basreflex så finns det vissa här på forumet brukar säga att du får en faktor 3 i ljudstyrka av en korrekt avstämd baslåda gentemot en sluten, så varför inte gå på basreflex då? Inte alla element funkar i BR, men många gör. Om du vill att det skall gå djupt i frekvens så kan du nyttja basreflex för att göra just detta, genom att stämma av korrekt så kan du elementet att spela djupt.

Gällande sls10/12 i basreflex så förstår jag inte helt vad csmm pratar om. Klart det funkar i basreflex?! Du får ju mer tryck i grejorna.

Här är en tråd som avhandlar en sls10 som var en aningens modifierad som såldes av madisound. Vad var det då? Jo, ett element som kallades Ino W104, som bygger på just Sls-elementet.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =madisound

Läser man vidare på forumet så ser man att w104 används till flera olika konfig av basreflex.

Vad är det som fäster dig vid 110liter och basreflex?

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2014-02-23 10:28

Jag var själv inne på basreflexlådor när jag byggde mina men blev rekommenderad att köra slutet då sls i basreflexlådor skulle innebära en väldigt stor låda och då finns det mer lämpliga element. Men jag ska tillägga att jag har ingen erfarenhet av detta själv så det var kanske dumt av mig att säga det..

Ino w104 är ju, som du säger själv, ett modifierat element så utan att veta vad som är ändrat på det så tycker jag inte man ska jämföra med det..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-02-23 16:38

CSMM skrev:Jag var själv inne på basreflexlådor när jag byggde mina men blev rekommenderad att köra slutet då sls i basreflexlådor skulle innebära en väldigt stor låda och då finns det mer lämpliga element. Men jag ska tillägga att jag har ingen erfarenhet av detta själv så det var kanske dumt av mig att säga det..

Ino w104 är ju, som du säger själv, ett modifierat element så utan att veta vad som är ändrat på det så tycker jag inte man ska jämföra med det..

Har testat sls10 i en 90 liters låda med olika avstämningar och enligt mig så låt det inte bra .
W104 har helt andra parametrar än sls så det är som att jämföra äpplen &päron.

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2014-02-23 18:00

Jag lägger min röst på 2 slutna lådor a 85 liter vardera med 2 SLS10" i varje. Tight fin bas som med en gnutta EQ blir riktigt bra. Det blir ju mkt konaera på detta koncept jämfört med att köpa en ny 10-15" för samma pengar. Fler utstrålningspunkter och högre känslighet (beror på vad man jämför mot).

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2014-02-23 20:57

boom skrev:
CSMM skrev:Jag var själv inne på basreflexlådor när jag byggde mina men blev rekommenderad att köra slutet då sls i basreflexlådor skulle innebära en väldigt stor låda och då finns det mer lämpliga element. Men jag ska tillägga att jag har ingen erfarenhet av detta själv så det var kanske dumt av mig att säga det..

Har testat sls10 i en 90 liters låda med olika avstämningar och enligt mig så låt det inte bra .

Äpplen och päron alltså?
Bild

Det handlar om nån dB hit eller dit. Möjligen hörbart, men knappast från fantastiskt till värdelöst.

Simuleringen kommer från "Den stora simuleringstråden"

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-02-23 21:27

niklas skrev:
boom skrev:

Äpplen och päron alltså?
Bild

Det handlar om nån dB hit eller dit. Möjligen hörbart, men knappast från fantastiskt till värdelöst.

Simuleringen kommer från "Den stora simuleringstråden"

Du kan testa en sluten låda och se om du kan få ner sls10 till q 0,57

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2014-02-23 21:47

Nej, det var verkligen inte mycket till skillnad. Det fanns en simulering till 4 inlägg över det du refererar till.

Där skriver Dan Norman som simulerar såhär :

"Inte så stor skillnad, men T/S-parametrarna är ganska olika, och det är tydligt att INO SLS10 är gjord för basreflex med sitt lägre Qts. Det har även 1dB högre känslighet"

Men strunt sak samma. Elementet fungerar ju uppenbarligen bra i både sluten och avstämnd låda så det är bara att välja vad man själv föredrar.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-23 21:50

Och man får 4 st för under 2000kr

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2014-02-23 21:59

Fjonkalicious skrev:Och man får 4 st för under 2000kr

Ja, det måste ses som mycket bang for buck. Hade jag inte redan haft ett bassystem så hade jag köpt dom själv.. Bra tips där!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-02-23 22:36

CSMM skrev:Nej, det var verkligen inte mycket till skillnad. Det fanns en simulering till 4 inlägg över det du refererar till.

"Inte så stor skillnad, men T/S-parametrarna är ganska olika, och det är tydligt att INO SLS10 är gjord för basreflex med sitt lägre Qts. Det har även 1dB högre känslighet"

Men strunt sak samma. Elementet fungerar ju uppenbarligen bra i både sluten och avstämnd låda så det är bara att välja vad man själv föredrar.

Det är stor skillnad i mellan dom i sluten konfiguration sen heter ino basen w104 och inte INO SLS10 och ser man på parametrarna så är det ganska stor skillnad om ser till dom olika Qts värdena då sls10 har 0.51 och w104 0.383.
Vilket indikerar att sls 10 får ett ganska högt Q värde i en sluten låda medan w104 går in på ett lågt Q värde i sluten låda om man räknar på samma låd volym.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2014-02-23 22:54

boom skrev:
CSMM skrev:Nej, det var verkligen inte mycket till skillnad. Det fanns en simulering till 4 inlägg över det du refererar till.

Det är stor skillnad i mellan dom i sluten konfiguration sen heter ino basen w104 och inte INO SLS10 och ser man på parametrarna så är det ganska stor skillnad om ser till dom olika Qts värdena då sls10 har 0.51 och w104 0.383.
Vilket indikerar att sls 10 får ett ganska högt Q värde i en sluten låda medan w104 går in på ett lågt Q värde i sluten låda om man räknar på samma låd volym.

boom, vad som disukteras i tråden nu är huruvida SLS 10 funkar i basreflex-låda. Varför fortsätter du då att prata om slutna lådor?

Är också fullt medveten om att INO W104 != Ino SLS 10, men Ino-SLS:erna blev ändå kontrollerade av Öhman med resultatet att ett av fyra testade element hade nåt märkligt beteende vid ca 100Hz, de övriga utan anmärkning. Och eftersom Ino väljer att inte presentera data för sina element offentligt är detta det bästa vi har att tillgå.

Edit: Man kan ju naturligtvis istället välja att köpa Ino W104, helst då med färdigbyggda lådor, om man känner sig osäker på både simuleringar och öron. Priset blir förstås nåt helt annat.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-24 01:17

Fjonkalicious skrev:När du bygger baslåda: låt elementet styra din låda, inte tvärtom. Olika element & elementparametrar gör att du får olika resultat. Att fästa dig vid en princip och volym gör att du missar möjligheten att då mest ut av dina element.

Gällande basreflex så finns det vissa här på forumet brukar säga att du får en faktor 3 i ljudstyrka av en korrekt avstämd baslåda gentemot en sluten, så varför inte gå på basreflex då? Inte alla element funkar i BR, men många gör. Om du vill att det skall gå djupt i frekvens så kan du nyttja basreflex för att göra just detta, genom att stämma av korrekt så kan du elementet att spela djupt.

...Vad är det som fäster dig vid 110liter och basreflex?

Jag är med på det du säger, men jag har ju fått WAF-tillstånd :) på en meter hög hörnlåda, med baffel som precis rymmer 15" element på bredden. Blir cirka 90-95 liter, och med lite fluff får man cirka 110 liter isotermiserad (?) volym. Så detta är övre gränsen för volymen/dimensionerna, men jag kan gå nedåt i storlek ifall det visar sig lämpligt.

Jag har fastnat för sluten låda då mina begränsade erfarenheter råkat visa att det är det jag gillat bäst. Men jag kan ha dragit helt fel slutsatser. Så jag köper gärna element som funkar bra i både sluten och BR, då kan jag prova båda.

Har installerat Basta! och skulle börja labba lite för en stund sedan, men basta! blixtrar till på skärmen och stänger ner direkt. Får försöka igen en annan dag. Vill gärna simulera SLS i Basta! då jag tvekar på det jag fått fram i WinISD.

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2014-02-24 07:15

Om vi.gör en snabb huvudräkning så kommer jag fram till.att räknat i pumpvolym så är 4 SLS10 lite lite bättre än RSS390 HF4. Kan det stämma? Sen har sls högre känslighet och det är ju inte dumt alls.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum