Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Jag har 4 par.
Dina Alpair 12. 2P, Alpair 11MS, CHP-90 och 10.2Maop.
De sistnämnda är top of the line.
Kul att du gillar dina. Sköna att lyssna på.
Känner inte igen dina lådor. Är det MLTL låda med basreflex bakåt?
Morello skrev:Hur ser frekvensgången ut på referensaxeln och hur låg/hög är distorsionen?
Imponerande samling av fina gitarrer - vad spelar du med för förstärkare?
LeifB skrev:Känner inte igen dina lådor. Är det MLTL låda med basreflex bakåt?
JM skrev:Hur ser uppmätta frekvenskurvan ut. Hur har du hanterat de "inneboende" TL resonanserna?
JM
Flint skrev:JM skrev:Hur ser uppmätta frekvenskurvan ut. Hur har du hanterat de "inneboende" TL resonanserna?
JM
Som jag svarade Morello nyss så har jag inte mätt vare sig frekvensgång eller dist.
Den enda "hanteringen" är dämpning bakom elementet och ett tunnt skikt i botten på lådan.
Resten är luft.
JM skrev:Impedanstoppen invid 500 Hz är nog en kraftigare resonans.
JM
Morello skrev: Bland annat en kvartsvågsresonans strax under 100 Hz.
Morello skrev:Har rörtillskyndaren Smile mätt frekvensgång?
smile skrev:Morello skrev:Har rörtillskyndaren Smile mätt frekvensgång?
Det har han nog gjort, men det var så länge sedan att jag slarvat bort mätfilerna.
Som sagts så är de nog inget underverk när det gäller mätdata, men de låter trevligt!
Flint skrev:Nej. Luften i kaviteten bakom elementet påverkar och räknas in.
Pipans längd blir då tot. 1,76 m och fo blir 344/1,76= 48,9Hz.
Morello skrev:Flint skrev:Nej. Luften i kaviteten bakom elementet påverkar och räknas in.
Pipans längd blir då tot. 1,76 m och fo blir 344/1,76= 48,9Hz.
Jag talar om kvartsvågsresonansen som upptår då ena änden av pipan är öppen och den andra hyggligt sluten. Om pipans längd om cirka 1,15 m är en kvarts våglängd, medför det att en hel våglängd är 4*1,15 m=4,6 m. Kvartsvågsresonansen uppstår således vid 344/4,6=75 Hz, vilket syns i din impedans. Om man klär insidan på pipan med absorberande material, vilket är brukligt, kommer resonansens godhetstal (Q) att modereras.
Morello skrev:Just det, men nu talar jag om kvartsvågsresonansen, vilken ingalunda är att jämföra med helmholtzresonans. Har du testat att klä pipans insida?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 177 gäster