phon skrev:mike34 skrev: Tror att det va ganska snabbt uppnåeligt strax under och över portningsfrekvensen.
Under lär du väl filtrera bort med ett högpass i början nånstans, strax över försöker man kanske påverka med box/port så att den nås lite senare, för att tjäna overall responsemike34 skrev: Så dina simuleringar pekar inte på några överstyrningar alls de sista Hz'en ?
Nej, men jag har kanske inte samma inställningar som du har? Har säkert trasslat till dom så mycket nu att det är läge att kolla igenom
EDIT: Det gick inte att låna micampen idag. Får mäta lite på slutsteget i stället.
Ja det går å fiddla till det alldeles förträffligt om man bara petar på alla parametrar på en gång

Jag säger absolut inte att mina simuleringar är rätt, bara att kurvan jag till slut fick fram i simuleringen blev riktigt nära i mätningen.
Men det inträffade först efter att jag simulerat kring det uppmätta elementet.
Portarea har jag inte sett påverka så mycket i de sim jag gjort, kanske jag har varit för snäll med amplituden. Det ska i så fall snarast åtgärdas, om inte annat in real life i kväll (stackars grannkärringen) full uteffekt vid 20 Hz

Ser fram emot det faktiskt.
Jag tar med micampen idag och är hemma vid 17 draget, då kan vi ju konferera här lite och jämföra sim/verklighet.
Ska byta batteri i multimätarn åxå så den visar SI enheter igen.
Har dock ett frågetecken kvar , det är ju dubbelt av allt i outputväg, hur ser man på resistansen som ska programmera -Rs och motkopplingmotståndet R8 tror jag det va, det är väl åxå halverat. Man kan säga att jag har problem att svara på vad för värde -Rs verkligen har. De andra värdena stämmer formlerna för.
RRs R8 och R7 är lite osäkert enligt schema tidigare i tråden.
Kan skicka upp mitt mätdata på element åxå så du kan simma på samma om du vill.
Ska bli kul å rota lite mer i detta nu, det har varit stilla ett tag och jag har mest lyssnat på musik och ritat på en micamp med lite andra finesser för just såna här mätningar.
Och ja jusst det jo det är högpass på 20 Hz där ochså.
Funderar på att koppla förbi det och se hur portningen verkligen ligger, och kanske stoppa till den ena öppningen och se vad för Fb det blir. Kan ju va kul å se hur ACE jobbar mot en mycket lägre avstämmning.