ACE bygge börjar ta ton.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-19 14:05

phon skrev:
mike34 skrev: Tror att det va ganska snabbt uppnåeligt strax under och över portningsfrekvensen.

Under lär du väl filtrera bort med ett högpass i början nånstans, strax över försöker man kanske påverka med box/port så att den nås lite senare, för att tjäna overall response

mike34 skrev: Så dina simuleringar pekar inte på några överstyrningar alls de sista Hz'en ?

Nej, men jag har kanske inte samma inställningar som du har? Har säkert trasslat till dom så mycket nu att det är läge att kolla igenom 8O

EDIT: Det gick inte att låna micampen idag. Får mäta lite på slutsteget i stället.

Ja det går å fiddla till det alldeles förträffligt om man bara petar på alla parametrar på en gång :)
Jag säger absolut inte att mina simuleringar är rätt, bara att kurvan jag till slut fick fram i simuleringen blev riktigt nära i mätningen.
Men det inträffade först efter att jag simulerat kring det uppmätta elementet.
Portarea har jag inte sett påverka så mycket i de sim jag gjort, kanske jag har varit för snäll med amplituden. Det ska i så fall snarast åtgärdas, om inte annat in real life i kväll (stackars grannkärringen) full uteffekt vid 20 Hz :)
Ser fram emot det faktiskt.
Jag tar med micampen idag och är hemma vid 17 draget, då kan vi ju konferera här lite och jämföra sim/verklighet.
Ska byta batteri i multimätarn åxå så den visar SI enheter igen.
Har dock ett frågetecken kvar , det är ju dubbelt av allt i outputväg, hur ser man på resistansen som ska programmera -Rs och motkopplingmotståndet R8 tror jag det va, det är väl åxå halverat. Man kan säga att jag har problem att svara på vad för värde -Rs verkligen har. De andra värdena stämmer formlerna för.
RRs R8 och R7 är lite osäkert enligt schema tidigare i tråden.

Kan skicka upp mitt mätdata på element åxå så du kan simma på samma om du vill.
Ska bli kul å rota lite mer i detta nu, det har varit stilla ett tag och jag har mest lyssnat på musik och ritat på en micamp med lite andra finesser för just såna här mätningar.

Och ja jusst det jo det är högpass på 20 Hz där ochså.
Funderar på att koppla förbi det och se hur portningen verkligen ligger, och kanske stoppa till den ena öppningen och se vad för Fb det blir. Kan ju va kul å se hur ACE jobbar mot en mycket lägre avstämmning.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-19 17:20

Det är ju lurigt det här, behöver nog en bastakurs på distans ... 8O för att inte tala om alla andra kurser ..... 8)

Prova att minska portarean till 10cm2 eller nåt så ser du. Inget ändras utom MOL till vänster. Eftersom MOL påverkas av portarea så antar man snabbt att porten sätter en av gränserna i basta (och i verkligheten), vilket inte är så konstigt.

Höj sedan signal source lite sakta så slår den feta svarta i MOL vid runt 10 volt och 20Hz. Där är max utnivå utan (i det här fallet) komprimering i porten. Xmax ligger långt under det, även effekten som tas ut av förstärkaren.

Svante får rätta om jag är alldeles ute på åkern ....

Det är nog porten som behöver optimeras om man vill ha det riktigt lägsta, och då får man på köpet mycket mer av resten också. Hittar inte nån optimeringsknapp i basta dock :D

Man kanske kan försöka med en slavbas? Arean kan vara väldigt mycket större och lådan blir inte så liten längre. Långa rör tar ju en viss plats, om man säger ....
Senast redigerad av phon 2005-05-19 17:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-19 17:21

E detta nått som relaterar till audiopro acebass ? :?:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-19 17:24

Tekko_Tubeamp skrev:E detta nått som relaterar till audiopro acebass ? :?:

Ja det är det väl :D

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-19 18:03

phon skrev:Det är ju lurigt det här, behöver nog en bastakurs på distans ... 8O för att inte tala om alla andra kurser ..... 8)

Prova att minska portarean till 10cm2 eller nåt så ser du. Inget ändras utom MOL till vänster. Eftersom MOL påverkas av portarea så antar man snabbt att porten sätter en av gränserna i basta (och i verkligheten), vilket inte är så konstigt.

Höj sedan signal source lite sakta så slår den feta svarta i MOL vid runt 10 volt och 20Hz. Där är max utnivå utan (i det här fallet) komprimering i porten. Xmax ligger långt under det, även effekten som tas ut av förstärkaren.

Svante får rätta om jag är alldeles ute på åkern ....

Det är nog porten som behöver optimeras om man vill ha det riktigt lägsta, och då får man på köpet mycket mer av resten också. Hittar inte nån optimeringsknapp i basta dock :D

Man kanske kan försöka med en slavbas? Arean kan vara väldigt mycket större och lådan blir inte så liten längre. Långa rör tar ju en viss plats, om man säger ....

Då ska jag simulera lite mer på det där med MOL.
Nu ska jag mäta impedans minimum och flöta på allt som går. Återkommer med resultat snarast.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-19 18:17

Hmmm, tänkte lite (aldrig bra, jag vet..) men om du spelar på lite mera och tycker att det låter boomigt vid 80Hz eller så? Om portarna blir helt överstyrda så kan man tänka sig de som blockerade. Kryssa i "closed box" så ser du hur suben kanske låter då, en shysst peak vid 80. Är det det som händer?

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-19 18:27

Följande 4 nollställen har hittats.
11.9 Hz
19.2 Hz :)
46.7 Hz
86.6 Hz
Letar impedans....
Ligger som lägst runt 19-20 Hz, svårt att hitta presis det lägsta men det borde väl va vid 19.2 Hz.
Fick det till 2.105 Ohm vid 20 Hz.
1.2 volt ut från amp. 0.95 V över 8 ohm resistor. Kan det va nått ?

Ok vid 18 volt topp på 20 Hz så sprack det.
Senast redigerad av mike34 2005-05-19 18:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-19 18:46

Är dom lättbytta, rören? Du kan ju prova nåt runt 40-45cm istället så du hamnar på 27-28hz och provspela där.

edit ....
äh, det verkar hamna runt 22 då i basta, men ändå, prova att stämma av runt 27 eller så.

Då kan du ha kortare rör, för att sen kunna välja lite grövre och längre igen. Tanken är att få upp portresponsen lite, och räta upp hela responsen också för att kunna gå högre i nivå. I min setup alltså, vi borde nog haft samma egentligen.

vad var det som sprack? aha, klippte?

154watt, inte att leka med från två 3886 :D :D

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-19 18:57

phon skrev:Är dom lättbytta, rören? Du kan ju prova nåt runt 40-45cm istället så du hamnar på 27-28hz och provspela där.

Gav
23,5 volt topp vid 40 Hz
20 volt vid 80 Hz

Dessa portar är nog där de är nu. Men de kan bytas mot helt andra.
Får inhandla lite fler ändkorrektions hylsor. Synd att jag lämnade den andra baffeln i värmland, men den va bara en portars om man säger så.
Nja, nu ska jag simulera lite jag med å se vad det är du menar.
Har inte det riktigt klart framför mig, men jag är här på tråden så fort det händer nått.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-19 19:16

phon skrev:Är dom lättbytta, rören? Du kan ju prova nåt runt 40-45cm istället så du hamnar på 27-28hz och provspela där.

edit ....
äh, det verkar hamna runt 22 då i basta, men ändå, prova att stämma av runt 27 eller så.

Då kan du ha kortare rör, för att sen kunna välja lite grövre och längre igen. Tanken är att få upp portresponsen lite, och räta upp hela responsen också för att kunna gå högre i nivå. I min setup alltså, vi borde nog haft samma egentligen.

vad var det som sprack? aha, klippte?

154watt, inte att leka med från två 3886 :D :D

Nä presis :) det är nog dags å se över kylningen om man ska ligga där å pumpa :)
Nu ser jag ochså, det kräver 40 Volt för xmax enligt basta.
Då har jag ingen ACE med i simuleringen, det blir lite anorlunda med spänningen när man har det på.
Enligt JBL så ska dessa element spela ganska bra ner till 25 Hz redan utan ACE så det är inte mycket mer som ska till för att nå till 20 :)
Du kan ju hämta ner pdf från webben på dom så ser du exempellådorna.
Då ska jag se till att du får min basta fil på det jag mätt fram och som jag simulerar kring just nu.
Den finns här:
http://vector.niwa.nu/tmp/newsys.basta
Senast redigerad av mike34 2005-05-19 20:32, redigerad totalt 1 gång.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-19 19:17

Nu ska jag med linjal syfta xmax !!
Högst vetenskapligt alså :)
Efter test:
Ja just det :),, det måste ha hänt en del efter jag byggde om med två portar
Orkade få upp 10 mm one way vid 16.9 Hz allt ovan den frekvensen är mycket lägre i slaglängd.

Du har rätt, jag hade fel
Xmax begränsar inte alls.
Nu måste jag leta efter annat slutstegsbygge till ACE.

Har andra saker att testa slaglängd med här. Ska koppla in dom och se var den stoppar.
Har för mig att den klipper av vid 44 volt, vid 2 ohms belastning ingen aning, men det kommer bli betydligt mer oljud här.
Dock utan ACE drift.
Nyfis ??
Senast redigerad av mike34 2005-05-22 17:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-19 19:26

mike34 skrev:
Gav
23,5 volt topp vid 40 Hz
20 volt vid 80 Hz

Dessa portar är nog där de är nu. Men de kan bytas mot helt andra.
Får inhandla lite fler ändkorrektions hylsor. Synd att jag lämnade den andra baffeln i värmland, men den va bara en portars om man säger så.
Nja, nu ska jag simulera lite jag med å se vad det är du menar.
Har inte det riktigt klart framför mig, men jag är här på tråden så fort det händer nått.

23,5 vid 40 är bara för att lasten inte är lika stor där, 3886 lämnar ju högre spänning vid 8ohm än vid 4ohm. 18 - 20 volt vid dina låga laster är rätt bra tycker jag. För att höja MOL mycket så behövs mer förstärkare.

Jag brukar försöka hitta alla trånga sektorer och se om det är nån som är mycket trängre än dom övriga och då försöka mig på att ändra där. Typ, sätta dit ett STORT rör, eller flera kilowatt, eller nåt annat och labba med en gräns i taget.

T.ex man vill prova med slavbas men har ingen framför sig, då blir porten 1000cm2 eller nåt, bättre än så blir inte slavbasen ändå.

Portarean är en trång sektor vid 19Hz, verkar inte som du kommer över 100db där med 2 x 45cm2, oavsett förstärkare eller Xmax. Vid 900cm2 klarar du lätt 110dB, men du ser ingen skillnad förrän förstärkaren lämnar mycket mer.

Eller, det gäller kanske att optimera det som redan finns, och då gör nog en liten höjning av fu mer nytta.

Om du inte byter förstärkare behöver kanske inte rören heller bytas, men det får inte bli för mycket turbulens i dom. En variant är att inte ha så slät kurva utan låta den gå ner lite lagom i början.

Lurigt som sagt, man får ta och ge hela tiden. Själva elementen räcker ju till för mer.

Nu skall jag ut och motionera havre-moppen en stund.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-19 19:30

mike34 skrev:Då ska jag se till att du får min basta fil på det jag mätt fram och som jag simulerar kring just nu.
Den finns här:
http://vector.niwa.nu/tmp/gt100m2.bastaelement

kanske hela filen vore bättre? det här är bara elementet, det borde sluta på .basta Spara i file högst upp som nåt lämpligt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-19 19:32

mike34 skrev:
Du har rätt, jag hade fel
Xmax begränsar inte alls.

Svante hade rätt, och därmed Basta! :D :D

Jag bara leker med hans grejor ..... 8O

mike34 skrev:
Nu måste jag leta efter annat slutstegsbygge till ACE.

Fyra stycken 3886 i bryggkoppling, två i parallell på varje sida? Och högtalarna i serie istället? Borde kunna ge ganska mycket mer, dessutom blir det hur svårt som helst med strömavkänningen ..... :twisted:
Senast redigerad av phon 2005-05-19 20:12, redigerad totalt 2 gånger.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-19 19:37

phon skrev:
mike34 skrev:Då ska jag se till att du får min basta fil på det jag mätt fram och som jag simulerar kring just nu.
Den finns här:

kanske hela filen vore bättre? det här är bara elementet, det borde sluta på .basta Spara i file högst upp som nåt lämpligt.

Du menar hela projektet för jag har nog missat att spara impedans mätningen, får rigga upp igen i så fall och återkomma.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-19 19:41

mike34 skrev:
Du menar hela projektet för jag har nog missat att spara impedans mätningen, får rigga upp igen i så fall och återkomma.

nej jag menar hela simuleringen med box, port och allt. bastaelement är väl "spara-knappen" under speaker?

om man sparar under file, save<new system>as .... så blir det hela alltihop, å så kan man då döpa new system om man vill, redan med knappen "rename" där uppe till höger

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-19 19:54

min fil ligger på http://web.telia.com/~u87621789/hogtalare/mike34.bas

den är väl ungefär som din låda är just nu, tror jag?

högerklicka och spara som (t.ex) mike34.basta istället, min FTP'are klarar bara 8.3 och jag orkar inte byta ....
Senast redigerad av phon 2005-05-19 20:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-19 20:00

Av denna elektroniska transistoriserade labyrint fattar jag nada :?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-19 20:02

Äh, det går säkert lika bra att göra med rör :D Det går nog bättre till och med .... 8) Bara jag hittar mina EL51 nånstans så provar jag nog 8O

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-19 20:31

phon skrev:min fil ligger på http://web.telia.com/~u87621789/hogtalare/mike34.bas

den är väl ungefär som din låda är just nu, tror jag?

högerklicka och spara som (t.ex) mike34.basta istället, min FTP'are klarar bara 8.3 och jag orkar inte byta ....

Ja då så har jag gjort ett nytt sim, Med 200 cm2 portarea helt annan avstämning och mer WATT.
Ska spara den nu så får du se om det verkar vettigt.
Och när du läser detta så är det den filen som finns i den andra länken och inte bara elementet.
Så där ja. Då ska jag se på det du tottat ihop. Tackar för den ochså.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-19 20:57

mike34 skrev:...

Ni som använder Basta!. Kan man stoppa in kalibreringsdata för sin mikrofon i Basta!?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-19 21:02

n3mmr skrev:
mike34 skrev:...

Ni som använder Basta!. Kan man stoppa in kalibreringsdata för sin mikrofon i Basta!?

Tror inte det, det finns en kalibrerings metod man ska köra innan man mäter.
Den kan ju användas för att nolla en hel slinga med grejer, men så vitt jag vet går det inte att spara den eller ladda in en annan som skulle kunna va en microfonkurva då.
Bäst på att svara på det är nog Svante om han ser detta.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-19 21:12

Vid 40 volt och 40 Hz så nådde jag ca 11-12 mm alla är toppvärden.
Strax därefter fick jag nollgenomgångsdist i steget. (som förövrigt dansade bort mot slutet av högtalaren och golvet).
Nu visar väl basta RMS både i volt och slaglängd ? så det borde ha varit 40 Volt RMS jag skulle matat ut eller ?
(stackars grannar)..äh :twisted:

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-19 23:18

Tomas din jäddra ubåt, regga å gå med i tjötet nu. :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-19 23:34

mike34 skrev: Och när du läser detta så är det den filen som finns i den andra länken och inte bara elementet.

tillbaks från motionen, men nu ligger bara Basta default i filen :?:

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-20 10:08

phon skrev:
mike34 skrev: Och när du läser detta så är det den filen som finns i den andra länken och inte bara elementet.

tillbaks från motionen, men nu ligger bara Basta default i filen :?:

Men ?!?!? nu kan jag ju inte kolla, ä på jobbet, den heter default kanske men vad är det i för grejer då ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-20 12:00

Hmmm, där finns ingenting alls, eller rättare sagt, en 23 liters låda med ett 6,5 tums element, det som brukar vara där 8O

Här är en tweakad variant av din låda, den första länken är det jag utgick ifrån, som jag trodde lådan+ACE var/är:

http://web.telia.com/~u87621789/hogtalare/mike34a.bas

Ingen större port men jag har antagit att den klarar lite mer lufthastighet. ACE är lite ändrad också, har rätat upp det lite.

Egentligen borde du kolla vad porten klarar innan du börjar såga i den. Ta en rejäl förstärkare och lassa in en ton mitt på avstämningen och mät hur högt upp i nivå outputen hänger med inputen innan det storknar. Vad som nu når max först, porten eller Xmax? Mät spänningen vid max, så vet du det också sedan.

Porten kanske räcker som den är? Det var ju tydligen trattar och sånt på den, vet inte vad böjen inne ställer till med. Funkar det så behövs kanske "bara" mer effekt för ett hyffsat resultat. Eller så räcker effekten redan, fråga grannen ..... :D

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-20 13:19

phon skrev:Hmmm, där finns ingenting alls, eller rättare sagt, en 23 liters låda med ett 6,5 tums element, det som brukar vara där 8O

Men nu har jag ju tittat i filen med texteditor och det ÄR den rätta konstruktionen.
Du och jag är inte överens nu, har du klickat i listan med system som ska visas och verkligen valt det du laddade in?
Har trillat dit lite på det där själv nåra gånger. Roligt är att man kan editera ett system och visa ett annat i Basta.

Idag får jag ta hem ampen över helgen så nu ska här mätas. Vill ha en dB referens !!! :?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-20 13:55

Då borde den heta xxxxx.basta och inte xxxx.bastaelement, men jag döpte för säkerhets skull om en nerladdning.

Jag tankar hem igen och kollar, man kan ju göra fel ibland .... 8O 8O (eller mest hela tiden ..... :oops: :oops: )

Det är den här du menar?

EDIT:

Nej du, den innehåller ingen lådda, så här ser den ut hos mig:

[Basta]
Curvetype=SpeakerElement
[System]
FileName=gt100m2.bastaelement
[Speaker]
Name=gt100m2
fs= 2.53900000000000E+0001
Vas= 6.80000000000000E-0002
bl= 1.38500000000000E+0001
ss= 3.63100000000000E-0002
Qts= 2.83300000000000E-0001
Re= 3.30200000000000E+0000
Le= 9.87200000000000E-0003
LeLoss= 7.80700000000000E-0001
dmax= 1.25000000000000E-0002
pmax= 2.50000000000000E+0002

det är alles ....... 8O

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-20 14:01

phon skrev:Då borde den heta xxxxx.basta och inte xxxx.bastaelement, men jag döpte för säkerhets skull om en nerladdning.

Jag tankar hem igen och kollar, man kan ju göra fel ibland .... 8O 8O (eller mest hela tiden ..... :oops: :oops: )

Det är den här du menar?

EDIT:

Nej du, den innehåller ingen lådda, så här ser den ut hos mig:

[Basta]
Curvetype=SpeakerElement
[System]
FileName=gt100m2.bastaelement
[Speaker]
Name=gt100m2
fs= 2.53900000000000E+0001
Vas= 6.80000000000000E-0002
bl= 1.38500000000000E+0001
ss= 3.63100000000000E-0002
Qts= 2.83300000000000E-0001
Re= 3.30200000000000E+0000
Le= 9.87200000000000E-0003
LeLoss= 7.80700000000000E-0001
dmax= 1.25000000000000E-0002
pmax= 2.50000000000000E+0002

det är alles ....... 8O

Ok nu är jag med, det är quote texterna som inehåller den gamla bastaelement.
I första inlägget där jag postade länken, DÄR ligger projektet :)
Ursäkta att jag varit otydlig. Kanske inte ska editera inlägg som quotats.
Är du med nu då ? ähh här ..

http://vector.niwa.nu/tmp/newsys.basta

Så nu kan det inte bli fel. tror jag...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum