pi60basen kan nämnas har sämre frekvensgång utan lådan (+/- 2db) emedan den är utformad
till lådan och får bättre frekvensgång (+/- 1db).
intressant med den där listan är att (J) och (L) är näst intill likadan som (A). ser man sen till arbetet man sparar in, enkelheten i att avgöra beteendet hos lådan (rektangulär låda har den fördelen att alla förhållanden ang stående vågor osv blir enklare att förutsäga) osv så är en rektangulär låda med avfasningar inte alls dumt.
Den där jämförelsen är gjord med punktformig ljudkälla också och går inte riktigt att jämföra med en mer "vanlig" ljudkälla(element).
jag försöker inte dissa alls. däremot tycker iaf jag att det är bra att ha lite mer fakta kring ämnet innan man börjar. personligen har jag ju varit ner
exakt samma väg som du (planetaryice) men jag har dock kommit fram till (efter en del väldigt dyra och jobbiga projekt) att vissa saker inte behöver vara så komplicerade som det kan verka utifrån tidningar och företag. Å andra sidan har jag förstått att andra saker är så väldigt mycket mer komplicerade. För en tredje så jhar jag också insett att det som verkar enkelt och intuitivt bara är det pga otroligt naiva förenklingar i resonemang.
Jag fipplar ju som sagt fortfarande med byggen. Det är bara det att jag sparar en hel del tid, pengar och huvudbry numera när jag har kastat av mig en del villfarelser om HiFi.
Det är roligt att bygga, för det mesta låter det också så inte försöker jag hålla nån från det. Dock kan det ju vara bra att inte lura sig själv (även om det kanske blir tråkigare..).
Ser mer än fram emot eventuellt bygge!