Project Thorens (tips, råd och hejapå emottages)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Project Thorens (tips, råd och hejapå emottages)

Inläggav lennartj » 2016-11-06 13:47

oa51 skrev:Kul projekt :) Har själv en fin TD318 II nerpackad i en kartong som jag väl borde sälja......

@Lennart:
Har du satt en Jelco- arm på din Systemdek? Vore intressant att höra dina intryck, har funderat på samma sak efter att ha läst en del goda erfarenheter på Vinylengine.

Min skivklämma har kommit på avvägar, jag misstänker att den är kvar hos Akkelis som hjälpte mig att fixa ny tonarmsplatta och montera armen.
Ändå tycker jag att perspektivåtergivningen är mer skarpskuren och dynamiken mer explosiv.

Bild

Min gamla Helius Standard arm hade mjuka Beyer mikrofonkablar som enkelt kunde draperas och fixeras med dragavlastningen på det bakre benet så att den flytande upphängningen inte stördes.
Nya tonarmskablar är mycket styvare, även den enkla medskickade, och de har rak kontakt som standard. Kabeln spänner mot underlaget så att hela subchassiet lutar trots den tunga skivtallriken. Vinklad kontakt är ett måste och då måste man köpa en "premium-kabel" vare sig man vill eller ej. Originalskruvarna till dragavlastningen var för korta och tyvärr inte M3 utan troligen 1/8" med okompatibel gängstigning. Eftersom jag inte har några gängtappar fick det bli ett par 3,5x20 mm självgängande så att jag kunde fixera kabeln så att fjädringen inte störs.

Bild

Det fick bli en Ortofon 6NX-TRW 1010L av det enkla skälet att den fanns hemma hos Akkelis.
Färgen på pickupskalet och tonarmslagringen matchar skivtallriken nästan exakt, trevligt. :)

Nu ska jag inte inkräkta mer med Systemdek i den här Thorens-tråden utan hänvisar eventuella intresserade till
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1886194#p1886194
men återkommer kanske med en hänvisning om mina medhälpare lyckas väcka liv i min Thorens TD124.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-06 15:54

lennartj skrev:Vinklad kontakt är ett måste och då måste man köpa en "premium-kabel" vare sig man vill eller ej.

Tror mig ha sett lösa vinklade kontaktdon för användande av valfri kabel.

https://www.google.se/search?q=right+an ... DdcQsAQIHA

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-11-08 03:50

Jag sitter fast lite i projektet eftersom jag saknar möjlighet att skaffa tillsågat material till plinten, det är inte så kul att sätta sig på spårvagnar och bussar ut till förorterna för att köpa lite tillsågat MDF. Vet inte riktigt hur jag skall göra, får lura på detta.

Under tiden har jag lyckats få tag på en innertallrik i metall för att ersätta den i plast, och jag passade också på att polera upp spindeln ordentligt. Den är verkligen spegelblank, med nakna ögat ser den ut som om den var gjord av glas.

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-08 08:19

VresiBerba skrev:Tänkte höra om det är någon som kan såga till en ny bottenplatta i 19mm MDF till mig och skicka, eller denne någon befinner sig i närheten av göteborg stad. Jag pröjsar naturligtvis.

Vilka mått ska MDF-plattan ha? Åker till Göteborg/Mölndal den 25-27/11 och skulle kunna fixa en platta.

Föregående

Återgå till DIY-forum