Omröstning: Pris för begagnade hembyggda högtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Vad är rimligt pris, i % av byggkostnad?

100%
4
15%
50%
16
62%
25%
5
19%
10%
1
4%
0%
0
Inga röster

Antal röster : 26

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Omröstning: Pris för begagnade hembyggda högtalare?

Inläggav Perfector » 2016-08-17 20:11

Flint skrev:
Perfector skrev:
sportbilsentusiasten skrev:en liten påminnelse :wink:

nej, det är inte aktuellt längre med den dyraste som kostade 5000:- i delar innan jag ens köpt material till lådan gick för 10K:- paret
Originalburken kostar idag Ca: 1000:- per högtalare i delar och skulle därmed säljas för 3000:-
Du kan själv räkna ut pris på element och filter samt material till en högtalare så får du fram vad det skulle kosta enligt min prismetod.
Det blir mindre än mycket annat som byggs och säljs idag.

Du får lägga på vad du vill bara du tar upp förtjänsten i din inkomstdeklaration. Gjorde du det?

Du läser dåligt om att jag som fattigpensionär får tjäna en bra slant utan att deklarera.
Vad är din avsikt med denna löjliga förföljelsemani?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-17 20:14

Perfector skrev:
Flint skrev:
Perfector skrev:nej, det är inte aktuellt längre med den dyraste som kostade 5000:- i delar innan jag ens köpt material till lådan gick för 10K:- paret
Originalburken kostar idag Ca: 1000:- per högtalare i delar och skulle därmed säljas för 3000:-
Du kan själv räkna ut pris på element och filter samt material till en högtalare så får du fram vad det skulle kosta enligt min prismetod.

Du får lägga på vad du vill bara du tar upp förtjänsten i din inkomstdeklaration. Gjorde du det?

Du läser dåligt om att jag som fattigpensionär får tjäna en bra slant utan att deklarera.

Måste man inte deklarera som förtidspensionär?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-17 20:15

Flint skrev:
Perfector skrev:
Flint skrev:Du får lägga på vad du vill bara du tar upp förtjänsten i din inkomstdeklaration. Gjorde du det?

Måste man inte deklarera som förtidspensionär?

Team Elite?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-08-17 22:57

jonasby skrev:Nu hade du ju redan annonserat ut lådorna med klent resultat.

Ett liknande sätt är ju att lägga ut dem på Tradera och även "tipsa" om det på forum och även andra annonser.
Då får man ju marknadens pris. (Med den informationsspridning man kunnat nå.)
Men troligen usch så dåligt ...
Vill man ens veta? 8)

Jo Tradera är ju en möjlighet. Men jag är rädd att det blir svårt att få tillräckligt bra betalt där för att det ska kännas lönt. Ska nog ge hifimagasinet en chans till, med lägre pris. Går inte det heller är det dags att ta en funderare på nästa steg. Slakta och bygga nåt nytt av elementen kanske?

Jag satt och kikade lite på det, och insåg att parametrarna för mina basar (som är från 2004) skiljer sig rejält från det elementet som går att köpa idag. Seas verkar ha gjort en ändring 2007 utan att ändra modellbeteckningen! Men de har inte ändrat någonting i ritningarna till sina diy-projekt. Det är ganska stora skillnader, och det bör ju göra att alla Thor som byggts sedan 2007 är aningen suspekta...
Parametrarna som har ändrats mellan gamla och nya är:
fs: 31 --> 34 Hz
BL: 7,2 --> 6,6 N/A
VAS: 37 --> 30 l
Qts: 0,34 --> 0,42
Le: 0,4 --> 0,65 mH
Känns inte riktigt ok att göra så tycker jag..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-17 23:03

Jag tycker att 50% av elementens nypris är ok. Låda och filter är nog bara att kasta ändå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-08-18 15:09

Hela konstruktionen som sådan är skrotad och totalt omarbetad, bland annat så är den ursprungliga lådans konstruktion inte riktigt "riktig". En ny låda togs fram på DIYaudio.com eller vad forumet nu heter, och den har en vanlig rund port, även om det också är någon slags quarter folded bla bla vad det nu hette.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-08-18 17:30

Perfector skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Ja det har du redan skrivit...
Pris till kund för de olika modellerna i SEK tack.

en liten påminnelse :wink:

nej, det är inte aktuellt längre med den dyraste som kostade 5000:- i delar innan jag ens köpt material till lådan gick för 10K:- paret

ok, så mellan 6 o 10k paret. Ganska mycket.
Med tanke på vad motsv "märkeshögtalare" kostar beggade tror jag att det blir svårt att sälja hemmabyggen till andra än de som är ute efter elementen = nästan gratis.
Svante säger 50% av elementens kostnad, det är nog rimligt. tyvärr

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2016-08-19 06:26

HenrikE skrev:
jonasby skrev:Nu hade du ju redan annonserat ut lådorna med klent resultat.

Ett liknande sätt är ju att lägga ut dem på Tradera och även "tipsa" om det på forum och även andra annonser.
Då får man ju marknadens pris. (Med den informationsspridning man kunnat nå.)
Men troligen usch så dåligt ...
Vill man ens veta? 8)

Jo Tradera är ju en möjlighet. Men jag är rädd att det blir svårt att få tillräckligt bra betalt där för att det ska kännas lönt. Ska nog ge hifimagasinet en chans till, med lägre pris. Går inte det heller är det dags att ta en funderare på nästa steg. Slakta och bygga nåt nytt av elementen kanske?

Jag satt och kikade lite på det, och insåg att parametrarna för mina basar (som är från 2004) skiljer sig rejält från det elementet som går att köpa idag. Seas verkar ha gjort en ändring 2007 utan att ändra modellbeteckningen! Men de har inte ändrat någonting i ritningarna till sina diy-projekt. Det är ganska stora skillnader, och det bör ju göra att alla Thor som byggts sedan 2007 är aningen suspekta...
Parametrarna som har ändrats mellan gamla och nya är:
fs: 31 --> 34 Hz
BL: 7,2 --> 6,6 N/A
VAS: 37 --> 30 l
Qts: 0,34 --> 0,42
Le: 0,4 --> 0,65 mH
Känns inte riktigt ok att göra så tycker jag..

Dessvärre tror jag ju det blir svårt att sälja för mycket mer än halva elementpriset och dina Thor var så fina... Om du har minsta möjlighet så borde du spara dem. Kanske kan du ställa dem (inpaketerade) i en källare eller låna ut dem till släktingar el vänner. Du har uppenbarligen lagt ner själ o hjärta på dem och då kan det va kul att ha dem kvar om några decennier.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-08-19 16:12

Prozac skrev:Dessvärre tror jag ju det blir svårt att sälja för mycket mer än halva elementpriset och dina Thor var så fina... Om du har minsta möjlighet så borde du spara dem. Kanske kan du ställa dem (inpaketerade) i en källare eller låna ut dem till släktingar el vänner. Du har uppenbarligen lagt ner själ o hjärta på dem och då kan det va kul att ha dem kvar om några decennier.

Det stämmer att jag la ner väldigt mycket kraft på att bygga dem och det skulle kännas riktigt sorgligt att slakta dem. Så det lär jag inte göra. Låna ut är en jättebra lösning, har inte hittat någon plats än men jag har några kvar att fråga.

Jag frågade samma sak lite tidigare men ingen svarade då. Vad gör ni andra med era överblivna hemmabyggen :?:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-19 16:45

HenrikE skrev:
Prozac skrev:Dessvärre tror jag ju det blir svårt att sälja för mycket mer än halva elementpriset och dina Thor var så fina... Om du har minsta möjlighet så borde du spara dem. Kanske kan du ställa dem (inpaketerade) i en källare eller låna ut dem till släktingar el vänner. Du har uppenbarligen lagt ner själ o hjärta på dem och då kan det va kul att ha dem kvar om några decennier.

Det stämmer att jag la ner väldigt mycket kraft på att bygga dem och det skulle kännas riktigt sorgligt att slakta dem. Så det lär jag inte göra. Låna ut är en jättebra lösning, har inte hittat någon plats än men jag har några kvar att fråga.

Jag frågade samma sak lite tidigare men ingen svarade då. Vad gör ni andra med era överblivna hemmabyggen :?:

Man säljer till en vän som har lyssnat och uppskattar vad han/hon hört.
Men man tar hederligt betalt i alla fall.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2016-08-21 18:01

http://nya.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=166464

Denna annons fick mig att tänka på denna tråd. Det skulle vara intressant att höra hur det gick, om de blev sålda.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-21 22:03

HenrikE skrev:Vad gör ni andra med era överblivna hemmabyggen :?:

Jag har alltid slaktat mina byggen när jag har tröttnat på dom, både högtalare och förstärkare. Eftersom jag aldrig bygger något snyggt och utseendemässigt påkostat har slakten mest känts som en befrielse, och "så vare dags för nå't nytt".

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-22 23:26

Ja, tyvärr slutar det ofta så för mig också. Jag har t.ex. slaktat dessa byggen men behållit elementen :( (de gick helt enkelt inte att sälja):

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-23 08:15

Jag är antagligen lyckligt lottad för jag har aldrig behövt riva ett bygge utan sålt till hågade spekulanter.
Jag tror inte jag skulle kunna riva ett par lådor heller.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-08-24 22:53

Kalejdokom skrev:Ja, tyvärr slutar det ofta så för mig också. Jag har t.ex. slaktat dessa byggen men behållit elementen :( (de gick helt enkelt inte att sälja):

Tråkigt! De där hade jag haft väldigt svårt att sätta kofoten i..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-25 07:37

Jag gjorde processen kort. Tog ur elementen och slängde lådorna hela direkt i trä-containern på ÅV-centralen :( .
Tråkigt, javisst - men ibland måste livet bara gå vidare. Och nu är jag så grymt nöjd med ersättarna - de nya dipolerna :) .

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-25 08:32

Kalejdokom skrev:Jag gjorde processen kort. Tog ur elementen och slängde lådorna hela direkt i trä-containern på ÅV-centralen :( .
Tråkigt, javisst - men ibland måste livet bara gå vidare. Och nu är jag så grymt nöjd med ersättarna - de nya dipolerna :) .

Kill your darlings tror jag det heter.
Jag har bränt några lådor med kvistar och löv nån gång.
Men så fina byggen skulle jag inte kunna varken kasta eller bränna.

Föregående

Återgå till DIY-forum