Moderator: Redaktörer
nuffe skrev:Vad jag menar är att ju mindre mellanbas/mellanregister AMT måste spela desto mer output klarar den i de högre registren.
Nu delar du väl ca 300 Hz om inte jag kommer ihåg fel. Kanske du ska upp åt 1500 Hz med en kortare AMT??
Lite funderingar.
Vi kanske ska prata mer om detta på lördag
Henrik
solhaga skrev:Snart är det dags att öppna första paketet...

Evil_Homer skrev:Så söta dom var, finns det någon storebror till dessa med 6,5" eller 8" kanske?
Evil_Homer skrev:Så söta dom var, finns det någon storebror till dessa med 6,5" eller 8" kanske?
solhaga skrev:
Eller mäthjälpmedel snarare.
Har länge tänkt tanken att ha ett par referenshögtalare, men det var rajapruk som fick att göra slag i saken.
Så det blev ett par:
[ Bild ]
[ Bild ]
Och likt ett par ryska gummor dök de till slut upp:
[ Bild ]
Jag skall ha dom till närfältslyssningar/mätningar för att få en uppfattning hur det "skall" låta respektive mäta:
[ Bild ]
Dubbeltjänstgörning som datorhögtalare...
rajapruk skrev:Helt rätt tänkt! Jag vet andra som använder dessa som referens till riktigt dyra byggen.
Obs. Kommer man längre bort än någon meter eller två ifrån dem så har de för dålig dynamik, och låter platt.
Ska bli spännande att höra vad du tycker, och hur annorlunda det ev. låter mot ditt nuvarande system. Jag gissar att det kommer låta ganska annorlunda.
Tips, prova Nevermind från skivan Popular Problems med Leonard Cohen, gärna HDTracks-versionen, på hög närfältsvolym. Gör sig riktig bra

nuffe skrev:Jag har just nu bakre bas men är kluven till dess bidrag.
Jo det skakar lite i soffan till film.....
Henrik
nuffe skrev:Jag har just nu bakre bas men är kluven till dess bidrag.
Henrik
Adhoc skrev:Solhaga; Bob McCarthy har skrivit en del intressanta artiklar på ProSoundweb. Sidan 4 med tufftuff-tåget i den här artikeln väckte hos en elektronikochhögtalareklåpare som mig en del "åhå-på-det-viset-tankar" när jag läste den: http://www.prosoundweb.com/article/prin ... _alignment
Bob McCarthy har ytterligare en del artiklar som kan vara intressanta, -använd sökfältet.
RogerGustavsson skrev:nuffe skrev:Jag har just nu bakre bas men är kluven till dess bidrag.
Henrik
Det kan ju misstolkas! Har själv ätit ärtsoppa...
solhaga skrev:nuffe skrev:Jag har just nu bakre bas men är kluven till dess bidrag.
Henrik
Vad har du för delningsfrekvens?
rajapruk skrev:
Om det går att placera någon eller några av basarna över mittlinjen av rummet i höjdled, t.ex de bakre uppe i taket, så kan det vara väldigt fördelaktigt.
Adhoc skrev:Solhaga; Bob McCarthy har skrivit en del intressanta artiklar på ProSoundweb. Sidan 4 med tufftuff-tåget i den här artikeln väckte hos en elektronikochhögtalareklåpare som mig en del "åhå-på-det-viset-tankar" när jag läste den: http://www.prosoundweb.com/article/prin ... _alignment.
JM skrev:rajapruk skrev:
Om det går att placera någon eller några av basarna över mittlinjen av rummet i höjdled, t.ex de bakre uppe i taket, så kan det vara väldigt fördelaktigt.
På vilket sätt skulle placeringen vara fördelaktig?
Har du ngt stöd för påståendet?
JM
rajapruk skrev:
Vill du optimera för ett säte, eller för minsta möjliga säte-till-säte-variation?
Kanske inte praktiskt möjligt för dig, men har du möjlighet så prova!
Jag hade också testat att en bas på mitten av varje vägg, istället för i hörnen. Det tror jag skulle ge lite mindre säte-till-säte-variation.
nuffe skrev:solhaga skrev:nuffe skrev:Jag har just nu bakre bas men är kluven till dess bidrag.
Henrik
Vad har du för delningsfrekvens?
Delar på ca 80 Hz, både till fram o bak basar. kanske gör det en del att det mycket billiga element med sisådär småsignal värden.
Henrik
rajapruk skrev:JM skrev:rajapruk skrev:
På vilket sätt skulle placeringen vara fördelaktig?
Har du ngt stöd för påståendet?
JM
Just det med att placera en bas över mittlinjen av rummet vertikalt brukar Earl Geddes rekommendera. Han har forskat mycket på ämnet. Då kan den motverka/släcka ut den vertikala rumsresonansen som triggas av de andra basarna.
Gällande placering på mitten av väggarna har jag en pdf med ett white-paper från Harman som utförligt testat detta med placering av flera basar, för att uppnå minsta möjilga seat-to-seat-variation. Men jag vet inte om jag får publicera den här. Dessutom går det inte att bifoga pdf! PM:a en mailadress till mig om du vill ha den, så mailar jag över den. Floyd Toole och Alan Devantier var med på ett hörn, men det var Todd Welti som gjorde den.
Låg säte-till-säte-variation är såklart mycket önskvärt (om man inte vill ha huvudet fastspänt i ett skruvstäd när man lyssnar.) Då kan global EQ på signalen hjälpa till, utan att sabba på andra säten.
hi_pot skrev:För många år sedan (2002) gjordes en artikel serie i tre delar om just det i "High Fidelity" Då var jag inte så gammal då det kändes dyrt att hålla på med många basar. För några år sedan vart jag nyfiken igen på den artikeln och gick till biblioteket och hitta 2 av 3 delar. Här kan ni läsa om det...![]()
https://www.dropbox.com/s/n43yqa6xez5cs ... 3.pdf?dl=0
hi_pot skrev:För många år sedan (2002) gjordes en artikel serie i tre delar om just det i "High Fidelity" Då var jag inte så gammal då det kändes dyrt att hålla på med många basar. För några år sedan vart jag nyfiken igen på den artikeln och gick till biblioteket och hitta 2 av 3 delar. Här kan ni läsa om det...![]()
https://www.dropbox.com/s/n43yqa6xez5cs ... 3.pdf?dl=0
rajapruk skrev:I white-papret från Harman angående multpla basar (som jag inte kan ladda upp), så simulerar de fram att 5000 basar i rummet skulle ge ett väldigt väldigt bra resultat
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 17 gäster