Solhaga tänker om

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe

Re: Solhaga tänker inte långt längre

Inläggav nuffe » 2016-10-25 17:15

Vad jag menar är att ju mindre mellanbas/mellanregister AMT måste spela desto mer output klarar den i de högre registren.

Nu delar du väl ca 300 Hz om inte jag kommer ihåg fel. Kanske du ska upp åt 1500 Hz med en kortare AMT??

Lite funderingar.

Vi kanske ska prata mer om detta på lördag

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga

Re: Solhaga tänker inte långt längre

Inläggav solhaga » 2016-10-25 20:28

nuffe skrev:Vad jag menar är att ju mindre mellanbas/mellanregister AMT måste spela desto mer output klarar den i de högre registren.

Nu delar du väl ca 300 Hz om inte jag kommer ihåg fel. Kanske du ska upp åt 1500 Hz med en kortare AMT??

Lite funderingar.

Vi kanske ska prata mer om detta på lördag

Henrik

Jo, jag förstod det. Men jag tror nog att jag klarar SPL ändå.
Dämpar AMT:n just nu med 6 dB, med en 20x2,5 cm stor AMT är arean knappt tre gånger mindre men den magnetiska flödestätheten kommer att vara större.
Så det kanske går jämnt ut.

Arean har "nästan ingenting" med frekvenskurvan att göra.
Skall jag ändra AMT:ns frekvenskurva, så får jag designa om fickbredd och -djup.
Samt sätta in ett element till, och då räcker inte DAC-kanalerna till.

Snart är det dags att öppna första paketet...

Användarvisningsbild
solhaga

Solhaga tänker öppna paket i närzonen

Inläggav solhaga » 2016-10-25 23:44

solhaga skrev:Snart är det dags att öppna första paketet...

Nya mätinstrument:

Bild

Användarvisningsbild
solhaga

Solhaga tänker lyssna i närzonen

Inläggav solhaga » 2016-10-26 12:14

solhaga skrev:

Nya mätinstrument:

[ Bild ]

Eller mäthjälpmedel snarare.

Har länge tänkt tanken att ha ett par referenshögtalare, men det var rajapruk som fick att göra slag i saken.

Så det blev ett par:

Bild

Bild

Och likt ett par ryska gummor dök de till slut upp:

Bild

Jag skall ha dom till närfältslyssningar/mätningar för att få en uppfattning hur det "skall" låta respektive mäta:

Bild

Dubbeltjänstgörning som datorhögtalare...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Solhaga tänker öppna paket i närzonen

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-26 12:14

Ja, men hur svårt kan det va!? :roll: Öppna lådan nu, för bövelen...

Edit: Opps, vi postade samtidigt! :) Najz mätutrustning...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Re: Solhaga tänker lyssna i närzonen

Inläggav Evil_Homer » 2016-10-26 16:33

Så söta dom var, finns det någon storebror till dessa med 6,5" eller 8" kanske?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-26 16:48

Evil_Homer skrev:Så söta dom var, finns det någon storebror till dessa med 6,5" eller 8" kanske?

Japp., finns bland andra hos Thomann. Kolla också i senaste MoLT.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-27 00:00

Evil_Homer skrev:Så söta dom var, finns det någon storebror till dessa med 6,5" eller 8" kanske?

Det finns en storebror i 3-serien :
http://www.jblpro.com/www/products/reco ... BEmPHdh06c

Men den mäter inte riktigt lika bra som LSR305, och den har högre bakgrundsbrus på tomgång.

Nästa steg är 7-serien som är mer riktiga högtalare om man säger så (alltså inte närfältsmonitorer).
http://www.jblpro.com/www/products/reco ... BEm0Xdh06c

Sen kommer Master Reference Monitor som är en RIKTIG högtalare :)
http://www.jblpro.com/www/products/reco ... BEnFndh06c

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-27 00:20

solhaga skrev:
solhaga skrev:

Nya mätinstrument:

[ Bild ]

Eller mäthjälpmedel snarare.

Har länge tänkt tanken att ha ett par referenshögtalare, men det var rajapruk som fick att göra slag i saken.

Så det blev ett par:

[ Bild ]

[ Bild ]

Och likt ett par ryska gummor dök de till slut upp:

[ Bild ]

Jag skall ha dom till närfältslyssningar/mätningar för att få en uppfattning hur det "skall" låta respektive mäta:

[ Bild ]

Dubbeltjänstgörning som datorhögtalare...

Helt rätt tänkt! Jag vet andra som använder dessa som referens till riktigt dyra byggen.
Obs. Kommer man längre bort än någon meter eller två ifrån dem så har de för dålig dynamik, och låter platt.
Ska bli spännande att höra vad du tycker, och hur annorlunda det ev. låter mot ditt nuvarande system. Jag gissar att det kommer låta ganska annorlunda.
Tips, prova Nevermind från skivan Popular Problems med Leonard Cohen, gärna HDTracks-versionen, på hög närfältsvolym. Gör sig riktig bra :)

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-27 06:58

rajapruk skrev:Helt rätt tänkt! Jag vet andra som använder dessa som referens till riktigt dyra byggen.
Obs. Kommer man längre bort än någon meter eller två ifrån dem så har de för dålig dynamik, och låter platt.
Ska bli spännande att höra vad du tycker, och hur annorlunda det ev. låter mot ditt nuvarande system. Jag gissar att det kommer låta ganska annorlunda.
Tips, prova Nevermind från skivan Popular Problems med Leonard Cohen, gärna HDTracks-versionen, på hög närfältsvolym. Gör sig riktig bra :)

Ja, jag får tacka återigen för tipset.
Innan jag börjar att lyssna skall jag dock mäta upp dem och sedan nivåmatcha dem mot de befintliga högtalarna.
Det senare kan jag eventuellt göra grovt mot tidigare mätningar.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-27 07:51

De två elementen skall ju samsas på samma baffel. Så här ser det ut runt tänkt delningsfrekvens på 300 Hz för AMT:en respektive TD15H:

Bild Bild

Om AMT:en då placeras omedelbart ovanför basen, kan hela baffeln behöva tiltas bakåt för att kunna få de högre frekvenserna i sweetspot:

Bild

Ni har väl observerat att HenrikE nu lagt ut skriptet på GitHub.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-27 12:22

Så här alltså tanken med det färdiga systemets tidsfördröjningar:

Bild

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-10-27 12:44

Jag har just nu bakre bas men är kluven till dess bidrag.

Jo det skakar lite i soffan till film.....

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-27 13:00

nuffe skrev:Jag har just nu bakre bas men är kluven till dess bidrag.

Henrik

Vad har du för delningsfrekvens?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-27 13:16

Henrik

Det kan ju misstolkas! Har själv ätit ärtsoppa...

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-10-27 16:14

Solhaga; Bob McCarthy har skrivit en del intressanta artiklar på ProSoundweb. Sidan 4 med tufftuff-tåget i den här artikeln väckte hos en elektronikochhögtalareklåpare som mig en del "åhå-på-det-viset-tankar" när jag läste den: http://www.prosoundweb.com/article/prin ... _alignment

Bob McCarthy har ytterligare en del artiklar som kan vara intressanta, -använd sökfältet.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-27 17:15

Adhoc skrev:Solhaga; Bob McCarthy har skrivit en del intressanta artiklar på ProSoundweb. Sidan 4 med tufftuff-tåget i den här artikeln väckte hos en elektronikochhögtalareklåpare som mig en del "åhå-på-det-viset-tankar" när jag läste den: http://www.prosoundweb.com/article/prin ... _alignment

Bob McCarthy har ytterligare en del artiklar som kan vara intressanta, -använd sökfältet.

Tack, mycket läsvärt.
Beställde boken.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-10-27 17:48

RogerGustavsson skrev:

Henrik

Det kan ju misstolkas! Har själv ätit ärtsoppa...

Hehehehehe :D

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-10-27 17:51

solhaga skrev:

Henrik

Delar på ca 80 Hz, både till fram o bak basar. kanske gör det en del att det mycket billiga element med sisådär småsignal värden.

Henrik

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-27 18:33

solhaga skrev:Så här alltså tanken med det färdiga systemets tidsfördröjningar:

[ Bild ]

Vill du optimera för ett säte, eller för minsta möjliga säte-till-säte-variation?

Om det går att placera någon eller några av basarna över mittlinjen av rummet i höjdled, t.ex de bakre uppe i taket, så kan det vara väldigt fördelaktigt.
Kanske inte praktiskt möjligt för dig, men har du möjlighet så prova!
Jag hade också testat att en bas på mitten av varje vägg, istället för i hörnen. Det tror jag skulle ge lite mindre säte-till-säte-variation.

JM

Inläggav JM » 2016-10-27 18:53

rajapruk skrev:
Om det går att placera någon eller några av basarna över mittlinjen av rummet i höjdled, t.ex de bakre uppe i taket, så kan det vara väldigt fördelaktigt.

På vilket sätt skulle placeringen vara fördelaktig?
Har du ngt stöd för påståendet?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-27 18:55

Adhoc skrev:Solhaga; Bob McCarthy har skrivit en del intressanta artiklar på ProSoundweb. Sidan 4 med tufftuff-tåget i den här artikeln väckte hos en elektronikochhögtalareklåpare som mig en del "åhå-på-det-viset-tankar" när jag läste den: http://www.prosoundweb.com/article/prin ... _alignment.

Fasen, jag måste kanske uppgradera surrounderna framöver! För att få till fasen och timingen perfekt med samma högtalare runt om.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-27 19:03

JM skrev:
rajapruk skrev:

JM

Just det med att placera en bas över mittlinjen av rummet vertikalt brukar Earl Geddes rekommendera. Han har forskat mycket på ämnet. Då kan den motverka/släcka ut den vertikala rumsresonansen som triggas av de andra basarna.

Gällande placering på mitten av väggarna har jag en pdf med ett white-paper från Harman som utförligt testat detta med placering av flera basar, för att uppnå minsta möjilga seat-to-seat-variation. Men jag vet inte om jag får publicera den här. Dessutom går det inte att bifoga pdf! PM:a en mailadress till mig om du vill ha den, så mailar jag över den. Floyd Toole och Alan Devantier var med på ett hörn, men det var Todd Welti som gjorde den.

Låg säte-till-säte-variation är såklart mycket önskvärt (om man inte vill ha huvudet fastspänt i ett skruvstäd när man lyssnar.) Då kan global EQ på signalen hjälpa till, utan att sabba på andra säten.
Senast redigerad av rajapruk 2016-10-27 19:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-27 20:16

rajapruk skrev:
solhaga skrev:Så här alltså tanken med det färdiga systemets tidsfördröjningar:

[ Bild ]

Vill du optimera för ett säte, eller för minsta möjliga säte-till-säte-variation?

Kanske inte praktiskt möjligt för dig, men har du möjlighet så prova!
Jag hade också testat att en bas på mitten av varje vägg, istället för i hörnen. Det tror jag skulle ge lite mindre säte-till-säte-variation.

Tänkte nog att det räcker med ett säte.

Absolut att det skulle gå att ha basarna vid taket, det är ju bara att vända upp och ned på den tilltänkta designen; kamoflerad som bokhylla med underskåp.

Kan nog inte tänka mig att ha något bas på mitten av väggen.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-27 20:22

nuffe skrev:
solhaga skrev:

Henrik

Delar på ca 80 Hz, både till fram o bak basar. kanske gör det en del att det mycket billiga element med sisådär småsignal värden.

Henrik

Jag skall inte använda dessa vid filmtittande utan det är enbart för att avlasta OB-basen nedåt samt kunna plocka undan lite akustikreglering.
Att få en nättare anläggning alltså, åtminstone visuellt.
Det är mycket troligt att jag går betydligt högre än 80 Hz; intill den frekvens där riktningsinformationen börjar göra sig påmind.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-10-27 20:59

rajapruk skrev:
JM skrev:
rajapruk skrev:

JM

Just det med att placera en bas över mittlinjen av rummet vertikalt brukar Earl Geddes rekommendera. Han har forskat mycket på ämnet. Då kan den motverka/släcka ut den vertikala rumsresonansen som triggas av de andra basarna.

Gällande placering på mitten av väggarna har jag en pdf med ett white-paper från Harman som utförligt testat detta med placering av flera basar, för att uppnå minsta möjilga seat-to-seat-variation. Men jag vet inte om jag får publicera den här. Dessutom går det inte att bifoga pdf! PM:a en mailadress till mig om du vill ha den, så mailar jag över den. Floyd Toole och Alan Devantier var med på ett hörn, men det var Todd Welti som gjorde den.

Låg säte-till-säte-variation är såklart mycket önskvärt (om man inte vill ha huvudet fastspänt i ett skruvstäd när man lyssnar.) Då kan global EQ på signalen hjälpa till, utan att sabba på andra säten.

För många år sedan (2002) gjordes en artikel serie i tre delar om just det i "High Fidelity" Då var jag inte så gammal då det kändes dyrt att hålla på med många basar. För några år sedan vart jag nyfiken igen på den artikeln och gick till biblioteket och hitta 2 av 3 delar. Här kan ni läsa om det... :D

https://www.dropbox.com/s/n43yqa6xez5cs ... 3.pdf?dl=0

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-27 22:12

hi_pot skrev:För många år sedan (2002) gjordes en artikel serie i tre delar om just det i "High Fidelity" Då var jag inte så gammal då det kändes dyrt att hålla på med många basar. För några år sedan vart jag nyfiken igen på den artikeln och gick till biblioteket och hitta 2 av 3 delar. Här kan ni läsa om det... :D

Tack, väldigt bra artikel!

JM

Inläggav JM » 2016-10-27 22:24

hi_pot skrev:För många år sedan (2002) gjordes en artikel serie i tre delar om just det i "High Fidelity" Då var jag inte så gammal då det kändes dyrt att hålla på med många basar. För några år sedan vart jag nyfiken igen på den artikeln och gick till biblioteket och hitta 2 av 3 delar. Här kan ni läsa om det... :D

Weltis artikel kom 2006 och Tools bok 2008 synd att artikeln 2002 inte fick större genomslag. Det är först nu som det börjar finnas acceptans 4 subwoofer lösningar utan kostsamma ombyggnader.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-27 22:29

I white-papret från Harman angående multpla basar (som jag inte kan ladda upp), så simulerar de fram att 5000 basar i rummet skulle ge ett väldigt väldigt bra resultat :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-10-27 22:35

rajapruk skrev:I white-papret från Harman angående multpla basar (som jag inte kan ladda upp), så simulerar de fram att 5000 basar i rummet skulle ge ett väldigt väldigt bra resultat :)

Härliga nyheter! Äntligen vet man när man är klar :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum