Projek 2x15" Transmission-line med rör

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dac83

Re: Projek 2x15

Inläggav dac83 » 2017-03-06 06:34

boom skrev:varför skall han använda den till då han har 10x10, och hur skall han koppla den med analoga utgångar ur en AVreciver
Och läser man så kör han digitalt men tydligen inte analogt i från 10x10 men det hade varit lättare om T/S la upp hur det är kopplat
Nu vet jag vad felet ligger om jeppen tänker till lite så får han en jävla fart på basarna och det hjälper inte om han bygger en massa tl .
https://www.minhembio.com/dac83/365200 Här i den länken så finns felet till att hans basar inte funkar.
https://www.minhembio.com/dac83/346439/

Jag kör digitalt in i dsp:n när jag lyssnar på 2 kanals ljid, när jag ska köra 7.1 kör jag analogt in med vänster/center/höger kanal, sen delas ljudet upp till hela framsystemet och skickas ut 8 kanaler analogt + 2kanaler digitalt som har en extern DA till så det är 10 analoga ut. Fungerar jätte bra tycker jag.

Sen att mina basar inte skulle fungera stämmer inte, det är bara Bakerman som tycker responsen neråt 10-14hz skulle vara bättre men en kombination av saker gör att det är svårt att komma ner så långt men i övrigt fungerar det bra, läs kommentarerna på minhembio så är det en kille som var och lyssnade för ett tag sedan och sa att bas riggen nästan gjorde att man mår illa.

För övrigt är detta bygge med 2x15" inte tänkt till bion, det är bara ett test och jag kommer bara prova dom där inne och sen kommer dom antagligen säljas.

Sen undrar jag vad du ser på min sida på minhembio som gör att du inte tror att nuvarande basar inte skulle fungera?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-06 12:15

dac83 skrev:
boom skrev:varför skall han använda den till då han har 10x10, och hur skall han koppla den med analoga utgångar ur en AVreciver
Och läser man så kör han digitalt men tydligen inte analogt i från 10x10 men det hade varit lättare om T/S la upp hur det är kopplat
Nu vet jag vad felet ligger om jeppen tänker till lite så får han en jävla fart på basarna och det hjälper inte om han bygger en massa tl .
https://www.minhembio.com/dac83/365200 Här i den länken så finns felet till att hans basar inte funkar.
https://www.minhembio.com/dac83/346439/

Jag kör digitalt in i dsp:n när jag lyssnar på 2 kanals ljid, när jag ska köra 7.1 kör jag analogt in med vänster/center/höger kanal, sen delas ljudet upp till hela framsystemet och skickas ut 8 kanaler analogt + 2kanaler digitalt som har en extern DA till så det är 10 analoga ut. Fungerar jätte bra tycker jag.

Sen att mina basar inte skulle fungera stämmer inte, det är bara Bakerman som tycker responsen neråt 10-14hz skulle vara bättre men en kombination av saker gör att det är svårt att komma ner så långt men i övrigt fungerar det bra, läs kommentarerna på minhembio så är det en kille som var och lyssnade för ett tag sedan och sa att bas riggen nästan gjorde att man mår illa.

För övrigt är detta bygge med 2x15" inte tänkt till bion, det är bara ett test och jag kommer bara prova dom där inne och sen kommer dom antagligen säljas.

Sen undrar jag vad du ser på min sida på minhembio som gör att du inte tror att nuvarande basar inte skulle fungera?

Om man ser på dom kurvor som du har mätt på basen så är den ganska stendöd efter 20Hz men ger en topp vid 25Hz och det är där den personen som har lyssnat tycker att det blir imponator effekt Men det gör en proson rumble med 8O .
sen har du ett problem till att du inte kommer ner mer än till 18-19Hz och dom heter proline dom levererar inget under 20Hz du kan alltid försöka att pressa dom i infra toner då kommer dom att gå i skyddsläge.
Men med den riggen så borde du spela utan problem ner till 10hz :D
Bilagor
2017-03-05_093944.png
Hämtad i från mhb bas mätning
2017-03-05_093944.png (107.52 KiB) Visad 4151 gånger

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-06 14:16

boom skrev:Om man ser på dom kurvor som du har mätt på basen så är den ganska stendöd efter 20Hz men ger en topp vid 25Hz och det är där den personen som har lyssnat tycker att det blir imponator effekt Men det gör en proson rumble med 8O .
sen har du ett problem till att du inte kommer ner mer än till 18-19Hz och dom heter proline dom levererar inget under 20Hz du kan alltid försöka att pressa dom i infra toner då kommer dom att gå i skyddsläge.
Men med den riggen så borde du spela utan problem ner till 10hz :D

Om du provat att inte bara stirra dig blind på en dipp på 14dB vid 18hz, höjningen vid 25hz är ca 2dB och det är inget som man reagerar på när man lyssnar på en stereo!
Så om bara lyfter blicken något och kollar på den text jag skrivit om bilden/mätningen så står det: "Med det nya kortet i minidsp var jag tvungen att ställa om lite och lyckades få respons ett par extra hz neråt i frekvens. dippen vid 18hz finns igentligen inte utan här dämpar jag -12db för att det inte ska skaka för mycket."

Alltså dippen du ser har jag själv skapat i DSP:n bara för att det skakar alldeles för mycket Kollar du sen på kurvan ser du att det finns drag nere till 13hz nu och jag kanske går miste om 3hz där och det är nåt jag står ut med, visst jag skulle kunna eq:a upp 10-13hz men vill kunna spela hur högt jag vill utan det blir problem.

Användarvisningsbild
Adhoc

Re: Projek 2x15" Transmission-line med rör

Inläggav Adhoc » 2017-03-06 14:31

Ser ut som en fulcitering från annat forum ...

Direkt ovanför och i samma inlägg som diagrammet på minhembio, vilket du kopierade in, skrev DAC-83: "Nya bas kurvor. Med det nya kortet i minidsp var jag tvungen att ställa om lite och lyckades få respons ett par extra hz neråt i frekvens. dippen vid 18hz finns igentligen inte utan här dämpar jag -12db för att det inte ska skaka för mycket." I ett inlägg högre upp i samma tråd skrev han: "Förstärkningar bakre vägg. det vart lite förstärkning av bakre väggen som ska vara membran absorbent vid 23 hz, väggen börjar svikta just runt den frekvensen och så hade jag lite profiler över."

Jag tolkar dom textsnuttarna som 2 saker: Om väggen sviktar märkbart runt 20 Hz, lär den ha sin resonansfrekvens i närheten, då kan den skaka och rista ganska rejält. Frekvenser vid/nära väggens resonansfrekvens ökar väggfladdrandet och frekvenser under ca 20 Hz passerar i ökande grad igenom. Ett medvetet val kan ju då bli att dämpa ned det frekvensområdet för att minska eventuellt oljud från väggen.

Edit: Sitter man på jobbet där man blir avbruten, ska man inte skriva inlägg och lägga in dom utan att ha kollat att någon annan inte skrivit i princip samma sak redan ...

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-06 23:31

som adhoc är inne på så är det väggar och tak som flexar under 20hz, det är inget fel på basarna eller slutstegt, elementen flexar bra vid 10hz men det blir ingen kännbart effekt när man sitter mitt i rummet som dessutom släpper ut massa infra vågor.

Provade i dag och det finns kännbar respons ner till 12-13hz, man kan inte få allt och alla rum är inte lätta att gå ner till 10hz utan det varierar.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-07 10:12

dac83 skrev:som adhoc är inne på så är det väggar och tak som flexar under 20hz, det är inget fel på basarna eller slutstegt, elementen flexar bra vid 10hz men det blir ingen kännbart effekt när man sitter mitt i rummet som dessutom släpper ut massa infra vågor.

Provade i dag och det finns kännbar respons ner till 12-13hz, man kan inte få allt och alla rum är inte lätta att gå ner till 10hz utan det varierar.

Så här skrev du på sidan 2 .

((((Ja just det där har jag redan undersökt, och det är under 15hz som det inte gav så mycket tryck, dubbel lådstorlek skulle ge lite mer tryck(3db vid 15hz har jag för mig) vid nuvarande effekt, mer effekt kan man peta in men med risk för brända spolar, placering är ju mot väggen så det ska imte vara fel, där emot sitter jag mitt i rummet vilket gör stor skillnad emot att sitta mot bak väggen.
Mer eq leder bara till att jag maxar effekten tidigare.

Där emot så har faktiskt djupbasen blivit bättre sen du var och lyssnade, lekte runt med filtret med olika brantheter m.m och med gamla imställningen kände tydligt att under 15hz fanns inget när man hade rör basarna på men nu så machar dom varandra och är man slår på rören så försämras inte trycket någonting under 15hz och jag har fått basarna att gå ner til 13-14hz.

Jag kommer inte börja bygga om lådorna till 18" basarna utan det får bli nya element och nya (större) lådor i så fall.))))

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-07 19:35

utveckla gärna lite mer vad du tänker?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-07 20:15

dac83 skrev:utveckla gärna lite mer vad du tänker?

Frågan är vad du vill och inte vad jag vill.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-08 08:02

boom skrev:Frågan är vad du vill och inte vad jag vill.

Varför börjar du ge dig in i diskussioner när du inte har nåt att komma med? Bara massa antaganden och fel läsningar av mätdata.....

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-03-08 09:59

Jag börjar bli sugen på bilder :) .
Som jag skrev tidigare, så tycker jag det är ett spännande projekt.
Så kör så det ryker :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-08 10:45

dac83 skrev:
boom skrev:Frågan är vad du vill och inte vad jag vill.

Varför börjar du ge dig in i diskussioner när du inte har nåt att komma med? Bara massa antaganden och fel läsningar av mätdata.....

läsa mätdata hmm ser man på den kurvan som du la upp på mhb och hur snabbt den faller efter 20hz så är det mera än 12Db oktav som den är dämpad med.
jag kan lägga upp filter mätningar med olika dämpningar så kan du få se hur det faller .
sen om man läser vad du har skrivit så är du ute efter ungefär som det låter i en bil med pikar i frekvenskurvan .
Sen att du blandar 2 Tl basar med 4 slutna lådor brukar bara bli skit, men du är ute efter en sak och det är att du har ett bra tryck vid 35Hz .
Jag har läst hela tråden .
Skall man gå efter mät kurvan i från mhb så har du sämre bas än vad jag har med mitt skit rum med skit mjuka väggar med enkelgips men du har ju 4 lager gips och en massa dubbla reglar så det rummet borde ge bättre bas än många andra rum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-08 11:31

Jag har inga synpunkter på nästan något av det där, men att blanda högtalarlådor med väldigt olika ordningstal brukar vara en dålig ide. Om de är i fas med varanda vid lite högre frekvenser (vilket i princip bara handlar om avstånd till lyssningsplatsen) så kommer de att addera destruktivt våd låga frekvenser.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-08 19:45

boom skrev:läsa mätdata hmm ser man på den kurvan som du la upp på mhb och hur snabbt den faller efter 20hz så är det mera än 12Db oktav som den är dämpad med.
jag kan lägga upp filter mätningar med olika dämpningar så kan du få se hur det faller .
sen om man läser vad du har skrivit så är du ute efter ungefär som det låter i en bil med pikar i frekvenskurvan .
Sen att du blandar 2 Tl basar med 4 slutna lådor brukar bara bli skit, men du är ute efter en sak och det är att du har ett bra tryck vid 35Hz .
Skall man gå efter mät kurvan i från mhb så har du sämre bas än vad jag har med mitt skit rum med skit mjuka väggar med enkelgips men du har ju 4 lager gips och en massa dubbla reglar så det rummet borde ge bättre bas än många andra rum.

Det är inte 12dB/octav, jag skrev att det är en dipp på 12dB vid 18hz! alltså en svacka i mät kurvan inte hur den faller åt något håll.

Du verkar bara ha bestämt dig för att min stereo är kass och du verkar väldigt oerfaren när det kommer till rum och akustik, flera gips lager gör väggarna tyngre och gör att man sänker resonans frekvensen men får mycket mer förstärkningar på alla frekvenser ovanför resonans frekvensen som väggarna/taket har, enkel gips suger åt sig mer bas och högre upp i frekvens och ger mer resonanser i väggen.
Mina separata bjälklag är en ljud isolerings åtgärd för inte ljud ska komma ut och ger inte bättre ljud, det borde de flesta förstå.

Blandningen av bas konstruktioner är något jag från början visste att det skulle bli en utmaning och var bered på att strunta i rör basarna om det inte fungerade ihop, nu gör dom verkligen det men det tog ett tag att få till och det är efter Bakermans besök som jag tog åt mig av hans kritik och labbade vidare med filtret och fick till det efter ett par timmar.

Strategin från första början innan jag byggd rummet var att få bra respons ner till 15hz vilket fallet blev och även lite lägre än så, läs gärna igenom min tråd om bygget här på faktiskt så ser du förklaring till att det är svårt att spela infra i detta rum. http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=61838

Jämför gärna om din egna kurva är bättre, är den det så är det jätte bra men att kalla min kurva för dålig och att det bara är bil kupe bas och bara ger tryck mellan 20-35hz är ju helt hjärndött....
Mätning ifrån idag: http://www.pipesub.com/bilder/bio/Lyssnings_pos_8_mars_2017.mdat
Drog ett streck där det finns jämt tryck så att du inte miss förstår ingen, -6dB på kurvan ligger på 11hz.
mätning_lyssnings_pos.jpg
mätning_lyssnings_pos.jpg (94.34 KiB) Visad 3772 gånger

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-08 19:49

Här ser du hur MiniDSP:n är inställd till basarna, både 18" och 15" har samma kurva för att undvika fas fel.
DSP_HT18_basar.jpg
DSP_HT18_basar.jpg (225.98 KiB) Visad 3768 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-03-08 20:16

Det är inte signalen till basarna som avgör deras akustiska fasgång, utan deras akustiska frekvensgång, så att ratta så att dom ger samma tonkurva ut ger även mer lika fasgång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-08 21:58

dac83 skrev:
boom skrev:läsa mätdata hmm ser man på den kurvan som du la upp på mhb och hur snabbt den faller efter 20hz så är det mera än 12Db oktav som den är dämpad med.

Det är inte 12dB/octav, jag skrev att det är en dipp på 12dB vid 18hz! alltså en svacka i mät kurvan inte hur den faller åt något håll.

Du verkar bara ha bestämt dig för att min stereo är kass och du verkar väldigt oerfaren när det kommer till rum och akustik, flera gips lager gör väggarna tyngre och gör att man sänker resonans frekvensen men får mycket mer förstärkningar på alla frekvenser ovanför resonans frekvensen som väggarna/taket har, enkel gips suger åt sig mer bas och högre upp i frekvens och ger mer resonanser i väggen.
Mina separata bjälklag är en ljud isolerings åtgärd för inte ljud ska komma ut och ger inte bättre ljud, det borde de flesta förstå.

Blandningen av bas konstruktioner är något jag från början visste att det skulle bli en utmaning och var bered på att strunta i rör basarna om det inte fungerade ihop, nu gör dom verkligen det men det tog ett tag att få till och det är efter Bakermans besök som jag tog åt mig av hans kritik och labbade vidare med filtret och fick till det efter ett par timmar.

Strategin från första början innan jag byggd rummet var att få bra respons ner till 15hz vilket fallet blev och även lite lägre än så, läs gärna igenom min tråd om bygget här på faktiskt så ser du förklaring till att det är svårt att spela infra i detta rum. http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=61838

Jämför gärna om din egna kurva är bättre, är den det så är det jätte bra men att kalla min kurva för dålig och att det bara är bil kupe bas och bara ger tryck mellan 20-35hz är ju helt hjärndött....
Mätning ifrån idag: http://www.pipesub.com/bilder/bio/Lyssnings_pos_8_mars_2017.mdat
Drog ett streck där det finns jämt tryck så att du inte miss förstår ingen, -6dB på kurvan ligger på 11hz.
Bilagan mätning_lyssnings_pos.jpg finns inte längre
Bilagor
mät.jpg
hmm bara 2 basar och ett skit rum. 6volt in i basarna
mät.jpg (48.34 KiB) Visad 3720 gånger

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-08 22:31

boom skrev:
Bilagan mätning_lyssnings_pos.jpg finns inte längre

Fin kurva och går riktigt djupt, men bara för att du lyckas få en sån kurva i djupbasen betyder det inte att mitt låter dåligt och ditt bra..

Mätdata är som statistik, man kan välja att presentera dom som man vill, här ändrade jag till samma skalor som du:

50-110dB_5-550hz.jpg
50-110dB_5-550hz.jpg (48.49 KiB) Visad 3699 gånger

Hur är din kurva från 80hz till 400hz då?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-08 23:51

bild
4.jpg
bas + fram högtalare + skitrumet
4.jpg (60.21 KiB) Visad 3676 gånger

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-09 06:41

Som jag skrev så kan man välja att få kurvan att se bättre ut, nu har du ca -70 till 170dB på skalan.

40-100hz ser riktigt skakig ut och det är där du har rumms resonanserna vilket är helt normalt, frågan också hur mycket eq du anvämder och hur välisolerat ditt rum är utåt sett för det spelar stor roll.

Men jag antar att du fortfarande tycker mina kurvor är skit för att vara ett sånt rum, bäst hade varit om du kommit hit och lyssnat innan du kastar dynga.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-09 09:21

dac83 skrev:Som jag skrev så kan man välja att få kurvan att se bättre ut, nu har du ca -70 till 170dB på skalan.

40-100hz ser riktigt skakig ut och det är där du har rumms resonanserna vilket är helt normalt, frågan också hur mycket eq du anvämder och hur välisolerat ditt rum är utåt sett för det spelar stor roll.

Men jag antar att du fortfarande tycker mina kurvor är skit för att vara ett sånt rum, bäst hade varit om du kommit hit och lyssnat innan du kastar dynga.

Det rummet som det är mät i är ett vanligt vardagsrum utan några som helst akustiska åtgärder .
Eq det använder jag inte isolering inte en aning då jag hyr.Tjingeling

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-09 19:40

boom skrev:Det rummet som det är mät i är ett vanligt vardagsrum utan några som helst akustiska åtgärder .

Det du kommit fram till är:

Mina kurvor är dåliga speciellt eftersom att rummet är akustik anpassat, alltså ganska onödigt att bygga akustikanpassat då vanliga skit rum är minst lika bra men oftast bättre
Att min bas rigg bara spelar mellan 25-35hz och det är helst 35hz jag vill att det ska finnas mest tryck i så disco dunket känns.
Under 20hz är det stendött och finns inget att hämta för kurvan faller som en sten där.
Mät kurvor som man anger stort omfång i dB området ser bättre ut.
Man kan aldrig blanda olika konstruktioner för det blir aldrig bra.
Proline 3000 ger inget under 20hz därför ser min kurva ut som den gör.
De flesta filmerna jag har sett måste jag se om eftersom att jag inte hört nåt under 20hz, vad skulle killarna på forat säga om dom visste det liksom....

Vad jag kommit fram till:

Att jag har bra respons och frekvensgång ifrån 14hz och uppåt.

När du nämnde att proline 3000 inte ger nåt under så började jag undersöka det, min har inga problem med att spela normalt och mäta ner till 10hz, men om man börjar höja så basarna går på ca halv slaglängd (+/- 15mm) under 14hz så kan steget gå i protect läge, jag hade inte en aning att det steget hade just det problemet utan trott att max effekt var uppnådd, men det har ju inte påverkat mät kurvorna och även fast man gör så basarna går halv effekt vid tex 10hz så känns det knappt, man ser att duken flaxar men det kommer inte till soffan på nått sätt.

Nytt slutsteg hjälper alltså bara en del i detta läge, jag behöver bättre basar i större lådor så jag kan ta bort TL rören och då kommer jag kunna gå ner till 10hz.

Du är en jäkel på att bara kritisera och kasta skit utan vetskap eller grund, du har inte funderat på att bli politiker?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-09 20:11

dac83 skrev:
boom skrev:Det rummet som det är mät i är ett vanligt vardagsrum utan några som helst akustiska åtgärder .

Det du kommit fram till är:

Mina kurvor är dåliga speciellt eftersom att rummet är akustik anpassat, alltså ganska onödigt att bygga akustikanpassat då vanliga skit rum är minst lika bra men oftast bättre
Att min bas rigg bara spelar mellan 25-35hz och det är helst 35hz jag vill att det ska finnas mest tryck i så disco dunket känns.
Under 20hz är det stendött och finns inget att hämta för kurvan faller som en sten där.
Mät kurvor som man anger stort omfång i dB området ser bättre ut.
Man kan aldrig blanda olika konstruktioner för det blir aldrig bra.
Proline 3000 ger inget under 20hz därför ser min kurva ut som den gör.
De flesta filmerna jag har sett måste jag se om eftersom att jag inte hört nåt under 20hz, vad skulle killarna på forat säga om dom visste det liksom....

Vad jag kommit fram till:

Att jag har bra respons och frekvensgång ifrån 14hz och uppåt.

När du nämnde att proline 3000 inte ger nåt under så började jag undersöka det, min har inga problem med att spela normalt och mäta ner till 10hz, men om man börjar höja så basarna går på ca halv slaglängd (+/- 15mm) under 14hz så kan steget gå i protect läge, jag hade inte en aning att det steget hade just det problemet utan trott att max effekt var uppnådd, men det har ju inte påverkat mät kurvorna och även fast man gör så basarna går halv effekt vid tex 10hz så känns det knappt, man ser att duken flaxar men det kommer inte till soffan på nått sätt.

Nytt slutsteg hjälper alltså bara en del i detta läge, jag behöver bättre basar i större lådor så jag kan ta bort TL rören och då kommer jag kunna gå ner till 10hz.

Du är en jäkel på att bara kritisera och kasta skit utan vetskap eller grund, du har inte funderat på att bli politiker?

Du skall inte ha en sån dipp i mät kurvan om den nu mäter ner till 14Hz.
Sen kan du ju undersöka var limitern på stegen går in jag vet :D men inte du.
sen som du skriver att "knappt, man ser att duken flaxar men det kommer inte till soffan på nått sätt", Du har inte funderat på att mäta i hela rummet
För ser man hur det fungerar för kitchenmaster här på forumet han har också 4 HT basar så finns det bara en sak kvar mäta mäta mäta och se vad felet ligger .
Men jag vet sen förut att du vill bara ha hejarrop och ryggdunk i det du gör .Allt som är av negativ karaktär så åker bromsen i det är bara att se hur du började med århundradet utlägg när jag la upp mina mätvärden i ett skit rum med väggar mjuka som papp.det är inte alltid det stora som blir bra utan det lilla kan bli lika bra.
Om du nu har designat ditt rum själv så ta ditt en akustiker och se om han kan rädda bygget. För det hade jag gjort.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-03-09 21:37

Själva bygget har Dac-83 gjort till stor del själv, en del är kanske utlejt. Han anlitade samma akustiker som specade och ritade Avicis nyligen färdigställda hemstudio i L.A. Akustikern är inte helt borttappad när det gäller hemmabios heller för den delen och jag tror inte A. valde första bästa från Gula Sidorna eller övade pilkastning om vem som skulle få jobbet.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-10 21:55

Adhoc: jo jag anlitade faktiskt en snickare för att skriva upp all gips så det skulle gå lite fortare, men annars gjorde jag allt själv.

Jens Eklund heter Akustikern och har bolaget Resonator i Stockholm och han var till hjälp för att först hitta en optimala rums mått och sen mättes rummet upp och han ritade upp hela rummet i CAD som jag sedan följde under byggets gång.

Tycker du rundade av diskussionen bra där så nu fortsätter bygg tråden!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu är plywooden hämtad, ska börja tillverka röret i helgen så det ska hända lite!

plywood_2x15.jpg
plywood_2x15.jpg (1.67 MiB) Visad 3462 gånger

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-10 23:51

dac83 skrev:Adhoc: jo jag anlitade faktiskt en snickare för att skriva upp all gips så det skulle gå lite fortare, men annars gjorde jag allt själv.

Jens Eklund heter Akustikern och har bolaget Resonator i Stockholm och han var till hjälp för att först hitta en optimala rums mått och sen mättes rummet upp och han ritade upp hela rummet i CAD som jag sedan följde under byggets gång.

Tycker du rundade av diskussionen bra där så nu fortsätter bygg tråden!

Det är väl därför man behöver EQ.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-11 00:48

dac83_boom_mätkurva.jpg
dac83_boom_mätkurva.jpg (194.34 KiB) Visad 3422 gånger

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-03-11 01:01

:lol: :lol: :lol:
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-11 01:18

Mät utan EQ och se vilka kurvor du får fram :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-03-11 09:44

Det är nog ett inlägg i debatten om skalan på y-axeln. Följer liksom inte faktiskt-standard... :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-11 18:09

boom skrev:Mät utan EQ och se vilka kurvor du får fram :lol:

Ja om det är så intressant, med samma skala som du hade förut:

Med Eq överst och utan underst:
med_och_utan_eq.jpg
med_och_utan_eq.jpg (102.43 KiB) Visad 3309 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum