Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Nu står det diskanter på baffeln. Men att mäta en OA-högtalare utomhus blir ju lite knasigt - det finns ju inga väggar som reflekterar ljudet.
Dock, med diskanter lite random utställda, och mätning i något som kan likna lyssningsvinkel, så börjar det ju faktiskt fixa till sig:
[ Bild ]
Antagligen hjälper diskanterna till att jämna ut kurvan för basen (random reflexer) och dippen vid 3kHz flyttar sig och ändrar djup, beroende på hur jag vinklar diskanterna. Det inger hopp för slutlig tweakning, när lådor och diskanter skall placeras på plats inomhus.
[ Bild ]
Kalejdokom skrev:Nu står det diskanter på baffeln. Men att mäta en OA-högtalare utomhus blir ju lite knasigt - det finns ju inga väggar som reflekterar ljudet.
Dock, med diskanter lite random utställda, och mätning i något som kan likna lyssningsvinkel, så börjar det ju faktiskt fixa till sig:
[ Bild ]
Antagligen hjälper diskanterna till att jämna ut kurvan för basen (random reflexer) och dippen vid 3kHz flyttar sig och ändrar djup, beroende på hur jag vinklar diskanterna. Det inger hopp för slutlig tweakning, när lådor och diskanter skall placeras på plats inomhus.
[ Bild ]
Perfector skrev:Kan du inte tillverka ett löst hörn av 2 bitar då?
Då kan du mäta utomhus och emulera inomhus, kanske.
petersteindl skrev:Kan du göra en 16-siding som är så att säga sfärisk? Den undre halvan låter du vara rund. Den övre halvan har då 8 sidor. På varje av dessa 8 sidor monterar du en av dessa diskanter. Sedan låter du denna sitta ovanför mellanregistret som en boll. Då strålar bollen i halvsfär ovanför mellanregistret. Om det blir bra har jag ingen aning om.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Kan du inte tillverka ett löst hörn av 2 bitar då?
Kreativt, igen! Finessen med att mäta ute är ju dock att slippa alla reflexer och bara mäta direktljudet från själva högtalaren. Jag är nöjd så här långt, och kommer spåna vidare om utformningen, nu med nya förutsättningar. En positiv konsekvens av att lyfta upp baffeln är att det blir enklare att vrida diskanterna hur som helst, utan att ta hänsyn till sargen som fanns tidigare. Och det låter redan märkbart bättre vid musiklyssning.
Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Kan du inte tillverka ett löst hörn av 2 bitar då?
Kreativt, igen! Finessen med att mäta ute är ju dock att slippa alla reflexer och bara mäta direktljudet från själva högtalaren. Jag är nöjd så här långt, och kommer spåna vidare om utformningen, nu med nya förutsättningar. En positiv konsekvens av att lyfta upp baffeln är att det blir enklare att vrida diskanterna hur som helst, utan att ta hänsyn till sargen som fanns tidigare. Och det låter redan märkbart bättre vid musiklyssning.
matssvensson skrev:Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Kan du inte tillverka ett löst hörn av 2 bitar då?
Vad jag förstår är finessen med att mäta utomhus MED utvalda begränsningsytor är att du just KAN styra vilka reflekterande ytor du vill ha med i din mätning. Vilket kan vara värdefullt om man vill försöka konstruera en högtalare som ska användas i en definierad reflekterande miljö. Nota bene att du då också behöver förstå skillnaden mellan vad mätmikrofonen mäter samt visar i förhållande till hur vår hörsel uppfattar samma ljud. Så Perfector har en poäng tycker jag. Tror också Stig utnyttjade mark och husvägg som begränsningsytor för mätningar utomhus på sina högtalare.
Vill du slippa alla reflexer och bara mäta direktljudet mäter du med fördel i fritt fält utomhus (om bakgrundsbruset är tillräckligt svagt för din önskade upplösning).
Kul projekt och spännande mätningar. Intressant att vissa konstruktionslösningar kan få sån inverkan på resultatet. Otroligt tacksam att du delar med dig av dina erfarenheter, så vi andra kan försöka lära oss samtidigt. Att du skjuter frekvensdippen uppåt när du la dit en handduk kanske beror på att fick ett kortare avstånd till studsen mot framkant på handduken, istället för mot den hårda sargen som i första mätningen. Även om handduken absorberar en del utstrålat ljud i den riktningen, så reflekteras en del av det mot handduksytan tänker jag.
mvh, Mats
petersteindl skrev:Om reflexen har samma vinkel som direktljudet och är nära ljudkällan så bör man se reflexen som en integrerad del i direktljudet.
Kalejdokom skrev:Ja, du har rätt - livet är fullt av utmaningar.
Att bocka 45 grader mot rutnätet är nog inga problem, men värre blir det förstås att klippa kanterna på diagonalen mot rutnätet och få till skarven mot intilliggande "rätvinkliga" sidor.
Kalejdokom skrev:Vi får väl se. Men spontant blir det ju mycket längre summa synlig skarv om man gör ett separat lock och sarg/kant. Det är ju bara ca 5 cm som sticker upp där skarvarna blir synliga.
Men med svart galler och svartmålad baffel och svarta element och lite nedtonad belysning - så lär väl ingen se varken gallret eller skarvarna.
Alla som lyssnar kommer ju dessutom att sluta ögonen av välbehag, så jag kanske inte behöver något galler överhuvudtaget?
Emanuelgbg skrev:När det inte spisas skivor får du dra på grillöverdraget. Då blir det inte dammigt heller!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster