paa skrev:När diskanten har lägre termisk kompression än basen så blir klangen ljusare ju högre man spelar.
Även kallat för Loudness

Måste läsa igenom tråden igen för att se om någon kättare indirekt har rekommenderat loudness här.
Moderator: Redaktörer
paa skrev:När diskanten har lägre termisk kompression än basen så blir klangen ljusare ju högre man spelar.
paa skrev:När diskanten har lägre termisk kompression än basen så blir klangen ljusare ju högre man spelar. Då är det enligt min mening inte eftersträvansvärt att ytterligare öka på den egenheten. Så klart att det är bättre att minska basens termiska kompression i det fallet, och det är ju även så rajapruk har gjort med sina dubbla 15" basar.
paa skrev:När det gäller kondensatorer är även jag av den åsikten att en bra är bättre än att parallellkoppla flera med olika storlekar och egenskaper, vilket kommer att påverka olika frekvensregister på olika sätt.
IngOehman skrev:Finns det något skäl att bry sig om vad som skrivs upp, av människor som testar sådana subtila saker som kondensatorer, utan att ens göra det blindt?
Det finns knappt någonting som är dyrt, som det är svårt att hitta någon som hyllar. Det betyder ingenting.
Vh, iö
IngOehman skrev:...extremt små skillnader mellan kondensatorer. Typiskt inte hörbara alls.
PeterAkemark skrev:Vill du veta lite om kondensatorer så kan du med fördel läsa Walt Jungs artiklar från 1980 i tidskriften Audio från Februari och Mars. Efter som du förmodligen inte har dessa så ger jag dig en länk
http://www.waltjung.org/PDFs/Walt's_Blo ... s_Page.pdf
Om du av en händelse blir sugen på mer information så har den första artikeln en referenslista med trevligt innehåll.
PeterAkemark skrev:Vilken tråd skulle det vara?
IngOehman skrev:Nej.
Men om det är något specifikt du undrar över så peka på det (skriv i ett inlägg) så svarar jag efter bästa förmåga. Läsa ofantliga textmängder avstår jag gärna ifrån.
Vh, iö
Kraniet skrev:blir delningsfilterkomponenterna viktigare då det är till element med hög verkningsgrad? Dvs hörs eventuella brister mer?
Kraniet skrev:Eller är det kanske så att det är till element med väldigt låg distorsion som det blir viktigare med bra komponenter i filtret?
Kraniet skrev:blir delningsfilterkomponenterna viktigare då det är till element med hög verkningsgrad? Dvs hörs eventuella brister mer?
Eller är det kanske så att det är till element med väldigt låg distorsion som det blir viktigare med bra komponenter i filtret?
Laila skrev:IngOehman skrev:Nej.
Men om det är något specifikt du undrar över så peka på det (skriv i ett inlägg) så svarar jag efter bästa förmåga. Läsa ofantliga textmängder avstår jag gärna ifrån.
Vh, iö
Nej, det var väl bara dä att jag trodde att den kunde vara intressant(även för dig) då det
hänt en del ang. utvärderingen av vilka olika kondensatortyper som kan tänkas vara
lämpliga för audio. T.ex.* så har det visat sig att vissa typer av keramiska kondingar kan
funka utmärkt i audiosammanhang. I Jung å Marsh artiklar från Audio 1980 så var, har jag
för mig, keramiska skivkondingar i princip bannlysta för användning i audiokretsar . . .
Ber om ursäkt om detta redan var befintlig kunskap hos daj . . . typ.
*Seriekopplade bipolära lytar är visst inte fy skam heller . . .
martinsson skrev:Håller delvis med dig Ingvar, men utöver direktiviteten tror jag att förmågan att förmedla en dynamisk upplevlese även är beroende av den kopplande ytan och skillanden mellan en domediskant och en hornmynning är avsevärd i detta avseende, ca 5cm2 för en genomsnittlig domediskant jämfört med ca 500cm2 för ett genomsnittligt horn (JBL2386 ca 900cm2).
Beträffande att horn låter "in your face" så tror jag att jag förstår vad du menar, själv kallar jag det närvaromen precis som med allt annat så finns där bra och dåligt inom horn också, moderna drivers och horn har utvecklats en hel del sedan JBL 2445 på 2380A (en kombination som kunde låta sisådär, fast högt).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster