Kraniet skrev:Jag flyttar snart till ny lägenhet och funderar därför på att bygga nya baslådor. Jag skulle vilja ha lådor som är mindre än de jag har nu, men samtidigt fler utav dom.
För tillfället använder jag två stycken Monacor SPH390TC , ett 15" element med 7mm xmax, vilket har ungefär samma pumpvolym som ett Peerless XXLS 12" eller Scan-Speak 30W. Basarna sitter i varsin 70 liter sluten låda som jag har EQat lite så jag har nivå ner till 10 Hz.
Min önskan är att bygga nåt som har lite mer kapacitet och som kanske spelar med mindre dist. Samtidigt vill jag försöka optimera kvoten ljud/kr.
Jag har tänkt bygga basreflex denna gången eftersom det finns en del ljudtrycksfördelar med det, sen ger det potential till mindre dist då det blir mindre konrörelse (i arbetsområdet). Nackdelen är högre group delay, men med en smart (?) optimering går detta kanske att hantera.
Jag har kommit fram till att 10" är det som jag ska satsa på. 8" basar kostar ungefär lika mycket och även om de klarar sig med mindre lådor så är det inte så många som går att använda väldigt djupt. 12" är inte så mycket dyrare och ger med pumpvolym, men de kräver samtidigt större lådor för att de ska fungera. Inte minst kräver de större portarea och därmed mycket längre port för att fungera.
Min tanke är alltså en relativt liten låda med en låg avstämning. Efter lite simulering så har jag fastnat för en låda på 45 liter som jag räknar med kommer vara ca45 liter då isotermiseringen förstorar lådan med ungefär lika mycket volym som element och port tar i anspråk. Avstämningsfrekvens 15 Hz, verkar kanske extremt lågt och jag är osäker på hur bra det skulle fungera. Det ger dock låg group delay i arbetsområdet och djupgrävande bas. Tappar lite i max ljudtryck för frekvenserna 20-40Hz, men eftersom jag tänker ha minst fyra lådor så är jag inte så orolig för det. Ljudtrycksvinsten vid 10-15 Hz är ju å andra sidan rätt hög jämfört med en högre avstämning.
Elementen som jag kommit fram till som skulle kunna fungera är
Scan-Speak 26W-4558T00
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4558t00.pdfhttp://www.audioxpress.com/article/test ... -subwooferSB-Acoustics SB29NRX75-6
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 29nrx75-6/Av dessa så lutar jag åt SB29 då den är ca 600 kr billigare. Jag kan inte avgöra om något av elementen är "bättre" utifrån pappret. Två uppenbara skillnader är att 26W har kon i aluminium medan SB är hård papp, 26W har kortslutningsring vilket SB29 inte har. SB har något mindre xmax och lite mindre kon. Men enligt simuleringen ger det inte så stor skillnad i ljudtryck.
Använder databladets T/S för 26W, de uppmätta värdena från Voice Coil magazine simulerar i princip likadant. För SB29 anvädner jag T/S uppmätta av Troels vilka kanske är mer nära verkligheten.
Såhär simulerar det. Några kommentarer. Jag har lagt på ett 18 dB LP filter vid 80 Hz och ett 18dB HP filter vid 12 Hz (för att begränsa xmax för låga frekvenser). Ingen rumskurva pålagd. Eftersom jag har digital EQ så kommer jag kunna forma frekvenskurvan så som jag vill.
Porten är lång enligt simuleringen men jag räknar med att den blir ganska mycket kortare i verkligheten, men det lär ju visa sig.. Jag har simulerat det som att det är en slitsport med 20mm höjd och har därför satt max porthastighet till 35m/s. Enligt basreflextråden med Isidor så verkar det rimligt att kunna anta att porten skulle klara det utan komprimering.
Röd kurva är konrörelsen, svart totalljud, grå MOL, blå konens ljudtryck och blåstreckad portens bidrag.
Lådan är för SB29. f0 är som synes 39 Hz och Qb 0,568 medan 26W har f0 36,5 Hz och Qb 0,51, inga stora skillnaden med andra ord.
Kom gärna med kommentarer och tips. Verkar det som att detta skulle kunna fungera på ett tillfredställande sätt?