Konjugatlänkar Hur funkar dem?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-07-07 14:02

hmm alltså

ni övertokar ordet konjugat en smula

det finns fler konjugat än konjugerade komplexa tal och konjugatregeln, t ex konjugatdiameter och konjugathyperbel.

Ordet konjugat ensamt har inte en exakt definierad matematisk innebörd ensamt även om man vanligtvis åsyftar konjugerade komplexa tal när man slarvigt säger konjugat
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-07 14:08

Style skrev:hmm alltså

ni övertokar ordet konjugat en smula

det finns fler konjugat än konjugerade komplexa tal och konjugatregeln, t ex konjugatdiameter och konjugathyperbel.

Ordet konjugat ensamt har inte en exakt definierad matematisk innebörd ensamt även om man vanligtvis åsyftar konjugerade komplexa tal när man slarvigt säger konjugat

Så... Vilket konjugat avses i ordet konjugatlänk? Vet du?

Vad är fö en konjugatdiameter?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-07-07 14:38

ingen aning om vad som åsyftas men det kan mycket väl vara en lös analogi mot hur konjugatregeln funkar

En diameter till ett kägelsnitt kallas konjugatdiameter till en annan diameter, om den förra delar kordor parallella med den senare mitt itu

vem vet vad konjugerade radikaler är?

en konjuktion är för övrigt en AND operation
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-07-07 14:56

Style skrev:ingen aning om vad som åsyftas men det kan mycket väl vara en lös analogi mot hur konjugatregeln funkar

Jo jag har försökt säga detta ett tag nu.

Bra att du påpekar detta, Style, men om igen nu:

Konjugat i konjugatlänk är inte en indikation på att det hela är ett komplexkonjugat!!!!

Vet ni vad en Konjugata är??? Komplext får det väl sägas vara, men inte så matematiskt. Det sitter i en kvinnas bäcken, kan jag väl säga.

Konjugat är en allmän term som anger att ett objekt har en speciell typ av relation till ett annat objekt. Komplexkonjugaten har den typen av relation till varandra, på ett sätt.
Konjugatlänkar har en liknande typ av relation till varandra på ett annat sätt.

Mer är det inte.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-07 17:07

n3mmr skrev:Mer är det inte.

Nej, det verkar ju så. Bra att det är tydliggjort att det inte var vare sig impedansens eller admittansens komplexkonjugat det handlade om iaf.

Ett tag trodde jag att jag hade blivit tokig när jag inte hittade det. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-07 17:33

Svante skrev:Ett tag trodde jag att jag hade blivit tokig när jag inte hittade det. :D
Hur kan du vara säker på att du inte är det i alla fall? 8O
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-07 18:42

EngelholmAudio skrev:
Svante skrev:Ett tag trodde jag att jag hade blivit tokig när jag inte hittade det. :D

Iaaahhahhahhahhahha...

Vadåförnåt, sa du?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-08 07:22

EngelholmAudio skrev:

Hänger man på det här forumet så... :twisted:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-07-08 22:42

i skrev:
EngelholmAudio skrev:

Hänger man på det här forumet så... :twisted:

.... måste man vara fullständigt klok och tillräknelig?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-10 15:32

Kan inte låta bli att lägga till lite mer jordnära simuleringar. Bilden innehåller fyra system. Det röda har ett skolboksdimensionerat andra ordningens aktivt Linkwitz-Riley-filter. Kanske är det också det man väntar sig att få när man slår upp tabellen med passiva filter.
Men det får man inte. Med just detta element blir det i stället som den blåa kurvan. Om man till detta skolboksdimensionerar en konjugatlänk (dvs med en förlustfri talspoleinduktans, som vi gjorde så mycket tidigare i tråden) så får man den mörkgröna kurvan. Om man sedan pillar lite extra på värdena, så kan man komma till den ljusgröna kurvan.

Bild

Detta får illustrera hur man som konstruktör kan komma närmare det förväntade skolboksresultatet genom att använda en konjugatlänk. Det är dock inte det enda sättet, skolboksvägen är ju inte det enda sättet att bygga filter, även om det kan vara något att utgå ifrån.

Föregående

Återgå till DIY-forum