Moderator: Redaktörer
Lasse- skrev:Hej du menar att jag ska stoppa dit ett konjugat filter för att dämpa självresonansen vid 220 Hz eller heter det ett notch filter osäker?
Mvh Lasse
Boxsim är ett av de kraftfullaste programvarorna som finns tillgängliga för att simulera HiFi-högtalare. Det riktar sig till ambitiösa amatörhögtalarbyggare, å ena sidan, som redan har grundläggande erfarenhet av att beräkna högtalare men det är också lämpligt för nybörjare som vill använda detta program för att förvärva dessa färdigheter. Till skillnad från många andra simuleringsprogram för högtalare, inkluderar Boxsim också en egen algoritm för att simulera kantdiffraktion från baffeln (baffelsteg). Som ett resultat kan Boxsim simulera en högtalare med praktiskt taget alla proportioner baserat på mätningar i en standardmiljö.
Funktioner:
Upp till 8 högtalarelement och upp till 6 förstärkarutgångar med separata filter
Tar hänsyn till diffraktion vid baffeln
Frekvensrespons längs axeln och i över 20 andra riktningar
Fassvar beräknas separat för varje element
Separat impedansrespons för varje förstärkarutgång
Strålande effekt och energifrekvensrespons
Crossover-editor med fritt konfigurerbar komponentpositionering och automatisk crossover-optimizer
Skåpvarianter: slutna, basreflex, bandpass, biventilerad bandpass
Import av frekvens- och impedansrespons från många standardmätprogram (t.ex. ATB, Arta, JustOct)
Ladda ner BoxSim 1.20 (18.01.2013; 2.8 MB; engelskspråk) http://www.visaton.de/downloads/Boxsim120en.zip
Boxsim är gratis för användaren (freeware) och kan vidarebefordras till andra i sin ursprungliga, omodifierade form.
Lasse- skrev:Får ta en tur till Hifi kit och köpa ett par bättre kondensatorer på 4,7 uF ska prova med polypropylen
Mvh Lasse
Lasse- skrev:Jag lyckades med att ladda ner Box sim i den zippade versionen och jag kör en iPad och är lite osäker på vad för Mac program som man
Packar upp programmet med. Så jag skulle behöva lite tips på program för Ipaden .
mcrj skrev:Den finns väl inte för ipad.
Är det nåt sånt här du är ute efter?
https://apps.apple.com/se/app/audio-spectrum-analyzer-db-rta/id1281873790#?platform=ipad
Lasse- skrev:Kammfilter effekter hur låter det ?
Mvh Lasse
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster