Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Soffsub

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-02-19 13:40

Annars skulle du kunna byta slutsteget mot en äldre hembioreceiver för någon lusentapp istället.

Alternativt häda lite och strunta i LD-systems X223 och använda hembioreceiverns inbyggda delningsfilter istället. :idea: :wink:

Eller så hädar du riktigt ordentligt och väljer en Yamahareceiver som har inbyggd parametrisk EQ som fungerar hyfsat (lite brister i och med att man inte kan välja ingreppsfrekvenser helt fritt).

De pengar du sparar kan du lägga på att skaffa dig mätmöjligheter, för det lär du behöva också. Annars blir det lite som att köra bil och blunda samtidigt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-19 13:45

Johan_Lindroos skrev:Annars skulle du kunna byta slutsteget mot en äldre hembioreceiver för någon lusentapp istället.
.

Glöm inte bort syftet med soffbasen . Under soffan . Undangömd . Snyggt och prydligt. Att då blanda in en stor fet gammal hemmabioreciver i konceptet . Nja....men det får ju självklart eljulio avgöra själv. Dessutom, går de att bryggkoppla? Sen detta med min effekt för en kanal....

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-19 13:46

Johan_Lindroos skrev:Annars skulle du kunna byta slutsteget mot en äldre hembioreceiver för någon lusentapp istället.

Alternativt häda lite och strunta i LD-systems X223 och använda hembioreceiverns inbyggda delningsfilter istället. :idea: :wink:

Eller så hädar du riktigt ordentligt och väljer en Yamahareceiver som har inbyggd parametrisk EQ som fungerar hyfsat (lite brister i och med att man inte kan välja ingreppsfrekvenser helt fritt).

De pengar du sparar kan du lägga på att skaffa dig mätmöjligheter, för det lär du behöva också. Annars blir det lite som att köra bil och blunda samtidigt.

oh no!!! från bara förvirrad till panikslagen!! :lol: :lol: Inte för många alternativ det klarar jag inte. Jag säger som Henry Ford. DU kan få bilen i vilken färg du vill, bara den är svart.

Skämt åsido. När soffsubben är klar och allt är på plats hoppas jag kunna få bjuda hem någon kunnig som kan bistå med det sista pillandet. Kan ju bli en trevlig stund med någon godbit att äta och kanske någon ädel dryck också. Hifi kan ju vara lite socialt också. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-19 13:52

Nytt = garanti.
Värt att tänka på.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-19 13:53

Baffel skrev:Nytt = garanti.
Värt att tänka på.

3 800 känns ok, med tanke på vad jag får. Det jag funderar lite över är alla kopplingar... tex. för min befintliga förstärkare ihop med den nya utrustningen.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-19 13:58

eljulio skrev:
Baffel skrev:Nytt = garanti.
Värt att tänka på.

3 800 känns ok, med tanke på vad jag får. Det jag funderar lite över är alla kopplingar... tex. för min befintliga förstärkare ihop med den nya utrustningen.

Såg nu att förstärkaren finns som B-stock i lager, med ev. spår av användning, men med full garanti. 150 kronor billigare.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-02-19 14:08

Johan_Lindroos skrev:[

Om jag själv skulle bygga detta så skulle jag bygga lådan och göra det så att elementen kan skruvas i utifrån. Om ett element skulle gå sönder blir det lite problem annars... Jag rekommenderar inte att du gör lådan med avskruvningsbart lock eftersom det i detta fall rör sig om så pass tunn plyfa; svårt att göra det tätt med tätningslist.

Lär bli svårt om jag tänker rätt och går på Rogers bild med motriktade element där kransen på korgen är större än håldiametern i lådbotten.
download/file.php?id=29771

Klen tjocklek på avtagbart lock betyder att du bör minska c-c avstånd från normala (kanske) 15 cm till 10 cm eller mindre för skruvarna. Viktigt att förborra hålen före skruven dras i när godset är så tunt som 12 mm. Kan vara ide' att måla 12-mm tjockleken så att adhesivet på listen fäster bättre plus spackla eventuella urslag av faner från tillsågningen samt kanske en slatt målarfärg även på locket runtom ytterkant. Vanlig kronlist borde funka som tätning vid locket (EPDM_cellgummi / "fönsterlist").

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-19 15:00

Nu är det beställt.

448459 1x the t.racks DSP 4x4 Mini Tillgänglig 859 kr
433971 1x LD Systems X 223 Tillgänglig 999 kr
455898 1x Behringer A800 B-Stock Tillgänglig 1 799 kr
Leveranskostnad: 0 kr
Totalpris: 3 657 kr

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-02-19 15:11

eljulio skrev:the t.racks DSP 4x4 Mini

Den har jag missat - verkar ju vara ett kap (på pappret). Vad är haken? Vad är det den saknar? Låter den illa?
Annars är den ju grymt prisvärd! :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-19 15:14

Kalejdokom skrev:

Den har jag missat - verkar ju vara ett kap (på pappret). Vad är haken? Vad är det den saknar? Låter den illa?

Säg det! Jag litar blint på I-or... :D Hen verkar ha fullständigt koll på läget. Bra med auktoritetstilltro ibland. Speciellt när man har kunskap inom ämnet lika djupt som ett fågelbad.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-19 15:24

eljulio skrev:Säg det! Jag litar blint på I-or... :D Hen verkar ha fullständigt koll på läget. Bra med auktoritetstilltro ibland. Speciellt när man har kunskap inom ämnet lika djupt som ett fågelbad.

Hen, ho ho. Jag dör vad kul. :mrgreen:
Du vet att I-or är brinnande feminist ? ett skämt såklart

Att någon forumist här skulle vara av det kvinnliga könet . Tyvärr det kan jag inte statiskt beräkna . Kräver examen i statistik för att kunna räkna med så små sannolikheter. : :D
Obs inte något illa menat åt dig eljulio. Det var bara så roligt i sig.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-19 15:53

Jag tror att man ska hålla sig borta ifrån delningsfilterlösningar med framförallt enkla ADC:er, men även enkla DAC:ar, för högpassdelen. Dessa hörs (via hög brusnivå och dålig linjäritet) för en kritisk lyssnare, helt enkelt. M.a.o. faller även hembioreceiverspåret bort.

Man kan separera försteg och effektsteg i Naim XS och får då koppla via DIN-anslutningarna. Naim XS pre-amp out --> XS223 --> Naim XS power amp in (DIN-RCA-kablage med RCA-XLR-adaptrar). Sedan kopplar man XS223 --> DSP 4x4 (XLR-telepropp-kablage) och DSP 4x4 --> A800 (telepropp-telepropp-kablage). Köp hyggligt kablage, inga audiofilvarianter, allting borde gå lös på kanske 400 kr.

Vad gäller montaget av det inre elementet så skulle jag inte vara superorolig. Skulle det värsta inträffa och det inre elementet havererar (mycket osannolikt), så kan man alltid bryta upp lådan och ersätta de delar som går sönder. Är man ändå orolig så går det att skruva fast ovandelen av lådan kombinerat med en tunn limsträng för tätning runt om.

För övrigt avskyr min bättre hälft feminister nästan lika mycket som undertecknad.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-02-19 16:02

Baffel skrev:Hen, ho ho. Jag dör vad kul. :mrgreen:

Ehh, den båten seglade för länge sedan. Just get with the program.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-19 16:17

För tätning rekommenderar jag den tätningslist som hifi kit säljer. Det måste också sitta på mittstaget. Är lådan 1,5 m lång och 50 cm bred så blir den totala längden 5,5 meter + eventuell tätning runt högtalarelementen. Det blir max 55 skruvar. Jag skulle möjligtvis använda dubbla lager tätningslist beroende på om det finns glapp mellan väggar och sidan som skall skruvas fast. Det viktiga är att sidostyckena och mittstaget har samma ”höjd”, så att den sida som skruvas ligger an mot alla väggar den skruvas mot.

Själv skulle jag troligtvis/möjligtvis skruva fast båda elementen inifrån lådan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-19 16:33

I-or skrev:Jag tror att man ska hålla sig borta ifrån delningsfilterlösningar med framförallt enkla ADC:er, men även enkla DAC:ar, för högpassdelen. Dessa hörs (via hög brusnivå och dålig linjäritet) för en kritisk lyssnare, helt enkelt. M.a.o. faller även hembioreceiverspåret bort.

Man kan separera försteg och effektsteg i Naim XS och får då koppla via DIN-anslutningarna. Naim XS pre-amp out --> XS223 --> Naim XS power amp in (DIN-RCA-kablage med RCA-XLR-adaptrar). Sedan kopplar man XS223 --> DSP 4x4 (XLR-telepropp-kablage) och DSP 4x4 --> A800 (telepropp-telepropp-kablage). Köp hyggligt kablage, inga audiofilvarianter, allting borde gå lös på kanske 400 kr.

Vad gäller montaget av det inre elementet så skulle jag inte vara superorolig. Skulle det värsta inträffa och det inre elementet havererar (mycket osannolikt), så kan man alltid bryta upp lådan och ersätta de delar som går sönder. Är man ändå orolig så går det att skruva fast ovandelen av lådan kombinerat med en tunn limsträng för tätning runt om.

För övrigt avskyr min bättre hälft feminister nästan lika mycket som undertecknad.

Tack för utförligt svar! Hen är väl ett bra uttryck när man inte vet? Även om nu jag vet hur det ligger till. Man kan inte vara nog så försiktig i dessa tider.... Nåväl. Lådan nästa! OM någon möjligtvis bor i närheten i Kalmar och sedan vill vara med på denna soffsubresa irl så är ni välkomna att höra av er. :D

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-19 16:39

petersteindl skrev:För tätning rekommenderar jag den tätningslist som hifi kit säljer. Det måste också sitta på mittstaget. Är lådan 1,5 m lång och 50 cm bred så blir den totala längden 5,5 meter + eventuell tätning runt högtalarelementen. Det blir max 55 skruvar. Jag skulle möjligtvis använda dubbla lager tätningslist beroende på om det finns glapp mellan väggar och sidan som skall skruvas fast. Det viktiga är att sidostyckena och mittstaget har samma ”höjd”, så att den sida som skruvas ligger an mot alla väggar den skruvas mot.

Själv skulle jag troligtvis/möjligtvis skruva fast båda elementen inifrån lådan.

Mvh
Peter

Bra tips! :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-19 17:07

Det rättvända elementet skruvas lämpligen utifrån lådan, så skulle det vara detta som av någon outgrundlig anledning havererar så är det lätt att byta. En anledning till att elementen har monterats som i ritningen är att man sparar höjd internt när de sticker ut 12 mm under botten. Det finns helt enkelt inte plats inne i lådan för full elementhöjd + förskjutning.

Lådan är 1600x600x115 mm. Jag föredrar en riktigt tunn limsträng av trälim som går att bryta loss i nödfall i kombination med skruvar som kan sättas med c/c 200 mm för drygt 30 totalt. Man kan t.o.m. montera locket 0,5 mm under sidoväggarna och täta via lim eller fog på utsidan. Tätningslister försämrar styvheten för konstruktionen, vilket inte är så bra även om det kanske inte är något oöverstigligt problem.

För egen del skulle jag dock inte bry mig om detta osannolika problem alls och bara limma lådans lock som vanligt efter att ha kontrollkört bägge basarna ett tag för att se att de fungerar som de ska. Det hela blir lite snyggare på så sätt också om man kikar in under soffan. Med 115 mm höga långsidodelar och utan skruvar får man ett mycket rent utseende.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-02-19 17:12

Ja för frugan behöver ju se något snyggt när hon är på jakt efter dammråttorna under soffan. 8)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-19 17:41

Värst vad det rullar på här! Lite tveksam till det där delningsfiltret. Hade vi inte kunnat åstadkomma ett "faktiskt-filter"? När det gäller PEQ har vi ju Morellos. Hur är det med Behringer A800, går det att släcka dioderna och har nivåkontrollerna några negativa drag?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-19 18:12

Ja, här råder ingenjörsmässighet. 8)

Detta måste fungera även för novisen och det är osannolikt att ett förhållandevis (typiska specar nämner mycket lite om frekvensgång och THD) välspecat analogt aktivt filter med några OP-förstärkare i signalvägen ger en hörbar ovälkommen påverkan på signalen. Om vi hade tillsatt en audiofilarbetsgrupp hade detta tagit minst två år, nu tog det några dagar. Svårighetsgraden för novisen blir ändå ett gränsfall med systemuppkoppling och ekvalisering via USB-kopplad dator.

Den som vill ha ett high-end-filter kan betala dyra pengar eller bygga det själv om han vet vad han gör. Vill man slippa diodernas sken kan man ta fram lödkolven eller tejprullen. Vad nivåkontrollerna skulle kunna ställa till med för basmodulen begriper åtminstone inte undertecknad.
Senast redigerad av I-or 2021-02-19 18:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-19 18:17

Kalejdokom skrev:

Den saknar ingenting (annat än ett snyggt gränssnitt för mjukvaran) och lär inte "låta" alls för basmodulbruk. För högpassdelen "låter" den nog en del för kräsna lyssnare, dock, eftersom ADC och DAC tyvärr inte är mer än hyggliga.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-19 18:31

I-or skrev:Vad nivåkontrollerna skulle kunna ställa till med för basmodulen begriper åtminstone inte undertecknad.

En tidigare Behringer hade en märklig konstruktion där nivåkontrollerna ställde till med distorsion eller vad det nu var. Detta är alltså borta i A800?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-19 18:49

Jag klippte av benen på lysdioderna i min pluttförstärkare. Den hade en epilepsiframkallande ljusramp som snurrade hela tiden . Funkade bra men eljulio gör INTE det innan du vet om det påverkar funktionaliteten . Dessutom sjunker andrahandsvärdet och garantin flyger åt fanders. Min plutt kostade i princip ingenting , sen är det alltid kul att klippa. :mrgreen:

DIY/GDS visst om det är ens grej . Även för en kunnig DIY (inte jag,) kan det bli knepigt. Ta denna tex . Bra kvalité? Distorsion ? Osv osv

2.1 24dB/oct stereo active crossover with single sub output assembled Buttkicker
https://www.ebay.co.uk/itm/2-1-24dB-oct ... 2005249472

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-19 18:55

A800 mäter mer än godkänt för basmodulbruk i ASR:s test, utan rapporter om problem med volymkontroller. För basmoduler är förstärkardistorsion ett icke-problem i praktiken.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-19 19:21

Det är väl ganska osannolikt att lysdioderna är speciellt störande då basmodulen är tänkt att placeras under soffan. :)

EDIT. Okej, ser nu att den apparaten nog inte var tänkt att placeras där. :D
Senast redigerad av goat76 2021-02-19 19:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-19 19:23

I-or skrev:Ja, här råder ingenjörsmässighet. 8)

Detta måste fungera även för novisen och det är osannolikt att ett förhållandevis (typiska specar nämner mycket lite om frekvensgång och THD) välspecat analogt aktivt filter med några OP-förstärkare i signalvägen ger en hörbar ovälkommen påverkan på signalen. Om vi hade tillsatt en audiofilarbetsgrupp hade detta tagit minst två år, nu tog det några dagar. Svårighetsgraden för novisen blir ändå ett gränsfall med systemuppkoppling och ekvalisering via USB-kopplad dator.

Den som vill ha ett high-end-filter kan betala dyra pengar eller bygga det själv om han vet vad han gör. Vill man slippa diodernas sken kan man ta fram lödkolven eller tejprullen. Vad nivåkontrollerna skulle kunna ställa till med för basmodulen begriper åtminstone inte undertecknad.

Novisen här! Bra med användarvänlighet i mitt fall...

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-19 19:27

goat76 skrev:Det är väl ganska osannolikt att lysdioderna är speciellt störande då basmodulen är tänkt att placeras under soffan. :)

EDIT. Okej, ser nu att den apparaten nog inte är tänkt att placeras där. :D

Har du dammsugit i närheten av lysdioder ? 8O

Skämt å sido. Det beror ju på om eljulio kan placera utrustningen under soffan eller ej. Och om lysdioderna ens är irriterande såklart. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-19 19:37

eljulio önskade några ytterligare bilder. Eftersom jag aldrig tänkte rita en konstruktionsritning och för enkelhets skull ritade allting direkt i FEM-programmet går det inte att måttsätta på ett snyggt sätt, men måtten är enormt enkla och ger sig själva i stort sett.

Lådans yttermått: 1600x600x115 mm. Väggtjocklek överallt 12 mm. Urtagningarna i bottenstycket är bara så stora att elementen får plats. Portens totala längd är 600 mm och höjden 14 mm, ökande till 26 mm med början 60 mm från ändarna. Kanterna runt portöppningarna avslutas med en radie om 5 mm. Minibaffeln på portens insida är 20 mm hög (nu ändrat från 10 mm som var väl lite). Urtagningarna i centrumstycket är 60 mm i diameter med c/c om 100 mm (helt okritiskt, gör bara lite hyggligt stora hål). Fötterna utförs lämpligen i gummi med en höjd om 20 mm.

Man behöver inte noja över noggrannheten, det enda som är någorlunda viktigt är rörelseutrymmet för "konerna" som bör vara minst ca 20 mm samt lådans inre volym och portens längd och höjd, men någon liter eller mm här eller där ger helt försumbara skillnader. Någonstans får man borra hål för kabel eller kontakter, men det är nog självklart.

Det element som monteras med motorn inåt (konventionellt) ska anslutas med standardpolaritet. Det vända elementet med motorn utåt ska anslutas med omvänd polaritet. Råkar man av misstag vända på detta är det dock lätt åtgärdat på den elektroniska sidan.

Från normalelementsidan utan sida:

sb1-6.png
sb1-6.png (16.3 KiB) Visad 3322 gånger

Från portsidan:

sb1-7.png
sb1-7.png (15.7 KiB) Visad 3322 gånger

Ovanifrån utan lock:

sb1-8.png
sb1-8.png (25.31 KiB) Visad 3322 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-19 21:08

I-or skrev:eljulio önskade några ytterligare bilder. Eftersom jag aldrig tänkte rita en konstruktionsritning och för enkelhets skull ritade allting direkt i FEM-programmet går det inte att måttsätta på ett snyggt sätt, men måtten är enormt enkla och ger sig själva i stort sett.

Lådans yttermått: 1600x600x115 mm. Väggtjocklek överallt 12 mm. Urtagningarna i bottenstycket är bara så stora att elementen får plats. Portens totala längd är 600 mm och höjden 14 mm, ökande till 26 mm med början 60 mm från ändarna. Kanterna runt portöppningarna avslutas med en radie om 5 mm. Minibaffeln på portens insida är 20 mm hög (nu ändrat från 10 mm som var väl lite). Urtagningarna i centrumstycket är 60 mm i diameter med c/c om 100 mm (helt okritiskt, gör bara lite hyggligt stora hål). Fötterna utförs lämpligen i gummi med en höjd om 20 mm.

Man behöver inte noja över noggrannheten, det enda som är någorlunda viktigt är rörelseutrymmet för "konerna" som bör vara minst ca 20 mm samt lådans inre volym och portens längd och höjd, men någon liter eller mm här eller där ger helt försumbara skillnader. Någonstans får man borra hål för kabel eller kontakter, men det är nog självklart.

Det element som monteras med motorn inåt (konventionellt) ska anslutas med standardpolaritet. Det vända elementet med motorn utåt ska anslutas med omvänd polaritet. Råkar man av misstag vända på detta är det dock lätt åtgärdat på den elektroniska sidan.

Från normalelementsidan utan sida:

sb1-6.png

Från portsidan:

sb1-7.png

Ovanifrån utan lock:

sb1-8.png

Har jag uppfattat det rätt att höjden inuti lådan är 115-24 mm = 91 mm?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-19 21:37

Tack Io-r. Igen! Frågan kom för att jag inte vet om det är noggrant eller inte. Kan bli lite nojig om sådant... Du ska se mig bygga altan, lägga sten eller liknande hemma... :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum