SAN214.50 - stor portad låda 16hz tune?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Timme

Re: SAN214.50 - stor portad låda 16hz tune?

Inläggav Timme » 2021-12-25 17:35

I-or skrev:Kvartsvågspipor (eller halvvågsdito) är bra för musikinstrument, men är ej att rekommendera för högtalare.

Jag tog fram en basreflexkonstruktion om ca 260 liters akustisk nettovolym med BMS 18N862 för en forummedlems räkning relativ nyligen och den fyller utan problem ett mycket stort rum med enormt tryck samtidigt som den dubblerar som en snygg stereobänk, vilken inte kan misstänkas för att vara en högtalare. Fullt blås erhålles med låg distorsion ned till ca 15 Hz. Trots storleken och en minimalt avstyvad tunnväggig konstruktion ligger den första strukturmoden runt 200 Hz, vilket medför att s.k. lådljud blir en icke-fråga.

Det där låter ju fantastiskt :oops:

Ungefär en sådan låda vill ja bygga men ha den ståendes på höjd istället :)

finns det några bilder på denna dröm?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-12-27 18:42

Timme skrev:
I-or skrev:Kvartsvågspipor (eller halvvågsdito) är bra för musikinstrument, men är ej att rekommendera för högtalare.

Jag tog fram en basreflexkonstruktion om ca 260 liters akustisk nettovolym med BMS 18N862 för en forummedlems räkning relativ nyligen och den fyller utan problem ett mycket stort rum med enormt tryck samtidigt som den dubblerar som en snygg stereobänk, vilken inte kan misstänkas för att vara en högtalare. Fullt blås erhålles med låg distorsion ned till ca 15 Hz. Trots storleken och en minimalt avstyvad tunnväggig konstruktion ligger den första strukturmoden runt 200 Hz, vilket medför att s.k. lådljud blir en icke-fråga.

Det där låter ju fantastiskt :oops:

Ungefär en sådan låda vill ja bygga men ha den ståendes på höjd istället :)

finns det några bilder på denna dröm?

Söken och i skolen finna... På denna forumdel dessutom.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-12-27 18:46

You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Anders

Inläggav Anders » 2021-12-28 00:24

Jag tror nog inte det var mitt bygge I-or refererar till. Jag har hört, i efterhand, att det konstruerats en annan låda med ett endast ett element.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-12-28 11:21

Anders skrev:Jag tror nog inte det var mitt bygge I-or refererar till. Jag har hört, i efterhand, att det konstruerats en annan låda med ett endast ett element.

Jag tror inte det heller, även om ditt är super så vill timme ju stämma lägre och
Då lär inte portarna få plats, skulle va intressant att se hur I-or löst det.
Jag tänker att man kanske måste böja porten, vilket jag inte är så sugen på, eller sätta den eller dom på kortsidan ,
Då kan dom ju gå ner i lådan någon meter och lite till om man vill.
Det verkar svårt att böja porten utan att tumma på strömningsegenskaperna.
Någon kommentar om det. Finns det någon undersökning av förlust pga böjd port ?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-12-28 12:46

Jag skulle tro att krokig port är det minst dåliga sättet att kompromissa här, skulle ochså tro att en krokig port kan ha nån liten fördel när det gäller risken för att exitera halvvågs pipresonans. Andra sätt att lösa det på är mindre portarea med större risk för huff & puff. Eller att göra en ordentligt lång låda. Om ni redan nu vet vilken effekt det hela skall drivas med kan det vara lämpligt att dimensionera mot det istället för elementets maxparametrar. (givet såklart att den effekten inte är tillräckligt för att utnyttja elementets maximala kapacitet, dvs <1-2kW@8 Ohm). Då kanske man kan komma undan med en lite mindre & kortare port.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-28 13:23

Väl utformade slitsportar löser förstås problemen och portlängderna blir inte alls ohanterliga med en så pass stor kavitetsvolym. Man erhåller ett enormt rumsbidrag i normala rum runt 16 Hz, vilket medför att strömningshastigheterna inte behöver bli orimligt stora. Detta leder till att distorsionen runt avstämningsfrekvensen blir väl så låg i lyssningspositionen som för högre frekvenser när elementet står för ljudgenereringen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Timme

Inläggav Timme » 2021-12-28 20:02

Det var den tråden som gjorde mig sugen på en BMS jag med men vill somsagt ha en stor portad låda med 16hz tune

Timme

Inläggav Timme » 2021-12-28 20:05

Calleberg skrev:Jag skulle tro att krokig port är det minst dåliga sättet att kompromissa här, skulle ochså tro att en krokig port kan ha nån liten fördel när det gäller risken för att exitera halvvågs pipresonans. Andra sätt att lösa det på är mindre portarea med större risk för huff & puff. Eller att göra en ordentligt lång låda. Om ni redan nu vet vilken effekt det hela skall drivas med kan det vara lämpligt att dimensionera mot det istället för elementets maxparametrar. (givet såklart att den effekten inte är tillräckligt för att utnyttja elementets maximala kapacitet, dvs <1-2kW@8 Ohm). Då kanske man kan komma undan med en lite mindre & kortare port.

Bra synpunkter! När det väl blir dags så ska jag nog försöka få tag på en NX6000 att driva med :) En längre låda än bred har jag i alla fall tänkt men osäker på hur lång

I-or skrev:Väl utformade slitsportar löser förstås problemen och portlängderna blir inte alls ohanterliga med en så pass stor kavitetsvolym. Man erhåller ett enormt rumsbidrag i normala rum runt 16 Hz, vilket medför att strömningshastigheterna inte behöver bli orimligt stora. Detta leder till att distorsionen runt avstämningsfrekvensen blir väl så låg i lyssningspositionen som för högre frekvenser när elementet står för ljudgenereringen.

Dubbla slits likt dom Anders byggde är något att satsa på här med då?
Mitt ”rum” är tyvärr en öppen planlösning (gillestuga ca 60m2) med öppen trapp till övervåningen. Det blir inget slutet rum att trycksätta med 16hz

Men det finns ju en hel del väggar och tak som enda kommer förstärka 16hz massor absolut

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-29 01:07

Med ett så pass stort rum kan du inte tillgodoräkna dig lika kraftiga rumsbidrag (rimligtvis hamnar även lyssningspositionen ganska långt ut i rummet, vilka också tydligt reducerar rumsbidragen). Detta kompenseras dock delvis av att åtminstone ytterväggarna ger en relativt låg grad av membranabsorption. Antagligen kommer du ändå att bli fullt nöjd, men du bör sikta på en hörnplacering av basmodulen för maximalt ljudtryck.

Timme

Inläggav Timme » 2021-12-29 01:37

I-or skrev:Med ett så pass stort rum kan du inte tillgodoräkna dig lika kraftiga rumsbidrag (rimligtvis hamnar även lyssningspositionen ganska långt ut i rummet, vilka också tydligt reducerar rumsbidragen). Detta kompenseras dock delvis av att åtminstone ytterväggarna ger en relativt låg grad av membranabsorption. Antagligen kommer du ändå att bli fullt nöjd, men du bör sikta på en hörnplacering av basmodulen för maximalt ljudtryck.

Placeringen blir det helt klart att fundera över. Ska göra en enkel ritning över ”rummet” så vi kan se vad vi har att jobba med.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-12-29 13:29

Anders skrev:Jag tror nog inte det var mitt bygge I-or refererar till. Jag har hört, i efterhand, att det konstruerats en annan låda med ett endast ett element.

Där ser man. Jag blev ganska förvånad eftersom din konstruktion verkar väldigt optimal för elementet. I alla fall om man jämför med simuleringar och med hänsyn till vilken typ av element det är (dvs. ett som kan dra igång en lågt avstämd port). Själv har jag en viss motvilja mot ultralåga avstämningar, men så är också min relation till bashögtalare helt passiv, dvs. jag har svårt att tänka på grundtonkurva och eq samtidigt för basreflexlådor som man gör i t.ex. PA. Beror mest på att jag är obildad.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-29 14:12

Nja, man erhåller faktiskt en i det närmaste optimalt rumsanpassad (för ett typiskt rum och en typisk uppställning) frekvensgång med detta element i en stor låda och en avstämning runt 17-18 Hz.

Som vanligt måste man dock utnyttja ekvalisering för att korrigera för rumsresonanser. T.ex. i den uppställning som den basmodul som jag beskrev ovan (I-or Acoustics T-1) står, krävs det massor av pådrag för att fylla ut en bred dal i frekvensgången runt 25-35 Hz. Då är det bra att ha gott om luftpumpningskapacitet och detta är nog den främsta anledningen till att man bör sikta på överdimensionerade basmodullösningar.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-12-29 14:37

DQ-20 skrev: ...verkar väldigt optimal för elementet....

Usch, är det verkligen bara jag som har en orimligt stark aversion mot ordet optimal i den här kontexten :mrgreen:

Inte riktat mot DQ egentligen utan rent generellt...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Anders

Inläggav Anders » 2021-12-29 15:22

Haha, nu blev jag nästan sugen på att göra en ny uppsättning portar för 18 Hz avstämning (om inte annat för att få det mer optimalt :wink: ). Det skulle ju faktiskt också ge uppemot 5 dB extra utnivå under 16 Hz om man jämför med den avstämning jag har (21,6 Hz). Å andra sidan spelar det väl i realiteten inte så stor roll ovanför avstämningsfrekvensen då jag ändå använder mig av EQ.

Timme

Inläggav Timme » 2021-12-29 17:23

Jag och pappa har diskuterat lite olika typer av portdesign.

Vi utesluter en lång port men låghöjd då sammel förklarar att detta lätt kan leda till missljud
Vi funderar då på om vi ska använda två portar med låg höjd eller två kortare portar med högre höjd och vilket alternativ som passar bäst i en stor basmodul med 16hz avstämning. Målet här är så hög SPL under 20hz och spontat så känns det (för mig och utan vidare erfarenhet) som två högre portar ändå är bättre än två låga portar? Givetvis pratar vi om samma totala portarea så de lägre portarna måste då bara längre

Det är här vi står och funderar lite

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-12-29 17:49

Timme skrev:Jag och pappa har diskuterat lite olika typer av portdesign.

Vi utesluter en lång port men låghöjd då sammel förklarar att detta lätt kan leda till missljud
Vi funderar då på om vi ska använda två portar med låg höjd eller två kortare portar med högre höjd och vilket alternativ som passar bäst i en stor basmodul med 16hz avstämning. Målet här är så hög SPL under 20hz och spontat så känns det (för mig och utan vidare erfarenhet) som två högre portar ändå är bättre än två låga portar? Givetvis pratar vi om samma totala portarea så de lägre portarna måste då bara längre

Om det är samma portarea (men olika bredd och höjdförhållande) på två olika basreflexportar blir portlängderna ungefär lika långa (man behöver ta lite hänsyn till ändkorrektion). Eller vad är det du eller jag har missat eller missförstått?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-12-29 17:52

Calleberg skrev:
DQ-20 skrev: ...verkar väldigt optimal för elementet....

Usch, är det verkligen bara jag som har en orimligt stark aversion mot ordet optimal i den här kontexten :mrgreen:

Inte riktat mot DQ egentligen utan rent generellt...

Jag delar din aversion - det finns inget globalt optimum utan bara lokala/betingade. Just det där råkar vara mitt, men det framgick ju inte i min text. Jag vill ha en hyfsat rumsanpassad kurva och är inte jättebrydd med 130 dB@16Hz. Jag ser fördelar med att låta porten arbeta i ett område där det finns energi i musiken och behov av eq för resonanser. I vilket fall som helst är det bra att exemplen använder stora lådor så att känsligheten upprätthålls. En kul grej vore att experimentera med att vikta ned membranet med ett par hundra gram eller så och göra en stor sluten låda (om man vill ha infra).

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Timme

Inläggav Timme » 2021-12-29 17:59

Johan_Lindroos skrev:

Om det är samma portarea (men olika bredd och höjdförhållande) på två olika basreflexportar blir portlängderna ungefär lika långa (man behöver ta lite hänsyn till ändkorrektion). Eller vad är det du eller jag har missat eller missförstått?

Bredd är den samma men höjd och längd justeras. För samma area och lägre port behöver ju porten vara längre

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-12-29 17:59

Anders skrev:Haha, nu blev jag nästan sugen på att göra en ny uppsättning portar för 18 Hz avstämning (om inte annat för att få det mer optimalt :wink: ). Det skulle ju faktiskt också ge uppemot 5 dB extra utnivå under 16 Hz om man jämför med den avstämning jag har (21,6 Hz). Å andra sidan spelar det väl i realiteten inte så stor roll ovanför avstämningsfrekvensen då jag ändå använder mig av EQ.

Ja, din konstruktion är ju modulär. Vill du stå i garaget med frostnupna fingrar så inte mig emot :D . Använder du eq för att förändra tonkurva brett eller bara toppar/dalar pga rummet?

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Timme

Inläggav Timme » 2021-12-29 18:02

En fråga bara för att jag är nyfiken. Visst sjutton är BMS en PA Bas?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-12-29 18:05

Timme skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Bredd är den samma men höjd och längd justeras. För samma area och lägre port behöver ju porten vara längre

Jag tror ni får enas om vad som är höjd och bredd. Samma portarea och längd ger samma resonansfrekvens med små avvikelser. Endast högnivåbeteendet skiljer sig åt, vilket är skälet till den nuvarande vurmen för slitsportar.

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-12-29 18:11

Timme skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Bredd är den samma men höjd och längd justeras.

Men du skrev ju "samma totala portarea" ovan. Ifall du ändrar porthöjden är det inte längre samma portarea.

För samma area och lägre port behöver ju porten vara längre

Nej, det är tvärtom.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-12-29 18:14

Timme skrev:En fråga bara för att jag är nyfiken. Visst sjutton är BMS en PA Bas?

Japp. Den är dock mycket välgjord och har distorsion som klår i princip allt, i synnerhet om man mosar på (typ 1000 W). Ska man ha någon verklig nytta av kapaciteten bör man dock sikta på lådstorlekar modell kylskåp oavsett om det är slutet eller portat.

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Timme

Inläggav Timme » 2021-12-29 18:17

Johan_Lindroos skrev:
Timme skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Bredd är den samma men höjd och längd justeras.

Men du skrev ju "samma totala portarea" ovan. Ifall du ändrar porthöjden är det inte längre samma portarea.

För samma area och lägre port behöver ju porten vara längre

Nej, det är tvärtom.

Jag tror vi missar vad vi menar här. Får rita en bild

Edit:
Bilagor
21C2438A-88B1-4476-AAF3-0C241832C3E7.jpeg
21C2438A-88B1-4476-AAF3-0C241832C3E7.jpeg (1.54 MiB) Visad 1802 gånger

Anders

Inläggav Anders » 2021-12-29 18:22

DQ-20 skrev:
Anders skrev:Haha, nu blev jag nästan sugen på att göra en ny uppsättning portar för 18 Hz avstämning (om inte annat för att få det mer optimalt :wink: ). Det skulle ju faktiskt också ge uppemot 5 dB extra utnivå under 16 Hz om man jämför med den avstämning jag har (21,6 Hz). Å andra sidan spelar det väl i realiteten inte så stor roll ovanför avstämningsfrekvensen då jag ändå använder mig av EQ.

Ja, din konstruktion är ju modulär. Vill du stå i garaget med frostnupna fingrar så inte mig emot :D . Använder du eq för att förändra tonkurva brett eller bara toppar/dalar pga rummet?

DQ-20

Nja, det var nog mera på optimal skämtnivå :) Jag kommer nog inte göra om portarna i första taget. Jag har bara justerat toppar och dalar än så länge men det finns möjlighet göra andra sorters justeringar.

Timme

Inläggav Timme » 2021-12-29 18:24

DQ-20 skrev:
Timme skrev:En fråga bara för att jag är nyfiken. Visst sjutton är BMS en PA Bas?

Japp. Den är dock mycket välgjord och har distorsion som klår i princip allt, i synnerhet om man mosar på (typ 1000 W). Ska man ha någon verklig nytta av kapaciteten bör man dock sikta på lådstorlekar modell kylskåp oavsett om det är slutet eller portat.

DQ-20

Perfekt! Det är det jag försökt förklara för min käre far. Att detta är PA element och att man ofta använder PA baser i stora biografer tex

Dock använder inte Imax PA baser utan väldigt
Många baselement som mer ser ut som klassiska baselement för bil. Alla andra biografer jag sett har använt PA baser.
Svenska Procella använder PA element (18 och 21 tummare) i slutna lådor

För bio så verkar PA element vara king of the hill men går givetvis att få grymt ljud med andra lösningar som Imax tex

Modell kylskåp är precis det jag vill ha :)
Senast redigerad av Timme 2021-12-29 18:29, redigerad totalt 1 gång.

Anders

Inläggav Anders » 2021-12-29 18:27

I detta inlägg kan du finna ekvationen för helmholtzresonans och enkelt själv se hur area (bredd * höjd i din bild) och längd ändrar resonansfrekvensen.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-12-29 18:28

Ändrar man höjden och eller bredden på porten porten så måste längden ändras
ökar man arean så måste porten bli längre för samma avstämning och vise versa.
Så jag håller med Johan här :)
Lätt att säga fel, inte minst för mig.

Timme

Inläggav Timme » 2021-12-29 18:30

Okej då har vi koll på porten här. Tack alla :)

Då är frågan om man ska satsa på en lägre port eller högre? Vad är bäst i detta fall?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum