OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sammel

Re: OBH-2111 - ännu ett dipolbygge

Inläggav sammel » 2022-08-29 09:45

Flex 8 har FIR ingångarna inte på ut, men det är ju bra det,
Jag hoppades att den hade på utgångarna. Men det verkar vara en fin manick.
Jag använder FIR filter till delningen har testat att använda till EQ men tapparna verkar
Inte att räcka till både och, delningen mellan bas och mellan har jag digitalt LR 24 db filter.
Verkar gå åt för många tappar för att dela vid lägre frekvener.
Skulle gärna lära mig mer om FIR, känner inte att jag har stor koll på det tyvärr.

Edit.
Lite otydlig Sammel som vanligt. Jag har ju OpenDRC8 DA eller något o den har FIR på utgångarna,
Hade trott att Flex 8 också hade det.
Senast redigerad av sammel 2022-08-29 11:12, redigerad totalt 1 gång.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2022-08-29 10:00

Det blev riktigt snyggt med granit-färgen!
The World's Mine Oyster

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-08-29 10:10

sammel skrev:Flex 8 har FIR ingångarna inte på ut, men det är ju bra det,
Jag hoppades att den hade på utgångarna. Men det verkar vara en fin manick.
Jag använder FIR filter till delningen har testat att använda till EQ men tapparna verkar
Inte att räcka till både och, delningen mellan bas och mellan har jag digitalt LR 24 db filter.
Verkar gå åt för många tappar för att dela vid lägre frekvener.
Skulle gärna lära mig mer om FIR, känner inte att jag har stor koll på det tyvärr.

solhaga skrev:Ja, Flex Eight hade sannolikt varit mitt val också om den hade funnits för sex år sedan.

Aha, då behöver jag inte vara ledsen för pengar i sjön.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-29 11:47

Alternativet för mig, om man vill ha FIR på utgångarna är att istället skaffa ytterligare en 2x4HD och köra en till respektive kanal (den har ju FIR på alla utgångar). En fråga som dyker upp då, funkar det verkligen att splitta en digital TOSLINK via en Y-adapter för att koppla till två st 2x4HD parallellt? :? Jag har sett sådana adaptrar för någon hundralapp...

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-08-29 12:08

OT: Kort om FIR vs IIR, utifrån mitt svaga minne (det var så länge sen jag läste sånt här) och några snabba länkar:

Skillnader handlar primärt om behov av datakraft, stabilitet och faslinjäritet kontra 'effektivitet'.
Matematiskt skiljer de sig med att FIR bara har täljarpolynom medans IIR kan ha både täljare och nämnar-polynom. Det senare gör IIR likt vanliga analoga filter och medför även större effektivitet.

IIR_vs_FIR.png
IIR_vs_FIR.png (120.02 KiB) Visad 2142 gånger

http://www.differencebetween.net/scienc ... r-filters/
https://www.advsolned.com/difference-be ... ign-guide/

IIR (infinite impulse response) filters are generally chosen for applications where linear phase is not too important and memory is limited. They have been widely deployed in audio equalisation, biomedical sensor signal processing, IoT/IIoT smart sensors and high-speed telecommunication/RF applications.

FIR (finite impulse response) filters are generally chosen for applications where linear phase is important and a decent amount of memory and computational performance are available. They have a widely deployed in audio and biomedical signal enhancement applications

Summary:

1. IIR is infinite and used for applications where linear characteristics are not of concern.

2. FIR filters are Finite IR filters which are required for linear-phase characteristics.

3. IIR is better for lower-order tapping, whereas the FIR filter is used for higher-order tapping.

4. FIR filters are preferred over IIR because they are more stable, and feedback is not involved.

5. IIR filters are recursive and used as an alternate, whereas FIR filters have become too long and cause problems in various applications.

Read more: Difference Between IIR and FIR Filters | Difference Between http://www.differencebetween.net/scienc ... z7dLVamEN2
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-29 12:12

Edit: Maarten, du postade medans jag skrev. Kan du läsa tankar eller se in i framtiden? :)

Jag brukar gilla att förstå varför och hur jag gör vissa saker, därför är det extra frustrerande att konstatera att jag, trots upprepade försök i helgen, misslyckats att förstå vad Finite Impulse Response är och hur man använder det i högtalarfilter. :evil: Jag förstår ju inte ens orden som används för att beskriva det:

Wikipedia skrev:In signal processing, a finite impulse response (FIR) filter is a filter whose impulse response (or response to any finite length input) is of finite duration, because it settles to zero in finite time. This is in contrast to infinite impulse response (IIR) filters, which may have internal feedback and may continue to respond indefinitely (usually decaying).

The impulse response (that is, the output in response to a Kronecker delta input) of an Nth-order discrete-time FIR filter lasts exactly {\displaystyle N+1}N+1 samples (from first nonzero element through last nonzero element) before it then settles to zero.

FIR filters can be discrete-time or continuous-time, and digital or analog.

Jag förstår att det rättar till fasgången över ett frekvensspann och därmed eliminerar oönskade defekter p.g.a. avstånds-/tidsskillnader, eller? :roll:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-29 12:18

Ok, jag kanske får nöja mig med att FIR is good to have, but dont know why. :D

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-08-29 12:20

Haha, kanske var en rekursiv algoritm som loopade i skallen och försökte prediktera vart tråden var på väg? :)

Ett annat sätt att beskriva det är att utgå från namnet; Finit betyder ändlig och det beror på att antalet tappar är ändliga. Efter att signalströmmen (i praktiken ettorna och nollorna) har passerat tapparna sker inga fler operationer.

I ett IIR har du en återkopplingsloop som gör att impulssvaret teoretiskt kan bli oändligt, man matar ständigt tillbaka från utsignalen vilket gör att impulssvaret blir "infinit", dvs oändligt.

Jag tror att man ska ta fasta på vad I-or skrivit och som jag minns det, avdramatiserar skillnaderna. Men det är klart, FIR kan göra saker som IIR inte kan. Frågan är om det har betydelse? Den frågan lämnar jag till andra att besvara.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-29 12:23

Ted_B skrev:Det blev riktigt snyggt med granit-färgen!

Tack! Ja, jag visste inte ens att det fanns (även om man sett Tomten måla med rutig färg på julafton) förrän jag råkade se en burk på Jula förra veckan. Ytan blir även så där verkligt ojämn och med lite struktur i. Ska bli fint att se hur det tar sig ut med gavlar och front på plats.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-29 12:27

Kalejdokom skrev:Jag förstår att det rättar till fasgången över ett frekvensspann och därmed eliminerar oönskade defekter p.g.a. avstånds-/tidsskillnader, eller? :roll:

Om du tar bort "oönskade" och "avstånds/tidsskillnader" så är du ganska rätt. :mrgreen:

Med FIR kan du göra filter som inte vrider fasen men det KAN ta en hel del processorkraft och kan därför innebära en betydande konstant fördröjning istället.

Om du vill hoppa ner i det här kaninhålet fast "light" och analogt kan jag tipsa om att läsa in sig på besselfilter :)
Som har som unik egenskap att grupplöptiden/Derivatan av fasen är konstant i passbandet(faslinjär i passbandet)...

Jag tror att I-or har rätt när han säger att fasen med tillhörande påverkan i tidsdomänen inte är hörbar förens det påverkar tonkurvan.
Senast redigerad av Calleberg 2022-08-29 12:44, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-29 12:40

Jag tänker osökt på när optikern ska prova ut nya glas. "Bättre eller sämre nu?", "Bättre eller sämre nu?", "Bättre eller sämre nu?"...
Ljud är så himla subjektivt (förutom det rent mätbara förstås). Det är inte alltid så lätt att avgöra vad som låter bättre/sämre vid jämförelse.

Vi kan väl pausa den digitala domänen tills det blir dags att mäta och lyssna och skruva och mäta och lyssna och skruva och mäta och lyssna och skruva...

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-08-29 14:15

Calleberg skrev:
Kalejdokom skrev:Jag förstår att det rättar till fasgången över ett frekvensspann och därmed eliminerar oönskade defekter p.g.a. avstånds-/tidsskillnader, eller? :roll:

Om du tar bort "oönskade" och "avstånds/tidsskillnader" så är du ganska rätt. :mrgreen:

Med FIR kan du göra filter som inte vrider fasen men det KAN ta en hel del processorkraft och kan därför innebära en betydande konstant fördröjning istället.

Om du vill hoppa ner i det här kaninhålet fast "light" och analogt kan jag tipsa om att läsa in sig på besselfilter :)
Som har som unik egenskap att grupplöptiden/Derivatan av fasen är konstant i passbandet(faslinjär i passbandet)...

Jag tror att I-or har rätt när han säger att fasen med tillhörande påverkan i tidsdomänen inte är hörbar förens det påverkar tonkurvan.

Jag tycker att det är lite lustigt att de flesta säger i ena andetaget att defekter i tidsdomänen inte är hörbar, för att sedan i andra andetaget påstå att djupbas gör basen långsam :? Djupbas gör inte basen långsam om fas och grupplöptider är korrekta :D

Föresten så är inte det fina att man kan göra filter som inte vrider fasen utan att man kan vrida den rätt!

FIR filter är enkla att jobba med fördröjningar hanteras med impuls-centreringen. Vill du dela två frontar som är 275cm från lyssnings position med två basar som står lite längre bort (315cm) så anger du i rephase centreringen (X ms -275cm) och för basarna (X ms -315cm) X anges till lämpligt värde beroende på vilken fördröjning man tycker är acceptabel. Sen skapar du två allpass filter, mäter in fronthögtalarna genom allpassfiltret, nollar fasen med fas EQ lägger på en linjärfas delning vid önskad frekvens, Sen så får man trixa lite och skapa ett mätsvep med tidsreferensen i motsatt kanal.Sen mixar man Höger signal till vänster front och mäter in basen med tidsreferens från fronten. Sen nollar man fasen på basen och lägger en linjärfas delning på den. Klart!!! Basen i taktfast fas :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-29 14:30

Frågor på det? :D

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-29 14:55

JA, vi kan börja med denna... tillsvidare :)

dewpo skrev: Djupbas gör inte basen långsam om fas och grupplöptider är korrekta :D

Hur kommer det sig att du valt att att separera "fas" och "grupplöptid" i påståendet ovan?
Senast redigerad av Calleberg 2022-08-29 14:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-08-29 14:58

dewpo skrev:Jag tycker att det är lite lustigt att de flesta säger i ena andetaget att defekter i tidsdomänen inte är hörbar, för att sedan i andra andetaget påstå att djupbas gör basen långsam :? Djupbas gör inte basen långsam om fas och grupplöptider är korrekta :D

Föresten så är inte det fina att man kan göra filter som inte vrider fasen utan att man kan vrida den rätt!

FIR filter är enkla att jobba med fördröjningar hanteras med impuls-centreringen. Vill du dela två frontar som är 275cm från lyssnings position med två basar som står lite längre bort (315cm) så anger du i rephase centreringen (X ms -275cm) och för basarna (X ms -315cm) X anges till lämpligt värde beroende på vilken fördröjning man tycker är acceptabel. Sen skapar du två allpass filter, mäter in fronthögtalarna genom allpassfiltret, nollar fasen med fas EQ lägger på en linjärfas delning vid önskad frekvens, Sen så får man trixa lite och skapa ett mätsvep med tidsreferensen i motsatt kanal.Sen mixar man Höger signal till vänster front och mäter in basen med tidsreferens från fronten. Sen nollar man fasen på basen och lägger en linjärfas delning på den. Klart!!! Basen i taktfast fas :twisted:

Lågbas och undre mellanbas gör basen "långsam" (notera citationstecknen) eller egentligen tung. Bas består av i tiden utsträckta cykler, vilka lite slarvigt kan betecknas som långsamma. Bas ÄR alltså långsam i viss bemärkelse och ju lägre desto långsammare. Om bas vore betydligt snabbare skulle den alltså vara diskant. Det är ingen nyhet för musikproducenter att lågbas gör intrycket tyngre, men också mindre "snabbt" eller slagkraftigt, d.v.s. "långsammare". Det är detta som gör att vissa lyssnare föredrar minimonitorer, vilka endast återger en del av mellanbasen och ingen lågbas alls, eftersom de anser att basen då blir "snabbare".

Ovanstående har överhuvudtaget ingenting med fasavvikelser att göra.

Fasfördröjning och grupplöptid är matematiskt sammankopplade, så det räcker med att känna en av dessa: https://en.wikipedia.org/wiki/Group_delay_and_phase_delay.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-08-29 15:17

Jag vet att termerna är sammanlänkade :| men jag tycker att det är enklare i mitt huvud att separera fördröjning och fas :oops: Alltså jag tänker mig fas 0-360 grader + fördröjning i tid istället för typ 1440 när det blir flera varv fel, vilket det kan bli om man inte passar sig…

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-29 15:26

dewpo skrev:Jag vet att termerna är sammanlänkade :| men jag tycker att det är enklare i mitt huvud att separera fördröjning och fas :oops: Alltså jag tänker mig fas 0-360 grader + fördröjning i tid istället för typ 1440 när det blir flera varv fel, vilket det kan bli om man inte passar sig…

Okidoki :D

Kan du kvantifiera vad som är "korrekt" fas och grupplöptid?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-08-29 16:13

Calleberg skrev:
dewpo skrev:Jag vet att termerna är sammanlänkade :| men jag tycker att det är enklare i mitt huvud att separera fördröjning och fas :oops: Alltså jag tänker mig fas 0-360 grader + fördröjning i tid istället för typ 1440 när det blir flera varv fel, vilket det kan bli om man inte passar sig…

Okidoki :D

Kan du kvantifiera vad som är "korrekt" fas och grupplöptid?

Nej :oops: Men hur brukar man vissa säga? "the proof of a pudding is in the eating" Och det är lite samma med ljud. När det har fel så är det svårt att säga vad som är fel :? Men man vet att något är fel! Men när det låter korrekt så faller bitarna på plats "hearing is believing"! Eller den nakna sanningen om inspelningens kvalité kommer på plats :| Vilket ofta inte låter så roligt alls utan ganska torrt och livlöst :lol: Men jag förstår att ni menar att detta bara har med frekvens återgivningen att göra :roll: Låt så vara, lite bättre än nödvändigt har ingen dött av :|

Vad tror Calleberg förresten om tiden? Tickar eller flyter den fram? Varför ökar universums expansionstakt när den borde minska? Så många problem så lite tid :? Vad spelar fasen för roll i det hela? Jag någon som påstod att man skulle ta hänsyn till dopplereffekten när man skapade filter men mina högtalare står stilla? Blåljus förskjutning kanske :roll: Sol stormar, polar skiften! Men en sak är säker när man färdas mot den nya välden så skall man se upp för isberg :mrgreen:

Jag mäter förresten en förhöjd distorsion runt delningen mellan bas/mellanregister och diskant på mina nya Canton Ergo 620 Högtalare, Vad kan det bero på? Kan de ha en svår driven impedans? Eller kan någon filter komponent skapa disten?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-29 16:30

dewpo skrev:Vad tror Calleberg förresten om tiden? Tickar eller flyter den fram? Varför ökar universums expansionstakt när den borde minska? Så många problem så lite tid :? Vad spelar fasen för roll i det hela? Jag någon som påstod att man skulle ta hänsyn till dopplereffekten när man skapade filter men mina högtalare står stilla? Blåljus förskjutning kanske :roll: Sol stormar, polar skiften! Men en sak är säker när man färdas mot den nya välden så skall man se upp för isberg :mrgreen:

Jag mäter förresten en förhöjd distorsion runt delningen mellan bas/mellanregister och diskant på mina nya Canton Ergo 620 Högtalare, Vad kan det bero på? Kan de ha en svår driven impedans? Eller kan någon filter komponent skapa disten?

Underbart dewpo, äntligen nån som nyanserar lite :D

Apropå dina Canton, var ligger delningen? Hur mycket distorsion, vid vilken nivå... du är skitdålig på det här med att kvantifiera.... :lol:

Men ta det i en egen tråd.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-08-29 17:22

I-or skrev:
dewpo skrev:Jag tycker att det är lite lustigt att de flesta säger i ena andetaget att defekter i tidsdomänen inte är hörbar, för att sedan i andra andetaget påstå att djupbas gör basen långsam :? Djupbas gör inte basen långsam om fas och grupplöptider är korrekta :D

Lågbas och undre mellanbas gör basen "långsam" (notera citationstecknen) eller egentligen tung. Bas består av i tiden utsträckta cykler, vilka lite slarvigt kan betecknas som långsamma. Bas ÄR alltså långsam i viss bemärkelse och ju lägre desto långsammare. Om bas vore betydligt snabbare skulle den alltså vara diskant. Det är ingen nyhet för musikproducenter att lågbas gör intrycket tyngre, men också mindre "snabbt" eller slagkraftigt, d.v.s. "långsammare". Det är detta som gör att vissa lyssnare föredrar minimonitorer, vilka endast återger en del av mellanbasen och ingen lågbas alls, eftersom de anser att basen då blir "snabbare".[...]

Ja, den största kyrka jag har bevistat var Domen i Milano. Tror inte (det var ett rätt så "hektiskt" besök) att jag någonsin var där i någon officiell bönestund (eller vad det kallas i sådana sammanhang) utan det var nog någon som övade på orgeln. Hur som helst var det rätt så frapperande hurusom pedaltonerna kom liksom "rullande utmed golvet", slog en i bröstet och så småningom klingade av. Har aldrig upplevt det i någon "vanlig" kyrka, ehuru jag vid den tiden sysslade något med högtalare som skulle reproducera just det, på uppdrag av en kantor. Har ingen aning om hur "rankad" orgeln i Milano-domen var (i mitten av 70-talet).
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-29 20:29

Hoppsan, här händer det grejer medans en annan ägnar sig åt förvärvsarbete. Ni får gärna diskutera i min byggtråd så länge ni är snälla mot varandra.
Jag drar lite internkablage så länge... :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-08-30 07:59

Stånk o stön! Hur går det med kablaget?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-30 10:22

Jo, men det var ju snart fixat att dra i tre par upp till elementen på baffeln. Första lådan fixade jag tidigare (se bild på föregående sida).
Mycket jobbjobb denna vecka så lite oklart när det blir tid för fortsatt montage.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-08-30 12:15

Imponerande tålamod du har med alla detaljer! Att kunna jobba på träget utan bli stressad och börja slarva är en egenskap jag önskar att jag själv hade :oops: Tråkigt det som hände med ditt förra bygge, hoppas att du får chansen att lyssna på dessa!

Angående ljudkvalitén så tror jag inte du behöver vara orolig, det mesta fixar sig med lite EQ…

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-30 13:27

Ja, livet går vidare och jag är rätt så trygg med att detta ska bli bra. Så bra det kan bli i aktuellt rum. I den bästa av världar skulle ja ha ett större rum, mer symmetriskt och med mer luft runt högtalarna. Nu är de "låsta" på en rätt begränsad yta i ett större burspråk, förvisso med bra akustiska egenskaper, men öppen baffel vill ju gärna andas lite mer luft. :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-30 15:49

Inser att mitt förra inlägg kan tolkas som att jag bor i en trång lägenhet och att jag beklagade mig. Så är det verkligen inte. Jag har alla möjligheter och mer yta än jag behöver, men just platsen för dessa högtalare medger inte så stor variation. I andra änden av rummet står ett piano och filmduk som upptar hela bredden i rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-08-31 10:19

Kalejdokom skrev:Skulle det ha någon praktisk betydelse, om de var stansade eller vattenskurna? Antar att det främst är materialet i kuddarna som har betydelse. Jag har alltid gillat kuddarna då de liksom håller fast högtalarna på plats, även om vissa varianter (särskilt när jag byggt med slavbas) haft tendens till rörelser i kabinetten.

Det här ingen praktisk betydelse naturligtvis hur dom är skurna. Jag var bara nyfiken på om Sonic Design ändrat tillverkningsmetod. Jag kunde aldrig räkna hem vattenskärning men kanske räknade egna arbetet för lågt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-31 20:30

Ikväll har jag gjort dramatiska framsteg! :D Monterat lister på insida gavlar som styrning vid kommande limning. Gavlarna måste ju sitta exakt parallellt och får inte glida iväg vid limningen:

Bild

Väl där kunde jag inte låta bli att göra ett enkelt torrmontage, bara som teaser för hur det kan komma att ta sig ut. Beklagar igen kassa mobilbilder med helt olika färgtemperatur. Det mörka träet nere på höger gavel är dock en trästav med avvikande färg i träskivan. Tänkte inte på det när jag gjorde iordning skivorna, men nu syns det tyvärr ganska tydligt. Får hoppas att det tonar ner när jag oljat och vaxat ytan.

Bild

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-08-31 20:31

paa skrev:
Kalejdokom skrev:Skulle det ha någon praktisk betydelse, om de var stansade eller vattenskurna? Antar att det främst är materialet i kuddarna som har betydelse. Jag har alltid gillat kuddarna då de liksom håller fast högtalarna på plats, även om vissa varianter (särskilt när jag byggt med slavbas) haft tendens till rörelser i kabinetten.

Det här ingen praktisk betydelse naturligtvis hur dom är skurna. Jag var bara nyfiken på om Sonic Design ändrat tillverkningsmetod. Jag kunde aldrig räkna hem vattenskärning men kanske räknade egna arbetet för lågt?

Det är jag ganska övertygad att det har! Vattenskurna blir ju helt raka medan stansade blir smalare på mitten, dvs de kommer att röra sig mer mitt på än i kanterna. E-modulen blir olka över "snittet" medan vattenskurna har en ganska fix E-modul.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-08-31 20:32

Snyggt Kajeldokom!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum