Moderator: Redaktörer
sammel skrev:Flex 8 har FIR ingångarna inte på ut, men det är ju bra det,
Jag hoppades att den hade på utgångarna. Men det verkar vara en fin manick.
Jag använder FIR filter till delningen har testat att använda till EQ men tapparna verkar
Inte att räcka till både och, delningen mellan bas och mellan har jag digitalt LR 24 db filter.
Verkar gå åt för många tappar för att dela vid lägre frekvener.
Skulle gärna lära mig mer om FIR, känner inte att jag har stor koll på det tyvärr.
solhaga skrev:Ja, Flex Eight hade sannolikt varit mitt val också om den hade funnits för sex år sedan.
IIR (infinite impulse response) filters are generally chosen for applications where linear phase is not too important and memory is limited. They have been widely deployed in audio equalisation, biomedical sensor signal processing, IoT/IIoT smart sensors and high-speed telecommunication/RF applications.
FIR (finite impulse response) filters are generally chosen for applications where linear phase is important and a decent amount of memory and computational performance are available. They have a widely deployed in audio and biomedical signal enhancement applications
Summary:
1. IIR is infinite and used for applications where linear characteristics are not of concern.
2. FIR filters are Finite IR filters which are required for linear-phase characteristics.
3. IIR is better for lower-order tapping, whereas the FIR filter is used for higher-order tapping.
4. FIR filters are preferred over IIR because they are more stable, and feedback is not involved.
5. IIR filters are recursive and used as an alternate, whereas FIR filters have become too long and cause problems in various applications.
Read more: Difference Between IIR and FIR Filters | Difference Between http://www.differencebetween.net/scienc ... z7dLVamEN2
Wikipedia skrev:In signal processing, a finite impulse response (FIR) filter is a filter whose impulse response (or response to any finite length input) is of finite duration, because it settles to zero in finite time. This is in contrast to infinite impulse response (IIR) filters, which may have internal feedback and may continue to respond indefinitely (usually decaying).
The impulse response (that is, the output in response to a Kronecker delta input) of an Nth-order discrete-time FIR filter lasts exactly {\displaystyle N+1}N+1 samples (from first nonzero element through last nonzero element) before it then settles to zero.
FIR filters can be discrete-time or continuous-time, and digital or analog.
Ted_B skrev:Det blev riktigt snyggt med granit-färgen!
Kalejdokom skrev:Jag förstår att det rättar till fasgången över ett frekvensspann och därmed eliminerar oönskade defekter p.g.a. avstånds-/tidsskillnader, eller?
Calleberg skrev:Kalejdokom skrev:Jag förstår att det rättar till fasgången över ett frekvensspann och därmed eliminerar oönskade defekter p.g.a. avstånds-/tidsskillnader, eller?
Om du tar bort "oönskade" och "avstånds/tidsskillnader" så är du ganska rätt.![]()
Med FIR kan du göra filter som inte vrider fasen men det KAN ta en hel del processorkraft och kan därför innebära en betydande konstant fördröjning istället.
Om du vill hoppa ner i det här kaninhålet fast "light" och analogt kan jag tipsa om att läsa in sig på besselfilter![]()
Som har som unik egenskap att grupplöptiden/Derivatan av fasen är konstant i passbandet(faslinjär i passbandet)...
Jag tror att I-or har rätt när han säger att fasen med tillhörande påverkan i tidsdomänen inte är hörbar förens det påverkar tonkurvan.
dewpo skrev: Djupbas gör inte basen långsam om fas och grupplöptider är korrekta
dewpo skrev:Jag tycker att det är lite lustigt att de flesta säger i ena andetaget att defekter i tidsdomänen inte är hörbar, för att sedan i andra andetaget påstå att djupbas gör basen långsamDjupbas gör inte basen långsam om fas och grupplöptider är korrekta
Föresten så är inte det fina att man kan göra filter som inte vrider fasen utan att man kan vrida den rätt!
FIR filter är enkla att jobba med fördröjningar hanteras med impuls-centreringen. Vill du dela två frontar som är 275cm från lyssnings position med två basar som står lite längre bort (315cm) så anger du i rephase centreringen (X ms -275cm) och för basarna (X ms -315cm) X anges till lämpligt värde beroende på vilken fördröjning man tycker är acceptabel. Sen skapar du två allpass filter, mäter in fronthögtalarna genom allpassfiltret, nollar fasen med fas EQ lägger på en linjärfas delning vid önskad frekvens, Sen så får man trixa lite och skapa ett mätsvep med tidsreferensen i motsatt kanal.Sen mixar man Höger signal till vänster front och mäter in basen med tidsreferens från fronten. Sen nollar man fasen på basen och lägger en linjärfas delning på den. Klart!!! Basen i taktfast fas
dewpo skrev:Jag vet att termerna är sammanlänkademen jag tycker att det är enklare i mitt huvud att separera fördröjning och fas
Alltså jag tänker mig fas 0-360 grader + fördröjning i tid istället för typ 1440 när det blir flera varv fel, vilket det kan bli om man inte passar sig…
Calleberg skrev:dewpo skrev:Jag vet att termerna är sammanlänkademen jag tycker att det är enklare i mitt huvud att separera fördröjning och fas
Alltså jag tänker mig fas 0-360 grader + fördröjning i tid istället för typ 1440 när det blir flera varv fel, vilket det kan bli om man inte passar sig…
Okidoki![]()
Kan du kvantifiera vad som är "korrekt" fas och grupplöptid?
dewpo skrev:Vad tror Calleberg förresten om tiden? Tickar eller flyter den fram? Varför ökar universums expansionstakt när den borde minska? Så många problem så lite tidVad spelar fasen för roll i det hela? Jag någon som påstod att man skulle ta hänsyn till dopplereffekten när man skapade filter men mina högtalare står stilla? Blåljus förskjutning kanske
Sol stormar, polar skiften! Men en sak är säker när man färdas mot den nya välden så skall man se upp för isberg
![]()
Jag mäter förresten en förhöjd distorsion runt delningen mellan bas/mellanregister och diskant på mina nya Canton Ergo 620 Högtalare, Vad kan det bero på? Kan de ha en svår driven impedans? Eller kan någon filter komponent skapa disten?
I-or skrev:dewpo skrev:Jag tycker att det är lite lustigt att de flesta säger i ena andetaget att defekter i tidsdomänen inte är hörbar, för att sedan i andra andetaget påstå att djupbas gör basen långsamDjupbas gör inte basen långsam om fas och grupplöptider är korrekta
Föresten så är inte det fina att man kan göra filter som inte vrider fasen utan att man kan vrida den rätt!
FIR filter är enkla att jobba med fördröjningar hanteras med impuls-centreringen. Vill du dela två frontar som är 275cm från lyssnings position med två basar som står lite längre bort (315cm) så anger du i rephase centreringen (X ms -275cm) och för basarna (X ms -315cm) X anges till lämpligt värde beroende på vilken fördröjning man tycker är acceptabel. Sen skapar du två allpass filter, mäter in fronthögtalarna genom allpassfiltret, nollar fasen med fas EQ lägger på en linjärfas delning vid önskad frekvens, Sen så får man trixa lite och skapa ett mätsvep med tidsreferensen i motsatt kanal.Sen mixar man Höger signal till vänster front och mäter in basen med tidsreferens från fronten. Sen nollar man fasen på basen och lägger en linjärfas delning på den. Klart!!! Basen i taktfast fas
Lågbas och undre mellanbas gör basen "långsam" (notera citationstecknen) eller egentligen tung. Bas består av i tiden utsträckta cykler, vilka lite slarvigt kan betecknas som långsamma. Bas ÄR alltså långsam i viss bemärkelse och ju lägre desto långsammare. Om bas vore betydligt snabbare skulle den alltså vara diskant. Det är ingen nyhet för musikproducenter att lågbas gör intrycket tyngre, men också mindre "snabbt" eller slagkraftigt, d.v.s. "långsammare". Det är detta som gör att vissa lyssnare föredrar minimonitorer, vilka endast återger en del av mellanbasen och ingen lågbas alls, eftersom de anser att basen då blir "snabbare".[...]
Kalejdokom skrev:Skulle det ha någon praktisk betydelse, om de var stansade eller vattenskurna? Antar att det främst är materialet i kuddarna som har betydelse. Jag har alltid gillat kuddarna då de liksom håller fast högtalarna på plats, även om vissa varianter (särskilt när jag byggt med slavbas) haft tendens till rörelser i kabinetten.
paa skrev:Kalejdokom skrev:Skulle det ha någon praktisk betydelse, om de var stansade eller vattenskurna? Antar att det främst är materialet i kuddarna som har betydelse. Jag har alltid gillat kuddarna då de liksom håller fast högtalarna på plats, även om vissa varianter (särskilt när jag byggt med slavbas) haft tendens till rörelser i kabinetten.
Det här ingen praktisk betydelse naturligtvis hur dom är skurna. Jag var bara nyfiken på om Sonic Design ändrat tillverkningsmetod. Jag kunde aldrig räkna hem vattenskärning men kanske räknade egna arbetet för lågt?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], mrk och 219 gäster