Jag har en liten paus från Faktiskt men här kommer ett kort inhopp.
Många bra kommentarer, jag ser att I-or, Jonasp, Morello, m.fl. redan svarat bra och utförligt men jag försöker svara ytterligare på några av kommentarerna.
Belker skrev:Frifältsmätningen av våra resp. i 14 skiljer sig något åt i detaljer. Jag ska se om jag får tid att mäta igen i helgen. Jag har noterat att mickhöjd är väldigt avgörande. Hur mätte du? Diskanthöjd? Avstånd?
...
Vad är förresten i14s för en modell? Trodde bara i16s och i14 fanns.
Mätavstånd i ovan mätningar är enligt REW 115 cm. Jag skrev 110 cm (men först 100 cm i rådata). Micken är mellan bas och diskant, dvs i höjd med "hyllan".
i14s fanns fram till 2005/2006, då en ny diskant togs fram för pi60/i14 (den gamla var väl Dynaudio D21-baserad). Den nyare lär vara mer lik signaturvarianten, så därmed föll i14s bort och i16s tillkom väl därefter.
JM skrev:Fysikaliska stimuli -> Black box -> Psykologisk respons
Jo. Psykologins inverkan är svår att överskatta. Jag har hittills fokuserat mer på sådant som bias, group think etc och inte så mycket perceptionspsykologi. Vi får se om det ändras, om tid, ork och lust finnes
sprudel skrev:Jösses, vilket jobb!
Gratulerar!

Hade du frågat kunde jag lånat ut i16s som jämförelse med i14. Men du är väl lite less på att mäta.
Hade varit väldigt spännande att få lyssna på dina rävar. Just den där öppenheten är intressant.

Schysst erbjudande! Just nu är jag less på att mäta men kanske längre fram. Öppnar lite försiktigt att låna ut Rävarna till dig (längre fram) och då kanske göra några snabba inomhusmätningar hos dig om du vill. Men just nu finns inte energin för detta.
jonasp skrev:Belker skrev:Jag ekvaliserar ju mina Y4-BS22-i14 enligt ”i-ors guide”, och min upplevelse är samma som maartens. Rak frekvensgång vinner i längden över ”originalet”! Om det nu är så att jag kompenserar bort ”stereosystemfelskompensation” må det vara hänt. Jag sitter alltid i sweetspot och lyssnar nästan bara på panorerad studiostereo, eller vad det heter. Stereobild har aldrig varit bättre!
Du kompenserar näppeligen bort något "stereosystemfelskompensation" genom att räta ut frekvensgången på din i14. Bullen vid dryga 1 kHz ser för mig ut som för lite baffelsteg vilket inte är särskilt konstigt om i14 har samma filter som pi60(s) men avsevärt mycket mindre baffel. Man kan konstatera att med endast en spole i basfiltret finns ytterst små förutsättningar att rätta till den där avvikelsen passivt utan mycket stora ingrepp i högtalaren (allt hänger samman; baffelns storlek, delningsfrekvens, elementets impedanskurva/frekvensgång osv). Dessutom blir effekten placeringsberoende.
Med andra ord; det är svårt att undvika (behovet av) att ekvalisera.
....
Frågan är om det inte är dags för en ny byggtråd?
Håller med i allt ovan.
Byggtråd kan vara läge men jag kommer inte vara sammanhållande, om det nu alls behövs en sådan? För Mupparna gick det ju bra utan sammanhållande.
Calleberg skrev:Ja vad skall man säga, de senaste åren har det debunkats hifimyter som aldrig förr på det här forumet.
Och Maartens och I-or's insatser har gjort livet mycket enklare för alla Entusiaster som vågar och vill släppa gamla vanföreställningar och ta till sig det "nya"
Det finns inget jag älskar att hata så mycket som de som tycker att saker och ting gärna ska vara lite Exklusivt och svårt och inte för alla. (JA jag tittar på ER i Kaffehipster tråden

) Det här är precis raka motsatsen, jag gillart
Jag hoppas ochså på en trevägare från Maarten, men lite semester är han värd, kanske till våren?
OCH kanske kan trevägaren bli snygg ochså....

Haha

, håller även med. Trevägaren kanske kommer, men Sammel har ett bra upplägg tycker jag. Baselement kan t ex Satori wo24-p (som har rekordlåg distorsion mellan 100-500 Hz men inte så bra i djupbasen) eller Dajton, som I-or rekommenderat.
Ronnie skrev:En egenskap som för mig verkar ganska relevant och okontroversiell är kompression vid högre ljudnivåer. Erin har ju sin metod för att mäta den, men tyvärr verkar han tycka att det är helt vansinnigt att spela på realistiska nivåer.

Ja, håller med! För att hantera kompression antar jag att talspolarna/högtalarna blir stora.
DVD-ai skrev:...Sedan så vill jag säga att resultatet av mätningarna på i14s (föregångaren till i14) förvånar stort!
Jag kan inte påstå att jag upplevt en tendens till att nya i14 eller i16s högtalarna skulle ha ett markerat 1-2KHz område då jag hört dom.
Men dessa väl utförda och dokumenterade mätningar lämnar få tvivel om mätningarnas relevans.
Så då är frågan; varför mäter som så ?
Och då som i: "varför har dom tillåtits/gjorts för att mäta så?"
Mycket intressant och nyfiken blir man !

Ja, de förvånade mig också! Och fått mig att gå många varv extra i Spinorama-tråden.
Jag vet förstås inte syftet med att de mäter som de gör men utifrån det jag lärt mig i Spinorama-tråden är går de att förklara med både baffelmått, fasningar, den stegade baffel och att det endast är en seriespole (i vissa fall en parallell kondensator + motstånd) till basen.
Morello skrev:Efter att ha kikat litet noggrannare på Mårtens mätningar kan konstateras att Mårten lyckats riktigt fint med integrationen av elementen. Vidare är SB-elementen klart imponerande ifråga om distorsion och akterseglar i14 med viss marginal.
Om inte Mårten skall bli högtalarfabrikör på heltid tycker jag det börjar lukta GDS-projekt och gruppköp.
Kul! Min sambo tyckte att jag skulle börja med fabrikation men det kräver säkert mycket jobb att slå sig fram på en marknad som är... som den är. Jag har ju lagt upp allt relevant, så gruppköp/byggtråd är möjligt för de som vill. Fortfarande är baffeln en utmaning men utifrån bilderna i tråden går den att lösa.
DVD-ai skrev:Jag vill bara påpeka att det finns åsikter om att det inte upplevs låta på det vis som dessa mätningar visar.
Alltså kan det finnas en viss dissonans mellan mätningarnas visade resultatet och hur högtalarna upplevs, varför ?
Det tycker jag är intressant

Och TS utrycker sig själv som om han behöver vänja sig vid lyssningen på dessa nya högtalare med rak tonkurva.
Behöver man verkligen vänja sig vid naturliga ljud i vardagen ?
Jag har nästan alltid upplevt högtalare som att dom inte låter naturligt så som verkligheten gör då man spelar med ett stereopar, men lider inte av detta på samma vis med Ino.
Varför ?

Jag vill bara vinka med en flagga om att det kanske inte är så enkelt ändå, som att tonkurvan på en ensam högtalare i fri rymd ska mäta så som ni eftersträvar.

Men som sagt, primärt och fortfarande imponerande seriöst projekt och åter igen grattis till att ha uppnått det du eftersträvar Maarten !

Hörbarheten är intressant och här påminner jag igen om "Circle of confusion". Eftersom musik är så olika inspelad och mixad, kan det vara mycket svårt att detektera avvikelser från rak frekvensgång i anläggningen (om de inte är stora). Vissa skivor låter helt enkelt bättre med viss färgning i systemet. Det här var en stor utmaning när jag lyssnade och jämförde. Problemet är, som redan nämnt i kommentarerna, att det blir sameness, ibland störande betoningar eller distorsion och att verkligt bra inspelningar blir färgade.
Ännu en komplicerande faktor kan vara att jag tror att en del testar ut en uppställning av högtalarna som i viss mån kompenserar för vissa av avvikelserna. Alla går dock inte att kompensera för. Det enklaste och vanligaste tror jag är höjning i basen, som diskuterats i "House curve"-tråden.
Psykologisk tillvänjning är också en faktor som inte ska underskattas. Som I-or skrivit så vänjer man sig till stor del vid ljudpresentation, men kanske sällan helt. Eftersom jag läst psykologi så vet jag att sinnena till stor del fungerar adaptivt.
Rydberg skrev:Jag tycker att mitt intryck av mina pi60s stämmer väldigt väl överens med mätningarna, tendenser till lite nasal återgivning samt saknar lite transparens/är laidback

Är ändock mycket nöjd med mina högtalare som jag nu haft i över 15 år.
Intressant att du bekräftar bilden. Jag har anat i många år att i14s har ett betonat mellanregister men antagit att 'det ska vara så'- Dvs att de är korrekta (= raka on-axis). Nu har jag fått ändra det antagandet. Fortfarande är det bra högtalare, som klarar av höga ljudtryck med relativt låg distorsion, men inte fullt så 'världsklass' som jag trodde avseende frekvensgång och spridning.
Chopha skrev:Välgjort arbete med mätningarna. Jätteroligt att läsa!
Kommer högtalaren bli en kommersiell produkt, alternativt finnas att lyssnas på någonstans?
Är det bara jag som får känslan att tråden är en fin ansträngning till att nedvärdera Ino Audios högtalare

Ingen kommersiell produkt. Detta var min första design, mycket trial & error. De finns i Gbg-området, eller i Skåne, har inte planerat några lyssningar och har inte något speciellt bra rum men som jag skrev ovan till Sprudel, så kan de kanske lånas ut.
Jag kan förstå din reaktion Chopa, beaktat den kultstatus som IÖ har tillskrivits och de reaktioner och påhopp IÖ ibland har råkat ut för.
MEN:
Jag hade önskat att i14s mätt rakare, det hade sparat mig mycket huvudbryderi och massor av timmar (minst en arbetsvecka obetalt tid bara gällande detta).
Jag mätte i14s, piP och EPS2 tre gånger i höstas (sept/okt 2021) innan jag skaffade elementen till Räven men hållit på information fram till nu för att det var ett sidospår. De var ju gjorda som en del att lära sig mäta. Hade jag haft andra högtalare hade jag mätt på dem och sedermera redovisat de mätningarna.
Jag funderade länge och väl om jag skulle publicera något, just för att det skulle kunna emottagas just så som du skriver Chopa. Men så funderade jag, 'att jag bara får den tanken', när det är bra genomförda mätningar och uppriktiga intryck som jag redovisar, är inte det befängt? Att man ens tänker i de banorna vittnar väl om något osunt som influerar ens tankevärld? Jag undrade också ifall det synsättet är en konsekvens av en kultur som delvis har blivit utvecklingsfientlig, vetenskapsfientlig, ej sanningsökande och icke nyfiken? Om ja, hur gick det till att vi hamnade där?
Men det var först efter I-ors granskning av mina mätningar och kände mig trygg med att de var väl genomförda, som jag definitivt bestämde att allmänintresset fick gå före, och därmed valde att lägga upp dem. Alternativet hade varit att de förblivit i byrålådan av ovan skeva anledningar, vilket kändes mer fel.
juanth skrev:Maarten: Jag sitter och studerar Spinorama och dess förklaringar. och noterar att du inte har med någon early reflections kurva men istället en In room response. (Har de likheter?) är det kanske bara så den heter i Vitux?
ERDI total finns med.
Har du gjort en förenkling med färre mätningar som den baseras på eller mätte du även Early reflections? 8 mätningar där.
https://www.sausalitoaudio.com/wp-conte ... Charts.pdf
Early reflections följer i princip "room-curve". Därför tog jag ej med den. Men jag kan lite senare lägga upp fler bilder för dessa och även olika "early reflections".
eljulio skrev:Maarten
Vet inte om det stod utskrivet, men hur stora är dessa skapelser? Finns det fler byggbilder?
Mina är 24*44*26 cm tror jag, Fler byggbilder kan läggas upp men de är hemskt fula.
Himla fina simuleringar av I-or ovan! Jag har märkt att detta med stöd av väggen inte resulterar i vad jag trott, som ett stöd. Ofta blir övre mellanregistret förhöjt och nedre mellanregister minskat. Fri placering verkar vara att föredra.
Ännu ingen som noterade takfreflexerna?