Ja jag tycker det brukar va bra att konkretisera vad man är ute efter i form av prestanda. Det dikterar ju mycket.
Låter som ett spännande projekt iaf
Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Allison One har jag länge tyckt varit intressant.
Påminner ju lite om ett ägg vi sett här på forat.
"Room-Matched Loudspeaker Systems" låter ju väldigt likt en svensk slogan för Carlsson..
http://www.classicspeakerpages.net/libr ... _brochure/
Chris71 skrev:Varför du valde denna tråd har jag ingen aning om, men vad som blev ganska tydligt rätt så fort var att du inte deltog för att bidra utan att för att främja dina egna intressen, vilket oxå hade varit helt OK om du had kunnat vara lite lyhörd och givit f-n i att sne citera mig och lägga ord i min mun.
Chris71 skrev:Då gör vi härmed en liten re-boot inspirerad från HEM 2023, det är uppenbart att utbudet av vägghängda 3-vägshögtalare som är kapabla att spela +100dB 25-20.000Hz är försvinnande liten så därav förblir detta projekt vitalt.
Det testas ju ganska vilt till höger och vänster vissa delar av det som så småningom skall gifta sig i denna tänkta bastard, men för att komma ett kliv framåt så känner jag att det börjar bli dags att rita ihop en låda.
Men i valet av aspirerings teknik så har jag ett stort hack i kunskapskurvan, här behöver jag skarpare huvuden.
Om man skulle tänka sig en dubbel slitsport med gemensam startpunkt, har man gjort bort sig helt då?
För att beskriva så tydlig som det går, istället för att placera en slitsport på varje sida om element som har varsin början och slut, så vill jag placera bägge på samma axel så att de spelar åt bägge sidorna men möts mitt inne i lådan, lite som en T-korsning om det klargör den tänkta placeringen.
Vi kan spara frågorna över varför denna knäppa lösning tills vi rett ut om det ens går.
juanth skrev:Chris71 skrev:Då gör vi härmed en liten re-boot inspirerad från HEM 2023, det är uppenbart att utbudet av vägghängda 3-vägshögtalare som är kapabla att spela +100dB 25-20.000Hz är försvinnande liten så därav förblir detta projekt vitalt.
Det testas ju ganska vilt till höger och vänster vissa delar av det som så småningom skall gifta sig i denna tänkta bastard, men för att komma ett kliv framåt så känner jag att det börjar bli dags att rita ihop en låda.
Men i valet av aspirerings teknik så har jag ett stort hack i kunskapskurvan, här behöver jag skarpare huvuden.
Om man skulle tänka sig en dubbel slitsport med gemensam startpunkt, har man gjort bort sig helt då?
För att beskriva så tydlig som det går, istället för att placera en slitsport på varje sida om element som har varsin början och slut, så vill jag placera bägge på samma axel så att de spelar åt bägge sidorna men möts mitt inne i lådan, lite som en T-korsning om det klargör den tänkta placeringen.
Vi kan spara frågorna över varför denna knäppa lösning tills vi rett ut om det ens går.
Något sånt här kanske?
Chris71 skrev:juanth skrev:Chris71 skrev:Då gör vi härmed en liten re-boot inspirerad från HEM 2023, det är uppenbart att utbudet av vägghängda 3-vägshögtalare som är kapabla att spela +100dB 25-20.000Hz är försvinnande liten så därav förblir detta projekt vitalt.
Något sånt här kanske?
Ganska exakt så, men om du fortsätter att skämma bort mig med illustrationer så kommer jag ju aldrig bli motiverad att börja cadda.
juanth skrev:Chris71 skrev:juanth skrev:
Något sånt här kanske?
Ganska exakt så, men om du fortsätter att skämma bort mig med illustrationer så kommer jag ju aldrig bli motiverad att börja cadda.
Jag vet inte om det duger ur turbulenshänseende, närheten till resp ingång osv men det känns inte orimligt att det kan fungera. Triangeln i mitten kan säkert göras större för mer separation.
Elementen behöver förstås inte sitta som på bilden eller ens vara två.
Chris71 skrev:Då gör vi härmed en liten re-boot inspirerad från HEM 2023, det är uppenbart att utbudet av vägghängda 3-vägshögtalare som är kapabla att spela +100dB 25-20.000Hz är försvinnande liten så därav förblir detta projekt vitalt.
schmutziger skrev:Ska när tid finnes testas i od11.det behövs bara en liten mellanbit för att passa.
Maarten skrev:Marknadens bästa baselement i registret 80-500 Hz! Du kunde inte gjort ett bättre val.
Nu ska du 'bara' matcha' med lika bra mellanregister och diskant. Men det finns ju tjatiga stalltips om det här på faktiskt. Tillsammans och med bra baffel och filter kan det bli fantastiskt bra.
Chris71 skrev:Vad säger panelen. Kan detta rocka från 35-270Hz?
Maarten skrev:Sb15NBAC/CAC blir utmärkt som mellanregister. Kan tom anses vara betydligt bättre än ATC-domen, ffa pga att SbA kan delas lägre men även att SbA har nog lite lägre distorsion. ATC har dock fördelen att kunna delas högre till diskanten men med T34 spelar det ingen roll. Lite högre känslighet hos SbA skulle heller inte vara fel men man kan nog inte få allt.
Alt Purifi NAA men den är så dyr, eller sb17NBAC/CAC.
Calleberg skrev:Dare to be different...![]()
En 10F från 300Hz-20KHz kanske.
Möjligen kan man behöva stötta den med en liten "embiance-diskant" från ca 8kHz
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 24g00.html
Det finns en 4 Ohmsvariant ochså
sammel skrev:Chris71 skrev:Vad säger panelen. Kan detta rocka från 35-270Hz?
Va kul att du ska använda den basen,
den känner jag igen.
Efter att jag eqat ner en topp 7 dB vid 32 Hz så spelar mina
till 22 Hz utan tapp sedan 3 dB ner vid 20 Hz, det är ju hörnplaserat
room gain basreflex osv vid lyssningspossition.
sammel skrev:Kul med nya byggen. Kommer att följa
Du har många spår,för mig blir det oftast ett åt gången.
Bidrar gärna om jag kan
MagnusÖstberg skrev:Vad det gäller mellanregister så har jag 10f och 15nbac.
Kan bara säga att jag skulle valt 15nbac alla dagar i veckan!
Är det någon som vill köpa 6 st oanvända 10f så hojta till
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster