FIFO
https://www.diyaudio.com/community/thre ... rs.270094/
Moderator: Redaktörer
RSG skrev:Ingen expert men förslår som följer.
Det första du ska göra är att ladda hem Basta och börja använda för simulering.
Sen kan du börja fundera över vad som nämns i denna tråd angående MTM.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=73462&start=780#p2305506
Det finns mer att läsa här på forumet som Maarten har skrivit, sen kan du ta ställning till om du anser att MTM är det du vill ha.
Personligen tycker jag att det är snyggt med MTM men har efter den sista tidens inlägg här på forumet avfärdat utformningen.
Mvh/Johan
Och ett strålande jobb på anläggningen!!!
Snyggt!
Calleberg skrev:Expert? Icke! Men jag hade gjort nya bafflar. I dessa bafflar som jag inte hade gjort i limmträskiva hade det inte funnits hål för Basarna.
Sen hade jag försökt leta rätt på en distorsionsmätning på dina mellanregister och delat dem strax ovanför den frekvens där distorsionen börjar skena iväg.
Jag skulle gjort lite annat ochså. Baffelbredd anpassat om möjligt för skön symbios i en 3,5vägare t.ex
Nickeh skrev:RSG skrev:Vad hade du gjort av basarna isåfall?satt dom på sidorna?
Vad rekomenderar du att bygga bafflar i för material? Jag tänkte att 30mm stavlimmad ek känns rätt robust och dött?
Calleberg skrev:Nickeh skrev:RSG skrev:Vad hade du gjort av basarna isåfall?satt dom på sidorna?
Vad rekomenderar du att bygga bafflar i för material? Jag tänkte att 30mm stavlimmad ek känns rätt robust och dött?
#1 ja
#2 nått billigare och tunnare, 22mm MDF t.ex. men även valchromat och Björkplywood funkar nog fint lite beroende på vilken ytbehandling man tänkt sig. men kostar några kronor mer, HDF vore intressant att testa men verkar inte finnas i standardsortimentet.
Calleberg skrev:Du kan börja med att fundera på om du kan tänka dig att tänka om konfigurationen.![]()
även om WMTMW ser coolt ut så kommer MMT ge bättre resultat, dina "W" kan du sätta lite varsomhelst, och begränsas bara av vilken delningsfrekvens du väljer mellan Bas och mellanregistret. Ett förslag givet en delningsfrekvens på under 300Hz är att sätta dem långt ner på sidorna mittemot varandra.
Läs på lite om 2,5 vägs högtalare, det är det vettigaste sättet att nyttja dina dubbla rs100, utan att få jobbiga spridningsmönster. Din högtalare kommer om/när den blir klar i så fall bli en treocenhalv vägare, men skit i det så länge
Vad tror du om det? Är du öppen för ändrade planer?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster