Moderator: Redaktörer
Ior skrev:Om man inte vill ha en mycket bred baffel, så kan man utnyttja ett sidoplacerat baselement med ett centrum som hamnar kanske 40 cm från högtalarvägg, 30 cm från golv och kanske 125 cm från sidovägg. Då ligger SBIR-dalarna vid 216, 288 och 69 Hz. För de två övre dalarna kan man välja delningsfrekvens så att de hamnar över passbandet och den undre ligger så lågt att den enkelt kan balanseras med övriga rumsreflektioner. För effektresponsens skull vill man helst att mellanregisterelementet ska placeras inom 1/4 våglängd från baselementet, vilket med en delningsfrekvens om 150 Hz betyder ett avstånd om maximalt 57 cm. Med normala mått på lådan så kan man få till detta för en trevägare.
JM skrev:
Håller med om att i basen skall frekvensen ekvaliseras i lyssningspositionen pga rumsbidraget - men hur högt i frekvens är det ok och varför.
JM
juanth skrev:Hoppas inte att Calleberg frammanar en kräksemoji nu bara..![]()
Jag hävdar inte att det endast finns en optimal avstämning men ett visst spann som fungerar bättre och som lite beror på olika omständigheter/prioriteringar
paa skrev:Om man stoppar in så där gigantiska basrör i lådan så försvinner väl i stort sett hela volymen i lådan?
Hur stor del av rörets volym ska egentligen räknas bort från lådvolymen när röret sitter inuti lådan?
Ska man trots allt inkludera inkludera en del av rörets volym i lådvolymen,
det blir väl ändå kompression av en del av luften även inuti röret när luften svänger?
paa skrev:Räknar du alltså luften i röret som inkompressibel?
I-or skrev:Om vi tittar på verkningsgraden för några olika 12"-element i en 70 liters basreflexlåda avstämd till 22 Hz så ser det ut på det här sättet (för en något förenklad högtalare utan baffelstöd):
Även om BMS-elementet med det lägsta värdet för Qts dominerar kraftigt vad gäller verkningsgrad över ca 50 Hz så ser det ut som att de andra två elementen är det bästa valet i lågbasen. Detta är dock en illusion, då en förstärkare om ca 200 W i 8 ohm, eller snarare 40 V, räcker för att driva samtliga element till xmax mellan ca 30 och 40 Hz (d.v.s. där detta kan behövas - under ca 25-30 Hz blir portturbulensen typiskt begränsande och den extra puckel i maximal ljudtrycksnivå som kan erhållas runt avstämningsfrekvensen med en kraftfull förstärkare i kombination med en strömningsoptimerad port ger i praktiken inga fördelar). I sammanhanget måste man hålla i minnet att rumsbidragen typiskt ger i runda slängar +10 dB vid 20 Hz och att det fall i maximal ljudtrycksnivå som framträder i frifält ganska väl kompenseras av detta. I ett mycket stort lyssningsrum i ett trähus blir dock rumsbidragen betydligt lägre och här kan det vara fördelaktigt med en konstruktion mer balanserad mot goda egenskaper i lågbasen.
Effektbegränsning ser vi först över ca 80 Hz (om vi förutsätter en förstärkareffekt om 400 W i 3 Ω). I större delen av låg- och mellanbasområdet gäller förskjutningsbegränsning eller spänningsbegränsning. BMS-elementet spänningsbegränsas dock över hela frekvensområdet p.g.a. dess högre resistans.
I praktiken kommer talspolen för övrigt för en given ljudtrycksnivå att vara svalast för BMS-elementet med ett typiskt frekvensinnehåll för musiksignaler, vilket allt som oftast kommer att gälla filmljud också (detta kommer att dock inte att utgöra något större problem oavsett elementval om man inte tänker sig att köra svartklubb i källaren).
paa skrev:Om man stoppar in så där gigantiska basrör i lådan så försvinner väl i stort sett hela volymen i lådan?
Hur stor del av rörets volym ska egentligen räknas bort från lådvolymen när röret sitter inuti lådan?
Ska man trots allt inkludera inkludera en del av rörets volym i lådvolymen, det blir väl ändå kompression av en del av luften även inuti röret när luften svänger?
Maarten skrev:SPIN-off: En lösning optimerad för kapacitet och aktiv delning till basar runt 150-250 Hz enligt det I-or har tipsat Rigi om (som delar vid ca 200 Hz till 12s305 vill jag minnas). Denna ligger även i linje med RSG's toppar.
Rigi ville ha ett filter för sina wg6 och nedan är ett utkast som maximerar känslighet med bibehållen integration mellan elementen. Den övre bilden är mina egna mätnnigar på 220 cm avstånd i våras med wg6 i en 30*105 cm låda och kaviteten 1,5 liter till sb17cac/nbac.
Den undre är samma filter men med mätningar från RSG i vintras som nyttjade wg5. Här flyttade jag fram diskanten 6 mm.
(Alltid bra när man kan återanvända gammalt jobb).
Man får vara beredd på att ekvalisera översta diskanten och kanske på några andra ställen också, samt kanske finjustera några komponenter (lite trial&error). Lägg här fokus på första kondensatorn till diskanten, 3,3-5,6 uF, samt första kondenstatorn till sb17; ca 10-18 uF.
OBS: Många komponenter är kortslutna eller urkopplade. De är markerade med tjocka svarta streck. (Orkade inte rensa från trevägarens filter)
[ Bild ]
Här är en närmare betraktelse över wg5 och wg6 i lite olika bafflar utifrån ovan filter och mätningar, här med "raw-response" för diskanterna i rött:
[ Bild ]
Maarten skrev:Oj, att REW psychoakustisk utjämning funkar så visste jag inte. Lurigt! Tyckte att det stack iväg i topparna runt 40 Hz men hade aldrig kunnat gissa att det var en 'feature'.
Din kommentar om markplansmätning tolkar jag som att det är viktigt när man ska separera simulering utifrån T-S från simulerat rumsstöd, dvs vi vet inte hur exakta resp bidrag i simuleringarna, utan jag har här bara jämfört summan mot rumsmätning. Rätt tolkat?
Och ja, det får vara nog nu med grottande i dessa delar :-.
Kraniet skrev:Kikar man i Basta på 70 kontra 55 liter så ser man att MOL-kurvan är exakt lika för samma avstämning.
Däremot ändrar ju avstämningen MOL-kurvan. Lägre avstämning ger högre MOL för lägre frekvens men tappar ovan avstämning och tvärtom om det höjs.
Samtidigt vinner man ju som synes nästan 2 dB känslighet vid 25 Hz med den större lådan.
Röd kurva är alltså 55 liter @22Hz
Svart kurva 70 liter @22Hz
I-or skrev:Jag tycker dock inte alls att man behöver gräva ned sig mer i detta, då spridningen mellan olika rum och uppställningar i realiteten är gigantisk och rumsstödsskillnader om ett par dB därför är försumbara. Bättre noggrannhet än ca +5 till +15 dB vid 20 Hz för rumsstödet får man inte utan hygglig kännedom om förutsättningarna och även lite högre upp i basen beror det hela väldigt mycket på rumsegenskaper, uppställning och möblemang.
petersteindl skrev:paa skrev:Räknar du alltså luften i röret som inkompressibel?
Varför skulle den behöva vara inkompressibel? Däremot, kanske man kan fundera på impedansen hos luften som basreflexröret bidrar med mot volymen i lådan? Eller kanske luftens impedans utanför lådan mot basreflexrörets mynning på utsidan? Har egentligen inte funderat på den saken.
Men både nivå och fas kommer in i bilden från ljudvågen utanför lådan i förhållande till nivå och fas på ljudvågen från insidan och ut genom porten. Man bör nog kunna se detta vid frekvengångsmätning utanför lådan om man får fram dels kurvan från framför högtalarelementet, dels kurvan från porten, dels från summan mellan dessa. Är nivån på summan större än respektive kurva så ligger de i medfas. Är nivån på summan lägre än respektive så ligger de mer i motfas.
Sedan kan man jämföra detta med högtalarens uppmätta impedanskurva med dess basreflexavstämning.
Då ser man att motfasområdet inträffar vid den undre resonanstoppen i impedanskurvan. Men även rörets pipresonans fas och nivå i jämförelse med nyttoljudets fas och nivå kommer in i bilden över hur ljudet från porten inverkar på ljudet från högtalarmembranets framsida/utsida.
För länge sedan mätte jag även tonkurva och ljudtryck inuti basreflexröret och har för mig att den i princip såg ut som tonkurvan på högtalarens utsida strax utanför röret. Jag minns inte riktigt. Frågan är hur frekvensgång och ljudtryck ser ut inuti lådan i förhållande till inuti röret. Det har jag inte mätt upp eller ens funderat över.
Man skulle kunna mäta högtalarens impedanskurva, dels med öppet rör, dels med röret slutet på insidan, dels med röret slutet på utsidan. Då fås 3 impedanskurvor. 2 av dessa är då med sluten låda med lite olika volymer (med och utan volymen från basreflexröret). Då kan man jämföra med basreflexlådans resonans i området där lådan räknas som sluten kavitet bakom membranet.
Detta bör man även kunna simulera. Har inte riktigt funderat på detta. Personligen vill jag dimensionera för Q=0,5 på resonanser samt väggplacering av högtalaren samt för låg nivå hos pipresonansen. Har själv aldrig dimensionerat en slitsport men det får i så fall bli ett framtida projekt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 223 gäster