lts kabeln?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-27 01:46

Det är standardförfarande att ha 10 ohm(2W) + 220nF som RC-länk i slutsteg. Spestfaktorn är lösningen på ekvationen. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-27 04:15

Grejjen är den, att länken i detta fall aldrig, som i förstärkarfallet, är kompletterad med en drolle med parallellmotstånd (så är de ju ofta gjorda slutstegen).

Dessutom är uppgiften en helt annan - nämligen att ta om hand kabelns reflexioner (eller rättare sagt eliminera dess reflexionspunkt) vid de frekvenser där inte längre högtalaren kan förtros med uppdraget att erbjuda en tillfyllest terminering.

Arrangemanget med de många motstånden (som definitivt behöver klara mer än 2 W!) blir signifikant låginduktivare än att bruka bara ett, vilket gör termineringen verksam vid åtagligt mycket högre frekvenser. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-02-27 12:08

Dadygee: Hoppas du använde krympslang som är klistrande 8O
(den typen med lim på insidan som klistrar sig fast).

Har nämligen gjort misstaget att använda vanlig krympslang på bananer
och kabelstrumpa... Det höll ca. en vecka innan krympslangen ville röra
på sig och hela härligheten blev väldigt snygg.... :? :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-09 05:19

så har lagt ihop en kunvagn på elfa nu men alla prylar verkar inte finnas kvar

dom hade ingen ekkx utan bara denna:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=8772.htm?_55_749_61
funkar det lika bra?

sen hade dom ingen 1mm krympslang utan närmaste var 12,7mm
sen hade dom ingen 8,5mm krympslang heller utan bara 9,5

funkar det med dessa prylar?
måste man verkligen köpa 100skurv också?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-10 22:37

nån som kan svara på mina frågor här över?
surt att köpa fel saker liksom

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 23:33

Den kommer at krympa :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-11 01:08

MP skrev:Den kommer at krympa :wink:

jo på krympslagen avar jag 99%säker att det skulle funka men sladden tänker jag på mest

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-11 01:52

Ja det är ersättaren.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-11 02:07

Naqref™ skrev:

Ja det är ersättaren.

perfekt, får jag ta å bygga en sånhär kabel nåndag då

OT: skickade ett mail till dig för ett par dagar sen angående pris på en 2m dark serpentine.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-15 00:09

Är det någon här som har gjort en RC-länk till vanlig EKK-kabel?

Eller som vet vad den karakteristiska impedansen är för 3-5 meter tvinnad 4x1.5mm2 EKK och hur man räknar för att komma fram till värdena på motstånd och kondensator.

Adzer: Hur går det med kabelbyggandet?

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-21 22:25

Jag har haft lite eget kabelbestyr för mig, nämligen detta:

Bild

Det tog några timmar, men antar att det ändå var betydligt smidigare än att göra LTS-kabeln.
Nu kanske någon undrar varför man egentligen ska hålla på med det här bestyret. Helt ärligt så vet jag inte om det är någon ljudförbättring, men det är helt klart snyggare än vanlig vit EKK-kabel köpt på Biltema.

På förstärkarändan har jag lött på dessa:
Bild
Det var inte lätt att veta hur man skulle löda dem och jag är inte helt nöjd med resultatatet. Jag fyllde den nedra delen av kontakten med tenn (då kabeln var placerad i kontakten alltså), samtidigt som jag via framänden hade stoppat in lödspetsen och värmde både kontakt och kabel. Tror att kontakten blev lite för stel, det är nämligen väldigt svårt att få in den i förstärkaren.

Dessutom blev det att kontakten såg ut så här på grund av värmen, men hoppas det inte har någon betydelse:
Bild

Nu till dagens fråga:
Jag hade tänkt sätta på RC-länkar på dessa kablar. Är det kondensatorn eller motstånden som ska kopplas till plusledaren? eller har det ingen betydelse i vilken ordning de kommer?
Jag har gått på Svalanders tips, kondensatorn är alltså på 0.1uF och motstånden är 10 stycken 2W:are på 10 Ohm vardera. Får väl se om jag hör någon skillnad, om inte annat så ser det ju iallafall coolt ut med en låda på högtalarkabeln. :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-22 00:34

ekeponken skrev:J
Jag hade tänkt sätta på RC-länkar på dessa kablar. Är det kondensatorn eller motstånden som ska kopplas till plusledaren? eller har det ingen betydelse i vilken ordning de kommer?
Jag har gått på Svalanders tips, kondensatorn är alltså på 0.1uF och motstånden är 10 stycken 2W:are på 10 Ohm vardera. Får väl se om jag hör någon skillnad, om inte annat så ser det ju iallafall coolt ut med en låda på högtalarkabeln. :wink:

Ordningen spelar ingen roll. När det gäller motstårnden så blir jag fundersam. De ska man nämligen välja så att de matchar den karakteristiska impedansen hos kabeln och LTSkabeln är mycket extrem i denna bemärkelse med sina 8.5 ohm. En normal låginduktiv kan ligga på rätt många multiplar av det. Hur hade du tänkt koppla dina 10 ohmare?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-05-22 01:05

IngOehman skrev:Grejjen är den, att länken i detta fall aldrig, som i förstärkarfallet, är kompletterad med en drolle med parallellmotstånd (så är de ju ofta gjorda slutstegen).

Vh, iö

Mja, vill nog påstå att det är ungefär 50/50 med drolle respektive utan drolle. :) Jag har faktiskt aldrig i hela mitt liv nyttjat en drolle i serie med utgången, men det finns säkert en och annan trallgök som behöver såväl livrem som svångrem för att inte grejjerna ska brinna opp. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-22 18:30

Naqref™ skrev:Ordningen spelar ingen roll. När det gäller motstånden så blir jag fundersam. De ska man nämligen välja så att de matchar den karakteristiska impedansen hos kabeln och LTSkabeln är mycket extrem i denna bemärkelse med sina 8.5 ohm. En normal låginduktiv kan ligga på rätt många multiplar av det. Hur hade du tänkt koppla dina 10 ohmare?

:oops: Inser att jag har trott mig veta mer än jag gör. Jag har hela tiden tänkt att det bara är att parallellkoppla motstånden, men inser nu när jag har kollat upp det att det var ju jättedumt tänkt. Nåja, så kan det gå, får bli till att beställa nya från Elfa (efter att jag har kommit fram till vilket motstånd jag behöver). Ingen som vill köpa 25st 10 Ohm motstånd? Vi kan säga 50:- och så ingår frakt.

Svalander hänvisar till en artikel i MoLT där man tydligen har sagt att en sådan här RC-länk bör man ha mellan kontakthonorna på varje högtalare oavsett kabel.

Hittade dessa PDF:er. Här anges karakteristisk impedans som (L/C)^(1/2). L=Induktans och C=Kapacitans. Hur får jag fram dessa värden? Hittar ingen bra förklaring, bara formler som jag ej har kunskap nog att bena ut (och det verkar som att man till syvende och sist ändå måste ha något slags mätvärde, vilket jag inte har och ej heller hittar)
Föreläsningsdokument från Chalmers
Lite formler

I den första PDF:en talar de om att man endast får/kan räkna ut karakteristisk impedans då man har konstant avstånd mellan ledarna, hur blir det nu när jag har tvinnat ledarna i en fyrfläta?

Och här fick jag lite mer förklarat:
Inlägg nummer 13

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-22 19:36

Induktans och kapacitans får man mäta fram. När man har mätt får man beräkna värdet på den karakteristiska impedansen och därefter räknar man ut vilka värden som är lämpliga på RC-länken.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-22 21:30

Jag hittade denna på Elfa. Är det värt att köpa eller kan man mäta på annat/billigare sätt?

LCR-mätare 600:-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-22 21:48

Elfa skrev:Max upplösning: 1 μH

Jag har en upplösning på en tiondel av det på min och har problem med att få mätningarna tillräckligt noga. Så sanningen är nog så grym att den duger tyvärr inte.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-22 22:13

Naqref™ skrev:
Elfa skrev:Max upplösning: 1 μH

Jag har en upplösning på en tiondel av det på min och har problem med att få mätningarna tillräckligt noga. Så sanningen är nog så grym att den duger tyvärr inte.

Jaja, då slapp man den utgiften iallafall :)

Går förnärvarande på Chalmers så det bästa kanske är att ta kontakt med ETA, en elektronikförening på Chalmers, och hoppas att de har grejer.

Det är ju typiskt att det ska vara på detta hållet, svårt att mäta men enkel formel, hade gärna haft det tvärtom. :wink:

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-28 20:29

Jag erkänner mej besegrad. Jag gett upp drömmen om att kunna mäta upp och beräkna RC-länkar till valfri DiY ;-)

Men om jag har "kända" data för en kabel. Hur gör jag då? Exempelvis Van den Hul: The CLEARWATER. Som, by the way, råkar vara det jag har inkopplat just nu. Hur gör en lödsugen ekonom för att räkna rätt och få fram en vettig komponent lista? :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-30 23:45

Ingen? Har jag alla data i specen?

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-08-31 08:39

Jag är väl egentligen inte rätt person att svara, jag kan inte det här men jag tänkte försöka mig på en gissning.
Om du har den karakteristiska impedansen för kabeln (beräknas annars som (roten ur (induktans genom kapacitans))) så är det väl egentligen bara att matcha det med motstånd som bildar samma värden(?) men då har vi iofs kvar elektrolytkondensatorn som jag inte riktigt vet vad den gör.

Läs i detta pdf-dokument om karakteristisk impedans och ändliga ledare. Det är inte mycket man fattar, men jag tror på min teori efter vad jag förstår i denna text om det inte är så att det är någon extra konstig beräknings-skruv för att få fram rätt värden. (karakteristisk impedans mäts i ohm, som motstånd. För att signalen inte ska reflekteras ska den mötas av samma last som transledningen. Ellyten är kanske till för att "äta upp" reflektionen eller någon annan sorts utjämning, kanske)
PDF-dokument från Chalmers om transmissionsledningar

Själv har jag kopplat in så att jag har ett motstånd på 100 ohm samt en ellytkond på 400V 0.1uF. Dessa värden har jag fått från Svalanders hemsida som en sorts standard RC-länk. Jag tänkte dock snart ta och försöka mäta upp mina kablar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-31 11:24

Koffe skrev:Ingen? Har jag alla data i specen?

Inte för att jag vill påsta jag kan ämnet men induktansen ser jag inget värde på.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-31 20:42

Ahh... och den går inte att räkna fram?... Hmm... SUPERTACK för hjälpen... :-)

Kollade... det tycks som om de bara anger "Characteristic Impedance" på koaxkabel. Synd.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-08-31 20:55

Har man kapacitansen och den karakteristiska impedansen så kan man räkna fram induktansen men finns varken impedansen eller induktansen så blir det svårt. Fast man kan ju om man vet uppbyggnaden principiellt och vet kapacitansen gissa mer eller mindre bra... ;)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-31 22:32

Titta här! Wyrewizard Dreamcaster Nu så! Capacitance: 24pF/ft, Inductance: .09 µh/ft. :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-31 22:55

Wyrewizard Dreamcaster

Capacitance: 24pF/ft = 78,744 pF/m
Inductance: 0,09 µh/ft = 0,29529 µh/m

Antagande: 3 m kabel

Capacitance = 236,232 pF
Inductance = 0,88587 µh

Characteristic Impedance = 0,061237244 Ohm

Kan det stämma? Vad gör man sen? :-)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-01 11:36

Jag fick en karakteristisk impedans på 61 ohm så något prefix kan du ha fått fel. Att någon kabel skulle komma ner under 1 ohm håller jag för extremt osannolikt nämligen ;) .

Tre parallellkopplade 180-ohmare blir nog bra. Ex Elfa-nr: 60-794-04

De kan du sätta i serie med en konding på 0.022 uF ex 65-182-45

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-01 14:03

Varför används karaktäristisk impedans i samband med audiokablar? När jag läste transmissionsteori, så sades det att dessa beräkningar bara gäller då ledningen är avsevärt längre än den längsta våglängd som skulle överföras. I audiofallet är ju våglängden i kabeln 10-tals mil, så varför dyker denna teori upp här?

Är det helt enkelt så att uttrycket för karaktäristisk impedans passar bra till något annat?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-01 15:13

perstromgren skrev:Varför används karaktäristisk impedans i samband med audiokablar?

Jo, för att där är...
IngOehman skrev:...uppgiften en helt annan - nämligen att ta om hand kabelns reflexioner (eller rättare sagt eliminera dess reflexionspunkt) vid de frekvenser där inte längre högtalaren kan förtros med uppdraget att erbjuda en tillfyllest terminering.

Alltså högre frekvenser, för vilka kabeln förvisso kan ses som en transmissionslänk. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-01 15:22

Almen skrev:
Alltså högre frekvenser, för vilka kabeln förvisso kan ses som en transmissionslänk. :)

Absolut. 10 m våglängd ger ca 30MHz. Har man problem med sådana signaler i högtalarkabeln? varifrån kommer den signalen, och hur påverkar de ljudfrekvenser i så fall?

Om jag låter skeptisk, så beror det på att jag är det. Jag har dock den största respekt för iö och andra här, så upplys mig!
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum