Moderator: Redaktörer
Nwalmaer skrev:Jag har ju tjatat om Mike Thomas waveguide förut och nu har Seas licenserat hans metod och ska komma ut med ett par modeller med färdiga waveguides. Kanske värt att fnula vidare på?
http://blog.ultimateavmag.com/ces2007/011107Seas/
http://www.mikethomas.dk
ORgANic skrev:En möjlighet att forma en eventuell waveguide är att vakumforma tex. akrylglas mot en plugg i gips.
Att skapa en plugg i gips efter en mall är förhållandevis enkelt mot att skapa formen i något annat material.
Man kan sedan måla acrylgaset på baksidam så får man en ypperlig
ytfinish.
Minns dock inte vilken temperatur man måste värma upp akrylglaset till.
Man kan ju låta akrylglaset täcka hela fronten.
Jorå, kaffefiltret skall bli moduluppbyggt och skall kunna förändras utefter designens krav. Intte på nått sätt lika kompromisslöst som ett Ino CR80s, men till ett projekt likt det här så.... är det klockrent.skrutten skrev:Förslag till filter mot sub.
Ett aktivt andra ordningens HP BW-filter med brytfrekvens 95Hz ger en total respons med högtalaren inkopplad ungefär motsvarande ett 4:e ordningens LR-filter vid 80Hz.
Kaffefiltret går att konfigurera på detta sätt, eller hur.
Hoppas jag inte räknat fel nu...
hur skapar man lättast vacuum i hemmiljö?
paa skrev:Hur tätar man mot formens kanter så att den suger fast, och hur skapar man lättast vacuum i hemmiljö?
skrutten skrev:Fick upp ögonen för Peerless SLS 8"are, skaplig X-max på elementet gör att man bara skulle behöva ett i varje låda. Qts är rättså högt på SLS:en så den får en låda på ca 45 liter för att fungera bra, skulle en sån låda bli för stor?
Jag har simulerat på en 45 liters låda avstämd till 22Hz. Med lite vitfluff innuti ser det bra ut, (om det adderas på lite rumsbidrag). Priset på elementet är dessutom hyffsat.
Dom är avstämda till 29-30 Hz i 22 liters låda för att få gränsfrekvens under 33 Hz utan att få ett alltför skarpt knä innan det stora fallet.skrutten skrev:paa:s basmoduler kan gott och väl stå som förebild eller bara användas rakt av sådär, hade glömt bort de läckerbitarna. Hur är dom avstämda egentligen?
Hur går det med hall-målningen och lyssning? Nästa helg kommer jag som sagt förbi och hämtar mina grejor!Kaffekoppen skrev:Precis, de är ett alternativ de också. Inte kunnat lyssna på dem ännu pga så fullt schema, men i helgen skall det kopplas upp och njutas av dem. Bilder kommer på ett "oväntat par"
Martin skrev:Målet med en waveguide kunde vara att minska diffraktionen mellan 3-7kHz och öka på spridningen i översta oktaven.
dd5348 skrev:skrutten skrev:Jag går vidare och provar med en lite mindre låda (9,5 liter)
Någon uppfattning redan nu vad det innebär för "djupet"?
(då väl fortfarande är att den skall kunna agera självständigt)
skrutten skrev:Djupet blir lika, basporten måste få plats. Jag har spelat denna högtalare i mono i ett par veckor snart med en testlåda på 9 liters volym avstämd till 42 Hz. Den kan agera självständigt men är begränsad i ljudtrycksnivå.
skrutten skrev:Tror jag har hittat en diskant som matchar vågfronten hos CA15 men måste kolla detta först.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 224 gäster