TC-Sound LMS

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-31 10:44

petersteindl skrev:Jag undrar verkligen om vattenfallsmätningar vid dessa frekvenser säger något om högtalaren. Det blir nog mest rummets efterklang som syns, men det var kanske det som skulle visas?

Precis.
Eller, för min del, verifiera att det var en korrekt genomförd mätning.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-31 12:27

single_malt skrev:
LasseA skrev:Är kurvan korrigerad (EQ el liknande)? Om inte så har du en mystisk avsaknad av rumsmoder.

Ja, det ser underligt ut. Det skulle nog vara bra att prova en annan mätmetod/utrustning för att verifiera resultatet.

boom skrev:
petersteindl skrev:Boom, vad har du för mått på ditt rum där högtalaren är uppmätt? Längd*Bredd*Höjd

Under den rumsresonans som ligger lägst i frekvens, så finns det inga rumsresonanser och då blir kurvan slät och fin, under förutsättning att inga fönster eller väggar har någon resonansfrekvens i detta infraregister.

Rummet dom står i har inte en rätt vinkel på väggar sen är det både snetak och rakt tak
Och sedan är det öppet i mot kök och hall .

Jag tror att booms rum faktiskt har möjligheten att ge en väldigt slät frekvenskurva vid låga frekvenser.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-07-31 13:38

petersteindl skrev:
boom skrev:
petersteindl skrev:Boom, vad har du för mått på ditt rum där högtalaren är uppmätt? Längd*Bredd*Höjd

Under den rumsresonans som ligger lägst i frekvens, så finns det inga rumsresonanser och då blir kurvan slät och fin, under förutsättning att inga fönster eller väggar har någon resonansfrekvens i detta infraregister.

Rummet dom står i har inte en rätt vinkel på väggar sen är det både snetak och rakt tak

Jag tror att booms rum faktiskt har möjligheten att ge en väldigt slät frekvenskurva vid låga frekvenser.
MvH
Peter
Hur litet måste rummet vara för att inte excitera några rumsmoder under 100 Hz?

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-31 13:45

LasseA skrev:
petersteindl skrev:
boom skrev:

MvH
Peter

Hur stor avvikelse från parallellitet mellan motstående väggar måste det till för att de inte ska påverka mod-uppkomst? Det räcker väl inte med att det skiljer 10 cm på 5 meter tex?
Eller är Boom´s rum tre eller femkantigt?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-07-31 13:56

LasseA skrev:
petersteindl skrev:
boom skrev:

MvH
Peter

Frågan är väl snarare vilket avstånd mellan väggarna som krävs för att en nod vid hundra Hz ska uppstå. Om jag tänker rätt borde man räkna ut den halva våglängden så här;

l = avståndet
v = ljudets hastighet vid t.ex 21 grader
f = "problemfrekvens"

l = v / (f x 2)
l = 341 / (100 x 2)
l = 1,7m

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-07-31 14:24

Glebster skrev:Frågan är väl snarare vilket avstånd mellan väggarna som krävs för att en nod vid hundra Hz ska uppstå. Om jag tänker rätt borde man räkna ut den halva våglängden så här;

l = avståndet
f = "problemfrekvens"

l = v / (f x 2)
l = 341 / (100 x 2)
l = 1,7m
Precis.. Och ett rum som inte exciterar några stående vågor under 100Hz är alltså hur stort? Har dock inte en aning om hur mycket man kan påverka med ickeparallella väggar, snedtak, öppningar etc. Det borde smeta ut de stående vågorna men så mycket som i Booms mätning ter sig konstigt (med reservation för att min kunskap i frågan är sparsam).

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-07-31 15:13

LasseA skrev:
Glebster skrev:Frågan är väl snarare vilket avstånd mellan väggarna som krävs för att en nod vid hundra Hz ska uppstå. Om jag tänker rätt borde man räkna ut den halva våglängden så här;

l = avståndet
f = "problemfrekvens"

l = v / (f x 2)
l = 341 / (100 x 2)
l = 1,7m
Precis.. Och ett rum som inte exciterar några stående vågor under 100Hz är alltså hur stort? Har dock inte en aning om hur mycket man kan påverka med ickeparallella väggar, snedtak, öppningar etc. Det borde smeta ut de stående vågorna men så mycket som i Booms mätning ter sig konstigt (med reservation för att min kunskap i frågan är sparsam).

Enligt formeln kan du alltså inte ha två parallella ytor med större avstånd än 1,7m om du vill undvika stående vågor med halv våglängd under 100 Hz. Hyffsat litet rum alltså... :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-07-31 16:00

Har nu mera ett resultat som borde till tala dom flesta
vi har mät med 16 watt ut i högtalarna ingen eq kompensering eller något sådant så högtalarna är potenta att leverera .
Högtalarna står på samma plats som förut så ingen förändring har sket där .
Och den gamla mätningen så är det nog över hörningen i ljud kortet som har ställt till det.
Vi har både mät med behringer och velodyne mik och får samma resultat.
Mätningen är utan no smooting

Bild

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-31 16:06

Ja, vad bra, nu är det bara att börja ställa in från början med eq. Så kommer det nog att låta ännu bättre än innan!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-31 16:28

:) , nu återstår frågan om du mäter på 1 basmodul eller på 2 samtidigt d v s kommer det ljud ur båda?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-31 16:33

boom skrev:Har nu mera ett resultat som borde till tala dom flesta
vi har mät med 16 watt ut i högtalarna ingen eq kompensering eller något sådant så högtalarna är potenta att leverera .
Högtalarna står på samma plats som förut så ingen förändring har sket där .
Och den gamla mätningen så är det nog över hörningen i ljud kortet som har ställt till det.
Vi har både mät med behringer och velodyne mik och får samma resultat.
Mätningen är utan no smooting

Bild

Sådär ja, det där ser mer ut som en mätning. Kan man få en vattenfallsplot också kanske?

Är det en eller två basar? Det ser oavsett vilket ut som ett skolboksexempel på ett rum där basarna ska placeras i vars en ände (dippen vid 50hz) och använda PEQ.

Hmm, väldigt lite rumsförstärkning tycker jag? Stort rum?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-07-31 16:45

Var är micken placerad?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-07-31 18:50

Det är mät med 2 basar och miken står ca 3.70meter i från basarna.
rummet har öppen plan lösning så det borde ligga runt 35kvm
Så som basarna står nu så spelar dom ut i mot vägg
men nu när det fungerar så är det lättare att prova lite andra placeringar på dom men då fort farande ute i hörnen.

jag skall testa mini dsp i stället då marantzens inbyggda filter är av undermålig kvalitet troligen så dämpar den ca 6db då vi kunde mäta frekvens ända upp till 150Hz och det spelade ingen roll om man delade på 60 eller 80 Hz så fick man med ljud ända upp till 150Hz.
När vi ändå var i gång och upprymda som små barn att vi hade lyckats få i gång mätningarna så gjorde vi en dist mätning vid 15Hz

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-07-31 18:59

boom skrev:jag skall testa mini dsp i stället då marantzens inbyggda filter är av undermålig kvalitet troligen så dämpar den ca 6db då vi kunde mäta frekvens ända upp till 150Hz och det spelade ingen roll om man delade på 60 eller 80 Hz så fick man med ljud ända upp till 150Hz.

Kom gärna tillbaka med kommentar om det inbyggda filtret efter test! Jag är nyfiken på kvalité och branthet.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-07-31 19:11

steveo1234 skrev:Det ser oavsett vilket ut som ett skolboksexempel på ett rum där basarna ska placeras i vars en ände (dippen vid 50hz) och använda PEQ.

Mr Bass: Kan du utveckla ditt resonemang kring 50Hz-dippen?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-07-31 19:27

Glebster skrev:
boom skrev:jag skall testa mini dsp i stället då marantzens inbyggda filter är av undermålig kvalitet troligen så dämpar den ca 6db då vi kunde mäta frekvens ända upp till 150Hz och det spelade ingen roll om man delade på 60 eller 80 Hz så fick man med ljud ända upp till 150Hz.

Kom gärna tillbaka med kommentar om det inbyggda filtret efter test! Jag är nyfiken på kvalité och branthet.

Om filtret hade varit brantare 12db så borde man höra var det faller men det gjorde man inte direkt med filtret som är inbyggt
dom har väl snålat in på det med som dom gör med allt annat men betalt skall dom ha .

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-07-31 19:32

boom skrev:
Glebster skrev:

Om filtret hade varit brantare 12db så borde man höra var det faller men det gjorde man inte direkt med filtret som är inbyggt
dom har väl snålat in på det med som dom gör med allt annat men betalt skall dom ha .

Haha, ok. 12dB/oktav är i flackaste laget för detta ändamålet.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-07-31 19:49

Glebster skrev:
boom skrev:
Glebster skrev:

Haha, ok. 12dB/oktav är i flackaste laget för detta ändamålet.

Jo om dom nu skall ha så dåliga filter i en avreciver så borde eländet gå att stänga av i mjukvara uppsättningen men det kan lika bra vara mjukvaran som är undermålig i apparaten.
Och det skall under sökas i morgon det här är något man får gå till botten med.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-07-31 21:57

När vi ändå var i gång och upprymda som små barn att vi hade lyckats få i gång mätningarna så gjorde vi en dist mätning vid 15Hz

Jaha ! Jag trodde du redan nu körde via Mini-dsp'n ! Det borde bli ett lyft jämfört med Marantzen. Då har du ju mycket mer inställningsmöjligheter. Plus att du kan EQ'a lite sedan också ju !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-07-31 22:13

jannemannen skrev:

Jaha ! Jag trodde du redan nu körde via Mini-dsp'n ! Det borde bli ett lyft jämfört med Marantzen. Då har du ju mycket mer inställningsmöjligheter. Plus att du kan EQ'a lite sedan också ju !

Mvh/Janne

Nu så är det sms1 som agerar eq men det kommer att bli 1 till minidsp skall bara hitta en s-converter så jag kan få rätt signal mellan receiver och pa slutsteget.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-31 22:25

Mätningen i dag, är gjord utan någon som helst kompensering.

Däremot den som gjordes förra söndagen, var automat kalibrerad med SMS1, med Q justerad i efterhand.
Men som sagt, denna mätning nedan, var gjord innan ljudkortet moddades och därmed inte helt tillförlitlig.
Bild
Får väl lov att bli en ny mätning med SMS1 i arbete, å det snaraste. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-31 22:50

Kul att följa er framfart! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-07-31 23:01

boom skrev:
jannemannen skrev:

Mvh/Janne

Nu så är det sms1 som agerar eq men det kommer att bli 1 till minidsp skall bara hitta en s-converter så jag kan få rätt signal mellan receiver och pa slutsteget.

OK ! Då förstår jag ! Jag trodde att du körde "allt" via DSP'n redan nu. När vi var hos dig och lyssnade, så var du ju lite sur över Marantzen's menysystem. Så jag trodde du hade övergett Marantzen's filter redan.

Men då är det väl bara att ställa Marantzen's frontar som "large", och sedan köra all delning, och EQ via DSP'n...

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-31 23:22

SMS1 var nog då kopplad på subout, som var ställd på 250Hz i Marantzen.
Den verkliga delningen skötte SMS1 sedan vid 90Hz.
Om jag inte fått det om bakfoten. :)
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-07-31 23:36

Ragnwald skrev:SMS1 var nog då kopplad på subout, som var ställd på 250Hz i Marantzen.

Stämmer bra .
Marantz hade i dag kommit med en uppgradering av mjuk varan och som vanligt var det något man inte använder airplay.
vilket jävla skojeri.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-07-31 23:43

Ragnwald skrev:SMS1 var nog då kopplad på subout, som var ställd på 250Hz i Marantzen.

OK ! Då är jag med ! Tror du/ni inte att det skulle bli bättre om ni helt skippade alla filter i Marantzen. Och kopplade bort SMS1 helt. Och sedan kör fullregister ut på "frontarna". Och sedan in i DSP'n, och låta den ta hand om all delning, och EQ... Eller ?

Och självfallet ställa in att man inte har någon sub...

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-08-01 09:34

Glebster skrev:
steveo1234 skrev:Det ser oavsett vilket ut som ett skolboksexempel på ett rum där basarna ska placeras i vars en ände (dippen vid 50hz) och använda PEQ.

50hz dippar är ett vanligt resultat av att ha runt 5meter mellan motstående väggar och bara basar på en av dem. Ofta är ju sittplatsen placerad 1/4 från bakväggen och då sitter man precis i buken på en våglängd som precis får plats i rummet. Om den är runt 50hz så har man ett rum på ungefär 5meter lite sådär ungefär. Väldigt vanligt att se i alla fall.

Antingen EQ`ar man upp den dippen eller så sätter man en bas på bakre väggen också. Det var därför jag köpte 2 basar till själv och placerade dem där, för övrigt. För dig som sett rummet så sitter det ju nu två basar under datorbordet.

Det låter likadant såklart att EQ`a upp eller använda fler basar, precis som mätningarna säger att det ska göra. Men, feelgood faktorn är högre utan extra EQ. Och så får man ju mer kapacitet. Nackdelen är att basarna behöver delas vid 80-90hz eller lägre för att inte höras.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-08-01 09:51

steveo1234 skrev:
Glebster skrev:

50hz dippar är ett vanligt resultat av att ha runt 5meter mellan motstående väggar och bara basar på en av dem. Ofta är ju sittplatsen placerad 1/4 från bakväggen och då sitter man precis i buken på en våglängd som precis får plats i rummet. Om den är runt 50hz så har man ett rum på ungefär 5meter lite sådär ungefär. Väldigt vanligt att se i alla fall.

Antingen EQ`ar man upp den dippen eller så sätter man en bas på bakre väggen också. Det var därför jag köpte 2 basar till själv och placerade dem där, för övrigt. För dig som sett rummet så sitter det ju nu två basar under datorbordet.

Det låter likadant såklart att EQ`a upp eller använda fler basar, precis som mätningarna säger att det ska göra. Men, feelgood faktorn är högre utan extra EQ. Och så får man ju mer kapacitet. Nackdelen är att basarna behöver delas vid 80-90hz eller lägre för att inte höras.

Tack för redogörelsen! Det var "5m och 1/4 av längden på rummet" jag var ute efter. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-08-01 09:53

Glebster skrev:
steveo1234 skrev:
Glebster skrev:

Tack för redogörelsen! Det var "5m och 1/4 av längden på rummet" jag var ute efter. :)

Men när jag tänker efter så känns det mer och mer som fel förklaring. Får fundera på det ikväll.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-08-01 09:58

Glebster skrev:Enligt formeln kan du alltså inte ha två parallella ytor med större avstånd än 1,7m om du vill undvika stående vågor med halv våglängd under 100 Hz. Hyffsat litet rum alltså... :)

Ett kubiskt rum med måtten 1.7m kommer att ge en första axiell rumsmod vid ca. 100Hz. Med både lyssnare och ljudkälla placerade i hörn så har vi en rejäl puckel vid 100Hz.

Med fiffig placering av ljudkälla och lyssnare kan man undvika hörbara effekter av denna mod.

/Peter

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum