Intresserad av kapabelt 15" element? Insamling startar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-13 12:02

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så vill inte Mark sälja något som han inte tror kommer hålla för dess tilltänkta applikation, och enligt hans åsikt är vi nu på gränsen vad gäller kantupphängningen. Som man kan se nedan så är det svårt att påverka en parameter utan att en annan rör sig i fel riktning.

- Fs cannot be lowered with this build unless mass is added. If you add mass Qt increases.

- Qt can be lowered by increasing compliance or going with a stronger motor. We are already at our working limits of Cms and increasing motor will simply add cost with very minimal result

This is a great build - you have very good motor strength, decent throw, excellent cooling, a nice fat copper shorting ring and an impedance that fits your criteria. Some folks might even consider it "over built".

Best, Mark

Med de ledord som står i första inlägget om fokus på "låg distorsion, låga toleranser, inga mekaniska oljud och bra pris" så undrar jag om vi inte är vid en rimlig kompromiss nu? Allt går ju att ändra på i all evighet, men frågan är hur stor skillnad dessa förändringar faktiskt gör kontra hur stor påverkan det blir på priset?

Jag tycker vi bör testköra ett element i dess senaste skepnad innan vi tar det vidare för att se hur t.ex kantupphängningen beter sig.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-06-13 18:57

Förutsätter man 120 L låda kanske jag håller med Mark.... Ingen dålig driver egentligen.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-13 19:09

Då kan man ställa frågan.... Går det att få en markant bättre driver om man optimerar för +/- 30 liter? (Personligen tror jag det inte, men det kan ju vara läge att bolla det mot de om kan detta bättre)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-13 23:55

Aerob skrev:Som jag skrev i ett tidigare inlägg så vill inte Mark sälja något som han inte tror kommer hålla för dess tilltänkta applikation, och enligt hans åsikt är vi nu på gränsen vad gäller kantupphängningen. Som man kan se nedan så är det svårt att påverka en parameter utan att en annan rör sig i fel riktning.

- Fs cannot be lowered with this build unless mass is added. If you add mass Qt increases.

- Qt can be lowered by increasing compliance or going with a stronger motor. We are already at our working limits of Cms and increasing motor will simply add cost with very minimal result

This is a great build - you have very good motor strength, decent throw, excellent cooling, a nice fat copper shorting ring and an impedance that fits your criteria. Some folks might even consider it "over built".

Best, Mark

Med de ledord som står i första inlägget om fokus på "låg distorsion, låga toleranser, inga mekaniska oljud och bra pris" så undrar jag om vi inte är vid en rimlig kompromiss nu? Allt går ju att ändra på i all evighet, men frågan är hur stor skillnad dessa förändringar faktiskt gör kontra hur stor påverkan det blir på priset?

Jag tycker vi bör testköra ett element i dess senaste skepnad innan vi tar det vidare för att se hur t.ex kantupphängningen beter sig.

Känns som vi nått gränsen för hur det går att kombinera våra kvalitetsmål med de uppsatta ekonomiska ramarna.
Tycker det är helt rätt att stanna upp och faktiskt ta steget mot att testa en driver. Förutom att en eventuell prestandarbättring inte blir ekonomiskt försvarbar (som Mark nämnde) riskerar vi att förlora intressenter om priset tillåts öka.

Jag är för att köra test av den senaste varianten!
.....

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-14 10:02

AndersD skrev:Jag är för att köra test av den senaste varianten!

Bra! Hur känner övriga intressenter, är vi mogna att provköra elementet? En annan fråga är var det ska testas? Vi har Josh Ricci och Red Rock Acoustics i USA, dom kostar pengar men frakten blir låg. Naqref, IÖ och Lill-troll har nämnts i tråden, frakten blir så klart mycket dyrare (och moms tillkommer) men vet vi om dom ens är intresserade av att provköra elementet och vad dom i så fall vill ha för ersättning?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-14 10:04

Kan det vara någon fördel att få det testat over there? Kan det tänkas bli fler intressenter på elementet om den som testar där bloggar om det, så att en större beställning blir billigare?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-06-14 10:08

Aerob skrev:
AndersD skrev:Jag är för att köra test av den senaste varianten!

Bra! Hur känner övriga intressenter, är vi mogna att provköra elementet? En annan fråga är var det ska testas? Vi har Josh Ricci och Red Rock Acoustics i USA, dom kostar pengar men frakten blir låg. Naqref, IÖ och Lill-troll har nämnts i tråden, frakten blir så klart mycket dyrare (och moms tillkommer) men vet vi om dom ens är intresserade av att provköra elementet och vad dom i så fall vill ha för ersättning?

Skicka ett PM och fråga, bara sådär helt wild and crazy 8O :wink:
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-06-14 10:12

Nog tycker jag att det är klart att testa.

Men precis som Nattlorden skrev och lika som jag var inne på tidigare, hur mycket bättre går det att optimera elementet mot en större lådvolym?..
Om nu detta är intressant och om inte 120 liter är hugget i sten ?

med 150-170 liter minskar ju mottrycket i lådan vilket borde medföra att man kan ha mjukare upphängning och på så vis sänka fs.
Dock är det väl som Mark skriver att vi ligger på gränsen nu och om det sänks ytterligare blir man kanske onödigt låst till en stor låda och riskerar att spela sönder elementet och man får för sig att ha en mindre låda..

Dom simuleringar som gjort visar ju på ett ganska ypperligt element kontra pris som dessutom verkar bli en riktig best om man får för sig att bygga portad låda.
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-14 10:22

Angående att anpassa elementet för en större låda, är det vad majoriteten vill så får ni i så fall ta över projektet och diskussionen med Mark för då är jag längre inte intresserad. Jag har för avsikt att köra dubbla motstående basar i mina lådor och vid 250 liter går min smärtgräns.

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-06-14 10:31

är det 120 liter som gäller så är det så. Då är det bara att hårdtesta elementet.

personligen känner jag att det är vettigast att hitta någon i staterna som kan mäta då frakter och dyl. kan hållas nere. För elementet inte håller våra kvar så ska det väl returneras och göras om ? ska man frakta det fram och tillbaka över atlanten sticker kostnaden iväg fort..

Jag är förövrigt intresserad av 8st om det inte framgått tidigare.
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-14 10:33

Aerob skrev:Angående att anpassa elementet för en större låda, är det vad majoriteten vill så får ni i så fall ta över projektet och diskussionen med Mark för då är jag längre inte intresserad. Jag har för avsikt att köra dubbla motstående basar i mina lådor och vid 250 liter går min smärtgräns.

Alltså... det var inte egentligen det jag frågade om. Jag tänkte mest få er att kika lite på parametrarna och konstatera att det skulle inte kunna bli mycket bättre element om det optimerades för 150 snarare än 120. Det var bara avsett som en räkne/simuleringsmanöver, inte för att styra om projektet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-14 10:37

120 liter är fint med den valda slaglängden, då håller man sig inom den linjära delen och vill man ha mer - så får man köpa fler.

120 liter är ju en avvägning som pratats om från början. Då var vi nere i för liten lådvolym och 120 liter var ju en siffra alla kunde leva med.

Jag är på din linje Aerob - vill man ha mer, så får man köpa fler.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-14 11:31

RuneStone skrev:personligen känner jag att det är vettigast att hitta någon i staterna som kan mäta då frakter och dyl. kan hållas nere. För elementet inte håller våra kvar så ska det väl returneras och göras om ? ska man frakta det fram och tillbaka över atlanten sticker kostnaden iväg fort..

Jag är förövrigt intresserad av 8st om det inte framgått tidigare.

Jag är böjd att hålla med dig, det var också av den anledningen som jag redan från början av projektet tog upp detta med Josh Ricci på Data-bass. Tanken med att skicka det till Sverige för test grundades i en förhoppning att någon ville testa elementet utan att ta betalt. Då skulle man grundligt kunna testa elementet på alla vis man ville utan att priset sprang iväg, men behöver vi betala för test i Sverige så är det egentligen bättre att få det testat så nära tillverkaren som möjligt. Jag har inte hört med Mark om vilka tester han kan genomföra på egen hand, kanske är det en smart ide att börja där för ett första test? Det blir ju inget oberoende test men kanske duger som en första fingervisning?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-14 12:48

Har vi fått några priser från Josh Ricci?

Det trevliga med data-bass.com är ju att han har en mängd intressanta drivers att jämföra med som testats under samma förutsättningar.

Om jag förstått det hela rätt använder han samma slutna testlåda till alla drivers (när han kör slutet), denna är på 4.5 kubikfötter (eller 127 liter om man hellre vill det). Känns som denna passar oss rätt bra eller hur? 8)
.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-14 12:55

Låter ju jättebra - att få möjlighet att jämföra mätdata med annat testat i samma låda måste ju vara en stor bonus.

Så... vad är kostnaden för att få en sådan test gjord?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-14 12:59

Detta är från i januari, om någon undrar över vintern...

Yes I can check out the drivers and do testing on them but please understand I will not be responsible for any damage that may occur to them in the process of testing or shipping. Also I have a family and a non audio related Monday to Friday job so testing is as my time permits. Outdoor testing is also dependent upon the weather conditions so it may take a few weeks or even months to get outdoor testing done in some cases. It is winter here so it will be a couple of months before good weather.

Pricing depends on what you want tested. TSP and impedance measurements, excursion and noise tests and a basic review and description of the driver behavior and build quality is $150 USD. (This is what you see at Data-Bass on the drivers page typically.) Testing the driver at high power levels in a sealed enclosure outdoors is generally $200. Also all shipping costs both ways must be covered.

Let me also add that many other types of specific testing or systems can be measured and prototyped if you have something specific in mind that you want done.

Thanks,

Joh Ricci

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-14 13:06

Aerob skrev:Detta är från i januari, om någon undrar över vintern...

Yes I can check out the drivers and do testing on them but please understand I will not be responsible for any damage that may occur to them in the process of testing or shipping. Also I have a family and a non audio related Monday to Friday job so testing is as my time permits. Outdoor testing is also dependent upon the weather conditions so it may take a few weeks or even months to get outdoor testing done in some cases. It is winter here so it will be a couple of months before good weather.

Pricing depends on what you want tested. TSP and impedance measurements, excursion and noise tests and a basic review and description of the driver behavior and build quality is $150 USD. (This is what you see at Data-Bass on the drivers page typically.) Testing the driver at high power levels in a sealed enclosure outdoors is generally $200. Also all shipping costs both ways must be covered.

Let me also add that many other types of specific testing or systems can be measured and prototyped if you have something specific in mind that you want done.

Thanks,

Joh Ricci

350 dollar för en fullständig test är väl inte mycket att snacka om?
Vi är ju en handfull (minst) som delar!

Upptäckte att han kör med en annan låda som är aningen mindre, 4.2 fötter dvs 119 liter. Nästan så man börjar tro på spöken! :D

LMS Ultra är testad i den mindre lådan, här.

Lista på testade drivers
.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-14 13:08

Så... kostnad för elementet, frakt till honom och $200 (350?) i testkostnad. Eventuellt frakt därifrån om det är lönt, annars kan han ju behålla eller kasta det. Vet inte hur det går till om vi vill ha en ändring, om Mark gör om prototypelementet, så det därför vore lönt att skeppa det tillbaka.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-14 13:14

Jag håller med, det borde inte vara några problem att lösa. Sedan får vi räkna med ytterligare ca. 100 dollar i frakt fram och tillbaka också.

Hos databass finns ett element från iST med, UXL18 som jag vill minnas använder samma motor som våran prototyp. http://www.data-bass.com/data?page=system&id=75&mset=81

Jag har skickat ett mail till Mark med förfrågan om vilka tester han kan göra också. Även om dom inte blir oberoende så kan det kanske var en bra (och billig) start på testförfarandet?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-14 13:55

Bra!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-06-14 14:02

Det beror ju vilka data man är intresserad av att mäta, jag tycker Data-Bass, har en del intressanta mätningar, men han har inte BL-kurva. Det vi kan se är att UXL-18 har högre dist än LMS, men vid helt andra frekvenser och ser ut som den skulle behöva lite bättre kylning av motorn.

UXL ser ut på vattenfallet att ha någon ringning mellan 40-80Hz, som saknas på LMS.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-14 14:12

Alexi skrev:Det beror ju vilka data man är intresserad av att mäta, jag tycker Data-Bass, har en del intressanta mätningar, men han har inte BL-kurva. Det vi kan se är att UXL-18 har högre dist än LMS, men vid helt andra frekvenser och ser ut som den skulle behöva lite bättre kylning av motorn.

UXL ser ut på vattenfallet att ha någon ringning mellan 40-80Hz, som saknas på LMS.

Jo, och så kostar den ju mer än hälften av LMS också..

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-06-14 14:25

Aerob skrev:
Alexi skrev:Det beror ju vilka data man är intresserad av att mäta, jag tycker Data-Bass, har en del intressanta mätningar, men han har inte BL-kurva. Det vi kan se är att UXL-18 har högre dist än LMS, men vid helt andra frekvenser och ser ut som den skulle behöva lite bättre kylning av motorn.

Jo, och så kostar den ju mer än hälften av LMS också..

inte nog med att den kostar mindre,
kolla group delay, den har inte lika höga värden som lms där heller :x

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-14 15:22

Aerob skrev:Jag har skickat ett mail till Mark med förfrågan om vilka tester han kan göra också. Även om dom inte blir oberoende så kan det kanske var en bra (och billig) start på testförfarandet?

Mark rekommenderade oss att använda Red Rock Acoustics, som har mångårig erfarenhet av just det vi efterfrågar. Dom har ju även en Klippel-analysator. Valet står oss dock fritt, Ricci för jämförande mätningar eller Red Rock för rent objektiva Klippel-mätningar? Det hade varit intressant att sätta ihop en lista över intressanta tester hos Red Rock och hört med dom vad det kan tänkas kosta.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-06-14 15:25

Aerob skrev:
Aerob skrev:Jag har skickat ett mail till Mark med förfrågan om vilka tester han kan göra också. Även om dom inte blir oberoende så kan det kanske var en bra (och billig) start på testförfarandet?

Mark rekommenderade oss att använda Red Rock Acoustics, som har mångårig erfarenhet av just det vi efterfrågar. Dom har ju även en Klippel-analysator. Valet står oss dock fritt, Ricci för jämförande mätningar eller Red Rock för rent objektiva Klippel-mätningar? Det hade varit intressant att sätta ihop en lista över intressanta tester hos Red Rock och hört med dom vad det kan tänkas kosta.

Vem här är kompetent nog att kunna tolka dessa mätningar samt vad som eventuellt skulle behöva ändras baserat på de mätningar som gjorts?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-14 15:34

Bra fråga! Jag tror att en Klippel-analys är främst till hjälp för den som konstruerar, alltså Mark i detta fallet. Och det kanske inte är så dumt heller egentligen? För oss blir det väl mer någon form av bekräftande av att elementet fungerar som det ska, eventuella problem som påvisas utgör en bra grund för konstruktören att komma tillrätta med. Ovanstående gäller nog oavsett vem som gör testerna, men Klippel underlättar nog ytterligare för konstruktören. Gissar jag på.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-06-14 19:25

Aerob skrev:Mark rekommenderade oss att använda Red Rock Acoustics...
Jag håller med Mark, förutsatt att de gör mätningar till minst 10Hz, de mätningar de har på hemsidan är alla bara på mellanreg. / diskant.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-14 19:29

Alexi skrev:
Aerob skrev:Mark rekommenderade oss att använda Red Rock Acoustics...
Jag håller med Mark, förutsatt att de gör mätningar till minst 10Hz, de mätningar de har på hemsidan är alla bara på mellanreg. / diskant.

Det tror jag inte vi behöver oroa oss för.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2013-06-15 11:21

App app.... 5Hz tack,vi snackar väl infra element :)
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-15 14:29

Nicke skrev:App app.... 5Hz tack,vi snackar väl infra element :)

Hur har du tänkt dig kunna bedöma resultaten?

Jag bara undrar, eftersom du hostade upp slantar för basar som kan leverera mindre luftflyttningsförmåga och vart och ett av dem kostade som typ två av det här elementet, utan krav på omöjliga mätningar.

Är tanken att skicka över ett av oss känt element för att få jämförelseobjektivitet när vi tittar på resultatet?

Ju mer konstiga krav vi ställer, desto mer kocko verkar vi och desto större risk att det här blir en pappersprodukt.

10Hz är att dra det långt nog. Sedan bygga två prototyper i en nollserie och skicka över hit för bedömning. De flesta av oss kan inte bedömma efter parametrar på papper, för vi kan inte tolka dem och dess betydelse.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum