Tack för alla fina tips!
MDF är ju inte ett jättekul material att jobba med när det kommer till lackering, det krävs som det nämnts ett mycket bra förhandsarbete om resultatet ska bli någorlunda bra.
Nu har jag haft turen att lackerat ett par piP i rå MDF för ett par år sedan och jag kommer således göra samma procedur som jag gjorde då och så vitt jag vet är det inga tecken på resningar eller annat otrevligt på dessa. Och minns jag inte helt fel är det 5 år sedan...
Idag har jag fortsatt med lådorna och spacklat alla ytor med ändträet synligt. Likaså har nersänkningen fått sig ett varv med spackel men jag fokuserar mer på detta område när slipgrund är på och ser lättare skavanker och annat som inte ska vara kvar.
Dagens bildskörd:
Hagmans 2-k spackel. Väldigt lättslipat och lättjobbat spackel förutom att härdare adderas separat som förlänger spacklingstiden något.
La på ett rejält lager spackel, dels för att det under tiden blivit en del kantstötta kanter men även för att bygga upp större mellanrum eller rättare sagt nivåskillnader. Med maskin går det fort att få bort, absolut inget jag skulle vilja ta bort för hand med slipkloss
Ett par väntar på att bli slipade.
Och efter lite slipning passade jag på att testmontera bottenplattan med två olika höjder på "mellanläggen". Först ser vi en dubbel bottenplatta med dubbelt mellanlägg, dvs samma tjocklek som bottenplattan.
Ur annan vinkel.
Dubbel bottenplatta men med enkelt mellanlägg dvs halva bottenplattans tjocklek.
Annan vinkel.
Mmm. Jag tycker den med ett enkelt mellanlägg känns mer subtil och enkel i sitt utseende. Dubbel mellanlägg bygger så klart mer på höjden men skapar en "maffigare" look och ser något exlusivare/dyrare ut.
Kan fortfarande inte riktigt bestämma mig men jag kommer under morgondagen limma ihop bottenplattorna för de vet jag hur de ska se ut och sen när väl lådorna är klara kan jag då testa vilket jag tycker ser snyggast ut i hemmamiljö. Det som är bra är att bottenplattan inte behöver monteras först förrän lådorna ska få sin slutgiltiga plats här hemma, och det känns grymt skönt för de lägger till nära 10kg extra per modul...
Imorgon fortsätter bygget och jag blir förhoppningsvis klar med spacklingen för båda lådorna. Den ena är redan klar och nerslipad runt om med 320 papper. Len som en babyrumpa är ordet.
Har jag tur åker det på slipgrund imorgon och sen börjar det närma sig topplack