[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-08-14 08:52

bomellberg skrev:Just det där stället du visar på sista fotot, där ändträ av MDF möter vanlig MDF-yta är sketasvårt att få fint. Jag har provat både sprayspackel (biltemas) som många gillar, samt vanligt snickerispackel. Det senare är bökigare men ger bättre resultat tycker jag.

Så, spackla inte bara där du tycker att det behövs, utan även ALLA ändträn.

Någon som provat att laminera (med någon lämplig tunn folie/film/laminat) endast de sidor denna typ av skarv uppkommer på innan målning?

Få saker kan estetiskt störa mig så mycket på en DIY-högtalare som de där förbannade MDF-skarvarna som spricker efter en tid.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-14 09:04

Det man kan göra är att minimera ändytor där de syns, försöka sätta dem bak, under, etc.
Illuminatus har skapat sig en del arbete genom att ha dubbel baffel öppet, sidor ytterst etc.
Men det är bara att spackla på!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2013-08-14 11:10

adzer skrev:
tvett skrev:Jag föredrar att måla hela lådan en gång innan spackling

+1

adzer skrev:Första färglagret är pålagt. Det finns två anledningar till att jag grundar innan jag spacklar.
1: Man ser alla skavanker mycket lättare efter man grundat. Att spackla direkt på MDF ger en risk att man missar något.
2: Man behöver endast slipa efter spacklingen. Spacklar man innan jag målar så måste man slipa efter både spackel och grundfärg.
3: Spackel fäster i regel bättre på grundfärg
Så bättre resultat och mindre jobb är tanken

Spackel (om vi pratar 2k polyesterspackel som vanligtvis används på bilar) kan inte användas ovanpå grund, de ända grundfärgerna jag vet fungerar att spackla på är epoxigrund och en syrabaserad grund som jag inte minns namnet på.

Jag har provat det mesta för att få bort ändkanterna men inte lyckats än, det är stora krafter iaf, provade att glasfiberspackla ca 3mm samt någon mm polyesterspackel och efter några månader hade allt bågnat i kanterna.

När jag målar högtalare slipar jag först alla kanter med maskin med 320 papper sedan lägger jag slipgrund bara på de sågade ändarna.(att måla hela lådan är slöseri med färg och slipjobb) och när det slipats lägger jag slipgrund över hela lådan.

Ska lådan målas piano (billack) använder jag 2k slipgrund till bil, ska den målas med skåpluckefärg använder jag slipgrund till trä (en syrabaserad 2k färg).

Gör man ett bra underarbete så brukar det bara bli ett minimalt sträck vid skarvarna vilket jag inte stör mig på så mkt.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-08-14 11:18

"Kvistlack" ekar någonstans i bakhuvudet.
Har för mig att jag läste nå't om att försegla ändträt med det.
Kanske värt ett försök?
\\Sky

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-14 11:35

Fredrikb72 skrev:Spackel (om vi pratar 2k polyesterspackel som vanligtvis används på bilar) kan inte användas ovanpå grund, de ända grundfärgerna jag vet fungerar att spackla på är epoxigrund och en syrabaserad grund som jag inte minns namnet på.

Jag har provat det mesta för att få bort ändkanterna men inte lyckats än, det är stora krafter iaf, provade att glasfiberspackla ca 3mm samt någon mm polyesterspackel och efter några månader hade allt bågnat i kanterna.

När jag målar högtalare slipar jag först alla kanter med maskin med 320 papper sedan lägger jag slipgrund bara på de sågade ändarna.(att måla hela lådan är slöseri med färg och slipjobb) och när det slipats lägger jag slipgrund över hela lådan.

Ska lådan målas piano (billack) använder jag 2k slipgrund till bil, ska den målas med skåpluckefärg använder jag slipgrund till trä (en syrabaserad 2k färg).

Gör man ett bra underarbete så brukar det bara bli ett minimalt sträck vid skarvarna vilket jag inte stör mig på så mkt.

Självklart fungerar inte alla typer av spackel ihop med alla typer av grundfärg.

Det snickerspacklet jag använde fungerade kanon på den biltema snickerigrundfärgen jag använde.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2013-08-14 11:45

sky_eye skrev:"Kvistlack" ekar någonstans i bakhuvudet.
Har för mig att jag läste nå't om att försegla ändträt med det.
Kanske värt ett försök?

Alla sätt är värt ett försök :)

Min teori (som jag inte vet stämmer) är att mdf innehåller en del luft och det är luften som expanderar vid värme och tvärtom så alltså tror jag hela lådan blir större vid värme bara att det inte syns där det inte finns några "tråkiga" skarvar.

Sätter jag på ugnen i lackboxen efter att målat högtalare blir det katastrof, de sågade ändarna sticker upp maaassor.

Jag kommer alltid bygga mina lådor med 45 graders vinklar i framtiden iaf.

Edit: Jag tror det finns ett sätt som jag provat på skruvhål då jag slipade ner en ljup grop med väldigt fin radie och fyllde med spackel (spacklingen fick en diameter på ca 5cm när den var slipad) , efter 1,5 år syntes inget.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-15 00:20

Tack för alla fina tips!

MDF är ju inte ett jättekul material att jobba med när det kommer till lackering, det krävs som det nämnts ett mycket bra förhandsarbete om resultatet ska bli någorlunda bra.

Nu har jag haft turen att lackerat ett par piP i rå MDF för ett par år sedan och jag kommer således göra samma procedur som jag gjorde då och så vitt jag vet är det inga tecken på resningar eller annat otrevligt på dessa. Och minns jag inte helt fel är det 5 år sedan...

Idag har jag fortsatt med lådorna och spacklat alla ytor med ändträet synligt. Likaså har nersänkningen fått sig ett varv med spackel men jag fokuserar mer på detta område när slipgrund är på och ser lättare skavanker och annat som inte ska vara kvar.

Dagens bildskörd:

Hagmans 2-k spackel. Väldigt lättslipat och lättjobbat spackel förutom att härdare adderas separat som förlänger spacklingstiden något.
Bild

La på ett rejält lager spackel, dels för att det under tiden blivit en del kantstötta kanter men även för att bygga upp större mellanrum eller rättare sagt nivåskillnader. Med maskin går det fort att få bort, absolut inget jag skulle vilja ta bort för hand med slipkloss :D
Bild

Ett par väntar på att bli slipade.
Bild

Och efter lite slipning passade jag på att testmontera bottenplattan med två olika höjder på "mellanläggen". Först ser vi en dubbel bottenplatta med dubbelt mellanlägg, dvs samma tjocklek som bottenplattan.
Bild

Ur annan vinkel.
Bild

Dubbel bottenplatta men med enkelt mellanlägg dvs halva bottenplattans tjocklek.
Bild

Annan vinkel.
Bild

Mmm. Jag tycker den med ett enkelt mellanlägg känns mer subtil och enkel i sitt utseende. Dubbel mellanlägg bygger så klart mer på höjden men skapar en "maffigare" look och ser något exlusivare/dyrare ut.
Kan fortfarande inte riktigt bestämma mig men jag kommer under morgondagen limma ihop bottenplattorna för de vet jag hur de ska se ut och sen när väl lådorna är klara kan jag då testa vilket jag tycker ser snyggast ut i hemmamiljö. Det som är bra är att bottenplattan inte behöver monteras först förrän lådorna ska få sin slutgiltiga plats här hemma, och det känns grymt skönt för de lägger till nära 10kg extra per modul...

Imorgon fortsätter bygget och jag blir förhoppningsvis klar med spacklingen för båda lådorna. Den ena är redan klar och nerslipad runt om med 320 papper. Len som en babyrumpa är ordet.

Har jag tur åker det på slipgrund imorgon och sen börjar det närma sig topplack :D

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-15 21:24

Har börjat kolla upp ett par toppar allt mer & mer på sistone. Och jag måste säga att jag blev lite sugen på att testa på Ino Audio. Som jag nämnt tidigare så har de i stort sett bara varit hemma hos mig ett par dagar och vänt för att sedan åka tillbaks till ägaren nylackerade då men det hade vart kul att faktiskt få hem ett par och BEHÅLLA dom.

Hur tror ni ett par i16 alt. i28 hade lirat ihop med mina basmoduler?

Även DIY-djävulen verkar ha satt klorna i mig. Bygga egna toppar rent av?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-15 21:27

De hade säkerligen spelat bra ihop, men kapaciteten i basarna riskerar vara en flaskhals för topparna. Beroende på material som spelas.

Bygga egna toppar låter skoj, men betydligt svårare än ett par slutna basar.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-15 22:34

adzer skrev:De hade säkerligen spelat bra ihop, men kapaciteten i basarna riskerar vara en flaskhals för topparna. Beroende på material som spelas.

Bygga egna toppar låter skoj, men betydligt svårare än ett par slutna basar.

Är det så pass? Då kanske jag skall avvakta med lite dyrare/bättre toppar tills jag har rum & plats för att uttöka antalet basmoduler.

Tror du ni en mindre stativare hade integrerat bra ihop med modulerna? Det är ju liksom ingen vits med att ha en golvare som gräver djupt när jag ändå delar vid 80hz...

Jag gillar Dynaudio. Deras x14 lanseras nu under hösten. Har haft x12 tidigare och den ligger varmt om hjärtat men det är samtidigt tråkigt att köpa samma högtalare igen.
Bygga själv lägger jag nog på hyllan. Det känns för komplicerat & tiden finns nog inte för ett sådant projekt tyvärr.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-08-15 22:37

Ino är PERFEKTA om man gillar att spela högt utan att det ballar ur, men det händer änna inget med musiken.

TYCKER JAG!! ( det måste man skriva här på Faktiskt ;) )

Själv gillar jag SA, Sonus Faber, Martin Logan, och nu efter jag har besökt Bernt så har jag fått upp ögonen för No Frills - Catacomb, dom låter inte som deras andra skapelser jag har hört och tycker absolut att man skall låna dom ett öra om man skall uppdatera sig på högtalarfronten.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2013-08-16 01:19

Illuminatus skrev:Har börjat kolla upp ett par toppar allt mer & mer på sistone. Och jag måste säga att jag blev lite sugen på att testa på Ino Audio. Som jag nämnt tidigare så har de i stort sett bara varit hemma hos mig ett par dagar och vänt för att sedan åka tillbaks till ägaren nylackerade då men det hade vart kul att faktiskt få hem ett par och BEHÅLLA dom.

Hur tror ni ett par i16 alt. i28 hade lirat ihop med mina basmoduler?

Även DIY-djävulen verkar ha satt klorna i mig. Bygga egna toppar rent av?

Den största frågan är nog om dina basar spelar fint nog för att matcha ino (något jag oxå vill ta reda på)

Muskler finns det i dom :) Sätt på filmen kung fu panda och spela upp atombomben i slutet på full volym. Den upplevelsen är anledningen till att min w7:a ligger o väntar i förådet :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-16 15:58

Tack för input.

Jag gillar spelar "högt" så på så vis hade säkert Ino passat mig bra. Men jag har inte hört på deras lite dyrare högtalare. Det är ingen i närheten jag känner heller för den delen som sitter inne på ett par så provlyssning blir ju svårt.

Jag tyckte integrationen mellan mina basmoduler och SA Ranger topparna lät mycket bra ihop. Det är förövrigt en mycket trevlig högtalare men inte kände jag en minsta antydan på att modulerna var flaskhals i systemet.
Är det i finlir ni menar att de blir en flaskhals?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-16 16:59

Fast om du hojtar till var "här" är så kanske ett tillfälle dyker upp?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-16 17:20

Här = Karlskrona i Blekinge län :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-16 20:06

Det här hade nog inte vart helt fel. Drömma kan man alltid göra :cry:

Bild

Bild

.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-16 20:28

Ser lite nära ut, lämpligen med omkopplingsfunktionen då.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-16 21:52

Lyssningsposition är ungefär 3m ifrån högtalarna men det är väldigt justerbart då jag har ett avlångt rum. Kan flytta bak & fram soffan med +- 2m ungefär. Dock är begränsar ju väggens bredd med 5m.

Hade vart kul att börja spara till ett par i56...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-16 22:02

Nu är ju bassystemet alldeles för litet ;)

Fantastiskt fina toppar om man har råd och plats för dem.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2013-08-16 22:11

Illuminatus skrev:Är det så pass? Då kanske jag skall avvakta med lite dyrare/bättre toppar tills jag har rum & plats för att uttöka antalet basmoduler.

Tror du ni en mindre stativare hade integrerat bra ihop med modulerna? Det är ju liksom ingen vits med att ha en golvare som gräver djupt när jag ändå delar vid 80hz...

Jag gillar Dynaudio. Deras x14 lanseras nu under hösten. Har haft x12 tidigare och den ligger varmt om hjärtat men det är samtidigt tråkigt att köpa samma högtalare igen.
Bygga själv lägger jag nog på hyllan. Det känns för komplicerat & tiden finns nog inte för ett sådant projekt tyvärr.

flaskhalsar kommer man aldrig undan, är det inte basarna så är det frontarna sen ger örona upp till slut, nä skaffa ino om du tycker dom spelar bra, uppgradera basarna senare, men jag tror inte din basar är den svaga länken, det är den mindre optimala positionen av soffan som ger dåligt drag, kanske om du nu flyttar den 2 meter bakåt.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-16 22:11

adzer skrev:Nu är ju bassystemet alldeles för litet ;)

Jo det är väll det :D

Råd har jag, med tiden & plats finns det. Rummet är ju på 40kvm så de hade nog fyllt rummet med välljud.
Om jag tänker mig uppgraderingsmässigt med tanke på vad jag haft tidigare så borde något i stil med i56 vara ett alternativ. Först x12an, sen rangern dubbelt så dyr som x12. Ett par i56 blir dubbelt så dyra som rangern? Kanske en hållbar motivering till sambon :) Hon tyckte de var snygga till & med, hehe.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2013-08-16 22:21

Illuminatus skrev:

Råd har jag, med tiden & plats finns det. Rummet är ju på 40kvm så de hade nog fyllt rummet med välljud.
Om jag tänker mig uppgraderingsmässigt med tanke på vad jag haft tidigare så borde något i stil med i56 vara ett alternativ. Först x12an, sen rangern dubbelt så dyr som x12. Ett par i56 blir dubbelt så dyra som rangern? Kanske en hållbar motivering till sambon :) Hon tyckte de var snygga till & med, hehe.

KÖP! :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-16 22:41

Illuminatus skrev:Det här hade nog inte vart helt fel. Drömma kan man alltid göra :cry:

Bild

Bild

.

Min verklighet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-17 08:08

Illuminatus skrev:

Jag tänkte mest på avståndet. Inte alla som har 5meters lyssningsavstånd.

Sedan är ju frågan om du behöver den kapaciteten? Jag vet inte många som gör det.

Visst är de snygga :D

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2013-08-17 08:08

Haha ja börja med det värsta kan man ju oxå göra 8)

Varför inte börja med i6, du som kan måla kan köpa dom i byggsats och få tillbaka pengarna den dagen du vill uppgradera. De klarar att kräma på riktigt bra med.

De dära i56 skjuter bara diskantsäkringar när det börjar låta kul :wink: (var ett skämt)

Hur går det med kung fu panda? Intryck tack.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-17 09:32

adzer skrev:
Illuminatus skrev:

Jag tänkte mest på avståndet. Inte alla som har 5meters lyssningsavstånd.

Sedan är ju frågan om du behöver den kapaciteten? Jag vet inte många som gör det.

Visst är de snygga :D

Behövs inga 5 meter .

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-17 09:34

boom skrev:Behövs inga 5 meter .

Rekommenderat. Självklart kan du ha kortare om du tycker det duger.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-17 09:39

adzer skrev:

Det är nog baserat på hur brett isär dom står och hur invinklingen blir.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-17 10:09

boom skrev:
adzer skrev:

Ja vill man ha en given invinkling så blir ju lyssningsavståndet länge om högtalarna står bredare isär. Det har dock inte med rekommendationen om avståndet att göra utan det är relaterat till högtalarnas spridning.

De finns allt folk som har i56 på kortare än 5meter med bra resultat, men de större modellerna kräver helt klart längre lyssningsavstånd jämfört med de mindre modellerna för att få lika bra ljudbild.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-17 11:07

adzer skrev:
boom skrev:
adzer skrev:

Ja vill man ha en given invinkling så blir ju lyssningsavståndet länge om högtalarna står bredare isär. Det har dock inte med rekommendationen om avståndet att göra utan det är relaterat till högtalarnas spridning.

De finns allt folk som har i56 på kortare än 5meter med bra resultat, men de större modellerna kräver helt klart längre lyssningsavstånd jämfört med de mindre modellerna för att få lika bra ljudbild.

Så du anser att i56 är en liten högtalare och ändå så är det inte så många liter som skiljer dom åt.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum