Neuhausen skrev:Chris71 skrev:Morello skrev:Riktigt kul Sprudel!
Jag började laborera med ekvalisering av lågfrekvensregistret för något år sedan. Min plan var då att dimensionera ett prototypfilter med PC-mjukvara och sedan implementera det strikt analogt i form av en icke-parametrisk ekvalisator i absolut toppklass avseende brus, THD osv - byter jag bostad får man alltså bestycka om kortet.
Ursäkta kapningen, men det är det första inlägget som tangerar min fundering.
Med en kurva skapad i en DSP PEQ som fungerar för den specifika högtalaren och lyssnings rummet, går det med "enkelhet" att bygga en analog passiv EQ som har motsvarande ingrepps punkter för respektive element om målsättningen är att få den så "osynlig" som möjligt i signalvägen?
Jag tycker att det är ett intressant projekt men om man skall kunna använda byggblock som liknar de i DSPn så blir det ganska många komponenter för varje ingrepp i DSPn. Men när det bara behövs en enkel justering så behöver inte det blocket bli så komplicerat, det skiljer också ganska lite mellan en del av blocken så tex en notch och en peak kan man nog man nog använda samma del av kretskortet för och bara göra en liten ändring beroende på vilken funktion man behöver.
Många problem kan hanteras redan ett aktivt filter om man delar högtalaren så. Det kan anpassas på samma sätt som man gör med ett passivt filter i en högtalare. Dvs flytta ingreppspunkter för olika delar i filtret. Att köpa de mest grundläggande komponenterna för att kunna prova lite med passiva filter i högtalare blir snabbt dyrt. För aktiva filter så kostar komponenterna för att konfigurera om ett filter en krona så sortimenten blir väldigt billiga.
Efter att ha ritat ganska många aktiva EQ kretsar för hand i Vituixcad så såg jag NU att det redan finns byggblock att använda med användbara funktioner! Kimmo är verkligen en klippa!
Att kunna mäta vad högtalaren gör och sedan anpassa i Vituixcad även med analoga kretsar ger många möjligheter, men det kräver en helt annan arbetsinsats än med en DSP. Men om man inte vill köpa en ganska dyr DSP eller lyckas hålla signalen digital hela vägen så kan man nog få mindre påverkan på ljudet.
Låt mig säga så här, jag lever ingenstans i villfarelsen att mina beräkningar och simulationer kommer ta mig ända in i mål, där tar "labbet" över, men 3 Dedikerade professionella DSP'er senare och ett mindre trave med MiniDSP produkter så skaver det lite.
Det är alldeles för enkelt att bara "pressa" fram en manipulerad responskurva baserad på feedback från microfonen, kanske inte så enkelt men ni förstår säkert.
Och så länge det är prototyper eller fler högtalare system med dugliga mängder basmoduler så har jag någonstans accepterat att det kanske måste vara så för att det skall vara hanterbart. Men så kommer de där tillfällena då jag skall bygga något för mig själv som skall bli kvar, något som jag faktiskt har någon form av äkta behov av, då infinner sig kluvenheten över att behöva köra ett flerkanal system för att lyssna på stereo, dessutom har jag en hyfsad mängd ganska älskade slutsteg som jag gärna använder ibland och då landar jag i att passivt är ganska attraktivt.
Sen spinner tankarna vidare, låt säga att jag genom intensivt testande på en högtalare kommer fram till att jag kanske går iland med detta på 1:a ordningen filter med endast ett fåtal extra ingreppspunkter, hur trevligt vore det inte för transienterna om det bara satt ett väldigt enkelt filter som gör saker i absolut realtid snarare är efter en beräkning.
Det kanske är analog romantik eller bakåtsträvande, kanske kommer en vågrät respons från den digitala domänen alltid låta bättre, men tanken kittlar om det ändå gick att få till det där enkla fas-riktiga filtret som bara behöver lite eq för att sitta nöjd.
Jag har för få år kvar för att skriva en avhandling om det, men tillräckligt många för att stilla min nyfikenhet, så därför hamnade jag här.
Precis som jag tror att du listat ut så är det inte den "magiska" EQ apparaten jag är ute efter utan bara ett enkelt sätt att kunna verifiera ett DSP konstruerat filter under transformering till passivt analogt, när ingreppen är testade och verifierade så ser jag det som naturligt att implementera det mer så få komponenter direkt i filtret utan att kanske ens kunna justera dem för att man är klar med vad som behövs.