The Morello PEQ

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: The Morello PEQ

Inläggav sprudel » 2023-11-05 18:14

RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:Nu har Gustaf fått mäta på sin egen konstruktion. Den fick med beröm godkänt.

På vilket sätt hade du tidigare utvärderat PEQ:n? Jag tyckte det var svårt att med blotta hörseln uppfatta ingrepp vid vissa frekvenser vid musikåtergivning. När man mätte såg man det tydligare.

Provat med rew o umik, mätt men inte lyssnat. Nu är den inställd på 41 och 59Hz så jag har ett bra utgångsläge för vidare mätningar
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-11-22 11:41

sprudel skrev:
RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:Nu har Gustaf fått mäta på sin egen konstruktion. Den fick med beröm godkänt.

På vilket sätt hade du tidigare utvärderat PEQ:n? Jag tyckte det var svårt att med blotta hörseln uppfatta ingrepp vid vissa frekvenser vid musikåtergivning. När man mätte såg man det tydligare.

Provat med rew o umik, mätt men inte lyssnat. Nu är den inställd på 41 och 59Hz så jag har ett bra utgångsläge för vidare mätningar

Nu har jag lyssnat och är väldigt nöjd med resultatet. Två ingreppspunkter där jag plockat ner två störande resonanser vilket medgett att jag skruvat Q fullt ut i cr80es för att få mer slam i basen. Q var tidigare mycket snålt inställt pga resonanserna. Förbättringen i basregistret är avsevärd och också nöjd med att inte tafsa på registret över 80 Hz då peq ligger efter cr80es för endast basregistret. Genomskinligheten i 80Hz är som förut, alltså mycket bra. Rekommenderas starkt som man säger i alla HiFi-magasin och stort tack till Gustaf och till andra som gjort konstruktionen realiserbar. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-22 12:03

Riktigt kul Sprudel!

Jag började laborera med ekvalisering av lågfrekvensregistret för något år sedan. Min plan var då att dimensionera ett prototypfilter med PC-mjukvara och sedan implementera det strikt analogt i form av en icke-parametrisk ekvalisator i absolut toppklass avseende brus, THD osv - byter jag bostad får man alltså bestycka om kortet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-03-03 03:55

Morello skrev:Riktigt kul Sprudel!

Jag började laborera med ekvalisering av lågfrekvensregistret för något år sedan. Min plan var då att dimensionera ett prototypfilter med PC-mjukvara och sedan implementera det strikt analogt i form av en icke-parametrisk ekvalisator i absolut toppklass avseende brus, THD osv - byter jag bostad får man alltså bestycka om kortet.

Ursäkta kapningen, men det är det första inlägget som tangerar min fundering.

Med en kurva skapad i en DSP PEQ som fungerar för den specifika högtalaren och lyssnings rummet, går det med "enkelhet" att bygga en analog passiv EQ som har motsvarande ingrepps punkter för respektive element om målsättningen är att få den så "osynlig" som möjligt i signalvägen?

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2025-03-03 08:14

Jag har en Morello PEQ i snygg låda liggandes om någon är intresserad att ta över den, skicka ett PM.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-03 08:22

Jag har en del kort kvar till Morello PEQ, bestyckade såväl som bara PCB. Dock inget för strömförsörjning.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-03-04 20:32

Chris71 skrev:

Med en kurva skapad i en DSP PEQ som fungerar för den specifika högtalaren och lyssnings rummet, går det med "enkelhet" att bygga en analog passiv EQ som har motsvarande ingrepps punkter för respektive element om målsättningen är att få den så "osynlig" som möjligt i signalvägen?

Jag tycker att det är ett intressant projekt men om man skall kunna använda byggblock som liknar de i DSPn så blir det ganska många komponenter för varje ingrepp i DSPn. Men när det bara behövs en enkel justering så behöver inte det blocket bli så komplicerat, det skiljer också ganska lite mellan en del av blocken så tex en notch och en peak kan man nog man nog använda samma del av kretskortet för och bara göra en liten ändring beroende på vilken funktion man behöver.

Många problem kan hanteras redan ett aktivt filter om man delar högtalaren så. Det kan anpassas på samma sätt som man gör med ett passivt filter i en högtalare. Dvs flytta ingreppspunkter för olika delar i filtret. Att köpa de mest grundläggande komponenterna för att kunna prova lite med passiva filter i högtalare blir snabbt dyrt. För aktiva filter så kostar komponenterna för att konfigurera om ett filter en krona så sortimenten blir väldigt billiga.

Efter att ha ritat ganska många aktiva EQ kretsar för hand i Vituixcad så såg jag NU att det redan finns byggblock att använda med användbara funktioner! Kimmo är verkligen en klippa!

Att kunna mäta vad högtalaren gör och sedan anpassa i Vituixcad även med analoga kretsar ger många möjligheter, men det kräver en helt annan arbetsinsats än med en DSP. Men om man inte vill köpa en ganska dyr DSP eller lyckas hålla signalen digital hela vägen så kan man nog få mindre påverkan på ljudet.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-03-04 21:23

Neuhausen skrev:
Chris71 skrev:

Jag tycker att det är ett intressant projekt men om man skall kunna använda byggblock som liknar de i DSPn så blir det ganska många komponenter för varje ingrepp i DSPn. Men när det bara behövs en enkel justering så behöver inte det blocket bli så komplicerat, det skiljer också ganska lite mellan en del av blocken så tex en notch och en peak kan man nog man nog använda samma del av kretskortet för och bara göra en liten ändring beroende på vilken funktion man behöver.

Många problem kan hanteras redan ett aktivt filter om man delar högtalaren så. Det kan anpassas på samma sätt som man gör med ett passivt filter i en högtalare. Dvs flytta ingreppspunkter för olika delar i filtret. Att köpa de mest grundläggande komponenterna för att kunna prova lite med passiva filter i högtalare blir snabbt dyrt. För aktiva filter så kostar komponenterna för att konfigurera om ett filter en krona så sortimenten blir väldigt billiga.

Efter att ha ritat ganska många aktiva EQ kretsar för hand i Vituixcad så såg jag NU att det redan finns byggblock att använda med användbara funktioner! Kimmo är verkligen en klippa!

Att kunna mäta vad högtalaren gör och sedan anpassa i Vituixcad även med analoga kretsar ger många möjligheter, men det kräver en helt annan arbetsinsats än med en DSP. Men om man inte vill köpa en ganska dyr DSP eller lyckas hålla signalen digital hela vägen så kan man nog få mindre påverkan på ljudet.

Låt mig säga så här, jag lever ingenstans i villfarelsen att mina beräkningar och simulationer kommer ta mig ända in i mål, där tar "labbet" över, men 3 Dedikerade professionella DSP'er senare och ett mindre trave med MiniDSP produkter så skaver det lite.
Det är alldeles för enkelt att bara "pressa" fram en manipulerad responskurva baserad på feedback från microfonen, kanske inte så enkelt men ni förstår säkert.

Och så länge det är prototyper eller fler högtalare system med dugliga mängder basmoduler så har jag någonstans accepterat att det kanske måste vara så för att det skall vara hanterbart. Men så kommer de där tillfällena då jag skall bygga något för mig själv som skall bli kvar, något som jag faktiskt har någon form av äkta behov av, då infinner sig kluvenheten över att behöva köra ett flerkanal system för att lyssna på stereo, dessutom har jag en hyfsad mängd ganska älskade slutsteg som jag gärna använder ibland och då landar jag i att passivt är ganska attraktivt.

Sen spinner tankarna vidare, låt säga att jag genom intensivt testande på en högtalare kommer fram till att jag kanske går iland med detta på 1:a ordningen filter med endast ett fåtal extra ingreppspunkter, hur trevligt vore det inte för transienterna om det bara satt ett väldigt enkelt filter som gör saker i absolut realtid snarare är efter en beräkning.
Det kanske är analog romantik eller bakåtsträvande, kanske kommer en vågrät respons från den digitala domänen alltid låta bättre, men tanken kittlar om det ändå gick att få till det där enkla fas-riktiga filtret som bara behöver lite eq för att sitta nöjd.

Jag har för få år kvar för att skriva en avhandling om det, men tillräckligt många för att stilla min nyfikenhet, så därför hamnade jag här.

Precis som jag tror att du listat ut så är det inte den "magiska" EQ apparaten jag är ute efter utan bara ett enkelt sätt att kunna verifiera ett DSP konstruerat filter under transformering till passivt analogt, när ingreppen är testade och verifierade så ser jag det som naturligt att implementera det mer så få komponenter direkt i filtret utan att kanske ens kunna justera dem för att man är klar med vad som behövs.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-03-04 21:24

radelius skrev:Jag har en Morello PEQ i snygg låda liggandes om någon är intresserad att ta över den, skicka ett PM.

Staffan hur många ingrepp hanterar din?

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2025-03-04 23:03

Den tar ett ingrepp i stereo. Jag hade en jättepuckel vid 70Hz som efter ingrepp på subbarna gjorde en jätteskillnad i mitt rum.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-03-04 23:26

Chris71 skrev:Precis som jag tror att du listat ut så är det inte den "magiska" EQ apparaten jag är ute efter utan bara ett enkelt sätt att kunna verifiera ett DSP konstruerat filter under transformering till passivt analogt, när ingreppen är testade och verifierade så ser jag det som naturligt att implementera det mer så få komponenter direkt i filtret utan att kanske ens kunna justera dem för att man är klar med vad som behövs.

Det är så mycket som krävs innan den fungerar. Strömförsörjning, ingångssteg, utgångssteg, tillslagskretsar med mera för att det inte skall smälla och poffa. Även om jag inte tycker om kontakter och kablar mellan kort så är det nog ganska praktiskt att ha ett moderkort med stiftlister för filtermodulerna. Jag skulle dra mig mer för att lyfta ur hela kortet, göra ändringarna och sedan montera det igen jämfört med att bygga klart en modul som man sedan pluggar in i moderkortet för att lägga till det filtret.

Här är ett exempel för att lösa de teoretiska problem som jag förväntar mig få med de nya högtalarna i rummet. En high shelf som höjer allt över 150Hz, sedan en notch och två peakar. En av dem för att fixa problemet med svag topp från SB26 i waveguide.

Aktiva EQ exempel.png
Aktiva EQ exempel.png (198.39 KiB) Visad 2077 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-05 09:46

Jag har nu avyttrat alla mina Morello-kort till en annan faktisktian. Även några elektroniska delningsfilter från Nelson Pass. Hoppas det blir till nöje!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2025-03-06 22:40

Neuhausen skrev:
Chris71 skrev:

Jag håller med, det finns någonstans en punkt när en digital lösning överträffar den analoga. Beroende på komponentval (främst AD/DA för den digitala men ex OP förstärkare) är de vid ett antal.

Enkelheten i Morellos PEQ och motsvarande motsvaras ungefär av SigmaDSP lösning, MiniDSP eller som jag roat mig med DCX2496 efter att ha rivit ut hela analogdelen och byggt en ny för anpassning mot AD/DA och linjenivå och därmed utnyttja hela potentialen i DCX2496. Den senare hade oförtjänt dåligt rykte just på grund av analogdelen. Nu gick den till sälla jaktmarkerna tyvärr så jag har ingen kvar.

Man skall inte överskatta de analoga OPs bidrag till förvrängning av signalen. De som är med är mycket bra. Det finns idag ännu bättre tom som i signalföljarkopplingar har så låg förvrängning att den inte kan mätas med existerande mätinstrument.

Det är väl just vid aktiv delning i kombination med EQ funktion man ser en stor fördel med DSP lösningar. Det finns även möjligheter till att laborera i tidsdomänen med signalfördröjningar.
--------------------------------------------------------------
A man can not have to many Variacs.
Andratons distortion är populism.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-03-07 22:11

Jag ser främst ett ganska smalt område där analog ekvalisering och delning har fördelar. Kanske främst där en för billig DSP har för dålig inbyggd AD ch DA för att det skall vara acceptabelt. Men frågan är hur dyr en DSP blir innan det inte är ett problem och om det kan finnas ett område där en DSP inte rår på en analog lösning.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2025-03-08 07:53

Handlar det om EN eller TVÅ ekvalisering är det svårt att slå Morellos PEQ.

Om vi exkluderar chassi såklart :)

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-03-08 18:20

rikkitikkitavi skrev:
...eller som jag roat mig med DCX2496 efter att ha rivit ut hela analogdelen och byggt en ny för anpassning mot AD/DA och linjenivå och därmed utnyttja hela potentialen i DCX2496. Den senare hade oförtjänt dåligt rykte just på grund av analogdelen.

Har du dokumenterat ändringarna du gjorde DCX2496?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2025-03-08 23:56

Inte med bra bilder , men kan ha en LT Spicefil ngstans.

AD/DA omvandling sker på DSP kortet. Det är rätt ok AD och DA, märke AKM. Finns en del som moddat in andra...
Men 24 bitar, 96kHz sampling osv är helt ok.

Analogdelen sitter på ett kort med kontakterna (XLR mm)på baksidan. Det är förbundna med en flatkabel till DSP kortet för signal och matning.

Schema finns på nätet.

I orginal är analogdelen inte helt optimal, mycket nivå från PA till lägre o vice versa vilket ger onödigt mycket brus.

Det jag gjorde var att omvandla en single ended analog insignal till en balanserad som vilade på Vcom = 2.5 med Gain =1.
Typ som i appnotes för AKM AD omvandlarna. Lite OP och resistorer alltså.

Hittade en bild på ftpn...
https://user.faktiskt.io/rikkitikkitavi ... moddad.jpg

Notera att jag byggt på Veroboard. Glasfiber minsann. Fint skall det vara, så det så.

DA omvandlarna har en differentiell utgång, så jag byggde ett balanserat lågpasssfilter. En OP per utgång.
Bara OP2134 för att få lite mer frihet med resistorer i filtret.

Analogdelen drevs fortsatt med 15V.

Kom aldrig så långt att jag fick byggt en analog nätdel, och det var nätagget till DCXen som la av så den går att rädda.

Finns ganska mycket på diyaudio.com. Även gamla yahoogrupper, men de är nog inte arkiverade.

Föregående

Återgå till DIY-forum