Ny liten högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-28 15:12

menace skrev:
skrutten skrev:Tror jag har hittat en diskant som matchar vågfronten hos CA15 men måste kolla detta först.

Om detta stämmer innebär det då att waveguiden "bara" behöver flytta diskantens akustiska centrum bakåt, så det överenstämmer med basens, dvs. så elmentens akustiska fas överenstämmer?

Nja det är väl bra för en planbaffelvariant, vågfronterna stämmer men akustiskt vid 2500Hz till 3000Hz ligger diskanten 3,1 cm före basen. Vilket är bra, tror jag iaf :? Delnings frekvensen blir då omkring 2900Hz med ett 2/4 LR-filter

Edit: diverse :)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-30 20:38

Nya mätningar nu med annan diskant, och lite annan baffel. Denna gång ligger delningsfrekvensen på ca 2900 Hz.
Övre grafen horisontell spridning, under grafen vertikal spridning mätt upp mot taket.
Bild
Inte såå illa, som vanligt är de låga frekvenserna inget att räkna med i en fönstrad mätning på 1 meters avstånd i ett vanligt rum.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-03-30 20:57

Tycker kurvorna på sista tiden sett bra ut, vad är det som är problemet egentligen ? :?

(Förklarat för mig som är lekman...)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-30 22:58

i skrev:Tycker kurvorna på sista tiden sett bra ut, vad är det som är problemet egentligen ? :?

Tycker också att det ser bra ut :) men inte perfekt. Jag skulle gärna vara utan bullen 500-1000Hz samt höjningen 2000-7000Hz på offaxis kurvorna. Reflektionen mot taket ger en någorlunda jämnfrekvensgång likaså reflektioner mot väggar.
Diskanten en V-line XT19 ger samma vågutbredningsform som Seas CA15 vilket inte 22TAF/G gjorde detta innebär att högtalaren nu blir (hyggligt) faskoherent inom en stor lysningsvinkel.

Men visionen var en högtalare med lite annan spridningskarakteristik som skulle göra den mindre känslig för tidigareflexer i rummet, samtidigt som en stor sweetspot skulle erhållas (=WG).

Jag lovade dock tidigt i tråden att göra en planbaffelvariant för de som vill ha en högtalare som är lite enklare att bygga. Nu finns en början denna variant med två olika diskant alternativ.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-03-30 23:10

skrutten skrev:
i skrev:Tycker kurvorna på sista tiden sett bra ut, vad är det som är problemet egentligen ? :?

Tycker också att det ser bra ut :) men inte perfekt. Jag skulle gärna vara utan bullen 500-1000Hz samt höjningen 2000-7000Hz på offaxis kurvorna. Reflektionen mot taket ger en någorlunda jämnfrekvensgång likaså reflektioner mot väggar.
Diskanten en V-line XT19 ger samma vågutbredningsform som Seas CA15 vilket inte 22TAF/G gjorde detta innebär att högtalaren nu blir (hyggligt) faskoherent inom en stor lysningsvinkel.

Men visionen var en högtalare med lite annan spridningskarakteristik som skulle göra den mindre känslig för tidigareflexer i rummet, samtidigt som en stor sweetspot skulle erhållas (=WG).

Jag lovade dock tidigt i tråden att göra en planbaffelvariant för de som vill ha en högtalare som är lite enklare att bygga. Nu finns en början denna variant med två olika diskant alternativ.

Jaså, det är det som skulle vara vitsen med Waveguiden! Kan man verkligen nå båda målen ? Trodde de var naturligt motverkande!

(Vad kostar f ö XT29 ?)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-30 23:20

Tänk WG:n som en strålkastare med jämnt ljusföde inom sin begränsade spridningsvinkel.
En annan sak som kan vinnas med WG är anpassning offaxis till baselementet.

XT19 = 490:-

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-03-31 01:43

skrutten skrev:Tänk WG:n som en strålkastare med jämnt ljusföde inom sin begränsade spridningsvinkel.
En annan sak som kan vinnas med WG är anpassning offaxis till baselementet.

XT19 = 490:-

Aha, den begränsar alltså spridningsvinkeln såpass att man slipper en del tidiga reflexer (som alltså då ligger utanför spridningsvinkeln), men inte så mycket att man får en liten "sweet spot".
Och har då också en jämn spridning inom sin spridningsvinkel - vilket alltså inte vore fallet utan WG.
Låter vettigt. :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-01 14:04

Min personliga uppfattning efter lyssning är att Seas kombon delad vid 2300-2500Hz är att föredra framför Vifa/Seas kombon.
Jag har dock problem med min hörsel så det gör lite för ont detta med musik och högtalare just nu :cry:
Det roliga med Vifa försöket är dock att se hur bra fasen ligger kring delningsfrekvensen i olika horisontella rikningar när vågfrontsformen stämmer överens mellan elementen :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-04-01 14:45

skrutten skrev:Min personliga uppfattning efter lyssning är att Seas kombon delad vid 2300-2500Hz är att föredra framför Vifa/Seas kombon.
Jag har dock problem med min hörsel så det gör lite för ont detta med musik och högtalare just nu :cry:
Det roliga med Vifa försöket är dock att se hur bra fasen ligger kring delningsfrekvensen i olika horisontella rikningar när vågfrontsformen stämmer överens mellan elementen :)

från att ha kikat på kruvorna till respektive kombo så kan jag förstå varför du tycker vifa/seas låter sämre. Den där förtätningen i energi just vid 2500 hz ser helt enkelt inte bra ut. Jag skulle gissa mig på att vifa/seas låter lite mer påträngande och "vasst" än seas/seas?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-01 17:11

Kraniet skrev:från att ha kikat på kruvorna till respektive kombo så kan jag förstå varför du tycker vifa/seas låter sämre. Den där förtätningen i energi just vid 2500 hz ser helt enkelt inte bra ut. Jag skulle gissa mig på att vifa/seas låter lite mer påträngande och "vasst" än seas/seas?

Din analys känns rimlig.
På vifa/seas uppsättningen har jag justerat ner offaxis bumpen som syns i grafen ovan med hjälp av filtert men jag når inte riktigt dit jag vill.

Till seas/seas har jag simulerat ett filter som ger ännu bättre on och offaxis respons men det är dock inte provat ännu. Måste göra en ny baffel igen innan jag kan prova. Delningen ligger på 2500 Hz och simuleringen ser ut som nedan:
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-01 22:44

skrutten skrev:Till seas/seas har jag simulerat ett filter som ger ännu bättre on och offaxis respons men det är dock inte provat ännu. Måste göra en ny baffel igen innan jag kan prova. Delningen ligger på 2500 Hz och simuleringen ser ut som nedan:
Ser ju toppenbra ut, finns inget självändamål att komplicera med waveguide, om problemet är löst utan!
Kan man få se simuleringar i höjdled också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-04-03 23:00

Kul projekt detta, vore roligt om det blev en waveguide faktiskt :P. Å andra sidan kanske waveguide är mest intressant om man delar till en 6,5" bas eller större.

Var och mätte på mitt lilla projekt som påminner en hel del om konceptet för denna tråden, fast utan waveguide, på Chalmers ekofria rum igår... så, for the record, såhär blev det med Peerless HDS ppb 5" bas och Seas 27TDF 1" diskant:
Horisontell spridning:
Bild

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-07 13:04

Hej luminous
Har du satt diskanten med offset från baffelcentrum?
Vilken baffelstorlek och deliningsfrekvens rör det sig om?
Seas 27TDF tror jag är ett riktigt kap.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-04-07 16:36

skrutten, nej diskanten sitter i mitten och sidorna är avfasade ala piP. Baffeldimensionerna, inklusive avfasningen är B*H = 20*36 cm. Delningen ligger på ungefär 2900Hz, ganska flack för att ge bra horisontell spridning aningen på bekostnad av den vertikala.

Seas 27TDF är jag väl hyfsat nöjd med men jag tror det hade behövts nåt med lite mer spridning för att matcha den höga spridningen hos 5" basen. Dessutom hade den en liten puckel på sisådär 13-14KHz, vet inte om det berodde på baffeln men vid den höga frekvensen borde det väl nästan vara elementet självt. Jag lade iaf på en liten notch-filtrering på den och hela kitet simulerade superduper-fint, men den verkliga filterfuktionen skiljde sig lite från den simulerade i diskanten... blev lite pill med det. I fortsättningen kommer jag dra mig från att använda mycket tonkurve-eq högt i frekvens för det verkade väldigt noga med komponenttoleranser där.

Får köra högtalarna med subwoofer också för HDS 5'ans slaglängd räcker inte så långt. Annars blev det en trevlig högtalare. :P Utan waveguide är nog 5" bas (eller mindre) nästan det enda alternativet för att få jämn horisontell spridning. Men med waveguide hade det gått att använda mycket brantare delning så att den vertikala spridningen också blev lika fin.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-08 23:01

Så kan det se ut när alla uppmätta kurvor läggs ihop.
Bild

Glad påsk förresten :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-04-12 21:25

Martin skrev:Jag är kvar, och målet också. Det tar lite tid att komma igång bara.

Lyfter :wink:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-15 19:30

Vad är nu detta?
Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-15 20:32

skrutten skrev:Vad är nu detta?
[img]bild%20på%20röd%20och%20svart%20taggig%20linje[/img]

Ser ut som två mätningar på (ca 24 cm långa) basreflexportar. Svart verkar vara bäst.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-15 21:45

skrutten skrev:Lärdom från veckan som var, svantes xdir ger en mer realistisk simulation av baffeln än FRD verktyget som jag använt.

Va?

xdir räknar ju inte på baffeln alls utan bara på två eller tre punktkällor.

Strääängsch.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-15 21:52

skrutten skrev:Vad är nu detta?
Bild

Ljudtrycket inuti lådan? Med och utan dämpmaterial?
Senast redigerad av Svante 2007-04-15 21:53, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-15 21:53

Svante skrev:
skrutten skrev:Lärdom från veckan som var, svantes xdir ger en mer realistisk simulation av baffeln än FRD verktyget som jag använt.

Va?

Strääängsch.

Ehmm vadnu edge ska de ju va :? (såklart)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-15 21:54

skrutten skrev:
Svante skrev:

Va?

Strääängsch.

Ehmm vadnu edge ska de ju va :? (såklart)

Haha, ja då blev jag glad. :D

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-17 18:30

Alltid kul att göra någon glad :)
Naqref har gissat fel för basröret är bara 18 cm långt :wink:

Jo, jag dämpade basreflexrörets pipresonans med 6dB med hjälp av små phon hål. Röd kurva före svart efter.

Nu är frågan kan man förvänta sig lika bra resultat i en port med annan form än ett rör?
Jag tänker nu på en slitsport (alltså inte "Svante slits") ungefär 10 cm bred 1,6 cm hög 18 - 20 cm lång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-17 19:40

Det går nog lika bra med slitsport. Du kanske får prova med några olika hålplaceringar. Det kanske räcker med ett hål.

Materialet i slitsens vägg är väl lite tjockare än röret, så det bli "småportar" av hålen kanske? Vet inte om/hur det påverkar.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-19 18:09

phon skrev:Det går nog lika bra med slitsport. Du kanske får prova med några olika hålplaceringar. Det kanske räcker med ett hål.

Materialet i slitsens vägg är väl lite tjockare än röret, så det bli "småportar" av hålen kanske? Vet inte om/hur det påverkar.

Man kanske kan sätta filten eller vad man tänkt sig i själva hålen så blir småportarna väldämpade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-19 22:06

Ja, det borde gå lika bra, blir mindre mängd filt. Går säkert bra med en tuss gullfiber eller bomull.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-22 20:55

Nu har jag provat att göra en slitsport till högtalaren, men jag ser det som ett problem att det inte går att verifiera portens utnivå lika lätt som en rund port. Hur kan man kringgå detta mätmässigt.
Jag har alltså mätt närfält vid portmynningen och baselement och adderat dessa två efter att ha kompenserat för olika storlek på arean av port och element.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-24 21:46

Pssst, hur går det Martin?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-25 11:18

skrutten skrev:Pssst, hur går det Martin?
Ähum :oops: ! Jag har inte börjat än, men det sker nog snart. Har en del att göra på bilen innan, kamremsbyte och växellådsvätskebyte.

Går det förresten bra om jag kommer förbi och lämnar högtalarna veckan efter midsommar, typ på måndag kväll 25/6?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-25 21:11

Martin skrev:
skrutten skrev:Pssst, hur går det Martin?
Ähum :oops: ! Jag har inte börjat än, men det sker nog snart. Har en del att göra på bilen innan, kamremsbyte och växellådsvätskebyte.

Går det förresten bra om jag kommer förbi och lämnar högtalarna veckan efter midsommar, typ på måndag kväll 25/6?

Jag tror nog att det skall gå bra med det datumet.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum