skrutten, nej diskanten sitter i mitten och sidorna är avfasade ala piP. Baffeldimensionerna, inklusive avfasningen är B*H = 20*36 cm. Delningen ligger på ungefär 2900Hz, ganska flack för att ge bra horisontell spridning aningen på bekostnad av den vertikala.
Seas 27TDF är jag väl hyfsat nöjd med men jag tror det hade behövts nåt med lite mer spridning för att matcha den höga spridningen hos 5" basen. Dessutom hade den en liten puckel på sisådär 13-14KHz, vet inte om det berodde på baffeln men vid den höga frekvensen borde det väl nästan vara elementet självt. Jag lade iaf på en liten notch-filtrering på den och hela kitet simulerade superduper-fint, men den verkliga filterfuktionen skiljde sig lite från den simulerade i diskanten... blev lite pill med det. I fortsättningen kommer jag dra mig från att använda mycket tonkurve-eq högt i frekvens för det verkade väldigt noga med komponenttoleranser där.
Får köra högtalarna med subwoofer också för HDS 5'ans slaglängd räcker inte så långt. Annars blev det en trevlig högtalare.

Utan waveguide är nog 5" bas (eller mindre) nästan det enda alternativet för att få jämn horisontell spridning. Men med waveguide hade det gått att använda mycket brantare delning så att den vertikala spridningen också blev lika fin.