Moderator: Redaktörer
Illuminatus skrev:Nej det kan ju hända att ett par i56 är overkill. Och om jag verkligen behöver den kapaciteten, troligtvis inte men det har ju hänt förr att man köpt saker man egentligen inte behöver![]()
Ang. Kung Fu Panda. Jag vet inte om du följt tråden eller inte men elementen är urplockade och lådorna förberedda för lack. Dvs jag har ingen möjlighet till provspelning förrän dessa är klara & egentligen inte förrän jag har ett par toppar. Men jag kommer testa igen med morsans Ranger så klart modulerna är klara.
Jag kan ordna 5m lyssningavstånd ifall det är ett krav. Är det någon som har måtten på ett par i56 samt vikt på dessa?
boom skrev:Man kan se ett par i56som en invesrering för framtiden.
Dom är 156cm höga och väger runt 50 kilo.
Komorok skrev:Det kanske vore bra att höra om du kan hälsa på Steveo1234? Han har ju i28, halva i56 alltså.
adzer skrev:Vill du ha de exakta måtten så kan du ju alltid kolla på 3D-modellen du har
Illuminatus skrev:Nej det kan ju hända att ett par i56 är overkill. Och om jag verkligen behöver den kapaciteten, troligtvis inte men det har ju hänt förr att man köpt saker man egentligen inte behöver![]()
Ang. Kung Fu Panda. Jag vet inte om du följt tråden eller inte men elementen är urplockade och lådorna förberedda för lack. Dvs jag har ingen möjlighet till provspelning förrän dessa är klara & egentligen inte förrän jag har ett par toppar. Men jag kommer testa igen med morsans Ranger så klart modulerna är klara.
Jag kan ordna 5m lyssningavstånd ifall det är ett krav. Är det någon som har måtten på ett par i56 samt vikt på dessa?
Illuminatus skrev:adzer skrev:Vill du ha de exakta måtten så kan du ju alltid kolla på 3D-modellen du har
Ja visst fan det har du rätt i. Den är ju till och med gjord av dig
Innan jag ens börjar fundera på den typen av högtalare (i56). Vad behöver den som drivmedel? Med en sådan högtalare så kostar ju grejerna runt omkring en hel del också...
Jag tänker mig typ Rotel RB-1080, 1090 etc. Kommer det ut lite sånt kul på beg.marknaden så kanske man ska slå till menar jag. Eller behövs det ÄNNU mer?
Vad driver ni andra era i56 med?
Illuminatus skrev:adzer skrev:Vill du ha de exakta måtten så kan du ju alltid kolla på 3D-modellen du har
Innan jag ens börjar fundera på den typen av högtalare (i56). Vad behöver den som drivmedel? Med en sådan högtalare så kostar ju grejerna runt omkring en hel del också...
Jag tänker mig typ Rotel RB-1080, 1090 etc. Kommer det ut lite sånt kul på beg.marknaden så kanske man ska slå till menar jag. Eller behövs det ÄNNU mer?
nu skall du inte spekulera i vad i56 tål i effekt.adzer skrev:Illuminatus skrev:adzer skrev:Vill du ha de exakta måtten så kan du ju alltid kolla på 3D-modellen du har
Jupp och den stämmer på millimetern så det är bara att mäta på
Den "behöver" inte så mycket för det är ganska lättdrivna högtalare. Dock så kanske du inte kan använda elementens hela linjära slaglängd om du inte har nog med effekt.
Vid 100Hz klarar en styck i56 ca 600w.
Då är det jävluskt starkt kan jag säga så du klarar dig säkerligen med mindre.
Som sagt du bör lyssna lite innan du bestämmer dig. Om du har vägarna förbi Karlstad så finns det en hel del skoj här i stan.
boom skrev:nu skall du inte spekulera i vad i56 tål i effekt.
adzer skrev:boom skrev:nu skall du inte spekulera i vad i56 tål i effekt.
Jag spekulerar inte. Den biten överlåter jag åt dig.
Det står i manifestet att i56 klarar av att alstra ett ljudtryck om 126dB vid 100Hz per par och att detta kräver en effekt av 600w.
Detta är kontinueligt kan tilläggas.
Väldigt kortvarigt så klarar de många tusentals watt(10kw+ om jag inte minns fel) så det finns knappt ett övre tak(inom rimliga gränser) för hur mycket effekt man kan ha bruk av.
boom skrev:adzer skrev:boom skrev:nu skall du inte spekulera i vad i56 tål i effekt.
Jag spekulerar inte. Den biten överlåter jag åt dig.
Det står i manifestet att i56 klarar av att alstra ett ljudtryck om 126dB vid 100Hz per par och att detta kräver en effekt av 600w.
Detta är kontinueligt kan tilläggas.
Väldigt kortvarigt så klarar de många tusentals watt(10kw+ om jag inte minns fel) så det finns knappt ett övre tak(inom rimliga gränser) för hur mycket effekt man kan ha bruk av.
Det är endast ett tumregel.
Illuminatus skrev:Ett snabbt förslag på lådan till Mini-DSPn. Mer lik Apple TV, så jag får ta tillbaks Airport-liknelsen![]()
Tänker mig liten blå ledlist inuti lådan med frostad film framför urfräsningen i fronten så det blir ett lätt dimmat sken från apparaten när den är igång.
Baksidan med allt draget hit. Förstår inte varför de gjort originalboxen med input, usb och DC på ena sidan och utgångar på andra. Troligtvis kostnadsfråga men jag drar allt till samma sida![]()
.
Glebster skrev:Snyggt men varför lägga ner tid på en låda när den bara är att gömma någonstans?
Komorok skrev:De där stora ino-topparna har hög känslighet och är inga svåra laster. De behöver inga krellar som klarar jättelåga impedanser. Men det är kul att ha mycket effekt till dem för det går ju att spela starkt av bara satan med dem!
Jag kör bryggade o&g rs2000 till mina i68 och det ska mycket till innan de klipper. Ett bra alternativ kunde vara ett par bryggade nad208 eller varför inte två Emotiva XPR-1?
Fredrikb72 skrev:Tycker om din kreativitet och uppfinningsrikedom , jag bara gillart som vi ösköttar säger![]()
Bjuder på ett disignförslag till ditt bygge som jag tänkt använda mig av framöver: mellan låda och fot lägger du en skiva i den tjocklek du vill ha mellanrummet / springan mellan låda och fot.
Skivan kapas sen lite mindre än yttermåtten på lådan (förslag låda / fot har 7mm avstånd med 5mm djup)
Mellanskivan kan du sedan måla i olika färger för att se resultatet, mitt färgval är möörkrött eller möörkblå vilket jag tror ger en 3d efekt.
Illuminatus skrev:
Jag ska verkligen försöka få till en provlyssning på ett par i56 för det hade som sagt varit extremt kul att lägga undan till.
Däremot behöver jag ett par toppar NU. Vad fanken ska man satsa på?
.
Illuminatus skrev:Jag söker lite tips & tricks på hur jag ska "klä" själva bottenpattan med borstad aluminium?
Min första tanke var att köpa 3Ms Di-noc folie och foliera härligheten men nu så här i slutskedet så kommer det bli en tråkig skarv vid delningen (topp & sidor) något jag kan tänka mig är väldigt svårt att få till bra.
Ett annat alternativ har varit att köpa 0,5mm aluminiumplåt. Skära ut bitar som passar perfekt. Dvs, en topp & fyra täcksidor som limmas på plats. Nackdelen är ju att blir inte bitarna perfekta, blir det problem...
Dessutom får jag borsta plåten själv.
Har till och med funderat på beställa 2st aluminiumblock på 40mm i samma storlek som bottenplattan men jag insåg rätt fort att priset sticker iväg då, hehehe![]()
<b>Alla tips är välkomna!</b>
Detta skulle kunna vara ett alternativ, att bocka plåten vid kanterna och vika ner. Eller vad tror ni?
.
Användare som besöker denna kategori: tordnilsson och 19 gäster