Moderator: Redaktörer
xmag skrev:Kommentarer på detta
xmag skrev:Kommentarer på detta
xmag skrev:Har nu gjort en frekvensmätning med min kalibrerade mikrofon. Den gjorde i lådan där jag skall testa mikrofoner:
Normalt använder jag sedan frekvenssvaret som kalibreringsfil så att frekvens och fas blir helt rak. När jag sedan mäter andra mikrofoner ser jag deras avvikelser och kan göra en kalibreringsfil för dem.
jansch skrev:xmag skrev:Har nu gjort en frekvensmätning med min kalibrerade mikrofon. Den gjorde i lådan där jag skall testa mikrofoner:
Normalt använder jag sedan frekvenssvaret som kalibreringsfil så att frekvens och fas blir helt rak. När jag sedan mäter andra mikrofoner ser jag deras avvikelser och kan göra en kalibreringsfil för dem.
Gillar din mätlåda!
Vet inte vilken programvara du kör. Dock, kolla att du inte får med distorsion i lägsta basen som kan ge "för bra" basåtergivning.
Jag tror dock att bashöjningen under 60-70 Hz beror på att din låda övergår från någorlunda frifält till "pressure field"*
Om du mäter liknande mikrofoner (liknande fysiska frontmått, rundkännande/utan ventilation bakom membranet) kan du få ganska bra resultat.
Då det är en reciprok "kalibrering", d v s jämförande, är resultatet aldrig bättre än din referensmikrofons noggrannhet.
* se till att lådan är ABSOLUT tät med olika mikrofoner för att du skall kunna göra mätningar i basområdet.
jansch skrev:Prova med att fylla resterande luftvolym i mätlådan med t.ex Rockwool utom just mellan ljudkälla/mikrofon. Ytan på mineralullsskivor är lite reflekterande, så "fluffa till" det.
Se om det påverkar resultatet för din referensmikrofons "kalibreringkurva".
Kolla också om någon dipp/puckel stämmer överens med halvvåg eller helvåg för lådans mått (plywood:ens innermått)
xmag skrev:Färgangivelsen gäller de lodräta strecken:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 232 gäster