Moderator: Redaktörer
I-or skrev:DQ-20 skrev:
Jag överdriver förstås, men konstaterar också att en 5" woofer inte är mycket att hänga i den ljudtrycksmässiga julgranen. Jag konstaterar också att Revel, de jävlarna, har beställt detta element med en för mellanregisterbruk mer normal surround. Just nu verkar SB leda distortionsracet över 500 Hz, men det är bara deras aluminiummembran som är med i diskussionen. De har redan mellanregister, men inte med så låg distortion som sb15nbac. Vad jag inte blir klok på är hur dessa distorsionsnivåer nås. Det är en salig blandning av magnetsystem, membranvikter, spiders och surrounds och ingen enskild faktor ger någon tydlig fingervisning om resultatet.
/DQ-20
Den låga distorsionen över ca 200 Hz för SB15NBAC/CAC och SB17NBAC/CAC beror på en via kortslutningsringar mycket låg induktans och därmed följande låga magnetiska hystereseffekter (låg strömdistorsion) och en ovanligt styv kon utförd i ett material med linjärt spännings-töjningsförhållande (låg membrandistorsion).
schmutziger skrev:Ett halvrelevant inlägg för att få in lite positiv energi och kanske lite progress i tråden
Håller på med mina ff5, (FelFas 5") som fått en ny diskant:
Elementen är
Bliesma T25a
SB15mfc
0-50gr, jättedumt placerade under mätningen:
Liten bonusfråga, en av mätningarna placerade jag lite glasull framför mätväggen som var en projektorduk, kan ni se vilken?
Dist mätning, typ 90dB kommer mäta utomhus i sommar sen
juanth skrev:schmutziger skrev:Ett halvrelevant inlägg för att få in lite positiv energi och kanske lite progress i tråden
Håller på med mina ff5, (FelFas 5") som fått en ny diskant:
Elementen är
Bliesma T25a
SB15mfc
0-50gr, jättedumt placerade under mätningen:
Liten bonusfråga, en av mätningarna placerade jag lite glasull framför mätväggen som var en projektorduk, kan ni se vilken?
Dist mätning, typ 90dB kommer mäta utomhus i sommar sen
Jag gissar på kurvan i orange.
petersteindl skrev:juanth skrev:schmutziger skrev:Ett halvrelevant inlägg för att få in lite positiv energi och kanske lite progress i tråden
Håller på med mina ff5, (FelFas 5") som fått en ny diskant:
Elementen är
Bliesma T25a
SB15mfc
0-50gr, jättedumt placerade under mätningen:
Liten bonusfråga, en av mätningarna placerade jag lite glasull framför mätväggen som var en projektorduk, kan ni se vilken?
Dist mätning, typ 90dB kommer mäta utomhus i sommar sen
Jag gissar på kurvan i orange.
Varför inte den lila?
Calleberg skrev:Maarten skrev:Aj då, nu bidrog jag till det språkliga förfallet.
Bra historia, kände ej till den, ger en extra dimension bakom det enkla uttrycket.
Förresten, hur går det med dina trevägare? Byggtråd?
De utvecklas organiskt i projektledarens huvud, svårt påverkat av det som sker på faktiskt.io
Detta har ochså drabbat inköpsavdelningen, och i någon mån grabbarna på lagret.![]()
Ursprungligen så var det en WMTMW, med Kef 5" mellanregister och TC sounds basar (med bilstereobakgrund). I slutna lådor med mycket moff & Linkwitz transform![]()
NU är det än 3,5 vägars WMMTW med 17NBAC, Vågledardiskant, Fetare basar ( forfarande med tveksam bakgrund) Inget moff och en Driverack att styra upp det hela med...
just nu har dock projektet köplats 3 ute på Produktionsavdelningen.
I-or skrev:Maarten skrev:Så kan det vara, även om mina tidigare korreleringar tyder inte på att så är fallet. Nedan samma bild som tidigare lagts upp med ytterligare mätningar inlagda och här är Belkers och Zappas toppar vid 6 KHz snarare "undantagen än regeln".
Alla kurvorna nedan är normaliserade gentemot medelvärde 100-18800 Hz men grafen visar bara från 1000 Hz och uppåt, samt är kraftigt uppförstorade:
[ Bild ]
Dock tydligt när jag nu tittat närmare på alla Spinorama-mätningar av i14s (8 st blev totalt när jag lärde mig mäta) att vertikal position har stor betydelse för dessa högtalare, kraftiga utsläckningar förekommer typ -10 grader (neråt) eller +15-50 grader (uppåt), varför ekvalisering för dessa högtalare torde vara något känsligare än högtalare med brantare delning och utan stegad baffel.
Sen tillkommer produktionsvariationer och möjligen mindre skillnader mellan olika utgåvor.
Men frågan gällde ju inte bara Ino, utan var av mer generell karaktär, - t ex även Thomas hembyggen som har samma energimässiga puckel i nedre diskant och till viss del mina egna också, där jag förvisso i sista versionen inte längre upplever dessa problem med "vass diskant", 'trots' rak frekvensgång :-.
Sökte lite och hittade följande citatFloyd i Ljud-repro skrev:In the years since then, it has been shown that improving the smoothness of the off-axis radiated sound pushes the subjective ratings even further up, so it is something not to be neglected.
....
Cone/dome systems are best suited to wide-dispersion applications, and there the challenge is to maintain a rela tively constant, or a least smoothly changing directivity, as a function of fre quency. In achieving that objective, it is increasingly common to add shallow horns, often called waveguides to mid and high-frequency cone/dome drivers to subtly manipulate directivity so that they better integrate into the entire system.
Här är en bra tråd på ASR: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ore.10950/
Som länkar till detta citat: https://www.avsforum.com/threads/how-to ... st58530612Floyd Toole på AVS-forum skrev:In the crossover between a 6- to 8-inch woofer and a 1-inch tweeter, a directivity mismatch at crossover is unavoidable. Above crossover, the tweeter has much wider dispersion than the woofer, so there is an energy rise over a wide frequency range. Is this a resonance? Technically not, in the dictionary definition sense. However, there is a broad hump in radiated energy, so perceptually it may appear to be so. Figure 4.13 shows such an example where even crude room curves were adequate to recognize the energy excess in an above-crossover energy excess and attenuate it. Because wide bandwidth (low-Q) phenomena are detected at very small deviations there was a clear improvement in perceived sound quality even though medium and higher-Q "real" resonances were essentially unchanged. Addressing all of the "resonances" was not surprisingly the best.
Vilket jag tolkar som att spridningen ibland kan ha har viss påverkan på klang, även om den är kraftigt underordnad vid högre frekvenser (spridningen har dock andra effekter som här bortses ifrån).
En mycket bred spridning kan ha inverkan på klangen, vilket jag har varit inne på tidigare. Direktljudet dominerar klangperceptionen kraftigt, men på stora lyssningsavstånd får klangperceptionen större inverkan av effektresponsen för konventionella högtalare. Rundstrålande högtalare uppvisar samma inverkan redan på normala lyssningsavstånd. Det handlar alltså om relationen mellan direktljud och rumsljud, när det tidigare får alltför låg nivå börjar rumsljudet att bli även klangligt märkbart. Man bör ha ett riktindex, DI, om minst ca 5 dB över 1 kHz för att klangperceptionen i princip helt ska kunna härledas till direktljudet (även om riktningen för infallande reflektioner också spelar viss roll om man ska vara noggrann). Detta innefattar den absoluta majoriteten av konventionella högtalare. En helt rundstrålande konstruktion (DI = 0 dB) får alltså ca 5 dB för mycket rumsbidrag för att inte klangpåverkas av dessa.
Med en högtalare som uppvisar bredare spridning ökar alltså kraven på jämnhet i densamma för att den inte ska bli klangpåverkande. Samtidigt kan jag tycka att problematiken överdrivs, någon dB eller så för riktindex har helt enkelt inte så stor inverkan på klangen som vissa vill göra gällande. Klangen låter möjligen en hårsmån annorlunda, men inte mer. Däremot låter högtalare med bred spridning förstås tydligt annorlunda vad gäller ljudsceneriet och graden av omsvepning eller simmighet. Ibland till det bättre och ibland till det sämre, allt beroende på uppställningens, rummets och inspelningens egenskaper.
Eftersom vi alla älskar rumsakustiska beräkningar inses lätt att ovanstående riktindex tyder på att ett DI om 5 dB motsvarar D/R-förhållandet ca -8 dB i en normal uppställning. Man kan se detta som motsvarigheten till S/N-förhållande, där "bruset" i det här fallet utgörs av rumsljudet.
Toole skriver: "However, there is a broad hump in radiated energy, so perceptually it may appear to be so." (min fetning). Ordet may, kan, är av största vikt här eftersom många blandar ihop fonogrampresningseffekter med högtalareffekter och drar fel slutsatser. Presningscentrum ligger omkring 3-7 kHz, d.v.s. mer eller mindre exakt där många tycker att nivån är något överdriven.
För att summera går det således inte att påstå att direktljudet alltid är den enda parametern i sammanhanget, men att man med någorlunda normal spridning och en i övrigt normal uppställning kan utgå från att så är fallet.
Om man med spridningsmässigt någorlunda normala högtalare tycker sig notera klangproblem trots konstant frekvensgång för direktljudet bör man framförallt se till att åtgärda förstareflektionerna mot sidoväggarna och eventuellt även den första takreflektionen (här förutsätts att det ligger en någorlunda tjock matta på golvet). Detta reducerar klangpåverkan påtagligt utan att förstöra omsvepningen från reflektionerna, förutom att det naturligtvis oftast även förbättrar ljudsceneriet märkbart.
Vad gäller rävarna så vill jag nog påstå att den lilla förhöjningen runt 15-17 kHz på referensaxeln mer överensstämmer med perceptionen av aningen vass diskant än vad man uppfattar från en förhöjning runt 3-7 kHz, vilket ger en mer hård (3 kHz) till övertydlig (7 kHz) klang.
Above crossover, the tweeter has much wider dispersion than the woofer, so there is an energy rise over a wide frequency range. Is this a resonance? Technically not, in the dictionary definition sense. However, there is a broad hump in radiated energy, so perceptually it may appear to be so. Figure 4.13 shows such an example where even crude room curves were adequate to recognize the energy excess in an above-crossover energy excess and attenuate it.
Maarten skrev:... kanske lite annorlunda än dr I-or ovan. Min tolkning av "may appear so" är att Floyd jämför denna puckel i effektresponsen över delningen med en resonans, dvs att den perceptuellt kan uppfattas ("may appear so") som en resonans.
Sen litar jag helt på I-ors kommentar ovan att det i flertalet fall handlar om presningseffekter och att audiofilter (förlåt audiofiler..) har dålig koll på circle of confusion.
Maarten skrev:Bra fråga! Nu fokuserade jag enbart på frekvensgång och montage var inte det bästa, ej heller frihet från störningar (vilket syns i mätningarna nedan) men en liten skillnad kan skönjas nedan till marginell fördel WG i registret 3-6 KHz:
If the Y axis is set to percent or dBr the harmonics are divided by the fundamental to show their relative level and the fundamental appears as a flat line at 0 dBr or 100 %.
https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... rtion.html
I-or skrev:Detta har ingenting med REW eller någon annan analysmjukvara att göra utan är en rent fysikalisk effekt eftersom distorsionen ökar med ljudtrycket, linjärt för andraton, kvadratiskt för tredjeton o.s.v.
Eftersom ljudtrycksnivån med vågledaren ökar med åtskilliga dB måste man alltså sänka inspänningen motsvarande för att jämföra äpplen med äpplen, vilket leder till lägre distorsion.
I-or skrev:Detta har ingenting med REW eller någon annan analysmjukvara att göra utan är en rent fysikalisk effekt eftersom distorsionen ökar med ljudtrycket, linjärt för andraton, kvadratiskt för tredjeton o.s.v.
Eftersom ljudtrycksnivån med vågledaren ökar med åtskilliga dB måste man alltså sänka inspänningen motsvarande för att jämföra äpplen med äpplen, vilket leder till lägre distorsion.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster