Ny liten högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-27 18:13

Kanske en vägghängd högtalare?
Bild
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

ORgANic

Inläggav ORgANic » 2007-04-27 18:31

Vore intressant.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-27 18:32

skrutten skrev:Kanske en vägghängd högtalare?
Bild
<
Tror du magneten får plats därinuti?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-27 19:03

Det blå är väggabsorbenten och den behöver inte vara mer än på sidan och lite ovan lådan. Så visst rymms elemnten på djupet.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-04-28 12:48

skrutten skrev:Kanske en vägghängd högtalare?

Måte erkänna att jag inte riktigt fattar hur dom "ser ut" :oops: främst den nedre bilden ställer till det för mig..

Nu har jag som redan konstaterats inte riktigt fattat hur designen är tänkt, men spontant tror jag att en vägghängd högtalare har en mindre målgrupp (och tanken är/var väl att dessa högtalare skulle bli lite "forumhögtalare" :?: )

Man jag kan ju ha fel (en vägghängd högtalare kanske inte alls försvårar placering och så)

//DC

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-05-04 20:50

dd5348 skrev:Måte erkänna att jag inte riktigt fattar hur dom "ser ut" :oops: främst den nedre bilden ställer till det för mig..

Nu har jag som redan konstaterats inte riktigt fattat hur designen är tänkt, men spontant tror jag att en vägghängd högtalare har en mindre målgrupp (och tanken är/var väl att dessa högtalare skulle bli lite "forumhögtalare" :?: )

Man jag kan ju ha fel (en vägghängd högtalare kanske inte alls försvårar placering och så)

//DC

Hmmm det verkade vara en svår ritning jag gjort - alltså svår att förstå. Men vägghängd högtalare får bli en annan tråd och andra element.

Jag kom av mig iom att en viss osäkerhet om basporten uppstod, just nu är testlådan slaktad, jag borde ha köpt ett par MDF skivor och byggt ett par riktiga lådor som kan bestyckas när jag får tillbaks elementen igen.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-05-04 21:10

Nåt liknade detta i 16mm MDF, höjden är krympt ngt till 30 cm numer.
Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-04 22:57

Tjusig låda. :)

Undrar hur vågen längs baffeln beter sig när den passerar en bred slitsport på väg neråt, jämfört med hur den beter sig när den passerar en rund port? Olika reflexer i dom olika geometrierna.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-05-05 01:04

phon skrev:Tjusig låda. :)

Undrar hur vågen längs baffeln beter sig när den passerar en bred slitsport på väg neråt, jämfört med hur den beter sig när den passerar en rund port? Olika reflexer i dom olika geometrierna.

Den som lever får se.....

Jag har gjort en liten dokumentation som jag tänkte fylla på lite efterhand.
Senast redigerad av skrutten 2007-05-05 14:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-05 09:19

Snygg dokumentation. :)

Den som lever får se ja, jag undrar vad som händer med svarta puckeln medllan 600 -1k om du täcker slitsen med en tunn plyfa, kartong eller nåt? Den går kanske ner lite och kvar blir en liten en vid ~500?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-05-05 14:18

Dokumentationen uppdaterad
Detta är inte en slutgitlig dokumenatation. Fler fråge tecken skall rätas ut innan vi är där.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-05 14:23

Har du byggt lådor exakt efter din sista ritning och dokumentation?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-05-05 14:34

paa skrev:Har du byggt lådor exakt efter din sista ritning och dokumentation?

Jag hade inte möjlighet att bygga dessa lådor exakt. Ritningen är nog mer att se som ett utkast. Dokumentet gäller "min" test låda med bakåtriktat basrör än så länge.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-05 17:01

skrutten skrev:Nåt liknade detta i 16mm MDF, höjden är krympt ngt till 30 cm numer.
Bild

Är det här det jag ska bygga ? ( :wink: )
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-05-07 14:25

Hur bråttom har ni att sätta sågen i verket?

Jag ska sätta mig nu i veckan och rita/såga/mäta. Något blir det definitivt innan midsommar, det kan jag lova säkert. Men jag ska satsa på att få något klart denna veckan.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-07 15:34

Bråttom och bråttom... är bara lite sugen på att börja. :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-05-07 20:06

Håller med, man är ju sugen på att sätta igång (men den som väntar på något gott.. antar jag :) )

funderar lite på volymen på lådan (10,2 liter på den senaste skissen)
Om jag utgår från den design som tas fram här (när den är spikad):

Kommer ljudet att påverkas (märkbart/hörbart) om jag justerar måtten med max +/- 10 % (bredd, höjd eller djup) under förutsättning att lådans volym i liter är konstant?

Anledningen att jag undrar är (förutom att jag inte vet) att jag planerar att bygga (delar) av lådan i hyllplan av stavlimmad ek och vill inte gärna kapa skivorna på längden också..

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-05-07 21:03

Mycket bra dokumentation skrutten!
Väldigt pedagogisk och lättförstådd!

Några frågor:
1. Känsligheten för systemet hamnar väl på cirka 85dB, hur upplevs det? (luddig fråga, jag vet) tänker mest på att många köpe-högtalare specas till 88dB och uppåt, men jag anar att många tillverkare fuskar med detta.

2. Har du klurat något på eventuell integrering mot subwoofer/basstöd?
Jag tänker på element (SLS8?), lådvolym, delningsfrekvens, placering, aktiv/passiv delning mm.

Jag tycker det skulle vara smidigt om man kunde bygga en eventuell baslådan som stativ till högtalaren och kanske dela aktivt med hemmabio recieverns inbygga delningsfilter vid 80/100Hz, kanske sidomonterad bas för att kunna hålla samma baffelbredd.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-07 21:17

dd5348 skrev:Anledningen att jag undrar är (förutom att jag inte vet) att jag planerar att bygga (delar) av lådan i hyllplan av stavlimmad ek och vill inte gärna kapa skivorna på längden också..

Rekommenderar kexning eller träpluggar till stavlimmat, plus att olja eller lacka lika många gånger på insidan som utsidan, så slipper plattorna slå sig och spricka i fogarna.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-05-07 21:39

menace skrev:Mycket bra dokumentation skrutten!
Väldigt pedagogisk och lättförstådd!

Några frågor:
1. Känsligheten för systemet hamnar väl på cirka 85dB, hur upplevs det? (luddig fråga, jag vet) tänker mest på att många köpe-högtalare specas till 88dB och uppåt, men jag anar att många tillverkare fuskar med detta.

2. Har du klurat något på eventuell integrering mot subwoofer/basstöd?
Jag tänker på element (SLS8?), lådvolym, delningsfrekvens, placering, aktiv/passiv delning mm.

Jag tycker det skulle vara smidigt om man kunde bygga en eventuell baslådan som stativ till högtalaren och kanske dela aktivt med hemmabio recieverns inbygga delningsfilter vid 80/100Hz, kanske sidomonterad bas för att kunna hålla samma baffelbredd.

Tackar menace

1. Jag skulle vilja hävda att den är tämligen lättdriven för att vara så pass liten. Jag vet inte hur exakt min känslighets angivelse är, jag har använt diskanten som referens och kalibrerat värdet efter tillverkarens data för den samma. Så felet kan vara ca +-2dB, kanske??
Jag kan nästan lova att väldigt få "baskapabla(?!)" 5 tummare är så lättdriva som CA15, sen är bara frågan hur mycket man vill offra vid baffelsstegs kompensationen, 4dB som idetta fallet är ju faktsikt en hel del.

2. Ja det har jag och det krävs kanske ett litet kaffefilter?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-05-07 22:13

dd5348 skrev:Kommer ljudet att påverkas (märkbart/hörbart) om jag justerar måtten med max +/- 10 % (bredd, höjd eller djup) under förutsättning att lådans volym i liter är konstant?

Visst finns det 18 cm breda skivor? Jag tror nämligen att bredden gör mest skillnad. Jag har i min dator ett lådförslag med rund port framåt som är lite högre och mindre djup, kanske passar detta bättre för dig?

Jag avvaktar Martins resultat först så kan kanske både låda för WG variant och planbaffel variant få samma dimension.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-11 07:51

skrutten skrev:2. Ja det har jag och det krävs kanske ett litet kaffefilter?
Oohps.....man kanske får ta tag i det lite då :oops:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-05-11 10:30

Väldans snygg och begriplig ritning + dokumentation, bra jobbat. :)

Avfasningsradien på basporten in-/utvändigt kanske är egal.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-11 10:39

Ragnwald skrev:Väldans snygg och begriplig ritning + dokumentation, bra jobbat. :)

Vid hastigheter under portens överstyrning så ger större radie mindre brus, men en radie på 5-6 mm ger högre överstyrningskapacitet och mindre blockerande virvlar, än en större radie. En böjd slitsport ger det bästa av båda. Mindre radie än 5-6 mm är bara dumt.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-05-13 11:26

paa skrev:
Ragnwald skrev:Väldans snygg och begriplig ritning + dokumentation, bra jobbat. :)

Vid hastigheter under portens överstyrning så ger större radie mindre brus, men en radie på 5-6 mm ger högre överstyrningskapacitet och mindre blockerande virvlar, än en större radie. En böjd slitsport ger det bästa av båda. Mindre radie än 5-6 mm är bara dumt.

Jag har använt en fräs som ger radien 9,5 mm köpt på Clas Ohlson.

Det är bra att ha en Handöverfräs med en uppsättning frässtål för att:
1. Jämna till ev utstick med en kantfräs
2. Fasa av kanter, en kantavfasning på 12 mm kan åstadkommas med fasfräs på 45 grader. Med 6 mm skaft finns det inga fräsar mig veterligt som klara detta (12 mm) i ett svep. Fast kör man två vändor kan man komma förbi detta problem.... :wink:
3. Försänka element med en notfräs.
4. Avrundningsfräs minst radie 9,5 mm för att runda av basport mynningar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-26 13:33

se så... vad händer?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-05-26 23:19

Kaffekoppen skrev:se så... vad händer?

Tja, jag väntar... Men funderar även på om baffeldimensionerna skall ändras ngt.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-05-30 18:51

Det blir nog till att skaffa lite 16 mm MDF i slutet av veckan, jag kommer inte att ändra baffelmåtten. Ngn vecka efter midsommar torde den sista fintrimningen att ske för planbaffel varianten. Sen då skall min dotter få sina efterlängtade högtalare. För två helger sen var jag i Holmia och slaktade mina dynaMon så nu har jag de flesta delningsfilterkomponenterna till "nya lilla" bygget hemma.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-06-11 22:50

Jag har funderat lite på om det finns fler tankar om vad som bör stå i dokumentationen? Jag blir lite hemmablind så att säga.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-11 23:06

Allt, mycket mer än du tror...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum