Moderator: Redaktörer
<skrutten skrev:Kanske en vägghängd högtalare?
skrutten skrev:Kanske en vägghängd högtalare?
dd5348 skrev:Måte erkänna att jag inte riktigt fattar hur dom "ser ut"främst den nedre bilden ställer till det för mig..
Nu har jag som redan konstaterats inte riktigt fattat hur designen är tänkt, men spontant tror jag att en vägghängd högtalare har en mindre målgrupp (och tanken är/var väl att dessa högtalare skulle bli lite "forumhögtalare")
Man jag kan ju ha fel (en vägghängd högtalare kanske inte alls försvårar placering och så)
//DC
phon skrev:Tjusig låda.
Undrar hur vågen längs baffeln beter sig när den passerar en bred slitsport på väg neråt, jämfört med hur den beter sig när den passerar en rund port? Olika reflexer i dom olika geometrierna.
paa skrev:Har du byggt lådor exakt efter din sista ritning och dokumentation?
dd5348 skrev:Anledningen att jag undrar är (förutom att jag inte vet) att jag planerar att bygga (delar) av lådan i hyllplan av stavlimmad ek och vill inte gärna kapa skivorna på längden också..
menace skrev:Mycket bra dokumentation skrutten!
Väldigt pedagogisk och lättförstådd!
Några frågor:
1. Känsligheten för systemet hamnar väl på cirka 85dB, hur upplevs det? (luddig fråga, jag vet) tänker mest på att många köpe-högtalare specas till 88dB och uppåt, men jag anar att många tillverkare fuskar med detta.
2. Har du klurat något på eventuell integrering mot subwoofer/basstöd?
Jag tänker på element (SLS8?), lådvolym, delningsfrekvens, placering, aktiv/passiv delning mm.
Jag tycker det skulle vara smidigt om man kunde bygga en eventuell baslådan som stativ till högtalaren och kanske dela aktivt med hemmabio recieverns inbygga delningsfilter vid 80/100Hz, kanske sidomonterad bas för att kunna hålla samma baffelbredd.
dd5348 skrev:Kommer ljudet att påverkas (märkbart/hörbart) om jag justerar måtten med max +/- 10 % (bredd, höjd eller djup) under förutsättning att lådans volym i liter är konstant?
Oohps.....man kanske får ta tag i det lite dåskrutten skrev:2. Ja det har jag och det krävs kanske ett litet kaffefilter?
Ragnwald skrev:Väldans snygg och begriplig ritning + dokumentation, bra jobbat.![]()
Avfasningsradien på basporten in-/utvändigt kanske är egal.
paa skrev:Ragnwald skrev:Väldans snygg och begriplig ritning + dokumentation, bra jobbat.![]()
Avfasningsradien på basporten in-/utvändigt kanske är egal.
Vid hastigheter under portens överstyrning så ger större radie mindre brus, men en radie på 5-6 mm ger högre överstyrningskapacitet och mindre blockerande virvlar, än en större radie. En böjd slitsport ger det bästa av båda. Mindre radie än 5-6 mm är bara dumt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 223 gäster