[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-18 22:19

Glebster skrev:
Kontakta din lokala plåtslagare, de har i regel både ämne och maskiner till att bocka perfekta kanter och hörn.

Inte min mening att låta negativ förut klart du ska bygga dig en låda till din minidsp, jag menade bara att den annars är rätt lättgömd så slipper man se skiten helt. :) Jag har limmat min på baksidan av stereobänken, helt dold, men man kan fiska fram en usb-kabel vid programmeringsbehov.

Har nu kontaktat (mailat) min lokala plåtslagare så vi får se vad som händer där men det ska nog gå vägen :)
Tack för tipset!

Nej för fan, jag förstår att du ifrågasätter det bygget i och med att den ändå inte syns. Tyckte det var lite vanskligt att ha kortet liggandes bara och sen ville jag passa på att göra det lite fint när jag ändå tog mig an jobbet :)
Det är ju ett alternativ, jag vill dock ha min något mer portabel.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-08-18 22:25

Ah, du har ingen låda till din minidsp idag? Trodde du hade köpt en "minidsp in a box".

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-18 22:28

Glebster skrev:Ah, du har ingen låda till din minidsp idag? Trodde du hade köpt en "minidsp in a box".

Nix, jag köpte bara kortet löst :)

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2013-08-19 09:13

Borstad aluminium går att få till riktigt snyggt och enkelt med färg oxå, man slipgrundar ytan sedan klossar man med 320 papper i raka långa rörelser (dessa repor blir själva borstningen). På det en finkornig silverbas och efter det en klarlack med önskad glans.

Behöver du lämplig färg är det bara messa mig kan jag skicka det till dig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-19 13:20

Fredrikb72 skrev:Borstad aluminium går att få till riktigt snyggt och enkelt med färg oxå, man slipgrundar ytan sedan klossar man med 320 papper i raka långa rörelser (dessa repor blir själva borstningen). På det en finkornig silverbas och efter det en klarlack med önskad glans.

Behöver du lämplig färg är det bara messa mig kan jag skicka det till dig.

Tack för det fina tipset!

Kan vara värt att testa. Jag tänkte göra precis som du säger fast på ren aluminium då & sen lite klarlack över som skydd. Men det blir ju billigare om jag lackar istället och borstar det vilket är tacksamt.

Tack för erbjudandet. Dock har jag en barndomsvän som driver eget företag inom just billack, verktyg och allt därtill så det är där jag får/köper allt ifrån.
Men du får gärna nämna en lämplig färg för "aluminiumlook" om du känner för det?

De har det mesta från Standox, Dupont, Glasurit med flera.

.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-20 11:04

Gav upp med Mini-DSP lådan...
Gick åt skogen med fräsningen och hade varken ork eller motivation till att tillverka en ny.

Istället beställde jag hem en apparatlåda igårkväll. En svart sådan i plast som givetvis skall modifieras en gnutta. Sen beställde jag lite RCA-chassihonor, kabelmaterial samt kabel på lösmeter till mina DIY-högtalarkablar. 8m Chord Carnival Silverscreen fick det bli, totalt 600kr på ebay.

I eftermiddag börjar jag förhoppningsvis slipgrunda modulerna.

Måste medge att jag tappat motivationen något med mitt bygge. Det är tråkigt när man känner att man aldrig kommer fram och det bara dyker upp mer och mer kostnader ju länge in i projektet man kommer. En stor anledning till tappad motivation är nog stressen. Jag behöver ju köra ca 3 mil tur & retur hem till mina föräldrar VARJE gång man ska göra något och på det jobba mån-fre och träna 5-6 gånger i veckan.
Jag hade dödat för att ha hus nu och bara kunna springa ut i garaget när man har tid och känner för det...

Men, projektet kommer rulla på precis som vanligt och jag kommer bita ihop in i det sista!

Håller tummarna för en uppdatering under kvällen.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-20 20:22

Man kommer i sådana där svackor emellanåt, det är helt naturligt. Det är bara att köra vidare - man kommer alltid ur svackorna och på andra sidan av dem är det roligt igen! :)

Förstår annars precis vad du menar med avståndet. Jag har 15 mil tur o retur till mitt lådbygge, vilket känns jättedrygt emellanåt men kanske kan vara bra på sätt och vis också. Man får lite distans och tid att smälta vad man gjort och planera vad man ska göra härnäst. Och när man väl är där jobbar man mer effektivt. :)
Smile, this is a hobby! :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-20 20:58

njoak skrev:Man kommer i sådana där svackor emellanåt, det är helt naturligt. Det är bara att köra vidare - man kommer alltid ur svackorna och på andra sidan av dem är det roligt igen! :)

Förstår annars precis vad du menar med avståndet. Jag har 15 mil tur o retur till mitt lådbygge, vilket känns jättedrygt emellanåt men kanske kan vara bra på sätt och vis också. Man får lite distans och tid att smälta vad man gjort och planera vad man ska göra härnäst. Och när man väl är där jobbar man mer effektivt. :)

Man gör ju dessvärre det & det är ju alltid lika tråkigt men som du säger behövs dessa svackor för att man på nytt ska uppskatta och tycka det man gör är kul. Bara bita ihop!

Oj, 15mil var inte och leka med. Då får jag ta & krypa till korset och skämmas lite med mina blygsamma mil :D

Blev ingen lack idag heller. Imorgon förhoppningsvis...

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-20 23:03

Finns det någon snäll själ där ute som skulle kunna maila mig den senaste prislistan för Ino Audio?
Jag skickar PM med mailadress.

Tack på förhand :)

Edit: Tack Dorren för manifestet & prislistan!
Senast redigerad av Illuminatus 2013-08-21 23:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-21 11:39

I eftermiddag lägger jag slipgrunden på modulerna. Som jag har längtat efter detta skede!

Bilder kommer ikväll.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-21 23:00

Nu var slipgrunden lagd på lådorna och man blir ALLTID lika förvånad hur mycket jobb man har kvar att göra. Det kommer bli en hel del spacklande, slipande & återigen mer spackel och slipning. Kommer såklart varva med primer för att granska spacklingen, mycket jobb blir det men när det väl är gjort är modulerna redo för en sista omgång grund.

Bilder blev det inte mycket med idag men jag kan bjuda på en ankomstbild :)

Det var inte mycket mer än att dessa två gick in, något som däremot imponerar är lastutrymmet i denna minibil. Den sväljer allt!
Bild

Imorgon kommer eventuellt några bilder på lådorna.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-08-21 23:14

Du måste seriöst testa att trycka in båda lådorna i Opeln sen när dom är färdiga och provspela, lär bli massagestol deluxe =D

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-21 23:19

JB skrev:Du måste seriöst testa att trycka in båda lådorna i Opeln sen när dom är färdiga och provspela, lär bli massagestol deluxe =D

Du tror inte jag tänkt tanken :wink:

Jag har byggt ljud i farsans bil under gymnasietiden och det sitter mycket kompetenta grejer i den bilen. Hade vart riktigt skoj att flytta över steget och testa i Opeln :D

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-08-21 23:32

Illuminatus skrev:
JB skrev:Du måste seriöst testa att trycka in båda lådorna i Opeln sen när dom är färdiga och provspela, lär bli massagestol deluxe =D

Du tror inte jag tänkt tanken :wink:

Jag har byggt ljud i farsans bil under gymnasietiden och det sitter mycket kompetenta grejer i den bilen. Hade vart riktigt skoj att flytta över steget och testa i Opeln :D

Hehe, själv har jag bara ett 4-kanals steg som jag driver 2 stycken 6x9or med samt en 10" bas (i 57 liters portad låda) bryggad på 2 kanaler (får bara ut ca 160 wrms bryggat till basen) sedan driver jag stockhögtalarna i bilen med huvudenheten, men huvudenheten peakar långt före slutsteget även om jag har baslådan en bra bit högre gainad än resten hehe.

Räcker för att man ska känna basen i kroppen om man drar på, men vore kul att provlyssna ett riktigt biffigt system någon gång :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-22 23:11

Då var det dags för en liten kvällsupdate. Fick aldrig med mig modulerna hem idag, blev stressigt och dålig tajming men lite paket har kommit idag och så började jag fixa lådan till Mini-DSP nu ikväll. Rätt skoj att göra lite annat än basmodulerna...

En styck blå ledlist, en låda till mini-dspn & två par rca-chassihonor.
Bild

Konstaterade rätt fort att lådan såg betydligt snyggare ut utan bottenplattan (locket) så jag tog bort detta och planen är nu att tillverka en mycket tunnare platta som är helt kantig utan avrundningar på hörnen för att få en cleanare look.
Bild

Hål till ingångarna borrade.
Bild

Usb & DC också färdigt. Helt ok passform.
Bild

Bild

Lådan färdigborrad och redo för lite spackel, slipning & grund. Han dock bara med att lägga lite spackel & tar och slipar bort och grundar imorgonkväll. Lådan skall lackas i samma kulör som basmodulerna dvs i matt vit PUR-lack. Ett spår skall dock fräsas ut på framsidan av lådan så att man ser när dspn är igång.
Bild

Blev kalas!
Bild

Slipade ner insjunkningarna från gjutningen. Därefter spacklade jag över groparna med lite spackel. Egentligen inte så värst nödvändigt men ville göra det riktigt.
Bild

Allt för ikväll :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-22 23:15

Förresten, är det någon som har en aning hur jag ska löda dit denna RCA-kabeln i både RCA-honorna och på RCA-Uttagen på Mini-dspn?
Det är ju en tråd som går utanför den andre kabeln, vart skall denna fästas? I chassit? Men chassit är av plast?

Bild

Hjälp eftersökes som sagt :)

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-08-22 23:25

Jag förstår inte riktigt men gissar på att du ska förlänga någon rca kontakt.
Då använder du tråden i mitten till signal på kontakten och den utanför till jord/skärm på kontakten,

Bild

Är det du funderar på? :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-22 23:32

Empa skrev:Jag förstår inte riktigt men gissar på att du ska förlänga någon rca kontakt.
Då använder du tråden i mitten till signal på kontakten och den utanför till jord/skärm på kontakten,

Bild

Är det du funderar på? :)

Ja precis. Jag vet hur jag ska göra vid RCA-honorna i stort sätt. Men vid DSPs RCA-uttag. Hur får jag dit kabeln utan kontakter? (kontakterna får inte plats nämligen.

:)

Hur har denne man/kvinna fått dit sina i DSPn?
Bild[/img]

Är den dragen genom höljet och lödd på kortet & sedan jorden utanpå själva höljet? :)

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2013-08-23 00:01

Ser ju ut som att kablarna är lödda på kontakterna på kortet, att jorden är lödd utanpå och signalen sticker ut på baksidan av kontakten och är lödd där...

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-23 00:05

Verkar så ja.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-23 11:01

Vill någon vänlig person "confirma" att det funkar göra som ovanstående? Dvs, leda mittenkabeln genom höljet och löda fast den på kortet. Kabeln som är dagen utanför (jorden) löds fast på själva rca-höljet.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-08-23 12:13

Illuminatus skrev:Vill någon vänlig person bekräfta att det funkar göra som ovanstående? Dvs, leda mittenkabeln genom höljet och löda fast den på kortet. Kabeln som är dragen utanför (jorden) löds fast på själva rca-höljet.

Ska inte vara något problem så länge man har tungan rätt i mun då man löder. Går ju även att löda bort RCA kontakterna från kortet och löda kablar direkt i anslutningshålen på PCBn. Kräver lite mer varsamhet det bara.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-08-23 12:27

Innan du kanske gör något dumt som inte går att återställa.
Har du tittat på sidan 6 i manualen?
hint: Expansion connector #2, pin 1-8
http://www.minidsp.com/images/documents ... 20v1.6.pdf

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-23 12:58

schmutziger skrev:Innan du kanske gör något dumt som inte går att återställa.

Aha, så jag kan alltså ansluta kabeln i avsett uttag på den där expansion grejen? I så fall slipper jag ju göra åverkan på kortet i fråga.

Är det bara i med kabeln eller hur fungerar det?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-08-23 13:08

Illuminatus skrev:
schmutziger skrev:Innan du kanske gör något dumt som inte går att återställa.

Aha, så jag kan alltså ansluta kabeln i avsett uttag på den där expansion grejen? I så fall slipper jag ju göra åverkan på kortet i fråga.

Är det bara i med kabeln eller hur fungerar det?

:D
fixa en kabel i tryck i, kostar väl 25:- eller om du har någon gammal pata kabel o anslut i dina kontakter, o du är klar!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-23 13:17

pata kabel? Se för guds skull till att den är vänd på rätt håll då! 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-23 13:28

Tack för tipset!

Då kör jag på den typen av inkoppling för kablarna. RCA-utgångarna blir således oanvända och istället kopplar jag direkt från RCA-chassihonorna till Expansion grejen?

:)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-08-23 13:33

Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-23 14:12

bomellberg skrev:Bild

http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 0x1-p87856

20 spänn på Kjelle.

Behöver jag två?

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2013-08-23 14:26

Illuminatus skrev:
bomellberg skrev:Bild

http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 0x1-p87856

20 spänn på Kjelle.

Behöver jag två?

Nej, det är 30pin på kortet, och det är 40 på den på länken! :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum