Ja.eljulio skrev:Ställa ena spolen på högkant?
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Moderator: Redaktörer
johaneriksson skrev:Ja.eljulio skrev:Ställa ena spolen på högkant?
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Prozac skrev:Om man gör som i bild 7 (never do this skriver Troels), dvs medvetet placerar spolarna så att en större induktans uppnås än vad spolarna annars skulle adderas till....vilka ljudmässiga effekter får det, dvs medför det nån distorsion liknande tex användande av järnkärna?
Prozac skrev:Ja, jag förstår det som om man placerar spolarna ovanpå varandra (och de seriekopplas till samma element) skulle de tom förstärka induktansen (1+1=3) och man kan använda mindre spolar än om spolarna monteras separerat på kretskortet. Jag funderade på om det hade nån "kostnad" i form av dist...men så verkar det inte vara då?
rigi skrev:Har du provat så magneten på basarna inte tar i sidostycket? Ser lite tight ut
eljulio skrev:rigi skrev:Har du provat så magneten på basarna inte tar i sidostycket? Ser lite tight ut
Apropå det här med utrymme för magneten så har jag nu tittat på det. Vad jag kan se är det inget problem med 30 graders vinkel. Det finns utrymme om 16-18 mm. Någon åsikt om detta?
exmag skrev:Smältlim tycker jag är bra. Ström leds inte i limmet och det är väldigt praktiskt att limma med. Det enda som kan förstöras är om materialet man limmar mot inte tål värmen men det gör allt du visar på kretskortet inklusive kretskortet. Dock tror jag det kan bli problem med fästet mot trä.
Fästa kretskortet skall du nog använda skruv med distanser. Kanske det du menade i din beskrivning. Men att limma fast distanser och skruva i dem är nog inte helbra. Borra igenom distanserna och ut på utsidan och använd vanliga skruv med mutter. Då sitter det bra.
sammel skrev:Tycker också smältlim är en bra ide.
Och jag förmodar att tanken är att komponenterna
även ska vila mot ketskortet som stöd
Edit Ska spolarna vara belägna så högt från kortet så funkar
Inte smältlim så bra.
johaneriksson skrev:Limmar du på faneret på redan ihoplimmad låda kan den inte slå sig och du behöver alltså bara faner på utsidan.