Bygga Räv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
johaneriksson

Re: Bygga Räv

Inläggav johaneriksson » 2026-01-25 19:53

eljulio skrev:Ställa ena spolen på högkant?
Ja.

http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-25 19:57

johaneriksson skrev:
eljulio skrev:Ställa ena spolen på högkant?
Ja.

http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm

ok, tack!

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2026-01-26 12:13

Det förvånade mig hur liten påverkan var av att placera spolar liggande precis bredvid varandra (bild 3).
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-01-26 12:42

Det är förvisso inte helt optimalt men heller ingen katastrof i det här fallet att placera spolarna som i bilden ovan.

Kopplingsfaktorn mellan de stora spolarna är ca 0,05, vilket innebär ett litet läckage mellan grenarna i LP-filtret som ger en i praktiken försumbar avvikelse om ett par tiondels dB vid delningsfrekvensen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2026-01-26 15:07

Om man gör som i bild 7 (never do this skriver Troels), dvs medvetet placerar spolarna så att en större induktans uppnås än vad spolarna annars skulle adderas till....vilka ljudmässiga effekter får det, dvs medför det nån distorsion liknande tex användande av järnkärna?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-26 15:26

[quote="I-or"]Det är förvisso inte helt optimalt men heller ingen katastrof i det här fallet att placera spolarna som i bilden ovan.

Kopplingsfaktorn mellan de stora spolarna är ca 0,05, vilket innebär ett litet läckage mellan grenarna i LP-filtret som ger en i praktiken försumbar avvikelse om ett par tiondels dB vid delningsfrekvensen.[/quote

Är det då så att en bra installation trumfar? Så det är bättre att inte göra något då.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-01-26 16:16

Det blir ingen märkbar skillnad och dessutom lär du säkert ekvalisera också.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-01-26 16:44

Blir det ingen påverkan mellan registren om spolarna sitter till olika element?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-01-26 17:08

Jodå, men i det här fallet landar kopplingsfaktorn nedåt 0,01 eller så för LP-spolarna till HP-spolen.

Både effektutveckling och förskjutning för diskantelementet blir försumbara.
Senast redigerad av I-or 2026-01-26 17:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-01-26 17:14

Prozac skrev:Om man gör som i bild 7 (never do this skriver Troels), dvs medvetet placerar spolarna så att en större induktans uppnås än vad spolarna annars skulle adderas till....vilka ljudmässiga effekter får det, dvs medför det nån distorsion liknande tex användande av järnkärna?

Det uppstår ingen distorsion i luftlindade spolar. Man kan förstås utnyttja närheten mellan spolarna om man vill ha lite högre induktans än man annars skulle få. Dock bör man vara medveten om att detta inte är en bra idé om spolarna ska hantera olika grenar i filtret eftersom det magnetiska flödet då "läcker" mellan grenarna. Undantaget att man placerar spolarna ovanpå varandra blir dock detta läckage alltså litet.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2026-01-26 17:49

Ja, jag förstår det som om man placerar spolarna ovanpå varandra (och de seriekopplas till samma element) skulle de tom förstärka induktansen (1+1=3) och man kan använda mindre spolar än om spolarna monteras separerat på kretskortet. Jag funderade på om det hade nån "kostnad" i form av dist...men så verkar det inte vara då?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-01-26 23:12

Prozac skrev:Ja, jag förstår det som om man placerar spolarna ovanpå varandra (och de seriekopplas till samma element) skulle de tom förstärka induktansen (1+1=3) och man kan använda mindre spolar än om spolarna monteras separerat på kretskortet. Jag funderade på om det hade nån "kostnad" i form av dist...men så verkar det inte vara då?

Sådan seriekoppling fungerar så som det vore en och endast en spole som är lindat på höjden och med lika många varv.
Det betyder att en högre spole kan lindas med färre antal varv för samma induktans. Distorsionen ökar inte.

Ett annat sätt att se på saken är att bibehålla höjden men linda flera varv så spolen blir tjockare d v s får större diameter. De yttre varven ger procentuellt sätt högre bidrag till induktansen än de inre varven.

Det är då man får optimera varje luftlindad spole för givet valt värde på induktans och given trådtjocklek samt med lägsta resistans. Vad är då det optimala bredd-höjdförhållandet på spolen.
OBS! Det är en fördel om varje nytt lager av tråd som ökar diametern också har samma höjd. Då maximeras induktansen än om det vore olika höjd på varje lager tråd.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-28 08:35

rigi skrev:Har du provat så magneten på basarna inte tar i sidostycket? Ser lite tight ut

Apropå det här med utrymme för magneten så har jag nu tittat på det. Vad jag kan se är det inget problem med 30 graders vinkel. Det finns utrymme om 16-18 mm. Någon åsikt om detta?

baselement invändigt kopiera.jpg
baselement invändigt kopiera.jpg (749.89 KiB) Visad 530 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-01-28 10:11

eljulio skrev:
rigi skrev:Har du provat så magneten på basarna inte tar i sidostycket? Ser lite tight ut

Apropå det här med utrymme för magneten så har jag nu tittat på det. Vad jag kan se är det inget problem med 30 graders vinkel. Det finns utrymme om 16-18 mm. Någon åsikt om detta?

baselement invändigt kopiera.jpg

Det är inget problem med avståndet. Du bör stoppa in en del dämpmaterial i lådan.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-28 10:47

Tack Peter! Ja, det ska jag göra när det närmar sig. Det här var bara en torrmontering för att kolla att det inte blir någon krock med sidoväggen. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-28 13:25

Angående filtret, så kommer här några bilder till och frågor.

Bild 1 visar filtret med mellanrumet mellan spolarna som är rätt tunga och här undrar jag om det är ok att pilla under någon form av skum som support som sen spänns fast spännband så att den mekaniska vertikala belastningen över tid inte blir ett problem.

filter på ben.jpg
filter på ben.jpg (982.71 KiB) Visad 449 gånger

Benen antar jag bara kan klippas av?

undersida.jpg
undersida.jpg (897.58 KiB) Visad 446 gånger

Filter ovanifrån. Tacksamt nog är anslutningarna utpekade för diskant, bas och högtalarterminaler. Något att tänka på där innan lödning (om ett par veckor eller så)?

filter.jpg
filter.jpg (883.17 KiB) Visad 449 gånger

Filterritning nedan som tydligare visar var lödningarna ska sitta.

schema.jpg
schema.jpg (915.76 KiB) Visad 449 gånger

När det gäller att få fast filtret på inspektionsluckan så är jag ännu inte helt på det klara med hur jag ska göra det på bästa sätt. En idé jag har är att limma på två distanser på baksidan av inspektionsluckan. Borra hål i distanserna och sen använda dessa hål i distanserna för genomförig av buntband som låser fast delningsfiltret på insepktionsluckan om ni förstår hur jag menar. Sen en praktisk fråga. Hur funkar delningsfiltret om man fäster med hjälp av smältlim? Kan man göra så, eller blir det förstört?

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2026-01-28 16:01

Smältlim tycker jag är bra. Ström leds inte i limmet och det är väldigt praktiskt att limma med. Det enda som kan förstöras är om materialet man limmar mot inte tål värmen men det gör allt du visar på kretskortet inklusive kretskortet. Dock tror jag det kan bli problem med fästet mot trä.
Fästa kretskortet skall du nog använda skruv med distanser. Kanske det du menade i din beskrivning. Men att limma fast distanser och skruva i dem är nog inte helbra. Borra igenom distanserna och ut på utsidan och använd vanliga skruv med mutter. Då sitter det bra.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
...dessutom är akademisk arrogans vedervärdigt!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-28 17:38

exmag skrev:Smältlim tycker jag är bra. Ström leds inte i limmet och det är väldigt praktiskt att limma med. Det enda som kan förstöras är om materialet man limmar mot inte tål värmen men det gör allt du visar på kretskortet inklusive kretskortet. Dock tror jag det kan bli problem med fästet mot trä.
Fästa kretskortet skall du nog använda skruv med distanser. Kanske det du menade i din beskrivning. Men att limma fast distanser och skruva i dem är nog inte helbra. Borra igenom distanserna och ut på utsidan och använd vanliga skruv med mutter. Då sitter det bra.

Har du någon bild du kan förklara med?

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2026-01-28 17:40

Tycker också smältlim är en bra ide.
Och jag förmodar att tanken är att komponenterna
även ska vila mot ketskortet som stöd :)

Edit Ska spolarna vara belägna så högt från kortet så funkar
Inte smältlim så bra.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-28 18:13

sammel skrev:Tycker också smältlim är en bra ide.
Och jag förmodar att tanken är att komponenterna
även ska vila mot ketskortet som stöd :)

Edit Ska spolarna vara belägna så högt från kortet så funkar
Inte smältlim så bra.

Komponenterna, tex spolarna behöver ha den höjden för att inte så att säga vila på de andra i hörnet, den som skymtar under. Jag hade tänkt mig något form av formskuret skumstöd. Bra att smältlim inte påverkar något, det förenklar ju.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2026-01-28 18:26

I det fallet är det nog bättre.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2026-01-29 09:56

Smältlim "Sucks monkey balls" över tid. Lossnar stup i kvart. Men Kombinerat med en skruv eller buntband som extra säkring brukar det hålla och ger ju fint formgjutet stöd åt komponenter som är lite oformliga.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-01-29 13:24

Även om man ser på vanliga smältlim så skiljer det mycket på hur bra de fäster och hur mycket värme de tål. Men att räkna med att det inte limmar alls tycker jag är säkrast när man inte vet vad det är för lim man använder och att istället sträva efter att få en mekanisk låsning av limmet runt ojämnheter.

När man som jag inte använder så mycket smältlim så är det ganska korkat att ha ett paket med helt kass lim, jag har haft ett paket med helt odugligt lim i tjugo år nu men har inte orkat sätta mig in i vad jag skall ha. För den lilla paketen innan det fäste nog tio gånger bättre.

Jag funderar på om Steinel ultra power limstavar kan vara ok eller om det var något mer avancerat jag hade förra gången.

momotom

Inläggav momotom » 2026-01-29 14:04

Man kan prima ytan, i synnerhet fanérytor. Ta ngn gammal kakelprimer, utspätt vitlim etc.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-31 15:13

Fanérbeställning pågår. Jag fick värdefullt tips vid kontakt om att även insidan måste faneras för att MDF-materialet inte ska slå sig. Det hade jag inte koll på. Och att det ska vara samma tjocklek på faneret in- som utvändigt.

Hur eller hur, imorgon fortsätter jag. Sidorna är klara och de limmade med invändigt bakstycke, se nedan bild.

IMG_8569.jpeg
IMG_8569.jpeg (701.4 KiB) Visad 74 gånger

Jag ska fortsätt med toppen och bottenplatta och om jag hinner börja tillverka inspektionsluckan till baksidan. Tidskrävande detta! 8O

En liten fråga. Funderar på att köpa två sådana här skivor: https://www.bauhaus.se/hyllplan-ek-med- ... 3RVO_we09h

De behöver renskäras till tänkt mått på 300 mm. Hur skulle ni gå tillväga för att få till raka kanter? Hörnen tänker jag runda av för ett mjukare intryck och sen lacka ytan så att den blir lite tåligare.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2026-01-31 15:34

Limmar du på faneret på redan ihoplimmad låda kan den inte slå sig och du behöver alltså bara faner på utsidan.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-31 15:40

johaneriksson skrev:Limmar du på faneret på redan ihoplimmad låda kan den inte slå sig och du behöver alltså bara faner på utsidan.

Aha, kanske blev misskommunikation där. Tack!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-31 15:51

Förstareflexen. Börjar även kika lite på detta och det är ju en djungel av alternativ. Men med väggnära placering lär jag väl ändå behöva ta hand om förstareflexen. Vad krävs som minst för att få jobbet tillräckligt bra gjort? Här ett alternativ, men jag är tveksam till att det duger. Ingen datablad vad jag kan se: https://www.canvasbutik.se/tavlor/ljuda ... map-9.html

rigi

Inläggav rigi » 2026-01-31 16:22

https://youtu.be/VTshtgikT7Q?si=5YOfte4XiHB5OP_d

Såg Erins audio angående reflektioner osv. Han pratar bla om att tidiga reflektioner kan ingå i högtalarens direktljud.
Kunniga här kan nog kommentera.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-01-31 17:53

Jag har så klart så kallat "Ino-skum" hemma, men jag antar att mineralull går lika bra. Men jag tycker det är lite trickigt att bygga en absorbent som blir snygg.

Föregående

Återgå till DIY-forum